RECENZE: BioShock Infinite

Autor: Lindy Publikováno: 8.4.2013, 10:06

Publikováno: 8.4.2013, 10:06

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

Lindy

Lindy

Je autorem 263 článků

Miluji hry a to všech kategorií. Málo her ovšem dohraji do konce. Spíše mě baví objevovat a testovat nové věci. Jsem velký fanda hokeje a zejména NHL.

Na začátku Bioshocku Infinite se v kůži soukromého detektiva Bookera DeWitta octneme před zdánlivě „normálním“ majákem. Fanouškům této série se určitě vyjeví začátek prvního Bioshocku z roku 2008. V kterém jsme v roli Jacka jako jediní přežili havárii letadla nad centrálním Atlantikem. Probrali se v moři mezi mrtvými těly, hořícími troskami letadla a na pokraji sil doplavali k zdánlivě „normálnímu“ majáku. Vešli do dveří a v „tlakové komoře“ započali naší cestu do hlubin. autorem recenze je screenlock

Ne, ne, v novém Bioshocku neuslyšíme zaskřípaní rezavých dveří „tlakové komory“, jenž nás doveze do města Rapture, ale trysky jednomístné rakety, která nás vynese do oblak. Do bájného létajícího města Columbia.

Columbie
Columbie měla být důkazem toho, že lidé svým úsilím a pílí dokážou ohnout přírodní zákony ve svůj prospěch. Měla se stát létací výstavou, která by ve světě ukázala sílu, vliv a zájmy Spojených států. Jenomže vedení Columbie začalo zlobit, prosazovat své vlastní názory a nakonec se úplně odtrhlo od Spojených států. Posléze se Columbie stala nevypočitatelnou, nebezpečnou a také nechtěnou supervelmocí, která zahořkle zmizela v oblacích a stala se legendou.

Krásy Columbie
Po příletu do Columbie si zprvu všimnete jedné věci, a to jak je vše krásně barevné a sladěné. Zatímco v prvním Bioshocku jsem po příjezdu viděl jen smrt, tak v Columbii jsem po příjezdu zažil pravý opak. Po pár minutách hry na vás dopadne radost a uvolněnost, která v Bioshocku Infinite panuje. Ať už je to klukem, který prodává noviny či lidmi, na jejichž tváři uvidíte jen a jen úsměv. Columbie je zkrátka živé město s obyvateli, kteří bezmezně milují a obdivují Comstoka – boha a mesiáše v jednom, vlastence, génia a dobrotivého otce všech.

Zanedlouho se dostanete na místo, které bude katalyzátorem všech budoucích událostí. Řeč je o festivalu Raffle and Fair, na kterém se předvádějí speciální vigory a Handymani (ale o těch až později), jsou zde také atrakce jako střelba na pohyblivý terč a mnoho stánků, ve kterých si svévolně můžete vzít, co budete chtít.

Nic není takové, jak se zdá
Po nějaké té hodince hraní uvidíte, že Columbie není tak dokonalá, jak se zprvu zdála. Ale vyjeví se vám jako rasistická společnost rozdělená na dva tábory. Jedni jsou rasističtí příznivci Comstocka, od policejních složek až po normální obyvatele. A druhá skupina je složená převážně z černých a chudých obyvatel, žijících ve spodních špinavých patrech Columbie nazývající se Vox Populi, tato skupina je vedena odbojkyní Daizy Fitzroy. Vítejte v Columbii, kde je Booker DeWitt stejně nepřípustný jako revolucionáři Vox Populi. A podle Comstocka je nutností tyto odbojové živly zašlápnout jako šváby.

Ale vraťme se na úplný začátek. Kdo je vůbec Booker DeWitt a z jakého důvodu se vydal do Columbie??

Booker DeWitt
Cinik, který ztratil víru v lidskou dobrotu. No ani se není čemu divit, osmatřicet let na krku, obrovské dluhy a chlast, to na člověka nepůsobí moc dobře. Ale! Není až tak k zahození, charizmatický hlas a sem tam nějaký ten vtípek z něho dělá výborného parťáka na toto přibližně 15 hodinové dobrodružství.

Přines nám dívku a smyješ tak své dluhy
Ano, to je ten důvod, proč se DeWitt musí vydat do Columbie, musí najít dívku jménem Elizabeth, která byla už od mala vězněna ve věži a její jediný kamarád byl obří mechanický člověk-pták, též zvaný jako Songbird, a ještě knihy… hodně knih.

Elizabeth
Jak jsem výše zmiňoval, Elizabeth byla už od svého ranného dětství vězněna ve věži a jejím jediným přítelem byl Songbird a knihy. Ano, knihy. Elizabeth je vývojáři označovaná jako nerd 20. století, která je zamilovaná do knih. Nejednou se totiž při hraní zeptáte „jak to ví?“. Ale tato úchylka vám při hraní nejednou pomůže. Elizabeth je v boji i mimo něj velmi důležitým spojencem. Příkladem je její schopnost a to vyvolávat časoprostorové trhliny do jiných dimenzí. Díky těmto trhlinám si můžete bojiště upravovat podle sebe, například si přímo v boji můžete přivolat raketometné, či kulometné věže, bedny s municí, či zbraněmi. Ale to není ani zdaleka vše, přímo v boji vám háže lékárničky, náboje a sůl (potřebná k doplnění vigorů). Elizabeth je taky velmi důležitým pomocníkem i mimo boj. Dokáže otevírat zámky, překládat tajné kódy, upozorňuje vás na předměty, které jste přešli nebo neviděli a háže vám velmi potřebné peníze.

