
RECENZE: Assassin’s Creed IV: Black Flag
Assassin’s Creed se po roce opět vrací a to tentokrát s pirátskou tématikou v 18. století. Nový hrdina je ale trochu netradiční, a jakožto pirát se budete více plavit po otevřeném světě. Nicméně se stále jedná o poctivou hru z této série, o čem se jistě přesvědčíte v naší recenzi.
Hlavním hrdinou Assassin’s Creed IV: Black Flag je Edward Kenway, který se za účelem splnění svých snů o bohatství a moci stane pirátem. Na začátku hry se Kenway střetne s asasínem a je tak naprosto nečekaně vtažen do odvěké války mezi Templáři a Asasíny. Od té chvíle začne žít trochu zmatený život. Stále touží po bohatství a stále v něm žije pirát jako poleno, ale současně následuje cíle asasínů, protože i navzdory prvotnímu pozitivnímu střetnutí s templáři, si moc nepadli do oka.
Edward se totiž až postupně dozvídá o existenci asasínů a o jejich nepřátelích, což se dá říct i o člověku, který leží v dobře známém stroji Animus, který návrat do historie umožňuje. V minulých hrách byla zápletka v současnosti velmi podstatná, ale po třetím díle to tak nějak skončilo, ale detaily vám určitě prozrazovat nebudeme. Nicméně stále existuje společnost Abstergo, která v současnosti využívá Animus pro zábavní průmysl. Ujmete se tak role jednoho ze zaměstnanců této společnosti a budete prožívat životy předků podle jejich DNA a získané záznamy pak poslouží na propagaci interaktivní zábavy, kdyby Animus mohli lidé využívat jako produkt, například namísto kina. Přesto i v moderním světě si užijete své, například při hackování počítačů.
Black Flag je i navzdory sobečtějšímu hrdinovi, i když ne zas tak moc, a kladení důrazu na plavení, klasickou hrou ze série Assassin’s Creed. Edward jako jeho předchůdci ladně šplhá po budovách a konstrukcích, nepozorovaně se plíží a tiše likviduje své cíle apod. Občas už nám ale sledování a odposlouchávání rozhovorů lezlo na nervy, ale to případně můžete dát vývojářům vědět po skončení mise, kde je můžete ohodnotit. Samozřejmě pokud vám to mise umožní, tak klidně taste meč a probijte se až ke svému cíli. Samozřejmě také budete hledat vyvýšená místa pro synchronizaci, abyste odhalili část mapy či lokaci a i všechny její aktivity a předměty. Novinkou je, že tyto vyhlídky můžete použít jako body rychlého cestování, což vám určitě ušetří spoustu času.
Jedním z mnoha prvků hry, stejně jako v předchozích titulech, je neuvěřitelné množství věcí, co můžete dělat. Kromě hlavní příběhové linie, která vás zaměstná na docela dlouho, jsou zde vedlejší aktivity jako asasínské nebo námořní kontrakty, nespočet předmětů ke sbírání, lovy na templáře, hledání pokladů podle map, lov zvěře, ať už ve vodě či na souši, a to jste ještě nezačali mluvit o vaší lodi Jackdaw, která je ve hře přeložena jako Kavka, protože je pojmenována po stejnojmenném ptákovi. Na moři můžete plundrovat nepřátelské lodě, ničit templářské pevnosti, zkoumat podvodní vraky nebo si zalovíte s harpunou. Zkrátka je herní svět plný aktivit a i když se budete snažit zaměřovat na příběh, tak neustále vás bude něco táhnout k vedlejším věcem, aniž byste si to uvědomili.
Svět Assassin’s Creed IV: Black Flag je skutečně masivní a skládá se z několika velkých měst a pak ze spousty ostrovů a jiných lokací, a v každé budete mít co dělat. Zatímco je na každé takové místo potřeba doplout vaší lodí, tak jakmile je objevíte, můžete využít rychlého cestování a přesunout se na dané místo během chvíle, takže hra rozhodně neztrácí na tempu. Pokud si navíc synchronizujete i vyhlídky, tak se můžete přesouvat rovnou na ně, což vám ušetří další čas. Rychlé cestování je zkrátka ve hrách s otevřeným velkým světem velké plus, protože kdybyste měli na každé míse cestovat klasicky, tak by vás z toho asi… no víte co.
Mimi loď má Edward k dispozici různé nástroje a prvky včetně orlího zraku, který je již stálicí série. Orlí zrak opět neslouží jen k nalezení cíle v davu, ale také s ním poprvé můžete cíle označovat a vidět je i skrze stěny, domy, podlaží apod., což hodně pomůže o docela nudných sledovacích misí. Stejně tak můžete i kdykoliv označit nepřátele, abyste o nich měli lepší přehled, když se potřebujete někam tiše dostat. Tento prvek jsme již mohli vidět ve Far Cry 3 a i zde funguje skvěle. Po úspěchu s Far Cry 3 přemístil Ubisoft některé vývojáře na Black Flag, aby s hrou pomohli a jedním z dalších podobných prvků je výroba předmětů. Jak už jsme zmínili, tak Edward může lovit různou zvěř (jelen, jaguár, divoké prase atd.) a poté ji stáhnout z kůže nebo z nich získat kosti. V menu pak můžete vyrobit zlepšení pro váš oblek, tedy se vám zvětší zdraví, můžete si vyrobit kožená pouzdra, abyste mohli nosit více pistol apod. Na vodě pak můžete lovit žraloky, kosatky a velryby, nebo ničit a plundrovat lodě o jejich náklad, který můžete použít na prodej a především také na vylepšení Edwardovi lodi.
