P.B: Hodnocení věc vážná

Autor: p.a.c.oPublikováno: 16.4.2017, 9:51

Publikováno: 16.4.2017, 9:51

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3256 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Hodnocení je nejlepší způsob, jak někomu sdělit své dojmy a názor na kvalitu různých věcí. Hodnotit se dají domy, auta, knihy, ženy a v neposlední řadě také kvalita her. Hodnocení může být slovní, ale klidně i vyjádřené nějakou číslicí ať již celou, s desetinným místem nebo vyjádřené procentuálně. Bez nějakého číselně vyjádřeného hodnocení se neobejde žádná recenze, takže dnešní blábol bych rád věnoval hodnocení a zamyšlení nad tím, jak se dneska hodnocení vnímá, alespoň tedy z mého pohledu.

Ještě, než se pustíme do nějakých úvah, shrňme si, jaké druhy hodnocení se nejčastěji používají, a to nejen u nás na webu. Mimo klasického psaného textu v recenzi a pak celkového shrnutí ve verdiktu tu máme číselná hodnocení. Nejčastěji se hodnotí v procentech (10 %-100 %) nebo celým číslem 1-10. Některé weby chtějí své hodnocení mít co nejpodrobnější, a tak sáhnout po hodnocení 1-10 s jedním desetinným místem. Poslední kategorii bych viděl v hodnocení na stupnici 1-5, která je také často k vidění.

Říct, které hodnocení je nejlepší rozhodně není snadné, i když dle mého jsou nejvíc vypovídající hodnocení procentuální nebo číselné na stupnici 1-10. Jdou zde rozeznat rozdíly mez hrami a tato hodnocení nabízejí slušnou variabilitu. Jako nejmíň vypovídající mi přijde hodnocení 1-5, které jednoduše nemůže vystihnout všechny nuance a rozdíly mezi hrami. Někdy může dobrá hra dostat 3/5, stejně jako o něco slabší hra a jak má pak hráč poznat, která z nich je lepší? Buď dá na vlastní cit anebo si přečte text recenze, protože hodnocení 0-5 my přijde jako tlak na čtenáře, aby neprošli jenom závěr, ale dali si na čtení celé recenze více záležet. Samozřejmě každému sedí něco jiného, takže komu jaké hodnocení vyhovuje je rozhodně i věcí vkusu.

Pokud vezeme v úvahu klasické hodnotící stupnice (10 %-100 % nebo 1-10) jejich hodnocení by mělo být hodně nápomocné a fungovat by mohlo následovně. 1-3 je podprůměrné hodnocení, kdy se snažíme vyjádřit míru naší frustrace z daného díla. Hodnocení 4-6 jsou průměrné tituly, kterou sice nejsou špatné, nicméně díru do světa od nich čekat nelze. Dále se dostaneme ke známce 7-8, kdy už se jedná o nadprůměrné tituly, jež vám většinou doporučíme a jejích koupí chybu neuděláte. Poslední kategorii by mělo utvořit hodnocení 9-10, jež patří těm největším herním peckám. Ty se jisto jistotně zapíšou do historie, a ještě dlouho o nich uslyšíte. Osobně pak vidím rozdíl mezi hodnocením 9-10 v psychologické rovině, protože 10 je prostě bomba a může sloužit k upoutání čtenářů, protože hra s hodnocením 9 může být často větší pecka, jak ta s desítkou.

Jak jsem zmínil v úvodu, nejtěžší na stupnici 1-10 je určit a zodpovědně říci, kde se bude daná hra nacházet. Než se člověk dostane k výsledku, chvilku to zabere a rozhodně se nejedná o nějakou rychlou akci. Obecně bych řekl, že hodnocení se mění v průběhu hraní, což ale není zas až takové překvapení. Máme zde nějaký úvod, kdy si děláme první dojem a názor na to, co vidíme před sebou. Postupem času přicházíme nebo naopak nepřicházíme na chuť herním mechanikám, prostředí, příběhu, postavám a celé řadě dalších aspektů. Z těchto střípků se pak poskládá výsledné hodnocení + případné přihlédnutí k osobní oblibě žánru nebo dané značky. Nevím, jestli to takhle dělá opravdu každý, ale minimálně já určitě.

Co mě poslední dobou více mrzí je pohled hráčů na hodnocení jako jediný ukazatel u celé recenze. Nároky na dnešní hry jsou vysoké, protože o naši pozornost se jich uchází nepřeberné množství, takže není pro vývojáře jednoduché nezapadnout se svou, třeba i skvělou hrou. Mějte proto na paměti, že číselné hodnocení na konci každé recenze je pouze jedna část skládačky, kdy to hlavní by se mělo nacházet v psaném textu, jež by měl nabídnout komplexní pohled na hru, její mechaniky a dohromady vše nějak sesumírovat.

Už jsem zmínil, jak by se jednotlivá hodnocení měla vnímat. Obecně mi spíš však přijde, že spousta hráčů začne hru vnímat, až když dostaneme známku 8 a výše. Přitom i hra se sedmičkou může být dobrá a bylo by škoda jí minout, milovníci daného žánru mohou být klidně spokojeni i se hrou, jejíž známka bude 6. Dále je třeba mít na paměti, že i když se recenze snaží být objektivní a přinést všechny relevantní informace a poznatky, stále zde hraje roli každý jednotlivý recenzent, a i proto se u mnoha her často ukazují extrémní hodnocení. Každý má jiný vkus, zaměřuje se na něco jiného a také očekává něco jiného. To všechno jsou věci, na které nezapomínejte.

Jestli jste si položili otázku na to, jaké by tedy bylo nejlepší hodnocení, odpověděl bych vám, že slovní. Popisek dokáže říct stokrát více než sebedokonalejší systém číselného hodnocení. Ano, sice to zabere nějaký čas, danou recenzi přečíst, obzvlášť když se recenzent rozvášní, nicméně ucelenější dojmy však těžko nahradíte něčím jiným. Ani video recenze nejsou výjimkou, protože zde se místo textu zase mluví a než je všechno shrnuto, také to potřebuje svůj čas.

Těm z vás, co se dostali až sem děkuji a doufám, že na hodnocení budete nahlížet lépe a nebudete ho brát jakou jedinou bernou minci, podle níž se v budoucnu budete při koupi hry rozhodovat. Navíc čtení je ušlechtilá věc, zvlášť v případě nějakého poutavého nebo zajímavého textu, a proto by byla škoda si ho nechat ujít. Klidně můžeme nějakou metodu hodnocení použít i na tento text a sami tak uvidíte, že to není legrace (v případě zodpovědného přístupu). Závěrečná otázka do diskuze pak nemůže být jednodušší. Kupujete hru podle hodnocení na konci článku anebo si danou recenze i přečtete? Potřebujete u recenze vůbec číselné hodnocení nebo byste si vystačili klidně i bez něj?