Activision má nový patent na mikrotransakce, volejte exorcistu

Publikováno: 18.10.2017, 16:59

Sociální sítě

O autorovi

chaosteorycz

chaosteorycz

Je autorem 1691 článků

Už jen spojení slov „Activision“ a „mikrotransakce“ vyvolává u řady hráčů alergickou reakci. Když se k tomu přidá ještě „nový“ a „patent“, ti pobožnější hledají krucifix, bibli a svěcenou vodu. Americký vydavatel je na platby ve hře učiněný mistr a těžko si už představit, že by hry jako Destiny 2, Call of Duty nebo Skylanders: Imaginators fungovaly bez nich. Není tak příliš překvapující, že si v roce 2015 podal prostřednictvím výzkumného a vývojového centra patent, který byl v minulých dnech oficiálně posvěcen, odklepnut a přiznán. Předem upozorňujeme, že údajně nebyl dosud nikde použit, takže následující text je pouze informační a popisuje v kostce obsah patentu. I tak vám během čtení může stoupnout tlak.

Podle webu Glixel má patent motivovat hráče, aby peněženku nechali otevřenou i po zakoupení hry a ládovali peníze do vylepšení svého hrdiny. Jako ukázku použil oblíbený žánr Activisionu, kterým jsou střílečky. Máme tedy oldschoolového hráče, pro něhož investice do hry končí její koupí. Má zálibu v hraní proti skutečným hráčům, a tu hodlá ukojit v multiplayeru. Ve vidině kvalitního matchmakingu ovšem nedostane sobě rovné, ale vyprofilované pracháče, kteří by svou zbraní sestřelili i Iron Mana. Jak to dopadne podle scénáře přiznaného patentu? V klasickém hráči se vytočí ego na nejvyšší obrátky, vtrhne do herního obchodu a peníze na činži prodrbe za stejný kvér, jenž ho předtím namíchnul.

To ovšem ale není konec. Systém je natolik prohnilý, že to vyhodnotí jako úspěšně odvedenou práci, a aby se, teď již imbecil na prahu chudoby, cítil mocně s větším nástrojem, dostane v multiplayeru protivníky, na kterých si může chladit žáhu. Jestli jsme to dobře pochopili, tak nejen, že jde o „vylepšený“ pay 2 win model, ale také o určitý typ pyramidy, kdy jeden blázen s naditou šrajtoflí může do stáda přivézt nové ovečky. Ještě chybí finanční odměny pro takové pastýře a ocenění „Pitomec měsíce“ pro ty ostatní.

Jak už bylo řečeno, prý šlo jen o výzkumný patent a nemá žádnou souvislost s tvůrčími týmy Activisionu. To okamžitě potvrdilo vedení studia Bungie, které se ohradilo, že by pokračování Destiny nějaký podobný systém používalo. Přestože byl patent ukázán na střílečce, fungovat může klidně i v závodní hře, RPG nebo ve sportovním titulu. Zpráva o patentu pak přichází v době, kdy vývojáři dostávají do těla kvůli loot boxům, které se objevují téměř všude. Ratingové agentury navíc tyto platby nepovažují za hazard, což je samo o sobě dost diskutabilní. Zejména, dají-li se některé platby v hrách přirovnat k ruletě v herně třetí kategorie.

  • Jurgen Thor Cachtzehn

    I tu tzv. ruletu zavedli v CS:GO zahrál jsem ho párkrát a ty bedny z prachy, kdy ovšem není jistý že člověk z té bedny vytáhne to nejlepší. A prachy jsou v čudu. Já jsem tím oldschoolem a ke hře si přikoupím maximálně DLC nebo Season Pass, tím to pro mě končí. Proto pro mě neexistuje hra For Honor. Nebo zbraně za peníze v GR: Wildlands. Ale i v The Division.
    Ubisoft s mikrotransakcema už začal. Menší mikrotransakcí je i kupování aut po jednom do Forza Horizon 3.
    Nejčistější hrou co jsem za poslední dobu zažil a kterou nyní i hraju, je Zaklínač 3 GOTY ed.
    Ta hra má v sobě vše, není nic potřeba zakupovat dalšího žádný P2W neexistuje ani mikrotransakce.
    A pokud se ty mikrotransakce rozšíří do více her. Tak alespoň ušetřím peníze za hry. A takhle bude přemýšlet i více lidí a nakonec spousta vývojářů to bude muset zabalit.

    • Chaosteory CZ

      Oni by možná i ti vývojáři chtěli udělat hru s kvalitní kampaní a příběhem, ale na Visceral je vidět, že tvůrci jsou jen najatá síla, která se snaží na moderním online systému postavit hru. V opačném případě to končí zavřením studia. Čest vydavatelům jako CD Projekt RED nebo Bethesda, kteří stále produkují čistě singleplayerové tituly. I když u Bethesdy je otázka, jak to dlouho vydrží, když Prey a Dishonored nedosahují závratných prodejů. Evil Withon 2 by na tom podle reakcí ve světě mohlo být líp a nový Wolf snad bude jasný bestseller.
      Mimochodem Forza měla mikrotransakce už tuším ve čtvrtém díle, kdy se poprvé objevila možnost koupě základního auta za Tokeny, takže v tom trio EA, Ubi a Activision nejsou sami.

  • Zemančík Tadeáš

    Byl jsem velkým fanouške CoD… vsichni nadavaji na futuristicke veci ale me to nejak nezere ale supply dropy to je fakt hnus a pro me dostatecny duvod abych codcka uz nechtel hrát …. CoD infinite supply drops inbound

  • Smolka Michal

    no podla mna tento patent davno funguje … je to krasne vidiet na hre BF1 kde hrac ktory ma malicky rank nema proste sancu lebo nabuchany hraci ho davaju jednou gulkou do zadku a za stenou …. rovnako to je aj v hre hearthstone od blizzardu kde balicky kariet s goldou davaju velmi velmi ojedinelo legendarnu kartu a v match makingu proste taky hrac nema sancu a musi investovat kopec penazi aby sa mohol dlhodobo rovnat platiacim hracom

  • Jakub Lobodáš

    Jako těch her je mnoho… počínaje stařičkým Metinem2. Tam aby jste se dostali do vyšších lvl tak musíte s prominutím penězi ládovat a ještě k tomu pořád máte kulové.
    Takovým hrám se osobně už vyhejbám, je to o nervy a pomalu pokračovat dál a to ještě k tomu nebýt na vrcholu třeba po roce hraní (nebo se tam ani nedostanete) a fakan za 10 minut full item a full lvl.
    Však ono vývojáře to přestane bavit až to vrhne špatný goodwill na firmu.