RECENZE Ovladače Xbox One vs. Xbox 360

Autor: tonyskatePublikováno: 10.1.2014, 14:20

Publikováno: 10.1.2014, 14:20

Sociální sítě

O autorovi

tonyskate

tonyskate

Je autorem 6109 článků

Novou konzoli Xbox One samozřejmě doprovází i zbrusu nový ovladač, ovšem už ovladač pro Xbox 360 byl jedním z těch nejlepších celého herního průmyslu a tak nač měnit něco, co dobře funguje. Nicméně měl X360 několik nedostatků, zvláště D-pad, ale na tento i další chybky se Microsoft zaměřil, přihodil nějaké novinky a my se na ně podíváme v našem porovnání.

Jistě jste již na internetu viděli nespočet fotografií ovladače od Xbox One a i když je patrné, že D-pad se dočkal klasické podoby, tak jinak byste asi řekli, že se možná koukáte na stejný ovladač. Rozdílů je opravdu málo a přitom Microsoft do vývoje a výzkumu nového ovladače investoval milióny dolarů a finální verzi velmi podrobně otestoval. Bylo provedeno přes 40 inovací a změn, které se týkají především přesnosti a pohodlnosti, a snad v našem článku vystihneme ty nejdůležitější.

Začneme asi tou nejvýraznější a již zmíněnou změnou – D-pad. Směrový ovladač neboli D-pad na Xbox 360 vybočuje od tradičního čtyř-směrného kříže, protože je to spíše celé kolo s náklonem do více úhlů. Těžko říct, proč se tehdy MS pro tento design rozhodl, ale asi to bylo proto, že na klasickou podobu má patent Nintendo. Postupem času vydal Microsoft speciální chromované ovladače, který nabídly normální D-pad a jeho finální podoba je pak na ovladači pro Xbox One. Možná za to MS platí nějaké poplatky nebo to prostě nějak obešli. Každopádně můžete nyní konečně používat D-pad na čtyři klasické směry, aniž by vám to někam sjelo a přesněji tak vytvářet různé kombinace, zvláště komba v bojovkách, jako třeba v Killer Instinct.

XboxD_Controller_RHS78_TransBG_RGB_2013

Výrazným re-designem prošly také páčky, kdy tradičně levou používáte k pohybu a pravou pak orientaci a manipulaci s kamerou. Co nás trochu zaskočilo, že páčky jsou nyní krapet menší, nicméně ale mají kolem hrubší hrany, takže vám palec jen tak nesjede, jak z gumy na Xbox 360. Obvod páček je navíc vroubkovaný, a pokud někdy pohybujete páčkami zcela ze stran, ne jen klasicky palcem, tak to rozhodně oceníte. Celkově se podle nás udělali páčky velký krok k lepšímu, ale mohli zůstat o trošku větší.

Další změnou, která vám nejspíše také neunikla, je odstranění slotu na baterie. Baterky se totiž nyní vkládají do těla ovladače a jen je zaděláte krytem. Vzadu už tak nic nečouhá což je fajn a hlavně tak máte v zadní části ovladače dostatek místa na prsty, které se vám nebudou zasekávat o slot na baterie, jako tomu bylo u ovladače pro X360. Určitě vás také potěší, že nabíjení probíhá skrze microUSB, tedy pokud máte dobíjecí soupravu, ale pokud by vám došly baterie, tak můžete ovladač snadno spojit s konzolí pomocí microUSB, které nejspíše budete mít jako nabíječku k telefonu, a vesele pokračovat v hraní.

xboxonecontrollerback

Jednou z dalších změn, která podle nás není až tak vítaná, ale vesměs na tom zase tak moc nesejde, je obměna tlačítek Start a Back za Menu a View. Tlačítka se sice jmenují jinak a vypadají jinak, ale vesměs mají stejný účel. Proto tedy na této změně tak nesejde. Menu (původně Start) oceníte v operačním systému Xbox One, kde vám ke každé položce ukáže nabídku, vlastně je to trochu jako naše pravé tlačítko myši. A tlačítko View (původně Back) má své použití udané vývojáři podle aplikace či hry. Ve hrách přímo klasicky Menu vás vezme do nabídky a View třeba rovnou na mapu hry apod. V zásadě se tak nic nemění.

