RECENZE: Bus Simulator

Autor: p.a.c.o Publikováno: 21.9.2019, 11:12

Publikováno: 21.9.2019, 11:12

Je autorem 1812 článků

Každý z nás potřebuje k výkonu svého zaměstnání (žáky nevyjímaje) nějaké věci, bez nichž by nebylo možné ho vykonávat. Kancelářské krysy se neobejdou bez notebooku nebo PC, automechanik bez nářadí a paní učitelka bez knížek. Máme tu také pracovníky, kteří pro výkon práce potřebují i větší a těžší věci, jako třeba kulatou lopatu. Ano, myslím na řidiče všeho druhu a všech možných povozů. V tomto konkrétním případě se podíváme na řidiče autobusů, jimž je věnována hra Bus Simulator.

Po několika letech čekání se na konzole konečně dostávají další simulátory než jenom ty o farmaření. Mě práce řidiče autobusu přišla vždycky zajímavá, takže po recenzi jsem se sápal jako novorozenec na matčin prs. Byl jsem zvědav, jak se povede tuto hru přenést na konzole a jak moc velké zábava to nakonec bude. Pro někoho, kdo má za sebou několik desítek hodin ježdění s kamionem nejen po Evropě, přeci musí jít o jasnou volbu. Navíc hru má na svědomí německé studio, z nichž do celého světa proudí nespočet roztodivných simulátorů.

Když už jsem zmínil Německo, pojďme se podívat ještě do jiné země. Tou zemí je Česká republika, která se v rámci Bus Simulátoru dočkala překvapivé české lokalizace formou titulků. Normálně bych jeden odstavec recenze lokalizaci nevěnoval, ale v tomto případě nemohu jinak. Je pěkné, že někdo překlad udělal, ale výsledek už moc hezký není. Čeština místy dost často nedává smysl (kdo by čekal, že nastavení režimu okružní jízdy bude mít název ping-pong), někde chybí slova a je plná překlepů. Nejde o to, že by v jiných hrách chyby nebyly, ale tady vás budou být do očí na každém kroku. Zlatá Forza Horizon 4 a její údajně hloupý překlad.

A ve stejně negativním duchu budeme pokračovat i nadále, protože po nahrávací obrazovce se dostáváme do hlavního menu. Po zvolení jména společnosti (například Kulička Fofr Transport) se před námi otevře mapa světa, který budeme dopravně obsluhovat s tím, že máme udělat první linku. Uživatelské rozhraní sice na první pohled vypadá pěkně, ale vývojáři zapomněli, že ho na konzoli budeme ovládat na gamepadu. Celé rozhraní je strašně divně udělané, než se člověk někam prokliká, tak se musí soustředit jak při hraní nějaké MP FPS a hodně často jsem netušil, na něco mám kliknout, aby se stalo to, co bylo cílem.

Nejvíc špatné rozvržení bije do očí při vytváření jízdních tras. Naplánovat trasu a propojení zastávek napoprvé tak, abych byl spokojen, se mi snad nepovedlo ani jednou a dost často v důležité chvíli menu přestalo fungovat nebo se zaseklo v nějaké funkci. To sem pak musel přeskočit do jiné nabídky a pak se zase vrátit zpátky a věřte mi, takhle hrát hru rozhodně nechcete. Takhle by hry dělané být ani neměly a je to první hřebík do její plechové rakve.

Stejný problém jako v menu na nás čeká také po usednutí za volant. Než sem nastartoval motor, zapnul všechna světla a vyjel na první linku, chvilku to zabralo. Některé prvky řízení nebo ovládání autobusu mají své konkrétní tlačítko (otevírání a zavírání dveří), ale některé můžete ovládat buď tak, že na daný prvek namíříte kameru a zvolíte ho nebo vyberete z menu rychlého přístupu. Je fajn, že můžeme ovládat autobus v mnoha směrech až do takových detailů, jako je vysouvání plošiny pro vozíčkáře. Dokonce můžeme cestujícím prodávat vstupenky a vracen drobné, ale vracení je hodně nepřehledné kvůli tomu, že zvýraznění vracených mincí je hodně slabé a člověk často vrátí špatně, za což je samozřejmě od hry penalizován. Všechny nabídky jsou však zoufale nepřesné a každá má trochu jinou citlivost na posun, takže o nějakém pohodlném ovládání nemůže být ani řeč.

