RECENZE: Assassin’s Creed Valhalla

Publikováno: 9.11.2020, 12:01

Je autorem 5163 článků

Smrdíte, máte vousy a v rukou třímáte sekeru? Pak jste tady správně, protože po starověkém Egyptě a bájném Řecku nás asasínská sága zavede do anglosaské Anglie, kterou vlivem války a přelidnění Norska osídlují drsní Vikingové.

Právě vikingská expanze je tématem letošního Assassin’s Creed Valhalla. Jako Eivor stanete v čele svého klanu a pokusíte se mu zajistit nový domov v Britannii. Norsko je sice nádherné a sněhová pokrývka jej činí ještě hezčí, ale po pár hodinách svůj domov opustíte a vyrazíte válčit za svou věc do již zmíněné Anglie. V zájmu dnešních trendů a fenoménů, hned na začátek zmíníme, že pohlaví postavy si můžete kdykoliv změnit, pročež univerzálnější jméno Eivor.

Ať už jako viking nebo „vikingka“, zavítáte do anglosaských království, kde vás budou opět čekat historické postavy i zápletka, do jejíhož popředí jste dosazeni. I Valhalla pokračuje v ukecaném trendu, kdy nejspíše dojde na přeskakování dialogů, zvláště když po letech schází čeština, ale naštěstí už nejsou tolik větvené jako minule. Občas stále musíte učinit nějaké to rozhodnutí, ovšem to už v hlavě máte další hrabství, které chcete ovládnout či vesnici, kterou vypleníte, abyste získali zásoby pro svou osadu.

Plenění vesnic a klášterů s vašimi válečníky se rozhodně povedlo. Nejenže jsou okolní budovy v plamenech, ale dojde na řádnou akci, kdy je do čeho seknout a na konci vás čeká tučná odměna, za kterou vylepšíte nový domov. Oba prvky mohou působit jako novinky, ale vesměs je to jen obměna válečných bitev z Odyssey, a totéž lze říci i o budování osady pro váš klan. Už jako Ezio v Brotherhood jste rekonstruovali Monteriggioni a pak v občanské trojce zdokonalovali usedlost Davenport. Podobné jsou i výhody spolu s centrálou asasínů či loveckou chatou, kde můžete směňovat trofeje za potřebné suroviny, tetování či runy vylepšující zbraně. Neschází ani pekárna a další budovy, které vylepší vikinské hostiny spolu s vašimi statistikami. Ve stájích se pak koně mohou konečně naučit plavat.

Řád asasínů se tentokrát představí poměrně brzy a postupně se více podílí na příběhu včetně seznamu templářů, které postupně likvidujete podobně jako v Origins a Odyssey. Jeho součástí jsou i pěkně tuzí žoldáci či v tomto případě zélóti. Aby toho nebylo málo, můžete se také podívat do Asgardu, kde vás čeká další příběhová linie a neschází ani probuzení z Animu a návrat do reality jako Layla.

Z hlediska hratelnosti opět počítejte s tradičním pojetím, na které jste až moc dobře zvyklí, jen s pár staronovými změnami. Nač totiž měnit něco, co dobře funguje, ale doufáme, že i navzdory tomu nás po této trilogii čeká přestávka pro výraznější změnu. Plížení v keřích či na střechách a systematická eliminace všímavých nepřátel je tedy samozřejmostí stejně jako milované synchronizace z vyvýšených míst, které vám poskytnou nádherný výhled na barvitou Anglii. Šplhání taktéž nepřináší inovace a Eivor nám dokonce přišel krapet neobratný. Pryč je označování nepřátel skrze havrana, takže vám budete muset stačit Ódinův zrak a musíte si tedy jejich rozmístění lépe hlídat. Z původních her se pak vrací kápě, která vám v osadách, kde nejste vítání, umožní splynout s davem.

Souboje jsou blíže Odyssey, takže mlátíte hlava nehlava, jen jsou samozřejmě vikingové agresivnější a umí se ohánět dvěma sekerami naráz. Nově vás bude omezovat výdrž, ale nijak znatelně a potěší vykouknutí zpoza rohu pro střelbu lukem. Speciální dovednosti se teď učíte z knih ukrytých po celém světě a osvojíte si tak třeba efektivní hod sekerou, náraz nepřítelem do zdi, hraní mrtvého a mnoho dalších včetně klasického otrávení zbraně či zasažení více nepřátel lukem. Za úrovně pak získáváte dovednostní body, které investujete do síly útoků, zdraví, obrany apod., kdy se v rámci každé sekce můžete naučit nějakou vychytávku jako dupnutí na nepřítele, naváděný šíp, kladení pastí do těl, zesílenou střela a nespočet dalších.

