RECENZE: Age of Empires IV

Autor: SeedarCZ Publikováno: 27.10.2021, 16:53

Publikováno: 27.10.2021, 16:53

Sociální sítě

O autorovi

SeedarCZ

SeedarCZ

Je autorem 24 článků

Age of Empires je zpět! Čtvrtý díl vychází28.10., 16 let po předchozím dílu. A ikdyž tento kousek vyšel jen pro PC, rozhodli jsme se na něj podívat. Přeci jen, v den vydání je hra dostupná v Xbox Game Pass Ultimate!

Časy, kdy jsme ve školách hrávali kultovní pecky jako CS 1.6, Warcraft 3 či právě Age of Empires 2: Age of Kings už dávno vzala voda. Oženili jsme se, nadělali kupu dětí, nabrali hypotéky, leasingy a kdoví co ještě. Nicméně, i na stará kolena si k tomu hraní ještě občas sedneme a když vyjde pokračování milované hry z dětství, málokdy odoláme. A to rozhodně platí i o novém díle série Age of Empires.

Něco z historie AoE:

  • první hra vyšla v roce 1997 jako první real-time strategie, která se zaměřila na historické události
  • kultovní AoE 2: Age of Kings (1999) se hraje dodnes ve světě eSportu, narozdíl třeba od CS 1.6, hra byla dokonce vydána i pro konzole, obdobím je vsazena do dob středověku po počátky renesance a objevilo se v ní dohromady s datadisky 18 civilizací
  • třetí díl série (2005) byl zasazen do objevování Ameriky, od Kryštofa Kolumba po počátky průmyslu v roce 1850, jako první běží na trojrozměrném grafickém enginu s obsahem simulace fyzikálních vlastností Havok
  • sérii obohatily i spinoffy Age of Mythology (2002), AoE: Online (2011)
  • čtvrtý díl byl oficiálně oznámen v roce 2017

S klidem tedy můžeme říct, že tato série nás provází dějinami novodobé historie lidstva a zasáhla snad všechny generace dnešních hráčů.

A jak to tedy celé dopadlo? Vyplatilo se 16 let čekání?

Inu, s klidem mohu říci, že hra mě vůbec nezklamala. Bohužel (nebo možná bohudík), se drží spíše tradičního pojetí sérii vlastní. Novinek zde nalezneme pramálo. Celý čtvrtý díl tak můžeme ve zkratce označit jako jakýsi upgrade série.
Ovládání a celkový systém hraní zůstal nezměněn. Stále stejným způsobem získáváme suroviny, stejně i válčíme. Osobně bych nějaké větší novinky uvítal, ale s velkým ALE říkám, že v tom neshledávám žádný neodpustitelný nedostatek. Svým herním pojetím je série AoE v podstatě jedinečná a nějak zásadně ji proměňovat by mohlo být spíše ke škodě.
Nakonec, nějaké novinky se přece jen dostavily a všechny hodnotím velmi kladně. Více v odstavci hratelnosti. Jdeme hodnotit!

Naprosto skvělá kampaň
Píši, že kampaň je naprosto skvělá, ale záleží na úhlu pohledu. Pokud jde o herní prožitek je kampaň vcelku bez nápadu. A časem dojde i na repetitivní průběh misí. Náročnost UI taky nezaskočí, máme na výběr hned čtyři možnosti a každý si na své určitě přijde. K dispozici je pro úplné nešiky (potažmo malé děti) i  příběhová obtížnost, která se hraje v podstatě sama. Sám jsem kampaň hrál na druhou obtížnost a celkem si věřím i na tu další. Ale čas je nemilosrdný soupeř, proti kterému je sebelepší strategie k ničemu.

Kampaň nicméně i tak hodnotím velice kladně, a to z důvodu prosté přidané hodnoty. A tím je vzdělávací faktor.
Obzvlášť mladší ročníky se při průchodu kampaní dozvědí věci, které by jindy musely šprtat z knížek. Zde, ve spolupráci se zábavou z hraní samotného se mezi misemi odemykají různá vzdělávací dokumentární videa o historických bitvách, tehdejších způsobech výroby výzbroje pro rytíře a také třeba video, proč a jak se stavěly hrady.
Videa jsou navíc natáčeny ze skutečného světa s odborníky na dané období. Opravdu stojí za to je všechny shlédnout, což platí i pro nás postarší ročníky co na věci ze škol dávno zapomněli.
Aby toho nebylo málo, tak i při samotném plnění mise se mezi úkoly ozve řekněme průvodce historií a řekne něco zajímavého. Pro mě jedna z nejlepších kampaní, jaké jsem kdy viděl.