Fajn nápad přerušující stereotyp řízení je možnost zvednout zadek ze sedadla a vyrazit mezi cestující. Někdy někdo bude stát blbě ve dveřích, na což bude třeba ho upozornit, jindy zase bude neukázněná osoba poslouchat hudbu na hlas, a když už budete vzadu, můžete zkontrolovat, zda mají všichni platný lístek. To jsem jednou za čas udělal jenom tak a vzhledem k tomu, že pokuta je 120 euro, jedná se o fajn částku do rozpočtu.

Za vydělané peníze v rámci kariéry rozšiřujeme svoje dopravní impérium. Je třeba plnit úkoly, abychom se dostali k novým oblastem pro tvorbu zastávek. Dopravní obsluha města není snadná věc, takže budeme kupovat nové a větší autobusy (ve hře najdeme dokonce tři typy kloubových souprav) a najímat nové zaměstnance, protože v jednom člověku se všechny linky dají obsloužit jenom těžce. Management není zbytečně složitý, ale nabízí dostatek možností a prostoru k vlastní iniciativě, byť z počátku hra hodně vede za ručičku. Příjemný je také jízdní arkádový model autobusu.

Tím hlavním betonovým kvádrem táhnoucím celý autobus do hlubin zapomnění je technická stránka. Co naplat, že hra běží ve 4K, když při pohledu do zrcátka má tak 4 FPS. A upřímně ani nevím, co má na hře 4K rozlišení. Snad možná modely autobusů, které jsou nejkrásnější částí celé hry. Město jako takové také není úplně špatné, ale jeho hlavním nepřítelem jsou nejen doskakující, ale hodně často také vypadávající textury. Nemluvím ale o jednotlivých objektech. Dost často vypadne třeba na vteřinu polovina města. K tomu jsou tu divné odlesky světa, stromy a listí procházející skrze střechu autobusů a opravdu nepovedený déšť. Ten je tak propracovaný, že se všechno nepřirozeně leskne, silnice je jako zrcadlo a aby toho nebylo málo, prší i v garáži pod střechou.

Na to, že Bus Simulator je o ježdění po městě a nedílnou součástí je okolní doprava, abychom nejezdili po prázdném světě, tak právě tenhle prvek také není vůbec zvládnutý. Auta kolem nás ignorují skoro všechny předpisy za cenu toho, že nám dávají přednost. My však jedeme autobusem, nikoli sanitkou. Pak to vypadá, že jedete po hlavní silnici a dáváte přednost těm na vedlejší, přednost zprava taky neznají a auto odbočující vlevo také nemá přednost. Na denním pořádku jsou problémy se směrovkami na autech jedoucích po městě. Ty buď nefungují nebo ukazují na špatnou stranu. Díky tomu bude váš adrenalin stále vysoko z důvodu očekávání, kdo kam skutečně pojede. Vrcholem bizarnosti jsou chodci na přechodech, kteří se nebojí vám skočit pod kola těsně před vámi. Pokuta ze přejetí člověka je nějaký 20 000 euro, takže se mějte na pozoru. Jinak totiž jedete linky se ztrátou a to je to poslední, co bystě měli chtít.

Díky tomu tak někdy člověk nesmyslně čeká v koloně nebo ho hra dožene k vědomému porušování předpisů, kdy jedu prostředkem silnice, na všechny kašlu a prostě jedu. Vtipné je, že hra toto nebezpečné chování nijak nepostihuje a větším prohřeškem je, když náhodou kolem trochu zavadíte o obrubník, jedete moc rychle nebo přejedete moc rychle retardér, jehož přítomnost by autobus ani nezaznamenal. A přitom bych neřekl, že jízda v protisměru je v Německu nebo kdekoli jinde běžnou záležitostí.

Když už jsem od hry nic nečekal a všechny dobré zážitky pohřbily trosky, vydal jsem se na test kooperativního multiplayer. Ten můžou rozjet až čtyři řidiči najednou. Jeden z nich je pozve do jeho města a oni mu pomáhají s plněním úkolů a vyděláváním peněz. Možností, jak hrát je kupodivu hned několik. Můžete jezdit nějakou z hotových linek (klidně každý jinou nezávisle na sobě), vydat se na ní jako konvoj nebo ve dvojici jet v jednom autobuse. Konvoj je super, když máte třeba dva „kloubáky“ (ale nejenom s nimi) a jede se za sebou. Lidi nastupují do obou z nich, prodáváte lístky, paráda. Dokonce i síťový kód hezky funguje, hra nijak výrazně nelaguje, byť ke zhoršenému počtu FPS občas může dojít.