Potěšilo nás, že oproti předchozím dvěma titulům, tady není přehršel předmětů. Zbraně i části zbroje nyní nacházíte prakticky výhradně v pozlacených truhlách, jež jsou rozsety po celé mapě, takže máte od každého druhu jen pár zbraní a můžete se více soustředit na jejich vylepšování. Další změnou, kterou jsme nakonec uvítali, leč nás ze začátku dost zaskočila, je absence vedlejších úkolů a otazníků na mapě.

Tedy ne, že by chyběli úplně, ale autoři tentokrát zvolili jiný přístup, na který si je třeba zvyknout. Vedlejší úkoly jsou totiž až na výjimky nahrazeny tzv. událostmi. Na mapě, která je teď bez otazníků, je reprezentují zářivě modré kuličky a mimo jiné se pod nimi skrývají právě kratší úkoly bez řádného zadání. Musíte proto vycházet z toho, co vám postava poví, případně pomůže Ódinův zrak, ale většinou je to jasné jako třeba chlapík, kterého bolí hlava a není se čemu divit, když v ní má zaseknutou sekyru. Přesto budete občas tápat, čemuž nepomáhá ani to, že si vydavatel pro zrušení češtiny vybral zrovna tento díl.

Tyto malé vedlejšáky ovšem nejsou jediné, co se ukrývá pod modrými označeními spolu se zářivě žlutými, které vás dovedou k zbraním, speciálním dovednostem i vzácným surovinám. Najdete zde také všechny ostatní zajímavosti a záhady jako anomálie Animu, stonehedge, halucinogenní houbičky, mapy pokladů a dle všeho můžete objevit i bájný Excalibur. Neschází ani legendární zvířata, dcery Lerionu a zapomenutí válečníci. Všichni tři představují skutečnou výzvu, a když si nedáte pozor, udělají s vámi krátký proces podobně jako někteří bossové.

Tento nový systém označení nás ze začátku značně mátl, protože tvůrci úplně upustili od tradičního označení na mapě, které vám prozrazovalo, co lze v dané lokalitě splnit. Přesto jsme jej nakonec uvítali, protože vedlejších aktivit už není takový přehršel jako předtím a spíše je doplňují zmíněné menší úkoly, takže se stereotyp nedostavuje tak často. Navíc po splnění daný bod z mapy zmizí. Omezen je proto i havran, který je teď dobrý akorát na hledání surovin či tajných vchodů.

Vůbec nás autoři více pobízí ke zkoumání. Narazíte třeba na zabedněné domy, do kterých musíte najít cestu anebo na kamenné zábrany, které odstraníte výbuchem či sestřelením zavěšeného nákladu, který lze výjimečně shodit i na nepřátele. Opět můžete hru hrát v průzkumném režimu, kdy je vám naznačena cílová lokace a musíte si poradit, ale vzhledem k absenci češtiny a ušetření případné frustrace určitě doporučujeme naváděný režim dobrodruh.

Abyste si nemysleli, že vikingové jen válčili, čekají vás v osadách různé minihry. Nabízí se například Orlog, tedy házení kostek, které následně stavíte proti soupeři a usilujete o přízeň bohů. Problém je v tom, že jedna taková hra Orlogu docela trvá anebo jsme hráli špatně. Pochopitelně neschází soutěž v pití medoviny, ale nejvíce nás zaujaly „rapové souboje“. Jejich cílem je urážlivě reagovat na vašeho soupeře a přitom se to musí rýmovat, abyste jej slovně sestřelili. Odměnou je vám lepší charisma, které oceníte při dialozích a kolikrát se vyhnete násilí nebo ušetříte nějaký ten stříbrňák.

Sice jsme netestovali na nové generaci konzolí, ale přesto hra na Xbox One X ve 4K vypadá skvěle, zvláště při východu či západu slunce. Vše pak šlape plynule a ani jsme mimo nějaké tradiční nedostatky jako rozmazané textury nenarazili na nic zásadního. Při rabování je občas zapotřebí asistence dalšího vikinga a stalo se, že mu to nějak nešlo, tak schytal šíp do nohy (ne do kolena 🙂 a hned si to rozmyslel. V rámci přístupnosti si pak můžete leccos navolit, aby se vám hrálo co nejlépe.

Na závěr vyřkneme přání. Ačkoliv jsou rozsáhlé pláně Anglie skutečně nádherné a osady spolu se menšími městy propracované, už se nám stýská po opravdu rozlehlých městech, jako bývala Florencie, Paříž či třeba Řím. Snad se tedy tvůrci příště vrátí ke kořenům série anebo alespoň učiní nějaký kompromis.