Hratelnost se nezměnila
Jak jsem zmínil výše, co se týká hratelnosti, příliš se nezměnilo. Čtvrtý díl série si vzal hodně z kultovní dvojky a v mnoha ohledech se mezi sebou vůbec neliší. jistě, najdou se asi hráči kterým by to mohlo vadit. Pro mě je to ale nostalgie jako hrom, takže nad tím jen přivřu oči a jedu dál.
Co jistě potěší, jsou schopnosti hrdinů, které na omezený čas přidají  jednotkám v dosahu velitele jisté bonusy. Nic převratného to ovšem není, podobné věci jsou dnes snad naprosto běžným jevem. Stejně tak poté ability jednotek, například lučistníci mohou před sebe postavit kůly jako obranu před jízdou. Podobné věci ve hře jsou a jsem zvědav na kolik jich ještě narazím.
Ve hře je totiž osm civilizací (počítáme s dalšími v nadcházejících datadiscích), z nichž každá má jiné bonusy a také velkou roli hraje i strategie, kterou si na začátku hry určíte. Ostatně, jako je u her této série zvykem, žádná hra není stejná.

Hra pro jednoho hráče neurazí, ale moc dlouho nevydrží
V den vydání hry bude k dispozici kampaň za 4 národy. Už jen to je zábava odhadem na 30-40h, pokud hrajete i kampaně na vyšší obtížnosti, klidně déle. Pro nadšence této série to ovšem nevydrží déle než týden. Natož dalších 16 let do pětky 😀 .
Nabízí tedy single player ještě něco? Bohužel, nic zajímavého.
Jistě, je tady potyčka kterou můžete hrát klidně do důchodu a nejspíš vás i zabaví. Osobně však preferuji co-op hraní proti UI. Jen tak 1v1 proti umělé inteligenci mě nikdy kdovíjak nebavilo. Ovšem, na toto se může dívat každý jinak.
Jako bonus beru potom scénáře v rámci potyček.
V rámci hry pro jednoho hráče je ještě poté k dispozici Art of War (v překladu Umění války), což je zkrátka tutorial ve kterém získáváte medaile za splnění. Čím lépe si ve výzvě povedete, tím vyšší medaile. Chvíli se tedy můžete i zabavit tím, že budete sbírat zlato v tutoriálech.
No, a to je vše.

Multiplayer vypadá velmi zajímavě
Řekli jsme si to podstatné o hře pro jednoho hráče, ale jak je na tom mulťák? Inu, těžko říct. Není možnost vyzkoušet dokud hra není volně dostupná. Nicméně nějaké hrubé informace se i tak daly získat. Zaujalo mě hned několik věcí:

  • poměrně široké spektrum nastavení hry
  • možnost povolit či zakázat diváky s nastavením zpoždění přenosu (pro turnaje naprosto ideální)
  • poměrně široký výběr map, navíc se záložkou pro vytvořené mapy nejspíš komunitou
  • možnosti nastavení pro začátek hry, objevení mapy či startovní období

Organizátoři akcí v AoE nejsou limitování nejspíš ničím, kéž by se to dalo říci u každé hry, která by stála za turnaj.

Grafika si říkala o lepší upgrade
Po grafické stránce žádný WOW efekt nečekejte. Rozhodně nikoho pohled na hru neurazí, ale udělat se za 4 roky vývoje dalo jistě více. Hra je plynulá, po grafické stránce řekněme čistá a jednoduchá. Ovšem s budovami i jednotkami si vývojáři mohli vyhrát mnohem více a jedná se asi o jedinou věc, kterou bych vyloženě čtvrtému dílu série vytknul. Je rok 2021, nějaké grafické pokroky od 2002 tady jistě jsou, tak proč je nevyužít.

Perfektní plynulost
Na závěr si řekneme něco o plynulosti hry. Pokud máte stroj, co hru rozjede na nejvyšší detail, dočkáte se svižné a dobře vypadající hry (pokud nebudete příliš koukat na detaily budov a jednotek). Menu se kliká skoro samo, všechno lítá tak jak to má správně být (nechť si například v EA vezmou příklad). Optimalizace je zkrátka udělaná dobře. Stejně tak i ve hře je všechno krásně plynulé a nejsou vidět žádné nedostatky (snad krom nesmyslně seskakujících lučištníků z hradeb, to občas dobře pobaví, když to vezmou zkratkou :-)).

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Po čtyřech letech vývoje hry jsem čekal asi něco víc, ale i tak jsem náramně spokojený s hrou i možnostmi které v den vydání má. Datadisky jistě obsah ještě rozšíří. Vzdělávací filmy mě naprosto uchvátily. Tato série je důkazem toho, že v jednoduchosti je krása a pro plnohodnotný prožitek ze hry není nutné mít kdovíjaké detaily v grafice a dokonale zpracované efekty. Svým zevnějškem hra vypadá jako 15 let starý kousek, ale ničemu to nevadí. Rozhodující budou nadcházející DLC, ve kterých je třeba rozšířit možnosti jak pro hru jednoho hráče, tak i obohatit online svět pro více hráčů.
přehledné a svižné menupráce s kamerou dá někdy zabrat více než by bylo zdrávo
vzdělávací faktor v kampani graficky to mohlo být o dost lepší
jednoduché ovládání minimum novinek
UI by se mohlo více snažit
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»