Nyní bychom se podívali na horní část ovladače, kde se nachází bumpery (LB/RB) a triggery neboli spouště (LT/RT). Začneme s bumpery, s kterými podle nás MS udělali menší krok zpět. Na ovladači pro X360 jste tato horní tlačítka mačkali po celé jejich ploše, zatímco na Xbox One je tomu téměř stejně, ale musíte to trochu tlačit více ke kraji a o to těžší je pak bumpery stisknout. Vizuálně pěkně splývají se zbytkem designu, ale přijdou nám tužší, hlavně při držení, ale třeba se časem rozcvakají :-).

A teď ke spouštím nebo tedy k triggerům, které na Xbox One díky jisté inovaci dostali pěkný název Impulse triggers (impulzní triggery). Triggery jsou nyní obdařeny dvěma vibračními motorky (další dva se nachází v ramenech ovladače), v každém se tedy spouští jeden, který se roztočí podle událostí ve hrách, tedy jak to vývojáři naprogramují. Například v Ryse: Son of Rome se motorky roztočí, kdy míříte oštěpem a zaměření na cíl je stále přesnější a přesnější, a podle toho vibrace na spoušti zesiluje. V Dead Rising 3 pak třeba podle vibrace na triggeru poznáte, že vám ve střelné zbrani dochází náboje. A ve Forza Motorsport 5 například triggery pocítíte, když už jedete moc nadoraz a pneumatiky pomalu ztrácejí trakci. Využití je samozřejmě více, i v dalších titulech, ale uvedli jsme alespoň několik příkladů, abyste měli představu. Jedná se o zajímavou inovaci a uvidíme, k čemu všemu je tvůrci využijí (zvláště studia Microsoftu), ale možná to každý hráč neocení a tak by možná nezaškodili udělat tuto funkci dobrovolnou.

Možná jste si na některých fotografiích, kde trochu zaharpovalo světlo, všimli, že u tlačítka pro zapnutí ovladače se pod krytem skrývají infračervené diody, které používání Kinect pro sledování ovladače. S pomocí Kinectu a jeho rozeznání tváře se totiž můžete automaticky přihlásit, jelikož vás Kinect rozpozná a pokud je vás v místnosti více, tak i konzole automaticky přepne na profil, který zrovna hraje a kdo hraje, pozná podle toho, kdo drží ovladač, k čemuž slouží již zmíněné diody.

Zespodu ovladače se již tradičně nachází připojení headsetu, který najdete v každém balení a podle se jedná o kvalitní kousek, na to že je součástí základní výbavy. Port už není klasický jack, ale nějaký jiný, který by podle všeho měl zajišťovat kvalitní přenos zvuku, což je jen dobře.

XboxD_Controller_F_TransBG_RGB_2013

Celkově je ovladač o něco menší a lépe tak padne do ruky. Zvýšena by měla být i přesnost a rychlejší odezva, ale to se těžko posuzuje, protože to už i u předchozího ovladače fungovalo skvěle. Ovladač pro Xbox One je tak určitě pokrokem a většina zásadních změn se povedla a novinky jsou také dobré. Tlačítka A, B, X a Y jsou o něco blíže sobě, což je také plus. Microsoft naštěstí moc větší neměnil a vše řádně otestoval, takže by vám ovladač měl v pohodě vydržet dlouhé roky, no vlastně stejně jako na X360. Možná se nějaké problémy ukážou časem, což je možné, ale zatím jsme na nic nenarazili. A jak se zatím líbí nový ovladač vám, pokud už jste jej měli možnost osahat?

20. 06. 2023 • p.a.c.o0

Microsoft už nevyvíjí hry pro Xbox One

Všechno krásné jednou končí to samé platí také pro herní vývoj. Původní konzole Xbox One vyšla v roce 2013 a po deseti letech byl ukončen vývoj her od Microsoft studií pro tuto platformu. „Přešli jsme na 9. generaci,“ uvedl pro Axios šéf Xbox Game Studios, Matt Booty a dodal, že hráči na Xbox One budou mít i nadále možnost hrát exkluzivní tituly jako je Forza Motorsport a to prostřednictvím služby...