9

Jak jsme předpokládali, Assassin’s Creed Valhalla je vesměs jen Odyssey ve vikingském kabátku, což ale hru nečiní méně zábavnou. Ani tentokrát tak nečekejte žádnou revoluci, pouze pár staronových novinek, osvědčenou hratelnost a především desítky hodin obsahu na dlouhé zimní večery. Absence češtiny zamrzí, zvláště v tomto případě, ale hry jsou zkrátka rozsáhlejší a tak i bohužel ukecanější a případný překlad o to dražší.
03. 12. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Chorus

Pošuci by neměli mít přístup k nebezpečnému náčiní. A je úplně jedno, zda jde o zubní vrtačku nebo hvězdný koráb. Nikdy nevíte, kdy se léta mozkového výplachu střetnou s realitou a jedinec mdlého rozumu provede něco, co nejde vzít zpět. Co naplat, že si poté uvědomí destruktivnost vlastních činů, spálí všechny pomyslné mosty a začne znova. Jednou ho minulost dožene a on se opět stane neřízenou střelou emocí. Nebo že bych Naře...

»
01. 12. 2021 • HusekD0

RECENZE: Battlefield 2042

Battlefield patřil mezi mé oblíbené herní série. Začalo to již v roce 2002, kdy nám společnost EA představila první díl s podtitulem 1942. Mohli jsme bojovat na rozlehlých mapách po celém světě a to jak s lehkou pěchotou, tak i těžkou technikou z druhé světové války. Tohle všechno se odehrávalo v multiplayerovém režimu, což bylo do té doby opravdu nevídané. Po pár přídavcích přišel druhý díl, který nás přesunul na moderní bojiště a právě...

»
24. 11. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Farming Simulator 22

Tři roky jsou na vývoj hry poměrně dlouhá doba, tím spíš, když pracujete na pokračování série. Je potom tak nějak nasnadě, že hráči očekávají hodně novinek, inovací a snad i převratnou hratelnost vašeho titulu. Není tedy snadné všechny tyto touhy uspokojit, obzvlášť, když se rozejdete se svým vrchním vydavatelem a do herního světa po několika dlouhých letech vstoupíte na vlastní kůži.

»
22. 11. 2021 • HusekD0

RECENZE: Jurassic World Evolution 2

Dinosauři nás fascinují od prvních zkamenělin, které byly nalezeny již v roce 1797. Moje záliba v těchto tajuplných tvorech začala jednak s prvními hračkami, ale také po zhlédnutí slavného českého filmu Karla Zemana, Cesta do pravěku. Když jsem se pak po několika letech dostal k Jurskému Parku od Stevena Spielberga, tak se moje dinosauří mánie rozjela naplno. Filmová série dostala hned několik pokračovaní a díky velké popularitě jsme se dočkali i přepracování do videoherního...

»
16. 11. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Grand Theft Auto: The Trilogy

Příliv remasterů starých vykopávek (byť i klasických her) stále nebere konce. Je otázka, zda jsou hráči tak moc dychtiví po těchto kouscích, nebo je to výborný kalkul ze strany vývojářů, kteří nám většinou s minimem úsilí připraví průměrný výsledek. Ať už je to jak chce, jisté je, že do tohoto vlaku naskakují další a další vývojáři, kteří se na nostalgické tsunami chtějí svést.

»
15. 11. 2021 • HusekD0

RECENZE: Šmoulové: Mise Zlobýl

Kdysi dávno, hluboko v lesích, byla jedna malá vesnice, ve které žila malinkatá stvoření. Říkali si šmoulové a byli hodní. Tento úvod musí být povědomý všem, kteří se jako malí dívali na televizní seriál s oblíbenými modrými trpaslíky. Belgický kreslíř Peyo vytvořil modré hrdiny již v roce 1956 a bylo to v podobě krátkého komixu pro tamní časopis. Netrvalo dlouho a šmoulové začali získávat velkou popularitu. V dnešní době již máme nepřeberné množství platforem, kde...

»
14. 11. 2021 • SeedarCZ0

RECENZE: Just Dance 2022

Série Just Dance od Ubisoftu, je asi poslední mohykán her s pohybovou aktivitou, které na konzolích máme. Co nás čeká letos? Na Xboxu Series S jsem hru s pohybovým senzorem prozatím nezkoušel a první otázka, která mě napadla při instalaci tohoto titulu byla, jak to vlastně celé funguje? Kinect nám už Microsoft nedovolil a vývojáři se chytili asi jediného stébla co se nabízelo. A tím je samozřejmě smartphone. Nebudu chodit...

»
13. 11. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: Call of Duty: Vanguard

Válečné hry v akčním zpracování jsou nedílnou součástí herního světa. Každý další pokus o zpracování bojiště si v případě jistých kvalit najde své publikum, na jehož chutích pak je rozhodnutí, zda se vydat cestou věrnějšího zpracování nebo jízdy ve stylu akčních filmů. Ano, až takový rozptyl dokáže poskytnout herní portfolio, kdy na řekněme simulátorové straně stojí hry jako Arma nebo Verdun a tu akčnější stranu pak tvoří tandem Battlefield s Call of...

»