Překrásné pouto
Vývojářům z Irrational Games se totiž povedlo něco, co mnohým ne a to, že dali vedlejší postavě život. Elizabeth totiž není jen řadovou vedlejší postavou, která za vámi celou hru jen běhá a u toho prohodí jednu, či dvě věty. Elizabeth má totiž své vlastní kouzlo, které vás nutí ji neustále chránit a mít ji na očích. Tohle krásné pouto mezi vámi a Elizabeth upevňují maličkosti, jako je například zvídavost Elizabeth, nejednou se totiž zastaví nad nějakou, pro ni nenormální věcí, jako je automat, aniž by ji nezačala prohlížet a zkoumat.

Volby
Ano, poprvé v sérii Bioshocku se zde budeme rozhodovat. Nečekejte ale nic světoborného, nebo něco co by ovlivnilo příběh, ale i tak se jedná o krásné zpestření a hratelnosti a důvod, proč si to všechno dát ještě jednou.

Vedlejší mise
Stejně jako volby, tak i vedlejší mise jsou u této série neobvyklé. Jediné mínus vedlejších misí je to, že se jedná o nezáživné mise typu, najdi truhlu, ke které patří tento klíč. Ale i tak, proč ne?

Zbraně
Abyste měli Elizabeth jak chránit, autoři nám do hry naservírovaly pořádné množství zbraní, přeci jen o Elizabeth má zájem snad každý, Comstock, Vox Populi a vy. Do rukou se nám tedy dostanou zbraně od pistolí, brokovnic, odstřelovacích pušek až po raketomety. Samozřejmě všechny zbraně jsou v pojetí 20. století. Všechny zbraně si můžete posléze vylepšovat v tzv. Minuteman’s Armory. Ale pozor! Množství zbraní, které může mít Booker u sebe je omezen na dva sloty. Dbejte proto na to, co si s sebou vezmete.

Vigory
Jsou obdobou plazmidů z prvního dílu, které vám po vypití lahvičky dají příslušnou schopnost. Osvojíte si tedy schopnosti jako je vrhání blesků a ohnivé koule, až po neméně obvyklé, jako je schopnost Return to Sender, na kterou si ale budete muset přijít sami. Ale nic není nekonečné a proto si budete muset dobíjet „sůl“, buďto kouřením, nebo hledáním modrých lahviček. Stejně jako zbraně je počet schopností, které může mít hráč aktivní je omezen, jestli si tedy v průběhu boje budete chtít danou schopnost přepnout, v případě xkařů budete muset podržet RB, díky čemuž se hra stopne a na hlavní obrazovce se vám zobrazí všechny doposud odemčené schopnosti. Právě tohle „stopování“ hry ubírá na rychlosti bojů, tedy takhle to přišlo alespoň mě.

Nepřátelé
Přeci jen, vrhání blesků proti zdi není moc zábavné. V Bioshocku Infinite nalezneme pestrou škálu nepřátel, od normálních, ke kterým se bát přiblížit nemusíte, až po takové, kteří moc normální nejsou a přiblížení k nim se rovná zčernalá obrazovka, na které v útržcích vidíte, Elizabeth, která bojuje o váš život a ještě se vám odečte malinká část peněz. Tím se dostávám k velmi chytrému vyřešení smrti, za co musím pánům z Irrational Games pogratulovat. Po smrti vás totiž nečeká žádná obrazovka s nápisem loading, nýbrž se ocitnete kousek od místa vaší smrti a nepřátelům se jen o trošku zvýší zdraví. Tudíž už vás nečeká žádný nervový záchvat z toho, že po vyplenění celého bojiště vás nějaká trubka střelila do zad a vy jste následně museli zhlédnout ten nemilý nápis loading a celou oblast vyčistit znovu.

Ještě k přátelům, za zmínku rozhodně stojí Handyman. Jedná se o obří kolos s lidskou tváří, který má docela nemilé vlastnosti, kterých je celá řada. Nechce se mu umřít, rád se proti vám rozběhne a ještě radši do vás narazí, rád elektrizuje ,,nebeské koleje“, rád si zaskáče a rád vrhá něco, co ani neumím popsat. V Bioshocku infinite narazíte na nepřátele, na které jen tak nezapomenete příkladem je již zmiňovaný Handyman, nebo Boy of Silence, kterého je lepší úplně obejít.

Sky-Hook a Skylines
Sky-Hook patří mezi dopravní prostředek/zbraň, která se vám do ruky dostane jako první, nejenom,že slouží jako přepravovací prostředek pro tzv: Skylines, ale také je to velmi efektivní zbraň na blízko, která doslova drtí hlavy.

Skylines jsou něco jako koleje, které visí ve vzduchu, sloužily jako přepravovací prostředek pro převoz kontejnerů z jednoho místa na druhé, netrvalo ale dlouho a pro Skylines se našlo i jiné využití, pomocí Sky-Hooku se přes Skylines můžete pohybovat z jednoho místa bojiště na druhé, útočit na své nepřátelé z výšky, nebo celou oblast vyčistit bez toho, abyste se vůbec dotkli „země“.

10
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Bioshock Infinite patří mezi nejlepší hry, co jsem hrál, ať už je to parádní audiovizuální stránkou, či tím, že jsem ve městě v oblacích. S jistotou můžu říci, že tato hra má obrovský náběh na hru roku, a možná také na nejlepší hru všech dob.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»