Recenze: Cars 3: Driven to Win

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 23.6.2017, 15:53

Publikováno: 23.6.2017, 15:53

Je autorem 2801 článků

Blesk McQueen je zpět a sním další dobrodružství z animovaného světa, kde jsou nárazníky aut ukecanější než amplión obecního rozhlasu. Jenže tentokrát má červený rychlík problém a tím je technologická omladina, která mu bere pozici nejrychlejšího závodníka. Blesk má tak před sebou dlouho cestu, během níž musí chytit druhou mízu a ukázat moderním floutkům, kde Bosch nechal svíčky. Pokud máte děti, neříkám vám nic nového, neboť pod pohrůžkou nekonečného pláče jste už byli v kině minimálně dvakrát. Já na krku nekompromisní vyděrače nemám, a tak jsem se spokojil s hrou, která filmovou premiéru doprovází.

Blesk, Burák a ti další
Pokud si titul hodláte koupit jenom proto, abyste si na vlastní ruce zopakovali neopakovatelný návrat na trůn nejrychlejšího spalovače paliva, tak na to rychle zapomeňte. Driven to Win má svůj vlastní příběh, v němž Blesk všem dokola dokazuje, že jeho stará sláva ještě neřekla poslední slovo. Spanilý plán s univerzální zápletkou ovšem chcípá hned po vyjetí z depa. Veškeré „dějové“ linky totiž tvoří jen nepříliš podařené cut-scény ve zpravodajském studiu a několik dialogů, v nichž se hlavnímu hrdinovi vrací jeho čtyřkolová minulost. Hra proto působí dojmem jakoby příběh ani neměla a vy si pouze odškrtáváte závod za závodem, za doprovodu glosujících komentátorů. Myšlenku uceleného vyprávění boří i fakt, že od prvního závodu jsou k dispozici další postavy, mezi nimiž lze vybírat dle libosti.

Důvěrně známých či nových postav je více než dvacet a těžko soudit na kterou lákat, když jedinými, které znám, jsou Burák, Chick Hicks, Mack a Guido. Jejich odemykání není nikterak složité, stačí dojíždět na prvních třech příčkách a hojně využívat všech nabízených herních mechanismů. Pak jen sledujete, jak se plní výzvy v rámci Hall of Fame a další auta se hrnou jak mravenci za cukrem. Některé úkoly získáte takřka zadarmo, na jiné si trochu máknete, ale splnitelné jsou všechny. Podle získaných počtů se otevírají závody s bossy patřící do příběhového režimu. Autoři se zároveň jednotlivým mluvkům snažili vnuknout specifický jízdní styl, s ohledem na jejich skutečné protějšky.

Když ho nemůžeš předjet, odpal ho!
Závodní kousky tak mají výbornou ovladatelnost s vysokou rychlostí, ale bídnou odolnost vůči šťouchnutí ze strany soupeřů. S mohutnými koráby z poloviny minulého století naproti tomu hne jen málokdo, ovšem jsou horší v driftech a neexcelují ani při akrobacii. Obecný jízdní model je arkáda jak cep, jejíž vlastnosti mi nejvíce připomínali Sonic & All-Stars Racing Transformered. Akrobacie se provádí jen pravou páčkou, tudíž je k dispozici pouze omezené množství triků, které je při velkých skocích třeba vrstvit. Všudypřítomným pomocníkem je turbo doplňované vším, co nepatří do příručky spořádaného řidiče, který svou udržovanou Škodu 120 bere z garáže jen o Velikonocích a Dušičkách.

Jestli Cars 3 za něco zasluhují pochvalu, je to, v rámci žánru, až enormní množství režimů. Nabídka rozdělená na klasické závody, turnaje a týmové podniky, je nejštědřejší právě v oblasti jednotných klání. Šest kategorií se rozprostírá od obyčejných Races, po Battle Races, Takedowns, Stunt Showcases, Best Lap Challenges a Playground, přičemž v každé se postupně odemkne 22 tratí. Počet lokací je poloviční, neboť každé místo je zastoupeno dvěma denními dobami a drobnými rozdíly v trase. Ze všeho nejméně mě bavil režim Stunt Showcase. Ne, že by dělání otoček bylo nějak složité, ale s auty je třeba na můstcích skočit manuálně, a to se ne vždy daří podle představ. Dosáhnout stupně vítězů je tak složité i na střední obtížnost a často jen smutně koukáte, jak se propadáte pořadím až za popelářský vůz.