Překvapivě zábavná je možnost jet jedním autobusem, kdy jeden řídí a druhý dohlíží na cestující. Řidič se věnuje prodeji jízdenek a řízení a druhý hráč prochází bus, sbírá odpadky, napomíná cestující a kontroluje jízdenky. Hra jde dokonce tak daleko, že si třeba v půlce linky můžete role vyměnit. Všechno jede krásně plynule, a hlavně to opravdu funguje. Navzdory tomu, že technická stránka hry je nevalná, multiplayer funguje opravdu výborně a některé hry by se v tomto směru klidně mohli učit. Mám teď na mysli rychlost a plynulost připojování a funkční interakci dvou hráčů.

4

Bus Simulator je jako jízda na horské dráze. Nabízí úplně výborné momenty, které však následně velice rychle zničí nějaký nedodělek nebo uživatelsky nepřívětivé rozhraní. Hra nabízí spoustu opravdu dobrých nápadů, nicméně výsledek je jako slepený Herkulem, který je naředěný vodou. Za plnou cenu bych hru rozhodně nekupoval a ve slevě bych to zvážil. Uvidíme, jestli někdy dorazí do Game Passu, což by bylo fajn. Asi jsem totiž divný, ale i přes všechny chyby a vztekání jsem si na hře něco našel a jednou za čas rád vyrazím na svou linku.
  • FABIOOZO

4 ? no to me pos*r. Fakt ? Tento simulator neni o grafice ale o simulaci ridice MHD. Za me je to skvely simulator s lehkou cestinou. Ne vsichni maj kazdej simulator na podelanym PC, takze je toto pro me na konzole skvela „hra“ . Asi to neni tvuj styl 😀 Jsem zvedavej kolik date Truck Driver coz je za me taky hodne povedenej kousek.

Venco, tohle hodnocení není jenom o grafice. Tahle hra je sranda a hraju ji, ale vážně ti nevadí, že doprava stojí za prd, nefunguje a stejně tak to blbé rozhraní? Jako nezlob se na mě, ale hodnotit hru dobře jenom proto, že není konkurence? To snad nemyslíš vážně…

• FABIOOZO

Nehodnotim hru podle konkurence, me se to proste libi a hraju to nekolik hodin denne. Rozhrani se da naucit behem par minut 😀 Mam uz nekolik spoju a autobusu. Dopravu neresim, dodrzuju pravidla, co delaj ostatni NPC ridici me nezajima 😀 Animace lidi je stejna jak na pc. Autobusy jsou skvele a najizdet s nima je masakr (padla uz ne jedna pokuta) 😀

• Lukáš Urban

Díky hráčům jako ty, vycházejí hry jako tahle. Co je ještě horší, za předražený peníze. Reálná hodnota té hry je možná v licencích na ty busy. Zbytek je splácanina dělaná na koleni, která má hodnotu možná dvou stovek. A jestli tě nezajímá doprava ve hře, tak si hloupý (s prominutím), protože na ní stojí a padá kus hratelnosti. Mě taky baví spousta odpadních her, ale ještě proto je nebudu bránit jako svatý grál. Prostě je to sračka, zábavná, ale sračka.

• JN

Trochu škoda. Ale stejně do toho asi půjdu. Ale později, až to trochu vyladí. Jako dítě jsem chtěl být řidič autobusu. Nakonec jsem programátor. Divný. 🙂 Tak se alespoň vrátím do dětských let a splním si sen.
    Možná to hodí do gamepassu.

• Lukáš Urban

Hele, hra je to v jádru zábavná. Jestli seženeš za 3 až 4 stovky, klidně kup.

• JN

Asi jo. Počkám. Důležité je, aby vylepšili AI ostatních účastníků provozu, protože o tom to je. Asi mě nebude dlouho bavit, když budu ve virtuálním městě potkávat blbce, stačí ti reální na silnici. :-). Ale chci, aby autoři mákli a uspěli, aby bylo více takových her na konzolích. Těším se, jak dopadne Truck Driver, protože ES od SCS asi jen tak na Xboxu nebude.

