RECENZE: FIFA 23

Publikováno: 6.10.2022, 0:02

SeedarCZ

SeedarCZ

Je autorem 23 článků

Ano, nemožné se stalo skutečností, legendární série FIFA z dílny EA Sports se hlásí s posledním ročníkem pod názvem FIFA. Bude to důstojný konec série, jenž tvořila dějiny eSportu poslední dekády?

Něco málo z historie série FIFA

Psal se červenec roku 1993, tam to tehdy celé začalo. Série, jejíž úspěch a velkolepost by tehdy nejspíš nikoho ani ve snu nenapadla. Na svět přichází první titul pod značkou FIFA. Naprogramovaná studiem Extended Play Productions a vydaná společností Electronic Arts při příležitosti Mistroství světa spatřilo světlo videoherního světa hra, jenž započala změnu sportovních videoher.

Studio poté rok co rok vydávalo nový ročník (jak je to dnes velmi oblíbené) až do nynější a poslední FIFA 23. Pokud si mám vybavit ročníky, které byly pro sérii (alespoň za mě) nejvýznamnější, tak jako první mi přijde na mysl bezkonkurenčně FIFA 98. Dodnes ročník, který svého předchůdce překonal o tolik, že se to již žádnému dalšímu titulu zkrátka nemůže podařit a na jehož základech EA Sports vybudovalo jednu z největších herních komunit v historii videoher.

Za zmínku poté stojí český komentář v podání Jaromíra Bosáka a Petra Svěceného. Jenž nás provázel sérií od ročníku 07 a naposledy jsme jej mohli zaznamenat ve FIFA 15 (dle mého názoru jeden z nejlepších ročníků vůbec). Kdo by si nevzpomenul na mladičkého španěla Fabregase (ve FIFA 15 mu již bylo téměř 30 let) nebo:

Bosák – „To byl zákrok pár exceláns, to je totiž pan gólman.
Svěcený – : „A chybělo i trocha štěstí, štěstí je ale muška jenom zlatá.

Komentář to jistě nebyl bezchybný, ale zapsal se, nám všem, do paměti.
Za poslední, a možná nejvýznamnější, změnou kterou zmíním z historie série FIFA se jistě dá považovat přidání režimu FUT v ročníku 09, kam byl přidán jako add-on. A celé to šílenství kolem kartiček mohlo začít.

Jeden další milník ze série přišel i letos, ale o tom už v recenzi. Která naštěstí začíná právě teď!

Jaké jsou největší změny oproti FIFA 22?

Začneme asi tím, co zajímá hráče nejvíce. Už pěkných pár let totiž hra balancuje vesměs na stejném místě a mění se toho pramálo. Víceméně jen vizuální stránka věci. Je to tentokrát jiné? Bohužel ne.
Změny se sice konaly, tou nejvýznamnější je asi kapku uvěřitelnější pocit ze hry. Ale ve výsledku, titul opět sází na robotické hráče. Čímž narážím na to, že kdejaký zahřívač lavičky z druhé anglické ligy sází jeden gól za druhým s takovou přesností, za kterou by se ani Mbappé nestyděl.
Po grafické stránce se sérii už pár let nic moc vyčítat nedá, je radost na to koukat, tedy pokud nekoukáme na samotný fotbal ale kocháme se prostředím stadionu, skandováním diváků, a tak dále. V tomto se v EA opravdu snaží. Kéž by to platilo i pro chování hráčů na hřišti. Což nás přivádí k technologii, která toto má změnit.

HyperMotion2

Zřejmě si říkáte, že to není nic nového a tuto technologii používala již FIFA 22. No, nenechte se zmást názvoslovím hrám vlastním. Toto je totiž druhý ročník technologie HyperMotion a přináší revoluční změny.
Vážně jste tomu uvěřili? Bohužel ne.

Tuto technologii vývojáři proklamují všude, dokonce i během hry samotné což je velmi otravné a uvítal bych možnost tu blikající ohavnost vypnout (silně mi připomněla obrazovku synchronizace z NHL 22). Je to sice detail, který na hru nemá žádný vliv, ale taky jí to nic nepřinese. Co máte proti obyčejným animacím loga FUT, či Sezón? Ptám se, proč tohle?
Otázka je proč to dělají, zdaleka nemají vyhráno. Technologie samotná je nejspíš v pořádku, ovšem její implementace k AI přinejmenším kolabuje. Hráči řízení hrou dělají nesmysly, za které by se ani konkurenční eFootball nemusel stydět. Animace, které mají přiblížit hru realitě, vypadají dosti často přinejmenším podivně a chování brankářů při střelách uvnitř šestnáctky to celé jen podtrhují.  U nich to ale ještě nekončí, zdaleka nejlepší je nic nedělající obrana řízená hrou. A když říkám nic, tak opravdu nic! V této FIFA budeme muset hrát s 4mi hráči najednou, jinak to prostě nepůjde.

