Activision má nový patent na mikrotransakce, volejte exorcistu

Publikováno: 18.10.2017, 16:59

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3304 článků

Už jen spojení slov „Activision“ a „mikrotransakce“ vyvolává u řady hráčů alergickou reakci. Když se k tomu přidá ještě „nový“ a „patent“, ti pobožnější hledají krucifix, bibli a svěcenou vodu. Americký vydavatel je na platby ve hře učiněný mistr a těžko si už představit, že by hry jako Destiny 2, Call of Duty nebo Skylanders: Imaginators fungovaly bez nich. Není tak příliš překvapující, že si v roce 2015 podal prostřednictvím výzkumného a vývojového centra patent, který byl v minulých dnech oficiálně posvěcen, odklepnut a přiznán. Předem upozorňujeme, že údajně nebyl dosud nikde použit, takže následující text je pouze informační a popisuje v kostce obsah patentu. I tak vám během čtení může stoupnout tlak.

Podle webu Glixel má patent motivovat hráče, aby peněženku nechali otevřenou i po zakoupení hry a ládovali peníze do vylepšení svého hrdiny. Jako ukázku použil oblíbený žánr Activisionu, kterým jsou střílečky. Máme tedy oldschoolového hráče, pro něhož investice do hry končí její koupí. Má zálibu v hraní proti skutečným hráčům, a tu hodlá ukojit v multiplayeru. Ve vidině kvalitního matchmakingu ovšem nedostane sobě rovné, ale vyprofilované pracháče, kteří by svou zbraní sestřelili i Iron Mana. Jak to dopadne podle scénáře přiznaného patentu? V klasickém hráči se vytočí ego na nejvyšší obrátky, vtrhne do herního obchodu a peníze na činži prodrbe za stejný kvér, jenž ho předtím namíchnul.

To ovšem ale není konec. Systém je natolik prohnilý, že to vyhodnotí jako úspěšně odvedenou práci, a aby se, teď již imbecil na prahu chudoby, cítil mocně s větším nástrojem, dostane v multiplayeru protivníky, na kterých si může chladit žáhu. Jestli jsme to dobře pochopili, tak nejen, že jde o „vylepšený“ pay 2 win model, ale také o určitý typ pyramidy, kdy jeden blázen s naditou šrajtoflí může do stáda přivézt nové ovečky. Ještě chybí finanční odměny pro takové pastýře a ocenění „Pitomec měsíce“ pro ty ostatní.

Jak už bylo řečeno, prý šlo jen o výzkumný patent a nemá žádnou souvislost s tvůrčími týmy Activisionu. To okamžitě potvrdilo vedení studia Bungie, které se ohradilo, že by pokračování Destiny nějaký podobný systém používalo. Přestože byl patent ukázán na střílečce, fungovat může klidně i v závodní hře, RPG nebo ve sportovním titulu. Zpráva o patentu pak přichází v době, kdy vývojáři dostávají do těla kvůli loot boxům, které se objevují téměř všude. Ratingové agentury navíc tyto platby nepovažují za hazard, což je samo o sobě dost diskutabilní. Zejména, dají-li se některé platby v hrách přirovnat k ruletě v herně třetí kategorie.