• Martin Dvořák

Je tam nějká mezihra? Třeba když autobus dojede na konečnou a je třeba vyhodit bezdomovce. Dle úrovně řidiče by se daly používat i nejaké nástroje. Od klidné domluvy až po plamenomet?

14. 10. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: Frostpunk: Console Edition

Zimu mám moc rád hned z několika důvodů. Předně není horko a člověk se může přiobléct, když teplota klesá. A pak se v případě dostatku sněhu dají provozovat zimní sporty nebo nejrůznější venkovní aktivity. Poslední dobou, zejména ve městech, však zimy stojí pěkně za prd a užívat si krásnou, čistou bílou pokrývku se poštěstí spíše na horách. Prý to má na svědomí globální oteplování, takže si těch krásných zim budeme asi užívat...

»
12. 10. 2019 • p.a.c.o10

RECENZE: GRID

Závody jsou hodně vděčným tématem pro herní zpracování. Ještě aby ne, když závodění obecně je skvělá zábava a kdo by nechtěl vyhrát, že? Navíc máme rádi rychlá a krásná auta, na která většinou zálibně koukáme, protože k jejich řízení se dostaneme hodně zřídka a na skutečném závodním okruhu ještě méně. Vývojáři to asi vidí stejně, takže nabídka je v tomto žánru opravdu pestrá a bohatá.

»
08. 10. 2019 • Lukáš Urban21

Recenze: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

*Recenzi doplňují nalezené zápisky z deníku ztraceného „ducha“ (vřelý dík směřuje k Luk83). Asi za každým selháním v lidské historii stojí prvotní příčina.  Ta má zpravidla jméno, nad kterým rudneme během čtení v novinových sloupcích. Také má obličej, na jehož podobiznu si rádi flusneme, kdykoliv ji vidíme. A co pak teprve osobnost podléhající společenskému zavržení. Však ten bídák si zaslouží vyřadit jak ojetý diesel. My potřebujeme jasného viníka. Hmatatelný kus masa, který...

»
07. 10. 2019 • CryLineT5

Recenze: Trine 4 The Nightmare Prince

Za devatero močály a devatero zahradami leží škola kouzel. Daleko má do Bradavic. Ještě dále do bydliště Saxany. Za zdmi majestátného hradu sbírá zkušenosti namyšlený princ Selius. Přesvědčen, že může přistoupit učivu nejstarších, jal se magické knihy nejsilnější. Bránu zla však otevřel a s vlky v patách k lesu prchnul. To příležitost pro hrdiny tří řemesel je.

»
01. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Code Vein

Pohled na upíry se neustále mění. Dramatické romány z nich udělaly noční netvory. Listy komiksů neohrožené hrdiny. A moderní kultura romantický opus pro dospívající. Mění se také charakteristické prvky. Už není potřeba rakve na přespání. A denní světlo nutně nemusí znamenat kremaci. Krev a touha po ní však zůstávají. Co když ale opojný lektvar jednou dojde?

»
30. 09. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: NHL 20

Přiznám se bez mučení, recenze na NHL není z těch, na kterou bych se posledních pár let těšil. A to je přitom hokej můj sport číslo jedna a tuhle sérii jako takovou mám rád. Nicméně všichni víme, jak na tom NHL poslední roky je, kdy hlavní novinky jsou přidávání všemožných herních módů a nějaké ty úpravy kolizního systému. Všichni již asi tak poslední tři roky čekáme na příchod nového enginu, jímž...

»
28. 09. 2019 • kazatelcze6

RECENZE: EA SPORTS FIFA 20

Ani tento rok nejsme ochuzeni o další díl ze série FIFA. Dnes necháme stranou handrkování na téma, jestli je lepší FIFA nebo PES, kdo si koupil licenci na Juve a raději si rovnou řekneme něco o nové FIFA 20.

»
24. 09. 2019 • lindros88cze3

Recenze: The Surge 2

Co je malé, to je hezké a na velikosti nezáleží. Že bychom si spletli obsah recenze? Nikoliv, právě naopak. Citáty posilující sebevědomí malým vzrůstem, se na značku The Surge skvěle hodí. Už první díl vyprávěl o povstání jedince. O boji proti vzbouřenému systému, který pohltil vlastní tvůrce. A nechyběl ani pomyslný David, jehož odvaha zabíjela jednoho Goliáše za druhým. V doprovodu odvahy, vůle a nejmodernější technologie.

»