Pokud tyto neduhy vývojáři urychleně neopraví, opravdu to nebude důstojné rozloučení se sérií FIFA!

Cross-platform hraní je konečně zde! Bohužel, stále ne napříč generacemi konzolí.

Funkce po které hráči volali už dlouhé roky, konečně dorazila a po testování v loňské FIFA přichází ostrý start v té letošní. Zatím vše vypadá dobře, tohle se povedlo! Jen to nezakřiknout.
Je tedy nyní možné hrát napříč platformami. XSXS x PS5 ; X1 x PS4/Pro. Nikoli však mezi generacemi, pokud tedy kamarád má starý Xbox One X například a vy Xbox Series S, spolu si zkrátka nezahrajete. Ano, schválně toto porovnání konzolí, kde v podstatě není výkonnostní rozdíl. Jediným řešením v této situaci je poté instalace verze hry pro Xbox One na konzoli nové generace. Obě verze jsou dostupné, pokud jste si pořídili hru v Ultimate Edici a mohou být nainstalovány současně.

Ultimate Team neboli FUT

Abychom ale titulu jen nekřivdili, podívejme se na největší chloubu celé série (samozřejmě po Cestě Alexe Huntera). FUT nemůže chybět a už nikdy chybět nebude. Pochopitelně, je to největší zdroj zisků série, a kdo by se vzdával peněz navíc. Nic proti tomu, FUT je skvělý mód jako každý rok. Říkám skvělý kvůli myšlence režimu samotného, ne jak se hra při hraní chová, to jen pro úplnost.

Poskládat si 11ku nejoblíbenějších hráčů vedle sebe je sen každého (čest výjimkám). Velmi kladně hodnotím změněný systém souhry soupisky, který umožňuje hráčům větší  kreativitu při skládání sestavy. Staré známé zelené lajny nahradily body souhry. Například, když máte dva hráče Barcelony, oba dva mají bod souhry. Brankář je Čech a hrot pochází z Moravy, no sláva, bod souhry. A pokud hrají oba v české lize a ideálně ve stejném týmu, jsme na třech bodech souhry, což je pro hráče maximum. Horní hranice je tedy 33 bodů souhry na celý tým. Pozor, roli zde hraje i trenér a liga ve které působí.
Ovšem jaký vliv tyto body souhry mají na hře reálného vlivu, to je přinejmenším diskutabilní. Ale už jen pro ten správný pocit ze hry, bez 33 bodů souhry si přece nemůžete říkat hráč FIFA!

Ale tím je seznam změn téměř u konce, stále stejné FUT, kdyby vám někdo tajně nainstaloval a spustil FIFU 23, možná vám chvíli potrvá než vám dojde, co vlastně za díl série hrajete. Nabídky zůstaly zkrátka bez jakýchkoli změn.
No, aspoň se neztratíme v nepřeberném množství obsahu, které FUT nabízí. Ani letos neostrouháme, je toho opravdu dostatek. Nachybí klasiky jako Rivals, Champions, Squad Battles a živé přáteláky. Dokonce jsme se dočkali i jedné novinky, jíž jsou Momenty! Zde při plnění různých úkolů získáváte FUT Stars, které směníte v obchodě za odměny (hádám, že si vybereme balíček). Není to špatná myšlenka, zatím příliš jednoduché a odměny v obchodě nijak netáhnou, ale uvidíme jak s touto možností budou vývojáři dále pracovat. Potenciál to jistě má.

VOLTA a Pro Clubs

Oba tyto režimy jsou svým způsobem skvělé a nabízí nepřeberné množství zábavy s přáteli. Zatímco VOLTA je čistě arkádová záležitost pro chvíle oddychu. Pro Clubs naproti tomu nabízí nejreálnější možný zážitek ze hry, kdy proti sobě může nastoupit i 22 hráčů.

Ani zde se ale příliš změn nekonalo, nicméně platí, že když něco dobře funguje, nač to měnit. VOLTA nabízí opět hromadu obsahu, tři režimy hraní a desítky ne-li stovky hodin zábavy. A Profi kluby? Nebýt cross-platform hraní, nic nového se nekoná. Ale ono hrát napříč všemi platformami je dost příjemná a hlavně klíčová změna! Koho by taky bavilo čekat na soupeře v lobby. Nicméně režimu by slušelo vylepšení hráčů ovládaných hrou, to je stále stejná hrůza.

Tudíž tyto režimy jsou stále stejně dobré jako loni, obohacené všudypřítomným cross-platform hraním a to je velké PLUS.

