Dojmy z hraní: Astroneer

Autor: p.a.c.oPublikováno: 23.1.2017, 17:14

Publikováno: 23.1.2017, 17:14

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3256 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Vesmír je lákavé téma nejen pro filmaře či nadšence do Astronomie, ale také pro herní vývojáře. Prozkoumat se nám povedlo zatím jenom hodně malou část a co ukrývají ty ostatní, se můžeme jenom dohadovat. I proto si vývojáři mohou vytvořit nekonečné herní vesmíry a naplnit je, čím je jenom napadne. Někde se objevuje, jinde se přežívá nebo se prostě jenom kolonizuje planeta.

A právě poslední možnost nabídnou i Astroneer, kteří nám v rámci game preview ukáží, jaké to asi je, vylodit se na neznáme planetě a muset se vypracovat od píky. Jelikož se jedná o preview, to, co právě čtete jsou dojmy z alfa verze, která je aktuálně ke stažení na Xbox Live a nutno podotknout, že je hratelná bez nějakých závažnějších technických problémů. Navíc jako jedna z mála her od studia mimo Microsoft nabízí funkci Xbox Play Anywhere.

Teď už ale k tomu, co se dá v Astroneer zatím prožít. Na rozdíl od jiných her se zde pouze „jenom“ buduje základna, v jejímž čele je přistávací modul, díky němuž na planetě přistanete. Ještě, než se vydáme za dobrodružstvím, je třeba si vybrat jednoho ze čtyř kosmonautů, kteří se kromě vzhledu jinak od sebe neliší. Jejich vybavení je stejné a schopnosti z počátku také. To hlavní, čím každý z nich disponuje je zařízení pro sběr surovin a batoh, k němuž je připojeno.

Při těžbě ovšem dochází k deformaci povrchu planety, jak je ostatně zvykem i u nás na zemi. Naše zařízení však umí díry nejen hloubit, ale také je zaplňovat materiálem. Poslední možností je pak zarovnání povrchu do nějakého ucelenějšího tvaru. To vše máme po ruce jediným stiskem tlačítka, a tak je pouze na nás, jestli chceme těžit, tudíž hloubit díry, nebo díry po těžbě zahladit, abychom do nich třeba nespadli nebo si upravili povrch pro rozšiřování naší základny. Pro použití přístroje je nutné mít dostatek energie, jelikož žádné zařízení nefunguje jenom tak ze vzduchu.

astroneer2

Tím nejdostupnějším zdrojem energie je výroba solárního panelu, protože základních surovin pro jeho výrobu se kolem válí habaděj. Stejně tak i druhá potřebná surovina je k dispozici v dostatečném množství a alespoň v počátcích hry za nimi nemusíte chodit moc daleko. Naší jedinou starostí není jenom dostatek energie, ale i vzduchu. Bez něho náš vesmírný kolonizátor moc dlouho nepřežije. Kolem lodi s tím není problém, ale pokud se vydáte dál, musíte počítat s ubývajícím vzduchem nebo si postavit vedení pro vzduch, které také můžete vyrobit. Díky tomu pak své výlety od lodi můžete prodloužit a dostat se tak ke spoustě potřebných, nebo vzácných, surovin.

Ovšem pozor nedostatek vzduchu není jedinou příčinou vedoucí ke smrti. Planety mají svůj denní cyklus, kdy se střídá den a noc, takže v noci moc energie ze solárních panelů asi nezískáte. K tomu se občas přižene písečná bouře, která sice není, kdo ví jak nebezpečná, ale při delším vystavení jejímu působení se smrt klidně může dostavit. Ještě nebezpečnější jsou bouře, při nichž po planetě létají kusy hornin, kdy jediný kontakt znamená smrt. Na svojí základně stačí skočit do lodi a jste chráněni, ovšem uprostřed pustiny je každá rada drahá. Ano, dá se vyhloubit ukrýt, ale buď to nemusíte stihnout anebo bude bouře delší než vaše zásoba kyslíku. Každopádně v případě smrti přijdete sice o své zásoby z batohu, nicméně pokud se vrátíte na místo smrti do určité doby, tak si je ještě můžete vyzvednout.

Vaším věrným přítelem při průzkumu planety bude mimo zařízení pro těžbu i váš batoh. V něm můžete vyrábět jednodušší zařízení a nástroje a také se do něj ukládají vytěžené suroviny. Má omezenou kapacitu na energii a na vzduch, ale i s tím si postupem času dokážete jistě poradit. Možností, jak se vylepšovat zatím není moc, ale je zde vidět spousta potenciálu, jakým se vývoj hry bude jistě v budoucnu posouvat. Prozatím se dají vyrobit nějaká zařízení pro zkoumání nerostů, vyrobit nové prvky z těch již získaných, a když se budete hodně snažit, můžete si vyrobit i nějaké vozítko a v něm se následně po planetě prohánět. Může to znít jednoduše, ale nejednou jsem se musel podívat na herní wikipedie, abych zjistil, jak vyrobit další prvek nebo to či ono zařízení.

Co se mi na hře hodně libí je procedurálně generovaná planeta. Při každém novém spuštění hry je povrch, suroviny a celkové rozložení úplně jiné, takže znovuhratelnost je jedním z velkých kladů celé hry. Prozatím se to nemusí zdát, ale postupným přidáváním dalších možností ke stavbě a zpřístupněním dalších nerostů bude i spousta cest, co vytvářet a jak skoro nekonečně velké planety prozkoumávat. Navíc všechno je možné prožívat společně s kamarádem v kooperatovním režimu. Zde drobné upozornění. Zatím funguje pouze v případě, že oba máte v konzoli NAT nastaven na Open. Jinak se bohužel nejde zatím spojit.

astroneer3

Prvkem, který je do plné verze potřeba hodně vyladit, je ovládání. Pokud budete hrát převážně na počítači s klávesnicí a myší, žádný problém nezaznamenáte. Při hraní s gamepadem však brzy poznáte, že ovládání není úplně ideální. Při obyčejném pohybu po planetě to ještě jde, ovšem jak začnete těžit nebo umisťovat objekty, poznáte, že míření není pro gamepad úplně připraveno. Jak jsem ale zmínil, zatím je hra ve fázi alfa, takže do vydání zbývá ještě moře času. Kupodivu jsem se setkal s minimem technických chyb, které by mi znepříjemnily hraní. Dokonce ani propad texturou neznamenal automaticky restart hry a po chvilce brouzdání pod povrchem jsem se opět vrátil nahoru a všechno bylo v pořádku.

První dojmy jsou hodně pozitivní a sám jsem zvědav, co všechno nakonec tvůrci do hry zařadí. Mě osobně hodně těší podpora Xbox Play Anywhere, která funguje na jedničku a obrovským plusem je variabilita samotné hry, i když má prozatím omezené možnosti stavění a dostupných surovin. Postupem času se tohle bude určitě zlepšovat a rozrůstat, protože potenciálu a možností k růstu je tu hodně. Jestli vás hra zaujala, vyzkoušejte trial verzi a uvidíte sami. A pokud se ptáte, kdy dorazí plná verze, mám o něco horší zprávu. Dle slov vývojářů bude vývoj trvat přibližně rok až dva, konkrétnější datum zatím nemají a všechno se teprve ukáže. Snad se jim povede hru úspěšně dotáhnout a nabídnout další zajímavý vesmírný počin.