RECENZE: Alien: Isolation pro Xbox One

Autor: p.a.c.o Publikováno: 13.10.2014, 18:25

Publikováno: 13.10.2014, 18:25

Je autorem 2089 článků

Wikipedie definuje horor jako žánr, jehož cílem je u čtenáře nebo diváka vyvolat pocit strachu a děsu. Pak už záleží na každém, čeho se bojí. U někoho způsobí děs monstrum, které nás zabije mrknutím oka, u jiných zase představa běhu do kopce. I herní vývojáři se nás čas od času rozhodnou postrašit a to nejen cenou her, ale i jejich obsahem. Alien: Isolation je očekávaným hitem letošní hororové sezóny a navíc musí napravit pošramocenou reputaci od předchozího dílu.

Všechny materiály viděné před vydáním hry nasvědčovaly tomu, že se budeme opravdu bát a samotné hraní nás o tom jenom přesvědčilo. Sice s určitými výhradami, ale vzhledem k tomu, že každý má rád a očekává trochu něco jiného, bude záležet jen a pouze na vás, zda se budou vztahovat i na vás.

alien3

Alien: Isolation odkazuje už od svého začátku na první díl této legendární filmové série. Proto se v úvodním videu objevuje Elen Ripleyová na pohřešované lodi Nostormo. Ta se ocitla nedaleko vesmírného přístavu Sevastopol a tato informace se dostává ke dceři Elen, Amandě. Jak správně tušíte, Amanda se vydává směr Sevastopol, aby přišla na to, co se stalo s její matkou. Jak se záhy ukazuje, příběhová linka o matce a dceři jde tak trochu stranou, protože stanice Sevastopol má ještě větší tajemství a hlavně na ní jde o život.

Příběh je tou nejsilnější části hry, i když některé dějové obraty jsou předvídatelné. Milovníky prvního dílu a obecně fanoušky filmů určitě potěší fakt, že dojde i na okamžiky z filmů, se kterým je hra velice úzce spjata. Navíc pro dokreslení celé depresivní atmosféry a hlavně charakterů postav najdete celou řadu informací v počítačích či na záznamnících. Někdy se dozvíte, jaké pohnutky vedly obyvatele k těm či oněm činům, jindy zase díky prozkoumávání získáte přístup do místnosti s drahocenným materiálem.

alien1

Prozkoumávání je třeba věnovat pozornost větší než malou, protože můžete najít celou řadu materiálů a hlavně nákresů. Díky nim budete moct vyrábět celou řadu věcí, které se vám určitě budou hodit. Lékárnička se hodí vždycky, ale třeba taková světlice nebo sonická návnada taky není k zahození. A že Sevastopol nabízí k procházení velkou plochu netřeba zdůrazňovat. Hra je sice lehce koridorová, ale k cíli vede vždy víc než jedna cesta. Pro ještě zběsilejší tempo můžete zvolit druhý herní mód, v němž plníte úkoly pod tlakem času a smrti zároveň.

Jestli to bude ta správná ukáže až čas a hlavně Vetřelec. Jak jistě víte, v Alien: Isolation se pohybuje pouze jeden, ale i tak si nebudete nikdy ničím jisti, protože po levelech se pohybuje dle svého uvážení. Navíc pokud umřete a půjdete znovu daný úsek, můžete na něj narazit na úplně jiném místě a nebo taky vůbec. Tím je atmosféra stísněné vesmírné stanice ještě stísněnější. Po krku vám ale nepůjde jenom Vetřelec. Sevastopol totiž překypuje životem, ať už tím lidským nebo robotickým. Lidé vás buď mají rádi a nebo, ve většině případů, se vás pokusí zabít, protože jste hrozba a něco nového, čemu se prostě nedá věřit. Ani androidi na tom nejsou lépe, protože umělá inteligence stanice, Apollo, se rozhodla, že lidé neposlouchají a nejlepší způsob, jak je ukáznit je všechny jednoduše zabít.