»
13. 01. 2022 • p.a.c.o0

Microsoft ukončil výrobu konzolí Xbox One

Každý, kdo by si z nějakého důvodu chtěl koupit konzoli Xbox One, by si měl pospíšit do obchodu. Microsoft dnes potvrdil, že již před rokem ukončil výrobu všech konzolí z rodiny Xbox One. Pro upřesnění dodáme, že výroba Xbox One X a Xbox One All-Digital byla ukončena již v červenu roku 2020 a poslední verzí, které se vyráběla byla do konce roku 2020 tak byla Xbox One S. Microsoft se...

»
12. 01. 2022 • Cryptah0

Čtvrtý disk ze série videí Seagate od XkoGuru

Abych úspěšně zakončil sérii videí Seagate, ukáži vám poslední disk, který se mi dostal do spárů na otestování. Jedná se o elegantní pevný externí disk, ze série Game Drive o velikosti 4TB. Stejně jako ostatní disky se připojuje pomocí USB kabelu a jeho vlastnosti jsou totožné s ostatními edicemi disků, které jsme tu testovali. Tento má největší kapacitu a lze na něj tak přesunout velké množství her. Moc se mi...

»
16. 11. 2021 • DandyCZE0

Skleněný ovladač Xboxweb 2021 #Xbox20

Pokud máte kolem sebe zapálené lidi, tak dokážete vymýšlet opravdu zajímavé věci. Xbox letos slaví 20 let a náš web a komunita kolem něj roster a roste od roku 2007. Proto jsme si pro vás připravili několik pohledů do historie. Začneme ovšem tím nejaktuálnějším.

»
09. 12. 2020 • waggon203

Xbox ONE – manuál

Vítejte v našem návodu, kde vysvětlíme veškeré možnosti Xbox ONE, poodhalíme všechna tajemství této konzole, prozkoumáme její nastavení, uvedeme na pravou míru zažité omyly a zodpovíme i vaše dotazy. O Xbox ONE toho bylo napsáno již hodně, tak snad jedině ve zkratce připomeneme, že se jedná o další herní konzoli od Microsoftu, přímého následovníka Xbox 360. Jelikož se jde o další generaci, jsou i možnosti a výkon ONE o generaci...

»
17. 07. 2020 • tonyskate6

Microsoft ukončuje výrobu Xbox One X a digitální Xbox One S

V posledních týdnech už se o tom mluvilo několikrát, ale Microsoft skutečně ukončuje produkci herních konzolí Xbox One X a Xbox One S All-Digital Edition. Nejedná se o velké překvapení, když má letos na podzim dorazit next-gen konzole Xbox Series X a tento rok jen potvrzuje, že se skutečně dočkáme levnější a méně výkonné next-gen konzole (údajně Xbox Series S), která by výkonem zastoupila Xbox One X a dosti možná i digitální...

»
10. 07. 2020 • tonyskate76

Xbox One v češtině a slovenštině!

Skutečně je tomu tak! Konzole Xbox One je konečně lokalizována do češtiny. Jestli už startujete svůj stroj, tak vás ještě musíme zadržet, protože zatím je čeština dostupná pouze členy preview programu Xbox Insider, v němž jsou testovány nové funkce. Pochopitelně není lokalizace úplně kompletní, což se ještě snad změní a úplnou dokonalost nečekejte ani při ostrém provozu. Samozřejmě nelze očekávat překlad všech popisků her apod., ale minimálně rozhraní konzole můžeme s další...

»
17. 06. 2020 • tonyskate6

Lepší správa digitálních her s červnovou aktualizací

Možná už vám vaše konzole nabídla nejnovější systémovou aktualizaci, která přináší několik drobných novinek, které jste už dost možná zaznamenali. Týkají se především přehlednosti digitálních her ve vaší knihovně, zviditelnění předplatného a odlišení klubů.

»