Právě vylepšování vaší lodi je dosti podstatné, protože některé mise se odehrávají na vodě a to samozřejmě bojujete s nepřátelskými loděmi. Někdy vám tak ještě před započetím mise radí, abyste loď zlepšili, ale třeba si poradíte i navzdory tomu. Problém je trochu v tom, že vylepšení různých částí lodi nevyžaduje jen peníze, ale také suroviny jako kov a dřevo. A pokud si chcete udělat nové plachty, tak i látku, ale to už je jen kosmetická úprava. Tyto suroviny lze ale získat jen plundrováním lodi, takže loď musíte nejdříve zničit, poté se nalodit, zabít většinu posádky a teprve pak je náklad váš. Navíc musíte pomocí dalekohledu najít správné lodě, protože náklad cukru a rumu vám sice pomůže finančně, ale ne při kupování vylepšení pro vaši loď Jackdaw. Asi by se dalo říct, že to narušuje plynulost příběhu, ale pokud si loď budete průběžně vylepšovat, tak byste neměli mít problém. Finanční stránka by pak neměla dělat problémy, zvláště když můžete zničené lodě přidat do své flotily a vysílat je na mise, podobně jako asasíny v předchozích hrách.
Assassin’s Creed IV navíc k masivnímu single-playeru přihazuje i robustní a bohatý online multiplayer. K dispozici jsou jak týmové, tak nepřátelské režimy včetně klasického deathmatch nebo variant na zabrání území apod. Multiplayer také nabízí výcvikový režim, který vás provede základy hry a systému bodování. Navíc se nabízí i režim Game Lab, který vám umožní vytvořit utkání v jakémkoliv režimu a změnit početné množství možností, abyste tak vytvořili unikátní mač. Během hry pro více hráčů klasicky získáváte zkušenosti, odemykáte perky, speciální schopnosti a další odměny, které přichází s každou novou úrovní. V single-playeru navíc můžete plnit různé menší výzvy od Abstergo, které vám zpřístupní bonusy v multiplayer. Co se týče dostupnosti a popularity, tak základna hráčů je velmi silná a věříme, že tomu tak bude dlouho.
Všichni jistě víte, že hra vychází na současné i next-gen konzole, což možná mohlo některé vést k tomu, že by hra na Xbox 360 vypadala trochu ošumtěle, ale není tomu tak. Black Flag vypadá i na osm let staré konzoli skvěle. Svět je plný života a je nádherný, ať už jste na souši či moři. S občasnými výjimkami hra běžela naprosto plynule a to platí i o přechodu z lodi na pevninu a obráceně. Hra navíc nabízí dech beroucí atmosféru a skvěle zpracované moře, na kterém neschází divoké bouře, tornáda nebo rozbouřené vlny. Postavy vypadají dobře, ale na jejich oblečení a zvláště na stínování už je znát zub času staršího hardwaru.
Skvělou prezentaci pak doplňuje zvuk a hudba. Hudební doprovod je naprosto perfektní a neschází ani pirátský zpěv při plavbách na moři. Co se týče dabingu, tak nic jiného, než dokonalost už od této série nečekáme a namluvení přivedlo postavy skutečně k životu. Zvuky jsou taktéž špičkové, ať už jde o skřípání mečů nebo dopad dělové koule na bok lodi. Vše zni čistě a skutečně.
Ovládání je provedeno na jedničku a neměli jsme problém s běháním po střechách nebo se skrýváním v různých úkrytech. Samozřejmě občas vyběhnete trochu jiným směrem nebo skočíte trochu jinam, než jste chtěli, ale to už je holt kříž téhle série. Bojový systém nám připomněl sérii Batman Arkham, tedy při potyčkách se vám nad nepřítelem zobrazí varování, že chce zaútočit a to poté můžete vyblokovat a provést další akci. Do souboje můžete také zamíchat střílení z pistole a dýmovnice. Problémy s ovládání mohou nastat při soubojích na moři, kdy musíte loď zároveň navigovat a ještě pálit z různých zbraní.
Verdikt
S Assassin’s Creed IV: Black Flag jsme si užili spoustu zábavy a to jsme ani zdaleka ještě neprozkoumali vše. Obsahu ve hře je zkrátka tuna a celková podoba hry je naprosto skvělá a na next-genu budete vypadat ještě líp. U nás si navíc hráči užijí profesionální češtinu, která se vzhledem k tématice nebála jít pro ostřejší slůvko daleko a je tak skvělým doprovodem této hry. Kromě několika drobností, které jsme již vytkli v recenzi, je hra opravdu další důstojným titulem v sérii a my už se nemůžeme dočkat, kam nás zase vezme Ubisoft příští rok.
RECENZE: F1 25
V loňské recenzi jsem úvod začínal přáním toho, aby formulový šampionát vyhrál konečně někdo jiný, než Max, protože to vypadlo, že McLaren by se mohl o sesazení pokusit. Tohle přání se nakonec nepovedlo, Max vyhrál, ale někdo jiný bral aspoň pohár konstruktérů. Letos vypadá situace ještě víc zamotaně, jak strategie Ferrari, které se zatím stále trápí a ani příchod velkého Lewise Hamiltona to moc nezměnil. Dojde na obligátní „příští sezóna je...