Z výše uvedeného to nemusí být zřejmé, ale pokud toužíte třímat v ruce tu největší zbraň a koupat se v potocích krve, porozhlédněte se raději jinde. Vaším největším kamarádem bude detektor pohybu, montážní klíč, tichý pohyb a skříňka. Ne však pro vaše věci, ale přímo pro vás. Při útěku před nebezpečím a s jazykem na vestě vezmete často za vděk právě takovou skříňkou do jakých se v seriálech nedobrovolně ukrývají šprti. Když není na blízku, můžete se schovat pod stůl a čekat, až se kolem vás Vetřelec proplíží a se zadrženým dechem budete doufat, že si vás nevšimne. V opačném případě je váš osud zpečetěn, protože nejde zabít a pouze plamenomet ho dokáže aspoň na chvilku zastrašit. K vaší smůle třeba dodat, že paliva do plamenometu najde poskrovnu.

Atmosféra je hodně hustá, čemuž pomáhá skvělá grafická stránka i zasazení děje. Není nic strašidelnějšího než rozpadající se vesmírná stanice, v níž všechno vrže, skřípe a bortí se. Level design se opravdu povedl, protože stanice je velká, ale chodby a hlavně šachty jsou hodně těsné, což celkový dojem ještě umocňuje. Pro ještě větší pohlcení využívá Xbox One verze podporou Kinectu. První funkce snímá pohyb vaší hlavy, díky čemuž se může v určitém rozmezí rozhlížet. Druhá funkce pak poslouchá, zda li nemáte v pokoji nějaký hluk (ten sousedův *** zase štěká) a pokud ano, přenese ho do hry. Vetřelec je totiž potvůrka, která hodně dobře slyší, tak proč by jí Kinect ještě nepomohl že. Samozřejmě že obě funkce si můžete libovolně zapnout nebo vypnout.

alien11

Navíc ukládání do konceptu stísněnosti také zapadá. Ukládat se dá jenom na určitých místech a navíc neproběhne okamžitě. Systém se musí nejdřív načíst a pokud vám smrt dýchá na paty, uložit nejspíš nestihnete a čeká vás návrat k nejbližšímu uložení. Stejně tak pozor při výrobě předmětů, kdy vy sice něco kutíte, ale čas kolem vás běží pořád stejně. Mimo schovávání a plížení se najdou i místa, kdy bude třeba zapojit mozek. Do cesty se nám postaví celá řada miniher, jejichž překonání je někdy těžší, jindy zase lečí. Navíc tvůrci je dávkují postupně a tak budete stále přicházet na nové nebo jejich kombinace.

Škoda je, že časem se začne dostavovat určitý stereotyp. Přeci jenom buď se budete někde plazit, pak někam popoběhnete, počkáte (třeba i delší dobu), kouknete na video a tak pořád dokola. Někomu velký důraz na tichý průchod hrou bude vyhovovat, ale celá řada z nás rozhodně čekala i trochu té akce ve stylu hollywoodských velkofilmů. Střelba možná je, ale pak vás nejspíš čeká smrt a útěk také ne vždy končí v bezpečí.

8

Alien: Isolation nabízí přesně to, co asi většina z vás očekávala. Boj o přežití v nehostinném a děsuplném prostředí stanice Sevastopol, jejíž obyvatelé nejsou vůbec hodní, kde smrt čeká skoro za každým rohem a Vetřelec je nevyzpytatelný. Pokud se chcete bát, Alien: Isolation vás rozhodně nadchne a stejně tak i milovníky filmů. Pro dosažení co nejlepšího zážitku doporučujeme hrát po tmě se sluchátky na záchodě, nebo alespoň s plenou u televize. Jo a milovníci Vetřelců ať si klidně k hodnocení ještě bodík přidají.
stealth pojetíméně akce
příběh místy stereotyp
postavy
Vetřelec
minihry
  • dewann

Podle mě se to povedlo na jedničku ale názory se mohou lišit podle mě je to dost povedená hra pro nás příznivce série filmů.Mě osobně hra pohltila a pokud jsem se nezačal chovat jako ve skutečnosti tak to byla jen samá smrt ale teď je to zážitek přeji děsivé chvíle a úspěšnou taktiku nad Vetřelcem! Snad přibudou i nějaké přídavky proto mám dotaz? Oplatí se koupit Season Pass?Co bude dál?

