Recenze: Ara: History Untold
Pohled do historie si dnes uděláme s novinkou Ara: History Untold, která hned v den vydání je součástí Xbox Game Passu a je potřeba zdůraznit, že POUZE na PC. Možná si říkáte, proč o tom píšu na XboxWebu, ale vysvětlení je jednoduché. Rádi bychom na našem webu rozjeli kompletní informace o značce Xbox, dočkáte se tak informací i o PC Game Passu. Ale nyní už se pojďme podívat na hru, která nám otevře brány historie, a to pěkně v češtině.
Myslím, že každého hráče velmi potěší, když u hry najde informaci o češtině. Zejména u komplexních her je to vždy žádaná věc a zde to platí dvojnásob. Mnoho stran s návody a historickými informacemi je přeloženo. Bohužel se jedná spíše o strojový překlad a podivností je tam opravdu hodně. Někdy si budete lámat hlavu nad tím, co vám autoři chtějí sdělit, a co po vás chtějí. Na druhou stranu je toto hra, kdy není vyloženě děj, ale jde o vysvětlení herních mechanik, které jsou velmi detailní, takže každý neanglicky rozumící hráč bude za tuto možnost rád.
Ale pojďme dál do menu, ať si projdeme možnosti, co vám hra nabídne. Přehledné menu vám dá možnost pustit se do hraní sám, nebo v multiplayeru a pozvat, či vyzvat spoluhráče. A víc tam toho opravdu není.
Začínám přepisovat historii
Po zvolení nové hry si vyberete jeden z národů a že jich tu je opravdu hodně. Docela mě potěšilo, že autoři neopakují stejná jména, ale sáhnuli i na jiné osobnosti, které neznáte z jiných her. Každá osobnost má své dovednosti, které ovlivní vaši říši. Ty se tykají hlavních linek hry, a to je Hlavní atribut daného vládce, inovace, produkce a s tím spojená efektivita, obchod a samozřejmě věda. To budou mimo jiné i položky, kde budete soupeřit s dalšími vládci o co nejlepší výsledky. Když už víme, kdo povede náš národ je potřeba si vybrat zem. Před startem mapy si vyberete ze 7 lokací přednastavených nebo si necháte generovat novou mapu. V případě generování, pak můžete nastavit všechny možné atributy, od velikosti, přes typ a prostředí až po procenta vodních ploch. Než vše spustíte, tak ještě vyberete obtížnost. Pro začátečníky bych doporučil Vikomta, což je dle autorů Normální obtížnost. Hra vás krásně povede, AI není moc agresivní a vy se do hry krásně dostanete a následně si třeba hru ztížíte. Pokud už máte za sebou nějakou Civku, tak hned jděte do dalších úrovní. Osobně jsem hlavní kampaň jel na třetí nejvyšší z deseti a byl jsem překvapen, jak AI dokázalo zlobit.
Náš domov před námi
Na začátku hry si nevybíráte místo pro první město, ale to máte hned postaveno. Nebudeme si nalhávat, někdy to hra hodí na dost nevýhodné Hexy, takže pokud plánujete dlouhou kampaň, není špatný si to třeba reloudnout. Celková mapa je rozdělena na regiony, pro které jsou pak identické suroviny. V chladnější a hornatějších oblastech najdete více kovů, lesnaté a trávou porostlé, pak nabízejí hlavně zvěř a rostliny. Pro rozvoj, produkci a stavby budete potřebovat opravdu hodně rozdílných materiálů a je dobré se seznámit s produkčním systémem. Může se stát, že třeba něčeho budete mít nedostatek a je potřeba to zajistit buď diplomaticky nebo prostě expandovat tam, kde to je. Takovou ukázkovou surovinou ze začátku hry jsou koně nebo sloni, které potřebujete hlavně pro vývoj v armádě. Ale zpět k hlavnímu městu, které nyní potřebuje naši pomoc. Město vždy stavíte na základní zóně, která se skládá z několika oblastí od 2 do 6. Všechny základní věci, jako je jídlo, dřevo a kámen se z daných oblastí automaticky sbírají. Pokud třeba máte na svém území specifickou surovinu, jako je obilí, zvěř, nerosty, tak pro jejich získání musíte postavit dodatečné budovy. Většina budov se dá následně vylepšovat. Cílem je, abyste pro své město dokázali zajistit dost surovin na žití, ale také potřebnou expanzi.