RECENZE: RoadCraft
Katastrofy všeho druhy jsou věcí, kterou nikdo z nás nechce zažít na vlastní kůži. Je přitom jedno, jestli je to tornádo, velké kroupy, zemětřesení nebo rozvod. Ovšem až na tu poslední věc jsou tyto akce velice vhodné v rámci herního zpracování. Můžeme totiž katastrofy buď sami působit nebo se postarat o jejich likvidaci. Pro opravy je třeba spousta materiálu a ve většině případů také strojů, a právě to skvěle kombinují série MudRunner...

RECENZE: The Precinct
Policejní práce ve skutečnosti nebude taková zábava, jak to vypadá z filmů a seriálů. Po silnicích se nemůžeme řítit jako v Kobře 11 a kriminalisté vyšetřující vraždy určitě nepoužívají tolik barevných světel a výsledky také nejsou hotové do deseti minut, i když by to jistě bylo praktické. Nene, pro zábavnou policejní práci je třeba jí něco přidat, a to i v případě herního zpracování. Jasně, máme tady i simulátory, ale i ty mají...

RECENZE: MotoGP 25
Velkou událostí pro české fanoušky série MotoGP je návrat brněnského okruhu zpět do kalendáře světového šampionátu. Stalo se tak po pěti letech, takže se čeká velký zájem a velké příběhy na závodním okruhu s novým povrchem. A shodou okolností je to i můj návrat k této herní sérii, protože jako poslední jsem měl v rukou MotoGP 20. Sám jsem byl tedy zvědav, co všechno se od mé poslední jízdy změnilo.

Recenze: Clair Obscur Expedition 33
Krásné fantasy ve smutném světě. Tvůrci z francouzského studia Sandfall Interactive představují svou vizi temného RPG s dospělým příběhem. Jak si obstáli v recenzi?

Recenze: Deadside
Hry o přežití nabývají na popularitě, avšak pro konzolové hráče příliš na výběr nebylo. Na konci února ale do obchodů Xboxu dorazil Deadside, survival který už pár let bojuje s konkurencí na počítačích se vydal na cestu konzolí. Jaké je srovnání verze na PC a konzole? Dostává DayZ na Xboxu konečně konkurenci?

Recenze: South of Midnight
Legendy, bubáci, mýtická stvoření a příběh o bolesti a odpuštění. Jak to vše může fungovat v herním provedení od Compulsion Games zjistíme v této recenzi.

RECENZE: Lost Records: Bloom and Rage
Když přijde francouzské studio Don’t Nod s novým titulem, fanoušci příběhových adventur notně zbystří. I když se Francouzi v posledních letech věnovali i jiným žánrům, jejich pověst vybudovaná především okolo série Life is Strange se jim patrně jen tak překonat nepodaří. Ostatně do tohoto žánru spadá také novinka v podobě titulu Lost Records: Bloom & Rage. Hned na úvod je potřeba říci, že titul je rozdělen na dvě části –...