Takže podle toho, co se kde píše bude Season Pass obsahovat pět přídavků do hry, které budou obsahovat nové mapy a postavy pro Survivor mód. Na všechno je ale ještě čas, protože přídavky začnou vycházet až od března 2015 a do té doby se určitě dozvíme nějaké další info 😉

• dewann

Díky za info p.a.c.o moje anglina je totiž dost slabá snad save,load,delete 🙂 ještě jednou díky

Jsem rád, že jsme se konečně dočkali toho PRAVÉHO herního aliena a za sebe bych klidně přidal i dva body navíc – jako fanoušek a za Nostromo DLC :). A potvrzuji: v noci, se sluchátky na uších a na hard obtížnost . . . když ho miluješ, není co řešit 😀

• Kubajs69

bál bych se, ž bych to strachem nedohrál xD

• Hardombre01

prvnich pet misi by jsi dal s prstem v nose,zbytek zrejme s spuntem v zadku 😀

• Kubajs69

Z toho mám tedy chápat, že to není vůbec horor i když všude píšou že jo? xD

• Hardombre01

Nerikam ze to nema svoji atmosferu,ale dle me to treba na OUTLAST nebo F.E.A.R. zatim nema. Jsem asi ve ctvrtine hry a zatim jsem se nijak extra nebal. Treba to prijde pozdeji a ja si v agonii vydloubnu oci 😀

• Kubajs69

Obavám se, že už to asi nepřijde xD …když se nebojíš na začátku, tak už to pak lepší nebude… spíš ti ta atmosféra ještě víc zevšední xD Joo feara jsem hrál i když nedohrál a tam jsem se bál slušně… nebo na začátku RE4.

Joo, F.E.A.R je super, hlavně ty první dva sou moc pěkný, asi budu muset zahrát 😀

• Hardombre01

no on tam doted prakticky nebyl alien tak asi proto 😀
            Zatim nejvetsi strach mi nahaneli ti androidi s voskovejma xichtama bez jakychkoliv emoci. Alien je vychcanej ale je mi tak nejak bliz

• Kubajs69

Joo ti androidi vypadaly docela děsivě v těch vidkách xD … Alien bude jiná liga holt.. já hraju teď sunset a halo, takže oddechovky xD

• esoList3r

Neví někdo,jak je na tom X360 verze? Co se týče obsahu,zpracování a tak? ONE plánuji až s master chief collection,tak jestli počkat nebo vzít hned na 360. Kdyžtak dík.

Verze pro X360 vyšla ve stejných edicích jako pro next gen ( základ nebo Nostromo Edition ), takže i podpora budoucích DLC by měla být. Co se vizuálu týče: občas kostrbatější, nasvícení a stíny s méně efekty, o něco horší textury.
      Osobně si myslím, že A:I dělá hlavně zvuková kulisa, prostředí jako takové a AI vetřelce, takže jestli je od světla o několik lens flare efektů víc nebo míň, není tolik podstatný. Ale co hráč, to jiný standart 🙂

P.S. X360 má taky podporu CZ titulků

• muzu se zeptat, kde jsi ziskal informaci o CZ titulkach pro X360. dotazali jsme se i distributora a nic o tom neví. Díky za info.

Jdu si dát facku. Info jsem měl z druhé ruky ( takže neověřené ) a česká podpora tam opravdu není. Ještě jednou se omlouvám, příště se přesvědčím osobně než něco vypustím

• v pohode, a diky za info.

To není v pohodě – znám případy kdy by to lidi koupili hlavně kvůli naší lokalizaci a pro ně bych byl nepřítel numero uno 🙂

• Rasto1979

Tak u mňa fakt spokojnosť…ako fanúšik Alien universa 9,5/10 a recenzia fajn.

• laasf

Pozor, v recenzi se píše, ze Alien je ve hře pouze jeden. Ze začátku ano, ale ke konci jich jdou po Vás houfy – od hnízda a dále až do konce – běžně 2-3 najednou.

