Recenze: Beyond Enemy Lines – Remastered Edition

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 26.4.2021, 10:55

Publikováno: 26.4.2021, 10:55

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Na pořádný válečný singl se čeká déle než na očkování proti netopýří chřipce. Prostor tak mají menší tvůrčí celky, jejichž ambice nesahají k milionovým prodejům, ale k pořádné atmosféře, vytříbené hratelnosti a zajímavé zápletce. Když jsou navíc tématem Sověti toužící rozpoutat světovou válku, je duše tuzemského hráče ochotna zahodit vidle, řízky i pivo a okamžitě vyrazit střemhlav na Moskvu. Nebo aspoň do nejbližšího obchodu pro ruskou zmrzlinu a ruské vejce, které na protest spláchne do záchodu. Remaster hry Beyond Enemy Lines se tak zdá jako povinnost pro fanoušky akce a studené války. A vlastně ano, protože něco podobného se jen tak nevidí.

Vydavatelství Polygon Art se rozhodlo, že po loňském roce, kdy vydalo pokračování „hitu jaký svět neviděl“, opráší první díl. Dá mu lepší vizuál, vylepší AI a nechá vás kradmě likvidovat ožralé Ivany a pátrat po chipu vedoucím k zániku svobodné společnosti. To je vítaný krok, neboť za 569 Kč dostanete hru moderního vzhledu, kde si užijete hned dvě kampaně. Hlavní vás zavede do horských základen, přičemž dodatečná otestuje účinnost zakoupeného termoprádla. Vše v doprovodu promyšleného stealth systému, unikátního palebného modelu a umělé inteligence, kterou by americká armáda mohla vyvážet do všech rozvojových zemí dosud neobjevených kontinentů.

Tím končí fabulace a začíná realita. Téměř nic, co je uvedeno v popisku produktu v obchodě Xbox Store není pravda. Možná tak zápletka, kterou však vypráví cutscény starší než mé maturitní vysvědčení. Po zapnutí hry jsem obešel třikrát byt, abych se přesvědčil, že pod balkonem nestojí fungl nová Škoda Felicie, v televizi nevysílá volaný ředitel Železný a rádia nedecimuje Máma od Luneticů. Pokud si takto v Německu představují modernizovaný titul, nechápu, že dnes po spolkových zemích nejezdí povozy tažené osly. Protože ani na koně by se nebožáci nezmohli.

Nejde jen o modely postav, domů a zbraní, jejichž kvalitu předčí i vystřihovánky z ABC. Jde o existenci herního světa jako takového, který drží pohromadě jen náhodou, nadšením, lepidlem od soudruhů z NDR a tím, co vám zůstane na pyžamu po bujaré noci se sebou samými. Vzájemně se prolínající předměty, neviditelné překážky, průchozí zdi, zábradlí existující jen vizuálně a hlavní postava, které zbraň neustále zalézá do okolních modelů. Tak se děje mimochodem u všech vojáků, takže se hra přímo hemží zazděnými samopaly a těly ve dveřích. Obdobně zdařilým pojetím převládá i zvuk. Hned v úvodu jste doprovázeni zvukem neexistujícího vrtulníku, který brzy střídají soundtrack o dvou motivech, výkřiky vojáků s jedním dabérem, kroky postrádající prostorovou orientaci a zvuky zbraní nahrávané při okresním přeboru v airsoftu.

„To bude forma žertu, jehož pointa teprve přijde,“ napadlo mě při pokračujícím hraní. Jakmile jsem objevil kouzlo chybějících animací při změně zbraní a podvody nepřátel, opustila mě i ta nejtemnější část černého humoru. Jak bývá dobrým zvykem, zbraně je nutné přebíjet. To jen Sověti zřejmě objevili runy na plné zásobníky, a tak mají kontinuální palebnou sílu větší než mafiáni v hongkongském akčním filmu Johna Woo. Stanutí v křížové palbě je tím pádem automatická poprava, protože ovládání nereaguje dostatečně rychle, balistika střelby má fyziku na základě dětské flusačky a autoaim se zběsile drží jedné postavy. Dlouho jsem bádal, co dělám špatně. Mám snad gamepad držet opačně? Nestačilo by jen dodržovat úvodní rady o hledání alternativních cest a plíživém postupu?

Titul měl pravdu a já se během hraní stále častěji plížil. Ovšem do ledničky, abych si obalil nervy sladkým a medicínou z Moravy. Jestli autoři dali levelům vícero cest, tak si prosím jejich atlas. Ve dvanácti misích jsem nenarazil ani na jeden případ několika možných řešení. Jasně, můžu obejít tábor z druhé strany, ale tím se nic nezmění, protože postup vždy sklouzne do přestřelky nebo do naprosto dementní likvidace na dálku. AI je totiž tak promyšlená, že se nechá mile ráda ostřelovat z desítek metrů do hlavy, aniž by se pohnula. Právě díky ní je stealth postup naprosto nemožný a vývojáři vám jen ironicky plivají do tváře, když doporučují herní mechaniky, kterých není možné dosáhnout.

Na věži je voják, pod ní další. Spodního berete netlumeným AK47 a ten horní reaguje jak? Stále kouká na horizont jak indiánský náčelník. Neslyší, nevidí, má v paži. Jakmile se však přiblížíte do jeho zad, okamžitě se otáčí a kropí co mu automat stačí. Jiný případ jsou interiéroví mamlasové. Ti naopak slyší vše. I to, co se neděje. Tudíž se můžu plížit jak zmije polem a je mi to úplně k ničemu. Dokonce jsem byl slyšen i bez hnutí a přes čtyři místnosti, čímž se AI definitivně řadí mezi elitu ve své třídě. Že se postavy neustále někde zasekávají, nelogicky běhají a nemají ponětí o dění kolem sebe, je už jen drobnost ve srovnání se vším ostatním.

Když se připojí chybějící checkpointy v misích, téměř nulové nastavení a nemožnost do něj během hraní vůbec vstoupit, vyjde to nejhorší, co se mi za poslední léta dostalo do ruky. Jestli byl Cyberpunk 2077 haněn a jeho tvůrci posíláni do uranových dolů, pak nevím, co s Beyond Enemy Lines. Hra v tomto stavu nemá být dostupná na prodej, protože vědomě klame v popisku. Je špatná po všech stránkách a nemá jediný prvek, který by fungoval. Byť jen na moment nebo v rámci jakéhosi přechodného stavu.

1
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Jestli existuje svět, kde je rematester Beyond Enemy Lines dobrou hrou, pak já jsem v té realitě injekční stříkačkou zfetovaných squatterů, a právě jsem si užil víc než hvězda filmů pro dospělé za celou svou kariéru. I špatná hra může být zábavná, pokud o svých nedostatcích ví, nebere se příliš vážně a nabídne zajímavou hratelnost. Jenže toto dílo chce strašně být seriózní akcí, přitom se nezmůže ani na demo studijního rázu. Nefunguje v žádném měřitelném herním aspektu a já poprvé lituji, že nemám po ruce nulové hodnocení.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»