Budoucí nezávislé pecky programu ID@Xbox

Publikováno: 6.2.2023, 15:20

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Xbox, podobně jako všichni velcí vydavatelé, hojně podporuje nezávislé tvůrce. A to už pěknou řádku let a dlouho předtím, než se objevilo předplatné Xbox Game Pass, kde se většina indie titulů objevuje v den vydání a my si je můžeme zahrát na konzolích, PC a mobilních zařízeních díky cloudu. Minulý týden se uskutečnil malý digitální event, kde se vybraní novináři dozvěděli například to, že program ID@Xbox už zasahuje do 47 zemí, spolupracuje s více než tisícem subjektů a pomohl na svět dvěma tisícům her. To však bylo jen na úvod, protože hlavní část se věnovala čtyřem hrám, kterým Xbox věnuje větší pozornost a které můžeme častěji vídat v propagačních materiálech.

Za dávnými taji s The Last Case of Benedict Fox
Příběh detektiva Benedicta Foxe je přesně tou hrou, která vás zaujme vizuální stránkou, aby vás později totálně pohltila hratelností. V prezentované části, která neměla daleko od úvodu hry, nehrála prim detektivní část, jak by se mohlo zdát. Přestože hrdina procházel rozsáhlé sídlo a hledal indicie k vyšetřování, mnohem častěji byl nucen přejít do akce, aby si poradil s nejrůznějšími démony a monstry. Hlavní devizou Foxe je totiž cestování mezi vzpomínkami lidí a jelikož potkává různé osoby, putování se často mění v pěkný horor. Plošinovka metroidového typu tak velice často mění atmosféru, hratelnost a přitom odkazuje na postavy a díla, která znáte odjinud. Řešení hádanek dá vzpomenout na Indihy. Zejména když musíte zkombinovat více věcí v inventáři, abyste rozluštili hádanku nebo otevřeli vstup. O pár minut později už se ale šperhákem šťouráte v pěkně hnusných zubech netradičního zámku, abyste se mohli později nechat potetovat, a tak si vylepšit určité dovednosti. Již zmíněný soubojový systém rozhodně není arkádového střihu a nutí kombinovat obranu s útokem, k čemuž se skvěle hodí magie podporovaná tradiční zbraní. Jakkoliv to může celé znít jako pěkný mišmaš, výsledek působí výborně a je na čase se na něj těšit. Ostatně datum vydání je poměrně blízko, a to 27. dubna.

Do nekonečna s Everspace 2
Vesmírná značka Everspace překvapila, protože nabídla sympatické kosmické létání, adrenalinové souboje a prostředí, které vás stále učí něčemu novému. Jenže debut byl trochu strohý na příběh a šel stylem „tvoř si příběh sám“. Pokračování je v tomto směru mnohem, mnohem bohatší. Ukázka z rozpracované fáze představila hned několik frakcí s odlišnými záměry, avšak podobným řešením problémů. Díky tomu budete po celou hru doprovázeni pevným dějem, třebaže si můžete mise plnit dle libosti nebo je vynechat a jen tak se poflakovat po vesmíru. A že bude kde. O prozkoumání se přihlásí vyprahlé pustiny, barevná divočina, zamrzlé pláně, ale i podmořské hlubiny plné jeskyní. Abyste mohli všechno absolvovat ve zdraví, je připraven obsáhlý systém upgradů a vylepšení. Samozřejmě ne zdarma. Jsou třeba suroviny a další komodity, které získáte bojem, těžbou či obchodem. Získané bohatství bude možné použít také na vizuální tuning a tak dát lodi originální vzhled. Není pochyb, že pokračování Everspace bude větší, bohatší a výživnější. Cílem autorů je, aby byl vesmír uvěřitelnější a nabídl mnohem víc příležitostí pro vyžití. A z ukázky se zdá, že jdou správným směrem. V létě pak posoudíme, zda dorazili do cíle, protože tehdy dojde k vydání konzolové verze.

Na procházce po Planet of Lana
Plošinovkových adventur s logickým zaměřením vznikají desítky, a tak se nabízí otázka, proč by Planet of Lana měla vybočovat. Odpověď jsme zprvu hledali marně, neboť ústřední postava manipulovala s věcmi, přelézala skály a tahala za sebou podivnou opici. Jenže jak se ukázalo, šlo jen o zahřívací část. Opice totiž není opice, ale mimozemský tvor, který je využíván jako „průvodce“ cizím světem, kde je překážka či hádanka za každým rohem. Malý tvor poslouchá příkazy, leze do nepřístupných míst, komunikuje s okolím, a tím se stává klíčem k postupu. Občas stačí, aby se postavil na určité místo a tím spustil nějaký úkon. Jindy se musí spojit s prostředím a umožnit jeho transformaci tak, aby se hrdina mohl posunout zase o kus dál. Náročnost hádanek se stupňuje a nebojíme se říct, že se při nich občas i pěkně zapotíte. Co se příběhu týká, jeho znění se odtajní postupně a nevylučuje se ani zapojení představivosti. Džungli totiž později vystřídalo futuristické zázemí, které vedlo k pradávným artefaktům. Pokud se vám líbí tituly jako Never Alone, Planet Alpha, Little Nightmares nebo Celeste, skončí Planet of Lana ve vaší knihovně také.

Lightyear Frontier a zemědělství budoucnosti
Občas je těžké nějaký žár posunout, a proto je potřeba ho zkombinovat s jiným. A tak hurá do vesmíru, kde se s mechem stanete farmářem budoucnosti. Lightyear Frontier skutečně kombinuje farmaření, kolonizaci vesmíru, modifikaci přírody a kooperaci s ostatními. Jako zemědělci se postaráte o to, aby země byla hojná na plodiny, což znamená úpravu terénu, budování různých prostředků a přístřešků. Množství herních mechanik a přístupů je v kontrastu s grafikou, která se vydává malebným, až dětským směrem. Ale celé to vypadá překvapivě dobře, navíc se zapojením kamarádů lze očekávat dlouhodobou zábavu. Titul však nebude jen novým druhem simulátoru, ale má připravený i příběh. Něco se dozvíte od NPC během plnění úkolů, něco z prostředí, až budete hledat suroviny a minerály. Na cizí planetě totiž nikdy nevíte, na co narazíte.