21. 11. 2020 • p.a.c.o2

RECENZE: Overcooked! All You Can Eat

Vaření je vášeň. Já sám třeba nevařím, ale říká se to. O co míň vařím, o to raději ale konzumuju, co někdo uvaří a když je někde nápis: „Snězte všechno, co můžete“, je to výzva. Nejsem ale Homer Simpson, abych byl schopný nějakou hospodu vyjíst, takže jsou v bezpečí. I když tahle věta k aktuálnímu stavu asi úplně nepatří, protože každou hospodu by bylo třeba tímto stylem podporovat.

»
13. 11. 2020 • Lukáš Urban0

Recenze: Visage

Aby titul získal kultovní status, nemusí být nutně dobrý, originální nebo prodejný. Často mu k „věčné slávě“ stačí kontroverze herního prvku či scény. Vhodným zápisem do historie může být i nekonečný vývoj, neskutečně špatný technický stav nebo podvod na hráče. Ani jedno z toho ale není případ demovky P.T., která si srdce získala pár metry čtverečními. Že nakonec zůstalo jen u ní nevadí, obdivovatelů je totiž poměrně dost.

»
10. 11. 2020 • p.a.c.o1

RECENZE: Fuser

Postavit se na prkna, co znamenají svět rozhodně není pro každého. Chce to nemít trému, věřit si a nejspíš taky aspoň trochu umět hrát. Jinak diváci naší roli budou asi jenom těžko věřit. O něco lepší by to mohlo být na hudební scéně. Nemám teď na mysli soutěže typu Superstar a další. Myslím být přímo tím, kdo hudbu tvoří a na nějakém hudebním festivalu či akci vystupuje sám za sebe.

»
09. 11. 2020 • tonyskate15

RECENZE: Assassin’s Creed Valhalla

Smrdíte, máte vousy a v rukou třímáte sekeru? Pak jste tady správně, protože po starověkém Egyptě a bájném Řecku nás asasínská sága zavede do anglosaské Anglie, kterou vlivem války a přelidnění Norska osídlují drsní Vikingové.

»
08. 11. 2020 • Lukáš Urban4

Recenze: The Dark Pictures Anthology: Little Hope

Hororová krmě často sází na idiocii. Ne tu vaši, ale postav, které jsou předhozeny vrahovi, duchům, vlastním démonům minulosti či konfrontaci s neznámým. Nebýt pomatených rozhodnutí, neustálé snahy opouštět kolektiv a častých nesmyslných zkratů, končila by většina hororů tak deset minut po úvodních titulcích. A jestli patříte k těm, jejichž psychika trpí pod náporem scenáristické jednoduchosti, vezměte pero do vlastních rukou. Tedy pardon, ovladač.

»
06. 11. 2020 • lindros88cze35

Xbox Series S Recenze

Máme před sebou nejnovější, ovšem ne nejvýkonnější konzoli Xbox. Měli jsme tu čest, a to i díky vám, že jsme získali Xbox Series S na testování. Máme velkou radost, ale už vás nebudeme zdržovat a jdeme se podívat, co je vlastně XSS zač a pro koho je tato konzole vhodná.

»
04. 11. 2020 • Lukáš Urban0

Recenze: Ghostrunner

Hry se cyberpunkovou tematikou tu byly vždy. Ať už Deus Ex, System Shock, Shadowrun a mnoho dalších. V devadesátých letech možná víc než teď. Ale informační kapacity se nemohly opřít o internet, základny hráčů byly mnohem,ale mnohem menší a hype vyvolaný hrami se šířil jen mezi vyvolenými. Cyberpunk 2077 svým způsobem odstartoval novou moderní vlnu, a tak se není čemu divit, že se s ní vezou i další levnější projekty. Levný však...

»
02. 11. 2020 • Lukáš Urban7

Recenze: DiRT 5

Podzim nutně potřebuje závodní hru. Silnou, neochvějnou značku, která se postaví do čela žánru, aby sporťáci a střelci neměli moc ostré lokty, že oni dostali další díl toho samého a závodníci smutně koukají do vyschlé nádrže. Tento rok se nabízela Forza a rozhodně by byla vítanou posilou přicházející generace konzolí. Jenže vůdcovství padlo do klína série DiRT, a tam očekávání nebyla příliš velká. Ne vždy je ale dobré na ně...

»