Důležitým aspektem rozvoje je jeho podpora, kterou děláte pomocí budov, ale také Vybavením. Pod tímto pojmem si představte produkty, který vyrábíte. Od laskomin, přes užitečné věci, až třeba po kočáry. Tyto věci mají velmi silný dopad na město a je potřeba to hodně plánovat. Pozic pro vybavení je jenom několik a vy je budete muset správně kombinovat. Moje rada pro vás je hlídat si hlavně jídlo. Jakmile dojde v daném oblasti, tak město začíná stagnovat, a to i přesto, že v celé říši máte dostatek jídla, třeba z jiných měst. Když se městu daří, můžete expandovat nebo poslat nové osadníky, aby zabrali další město. Při zakládání nových měst ale dejte pozor. Jejich počet je omezený, na začátku hry máte pouhé tři. Další města můžete stavit až po objevení nových státních uspořádáních, což je politický výzkum. Můžete pak založit, republiky, nebo říše, která vám zajistí v pozdější fázi až 10 slotů na města.
Už dorazily koně pro náš regiment?
Nejenom válkou se budou vaši bojovníci zaobírat. Hned v úvodu hry, pode potřeba zajistit bezpečí kolem vašeho města. Vždy se tam objevuje nějaká nebezpečná zvěř, která je potřeba zabít. Kromě expů pro jednotky, získáte i specifické suroviny. Jenom dejte pozor, ať hned se základní jednotkou neskočíte na lvi nebo nosorožce 😊 Každá zvířecí jednotka má u sebe informaci o její nebezpečnosti a také počet tahů na její zlikvidování. Tak pozor!
Samotné vojenské skupiny začínáte klasicky s jednou jednotkou. Ale díky výzkume se vám pak otevřou i speciální formace, kam můžete dát více jednotek. Takové skupiny mají dle očekávání lepší bojové výsledky než stejné jednotky po jedné.
Jednotky verbujete klasicky ve městech, což trvá dle kvality města určitý počet tahů, ale zajímavostí je i nutnost je nasadit, a to trvá většinou 2-3 tahy. Není to žádný problém, jenom je na to potřeba myslet.
Problém jsem ale měl s možností je rozdělit a přeskupit, to vlastně nejde a beru to jako chybu. Následná absence vylepšování stávajících jednotek také nepotěšila. V případě obnovy armád je dobré staré rozpustit.
Samotné válčení mě moc nenadchlo. Jde hlavně o dobré načasování kontaktu a aby bylo dostatek jednotek. Pokud jde o náhled na bojovou scénu, tak je graficky krásně zpracovaný, ale celkově vypadá hodně zmatečně.
Samotné války můžete vést skrze náboženství, klasický boj nebo jako reakci za minulou válku (odvetu). Každý válka má pak i politický dopad o ostatních hráčů. V rámci války můžete soupeři zajmout město nebo ho vyhladit. S ohledem na limity měst vás bude hra nutit do vyhlazení, jelikož při větším počtu měst, než smíte, dostáváte opravdu vysoké penalizace.
Kde jsou diplomati?
