RECENZE: Fobia – St. Dinfna Hotel

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 11.7.2022, 13:39

Publikováno: 11.7.2022, 13:39

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Jsou různí lidé a různé fóbie. Někdo se bojí, že uvízne ve výtahu, jiného chytá panika při pohledu na osminohá neštěstí s pavučinou u zádi a další nejde spát, aniž by nerozsvítil i v kumbálu. Ve své podstatě, každý se něčeho bojí. Každý má skrytou achillovu patu a každý je občas vystaven nepříjemnému vnějšímu vlivu, po němž se o něj pokouší studený pot. Já se s přibývajícími zářezy na herní pažbě začínám bát, že už zmizely nízkorozpočtové horory, jejichž nápad a originalita zastíní fakt, že autoři měli na vývoj jen drobné na oběd a balení instantních polévek.

Přitom Fobia – St. Dinfna Hotel má ambice a velký potenciál. Stáváte se novinářem Robertem a cílem vaší příští reportáže je opuštěný hotel. Ten má bezútěšnou minulost a temnou atmosféru, která se rozléhá po Santa Catarině jak mlha ranním přístavem. Jak asi tušíte, hlavní protagonista jde do hotelu na vlastní triko a bez pozvánky. Opuštěné stavení nevykazuje známky života, tak proč se tázat o audienci. Avšak to neznamená, že by za chátrajícími zdmi nebylo něco mezi nebem a zemí, co netouží po dychtivém zájmu pisálka. A byl tip na strašidelnou lokalitu skutečně vděčným darem dávné kamarádky?

Jestli cítíte, že by se zrodil nový Outlast, tak doporučuji zajít na oddělení ORL, protože máte silně ucpaný chobot. Přestože první minuty otevřou zajímavou premise, ze které mohl vzejít takřka jakýkoliv závěr, jakožto děj, titul se drží až příliš při zemi. Všechny netradiční odbočky a vývoje příběhu buď utne dřív, než se pořádně rozjedou nebo je zavede do míst, odkud není návratu. Čekání, zda úvodní událost byla vlastně závěrem, počátkem nebo jen snem se tak pozvolna mění na klasické očekávání konce, po němž postupně zapomenete téměř vše, co se událo. Což je škoda, protože vyprávěcích prvků má hra hodně a nebojí se vás tahat horem dolem, jen aby maximalizovala jejich využití.

Herní mapa nebo chcete-li svět, není totiž příliš velký. Dinfna není InterContinental. Ani rozlohou, ani designem interiérů. Což znamená, že chodíte místy, která jsou podobná, často zaměnitelná a mnohdy nevýrazná. Nejednou se mi dokonce stalo, že jsem se ztratil jak blecha v kožichu, protože mi hala připomněla místo z předešlého bloudění a já hledal stěžejní bod, který tam vůbec nebyl. Mohl bych využít mapu, pokud by se dala sebrat ze stěny. Ale to není možné. Zbývá vám tedy fotografická paměť, tužka s papírem nebo ujištění, že váš stárnoucí mozek udrží i něco jiného než adresu trvalého bydliště a telefonní číslo. Že hra průchod neulehčuje považuji za plus. Otravných ukazatelů a interaktivních map je dost v jiných hrách. Proto bych sebraní mapy považoval za samozřejmost. Opravdu památných míst je málo. Na hotel prezentované minulosti až tristně málo. Na druhou stranu si je bezpečně zapamatujete.

Pak by se však spoustě hádanek snížila náročnost. Fobia je obyčejným logickým akčním hororem, kde interakcí a pozorným sledováním okolí jdete dál. Řešení indicií je vázáno na vaši úroveň angličtiny, důvtip a míru pochopení. Většinou stačí vše otevřít, prolézt, sebrat a na konci tour čeká odměna v podobě klíče k hádance, případně kompletace určitého mechanismu, k němuž jste postupně sebrali věci. Na pár místech se řešení objevilo ani nevím jak a bohužel jsou i pasáže, kde postrádáte otce Furu, neboť pochopit posloupnost úkolu je mimo běžnou kapacitu pozemského jedince. Přesto jste rádi, že se hýbete kupředu a že interakce s prostředím není jen na zabití času.

Místo toho se zabíjí prapodivné bytosti nepravidelných tvarů. Při akčních scénách jsem si okamžitě vzpomněl na staré díly Resident Evil. Roberto sice může střílet nezávisle na pohybu, ale chybí mu oddělená citlivost pro chůzi a střelbu. Buď tedy chodíte, a i míříte pomalu nebo přidáte na senzitivitě a pak se modlíte, aby vás nepostihl během hraní Parkinson. Střílení je nepříjemné v každém stavu a nastavení. Kvůli tomu ztrácí jak dynamika hraní, tak celková atmosféra. Zranitelnost protivníků má „zajímavou“ logiku, náhodné body zásahu a ještě nepochopitelnější jednání umělé inteligence. Jsou místa, kde by monstra padla i po zásahu prakem. O pár chvil později se modlíte za staré dobré RPG-7, protože bestie ne a ne chcípnout. V momenty největšího zoufalství jsem se chopil dokonce fotoaparátu, který slouží jako okno do minulosti. Skvělé při hádankách, ale celkem k ničemu v boji. Přístroj tak funguje na stejném principu jako v již zmíněném Outlast, v thrilleru Get Even a dalších mnohých.

Co není uvnitř, mohlo by být na povrchu, ale ani tady hra nepřesáhne průměr. Chybí vysoké rozlišení, kvůli čemuž jsou některé textury rozmazané až ošklivé. Frekvence 60 snímků je sice fajn, ale ve spojení s toporným ovládáním velkou parádu neudělá. Zvuku chybí lepší prostorovost a soundtracku zase atmosféra. Nechci říct, že je Fobia špatná, protože nehrajete-li horory každý měsíc, může vám bloudění po hotelu bohatě stačit na to, abyste se báli i za bílého dne. Ovšem fanouškům žánru nepřináší nic, co by nenašli jinde a lépe.

5
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Roberto má zálusk na pořádného sólokapra a hotel má zálusk na další bláhovou oběť. Jak nerovný souboj dopadne vám prozradí Fobia – St. Dinfna Hotel prostřednictvím hádanek a nějaké té akce. Vše je, kde má být, avšak je to ve stavu polovičatém nebo stokrát viděném. Zajímavý příběh postupně zapadne coby sympatická povídka a herní prvky nikdy nepřesáhnou rutinu obecného vývoje. Jestli jste žánrově zaspali dobu, může být titul zajímavým retro příspěvkem s dobrou myšlenkou. Jinak je jen zralým adeptem na předplatné.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»