Video pohled do kariéry od Dandyho

7

Nová FIFA rozhodně není zklamáním, ale máme už tak nějak vžité že od této hry chceme čím dál více. Přece jen, je to jedna z nejhranějších her současnosti. A to musí být pro vývojáře závazek! Postup mezi ročníky je však zoufale pomalý. Nicméně věřím, že letošní ročník je další krok tím správným směrem. Po vydání se o hře dá říct že má nemálo porodních bolestí a jistě je co zlepšovat, čas ukáže jak se to vývojářům povede.
cross platformumělá inteligence
enormní obsah ve FUT a Volta opět žádné velké změny oproti loňskému ročníku
23. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Goat Simulator 3

Poslání her je jasnější než výbuch atomovky. Mají přinášet výborné technické zpracování, vážné příběhy, kdy místy jedno nebo obě oči nezůstanou suché a propracovanou hratelnost, která je výzvou nejen pro naše ruce, ale také hlavu. Anebo taky ne. Pokud vývojáři popustí uzdu fantazii, vymyslí něco bláznivého, bizardního či ujetého, a ještě pro jistotu k tomu přilepí přídavek simulátor.

»
22. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Gungrave G.O.R.E

Jakmile se objevila příležitost k recenzi hry Gungrave G.O.R.E, nemohl jsem si ji nechat ujít. Ostatně první hra tohoto jména mi před lety dala přezdívku, přičemž od té doby se dočkala pouze jednoho pokračování, taktéž na PS2 (VR verzi, která dopadla velmi špatně jak u hráčů, tak u kritiků, raději ani zmiňovat nebudu). Co vedlo autory nyní, v roce 2022, probudit hlavního hrdinu Gravea z mrtvých a má jeho cesta...

»
21. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Evil West

Když jsem poprvé slyšel o další hře z produkce Focus Entertainment, příliš nadšení to ve mně nevyvolalo. Francouzský distributor je znám celou řadou titulů, které velmi snadno zapadnou do šedého průměru a poté po nich neštěkne ani pes. Poté jsem si ale vzpomněl na skvělou dvojici her A Plague Tale, což ve mně opět vzbudilo naději. Odsoudit hru na základě předsudků by ostatně byla veliká chyba a v případě Evil...

»
21. 11. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Soulstice

Různorodost. To je ten pravý výraz, který nám pomůže pojmenovat to, co na hrách máme tak strašně rádi. Vezměte si například téma sourozenců stojících proti nebezpečí. Může z toho vzniknout báječná adventura pro dva, kde bratři putují společně lesem a řeší logické překážky. Dále lze vytvořit středověký příběh opřený o éru morové epidemie, kde se ke slovu dostává dávné prokletí. A v neposlední řadě je možné vystavět fantaskní příběh o zániku světa,...

»
18. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: WRC Generations

Hry s oficiální licencí nám nabízejí přesně to, co od nich čekáme. Známé značky, sponzory, stáje, tratě, jezdce nebo hráče a stadiony. Na druhou stranu není snadné takovou hru připravovat v pokud možno nějakém intervalu ideálním jak pro vývojáře, tak pro hráče. A další věcí je fakt, že každá licence jednou končí, a i když se vývojářům při nakládání s ní daří, může dojít k ukončení spolupráce. Letos tímto způsobem rozloučíme hned se dvěma...

»
15. 11. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: The Chant

Ve školním skládání herbářů nejspíš našli zalíbení jen dva typy lidí. Budoucí pěstitelé omamných látek a fanatičtí zahradníci, kterým při popěvku „rozvíjej se poupátko“ vstávalo víc než jen úsměv na rtech. Jenže nikdo nemohl tušit, že se jednou najde ostrov plný dnešních hipíků, jejichž denním plánem je opěvování přírody a dolování barevných kamínků. A do takového prostředí se dostává psychicky nevyrovnaná slečna trpící tragickou ztrátou sestry. Pomůže sekta nevyrovnané duši?...

»
14. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Pentiment

Dobrých adventur je jako šafránu. Zatímco distributoři a herní studia hledají stále nové způsoby, jak monetizovat své tituly i po vydání a jak přesvědčit hráče, že potřebují nový skin na svou zbraň, tradiční herní žánry bohužel trpí. To ovšem neznamená, že by upadly v zapomnění. Skvělým příkladem je nejnovější počin studia Obsidian Entertainment, a především Joshe Sawyera (Icewind Dale, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity) s názvem...

»
04. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II

Za sebe musím říct, že v žánru čistokrevných stříleček posledních pár let opravdu strádám. Ty časy, kdy jich do roka vyšlo několik a člověk si mohl vychutnat nespoutanou jízdu s vůni střelného prachu po kolena v krvi nepřátel, jsou ty tam. Zůstalo pouze pár přeživších, a ještě méně z nich vychází každý rok. Poslední stálící je v tomto směru Call of Duty, které rok co rok přináší nový díl. Výhodou téhle série je fakt, že...

»