RECENZE: Broken Sword – Shadow of the Templars: Reforged

Autor: Lukáš Michal Publikováno: 22.9.2024, 7:59

Publikováno: 22.9.2024, 7:59

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Michal

Lukáš Michal

Je autorem 3485 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Adventury jsou krásný herní žánr. Dokáží totiž skloubit skvělý příběh, zajímavé hádanky, a tak akorát rychlé herní tempo. Jenom škoda, že doby, kdy to byl jeden z nejvíce vytvářených žánrů, jsou dávno pryč a zatím to nevypadá, že by se na tom něco v dohledné době mělo měnit. Naštěstí se stále najde několik studií, které nám své výtvory dodávají a některá z nich pokračují v odkazu, některé známé adventurní série.

Jednou z nich je legendární Broken Sword, kterou v roce 1996 nastartoval Charles Cecil. A jelikož práce na regulérním šestém pokračování Broken Sword: Parzival’s Stone jsou stále v plném proudu, mohou si milovníci nostalgie nebo nováčci, kteří by chtěli do žánru proniknout, vyzkoušet vylepšenou verzi prvního dílu Broken Sword: The Shadow of the Templars, která právě dorazila, a to včetně české lokalizace.

Na začátek se sluší zmínit, že nejde o první převod tohoto klenotu do moderní podoby, protože v roce 2009 vyšel Director’s Cut, který mimo technických vylepšení přinesl také trochu nového obsahu. Tím hlavním byl prolog s novinářkou Nicol, který nás nechal seznámit nejen s ní samotnou, ale také trochu rozšířil a dovysvětlil příběhové pozadí.

Ovšem na tomhle aktuální vylepšená verze nestaví a všechno začíná tam, kde jsme začali v originální verzi. George Stobbart sedí v kavárně, užívá si klidu a míru Francie, než ho z toho všeho vytrhne nemilosrdný výbuch, který nastartuje všechno dění. Příběh je skvělý i po tolika letech. Já si ho užil, skoro jako by to bylo poprvé, protože jsem naposledy pořádně hrál originální verzi, což už je nějaký ten pátek. Nicméně i po takové době se mi některé momenty nakonec vybavily, což beru jako osobní výhru.

Po zásahu grafiků, malířů a dalších uměleckých profesí je na hru radost pohledět. 4K rozlišení v tomto případě dělá divy a do dříve místy značně neostrých prostředí přidává nové barvy nebo až nečekané detaily. Všichni vyzdvihují zejména byt Nicole a já s nimi budu souhlasit. Navíc se mi nezdá, že by vylepšením hra jakkoliv utrpěla na své skvělé atmosféře, jakou si pamatuju a to je dobře. Tu stále výborně doplňuje originální soundtrack od Barringtona Phelounga, jež se také dočkal péče a zub času na něm není vůbec poznat.

Z dalších novinek velice kvituji nastavení přístupnosti. Díky tomu si můžeme hru vychutnat s mírnou nápovědou kam jít, nebo se podívat a s odstraňováním již využitých předmětů. Kdo o žádnou pomoc nestojí, jistě sáhne po zážitku jako by hrál originál. I jeho největší zastánce však jistě ocení doplnění automatického ukládání, což se v jistých momentech více než hodí. Ani ovládání není komplikované. Vystačíme si s páčkou a několika tlačítky, za což vděčíme upravenému uživatelskému rozhraní. Díky tomu se pěkně hraje i na konzolích s ovladačem v ruce, takže v tomto směru nečekejte žádné problémy.

Kde hra trochu drhne je dabing postav. Jde hlavně o to, že na rozdíl od hudby je zde trochu poznat stáří originálu. Ale pořád lepší použít to, než nedej bože dělat nový dabing, což by byla hodně velká změna, na kterou by si většina hráčů znalých série asi nezvykla. Někomu také může vadit nový český překlad, který vůbec poprvé dostává také digitální verze hry. Já se musím přiznat, že jsem s ním problémy neměl, i když v některých místech se titulky docela liší nebo si trochu víc vymýšlejí oproti tomu, co postavy říkají v originále. Ten, kdo umí anglicky se nad tím pozastaví, ale těm, komu je lokalizace určena, to bude jedno a myslím si, že jim to výsledný zážitek vůbec žádným způsobem nenaruší.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Zatím nejvylepšenější verze skvělého Broken Sword: The Shadow of the Templars je přesně taková, jaká jsem doufal, že bude. Krásná grafika, hudba, přívětivá hratelnost pro ty, co o ni budou stát a zase ten skvělý příběh, jaký jsme si někteří již dávno zamilovali. Je to taková milá „výplň“, než nám bude doručen nový díl. Zkrátka poctivá adventura ze „staré školy“.
06. 12. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Indiana Jones and the Great Circle

Na světě není slavnějšího archeologa, než je Indiana Jones. Kromě pěti filmů, několika knih a komiksů se dočkal ztvárnění také na poli videoher, byť s kolísavou kvalitou. Studio MachineGames, které spadá pod Bethesdu, se rozhodlo vytvořit tu nejlepší akční adventuru s Indiana Jonesem v hlavní roli, jaká tady doposud byla. Jak se jim tento nelehký úkol podařil?

»
03. 12. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Microsoft Flight Simulator 2024

Série Microsoft Flight Simulator (dále MFS) se řadí mezi stálice herního průmyslu a zároveň patří po bok těch nejstarších sérii, jaké stále vycházejí. Však považte, vždyť první díl vyšel v roce 1982, což je již 42 let. Tolik leckdy není mnohým hráčům, kteří usedají k obrazovkám, aby se za kniply těch nejznámějších i méně známých letadel vznesli do oblak a prozkoumávali naši krásnou zemi. Ovšem následující řádky nebudou patřit ohlédnutí za sérií,...

»
30. 11. 2024 • Jakub Michálek0

RECENZE: Death Stranding: Director’s Cut

Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?

»
28. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Dragon Age: The Veilguard

Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.

»
21. 11. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Farming Simulator 25

Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....

»
10. 11. 2024 • japo0

Recenze: Squirrel with a Gun

Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...

»
08. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Life is Strange: Double Exposure

Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...

»
04. 11. 2024 • Jakub Michálek0

Recenze: Unknown 9: Awakening

Mysteriózní výprava za neznámem a prastarou společností neznámých.

»