Když jsem u těch vztahů, tak diplomacie je asi nejslabší část hry. Můžete dohadovat obchod, pomoc na výzkumu a vztahy. Když válčíte, můžete pozvat spojence k podpoře nebo naopak jít do války na jeho přání. Když například jdete pomáhat, ale vlastně nic neděláte, spojenec není ani naštvanej. Což postrádá trošku logiku. Další divností je obchod. Z vaší strany si můžete říkat, co od jiné země chcete, ale od vás si berou, co chtějí na základě schválení žádosti. Klidně i surovinu, která je pro vás důležitá. Tady je možná chyba ve hře a následně bude upravena. Při nabídce na obchod totiž nevidíte, co je její součástí. Pomoc o výzkumu je pouze oznámení. Nepomáháte s konkrétním výzkumem, ale pouze získáte hodnoty pro celkově rychlejší výzkum.
Výzkum se naopak povedl
Hra vám v časové ose nabízí možné výzkumy, ale vy je nemusíte plnit všechny, abyste přešli do další doby. To dává další prostor pro vaše strategické myšlení. V určitých fázích hry ovlivněných volbou obtížnosti se mohou objevit absurdní scény boje luků proti dělům atd. Samotný výzkum je velice pestrý a budete se těšit, až se vám otevřou nové budovy.
Váš národ neuspěl a zůstal v zapomnění
V této hře budete mít další aspekt, který vás bude nutit postupovat dál a dál. Celá hra je totiž nastavena na několik dějství a na konci každého odpadají národy. Na jejich místech se objeví místa pro expedice a průzkum, kde můžete najít suroviny.
Grafika a zvuk zdobí hru
Když se budete pohybovat po mapě, budete nadšení grafickou stránkou i zvukovým doprovodem. Zvuky šelem, rachot strojů to jsou všechny vjemy, které vás budou ovlivňovat a umocňovat zážitek ze hry..
Verdikt
Určitě chce každý srovnání s Civilizaci. Pokud se jenom kouknete na obrázky, tak můžete získat dojem, že jde o identickou hru a je pouze v novějším grafickém kabátu. Za sebe mohu říct, že hra mě velmi zaujala po strategické stránce, a to díky výzkumu, kdy si opravdu můžete volně nastavit vaši cestu. Tvorba města, stavba budov a jejich vylepšování je velmi podobné, ale je zde obrovský důraz na suroviny a jejich zpracování. Trošku to zavání třeba ANNO 1800, kdy jsou propletené výrobní postupy ozdobou hry. Válčení na systému hexů je identické a asi na něm moc nového vymyslet nejde, ale i zde najdeme nové mechaniky (nasazovaní jednotek), které hru obzvláštní. Diplomacie mě přijde v obou hrách podobná a celkově nezajímavá. Výhodou pro dost lidí je, že hra je v Xbox Game Passu, takže svůj názor si mohou udělat hned, po zmáčknutí tlačítka instalovat. Budu rád za vaše dojmy a postřehy.Přítomnost češtiny | Špatná kvalita češtiny |
Grafický vzhled | Diplomacie |
Strategické možnosti | |
Propracovaná produkce |
RECENZE: Death Stranding: Director’s Cut
Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?
RECENZE: Dragon Age: The Veilguard
Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.
RECENZE: Farming Simulator 25
Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....
Recenze: Squirrel with a Gun
Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...
RECENZE: Life is Strange: Double Exposure
Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...
RECENZE: Call of Duty Black Ops 6
Letošní díl nekonečné série Call of Duty je celou řadou hráčů očekáván hned z několika důvodů. Může to být třeba tím, že vývoj Black Ops 6 byl na poměry značky až nečekaně dlouhý, protože trval čtyři roky. Vývojáři tak měli spoustu času náležitě zapracovat na všech aspektech a napravit poněkud pošramocenou pověst po nepříliš vydařeném Modern Warfare III. Hráči na Xboxu pak mají ještě jeden důvod k radosti, obzvlášť, pokud si...
Recenze: Sonic X Shadow Generations
Generační střet rychlosti, cestování v čase a temnoty. Nový titul z dílny herní legendy, studia SEGA, vrací to, co už jednou dobře fungovalo v roce 2011 a přidává k tomu temný chod navíc, v podobě kampaně za dokonalou bytost, ježka Shadowa.