Od desíti k pěti
Na opačném konci oblíbenosti jsou všechny režimy, kde se dají použít zbraně. Více jak 10 pyrotechnických výtvorů nabízí široké spektrum arzenálu, které je díky možné jízdě pozadu použitelné jak proti lídrům závodu, tak těm, jenž dotírají ze zadních příček. Na tratích připomínajících válečné bojiště hratelnost jednoduše šlape nejlépe a kdykoli jsem se vrátil k běžným závodům, měl jsem pocit, jako bych byl přesazen z horské dráhy na houpacího koně. Soupeři se sice neustálými průpovídkami snaží ducha soutěživosti držet při životě, ale po nějaké době je přestanete vnímat. Zcela mimo je poslední režim Playground, kde jsou připraveny desítky miniher pro vybláznění jednotlivce, ale také party až čtyř hráčů. Sbírání kroužků, střílení krabic, time attack nebo ničení pylonů demoliční koulí vám zaručeně oživí stereotyp, jenž nezadržitelně přijde.

Čtyři hodiny, zhruba tak dlouho trvá, než si otevřete většinu obsahu a zjistíte, že hra už nic víc nenabídne. I přes výskyt turnajů, i přes možnost jejich vlastní tvorby, a i přes týmové závody, které jsou dostupné jen při lokální kooperaci, třetí Auta nenávratně směřují k repetitivní hratelnosti. Audiovizuální úpravy hrdinů smrsknuté na výběr barev podsvícení a plamenů jsou sice pěkné, ale pro poutavost hraní platné, jak píchlá rezerva. Disk v mechanice tak nejdéle vydržím rodinám s malými svišti, jenž se za deštivých letních dní seskupí před televizí, aby závodily o zlaté písty. Očividné rodinné zacílení lehce kazí přehnaná obtížnost. U zlaté střední cesty bych očekával automaticky medaili, i kdybych ovladač držel nohami, ale tvůrci se rozhodli nedat hráčům nic zadarmo, s čímž nejmenší závodníci určitě budou mít problémy.

Čtyři a utrum
Jak už bylo zmíněno, hra více hráčů je přítomna pouze v lokální formě, jako split-screen multiplayer. K dispozici tak nejsou ani globální žebříčky či jiné porovnání s venkovním světem, což je škoda, protože se razantně zmenšuje základna potencionálních kupců. Přitom konzolím smrtelně chybí obdobné hry hrané po síti, protože přejdu-li F2P tituly, většina indie závodů není schopná vygenerovat dostatečně velkou základnu, protože se nemohou opřít o populární značku podpořenou reklamou. Z toho samozřejmě plyne cena srovnatelná s poslední Forzou, která v případě verze pro Xbox One činí 1 699 Kč, u předchozí generace pak o 250 Kč méně. Ruku na srdce, je to příliš a čím dříve přijde sleva, tím lépe, protože hra neoslní ani grafikou.

Pod hrou je podepsáné znovuotevřené studio Avalanche Software zodpovědné za předchozí díl, čehož je těžké si nevšimnout. Celá řada vizuálních konceptů je nezměněná, animace autíček vypadají totožně a troufám si říct, že zbraně spolu s modely prošly jen drobným vylepšením. Grafiku tak stěží můžu označit za nižší průměr, který se ke kvalitám filmové animace neblíží ani na světelné roky. Ale je třeba hledat pozitiva a ta jsou ukryta v bezproblémovém chodu a rychlém načítání. U filmu je původní znění v tuzemské distribuci automaticky nahrazeno dabingem, takže přímé porovnání hlasů použitích ve hře není dobře realizovatelné, ale například Burák zní skoro stejně, jako kdysi v podání Petra Novotného. Za lokalizaci, alespoň částečnou, samozřejmě nikomu nestojíme.

6

Cars 3: Driven to Win mohla být výborná hra s nepřeberným množstvím režimů, k níž by se fanoušci pixarovských hrdinů vraceli dnes a denně, aby odemkli všechny postavy, získali kompletní paletu barevných úprav a ukázali rodičům, že u dnešních herních strojů nemají co dělat. Musela by ovšem vyjít jako součást rodinného megabalení ovesných vloček nebo nasadit cenovku se štítkem „-50 %“. Jako většina doprovodných her, plní v první řadě reklamní funkci, za níž si ještě nechává platit. Zajímavé režimy a zapamatovatelné tratě tak nemají šanci najít dostatek hráčů a titul se stane jen dalším tuctovým výtvorem, na nějž si do měsíce nikdo ani nevzpomene. Děti možná neprokouknou prvoplánový rychloprodukt, ale dospělý hráči řeknou sbohem po jednom odpoledni.
  • Headcleaner

Ahoj, podporuje hra volant?

Zajímavá otázka 🙂
      Oficiální informace jsem nikde nenašel a upřímně o přímé podpoře bych pochyboval. Na PC hra nevychází a jelikož je třeba během ježdění obsluhovat další tlačítka, asi by to nebylo příliš komfortní.

• Headcleaner

Díky za reakci. Předchozí díl Cars 2 volant podporuje (i na Xbox One ve zpětné kompatibilitě, čemuž se docela divím), komfortu ovládání bych se nebál (na volantu jsou všechna tlačítka po ruce). Problém je spíš absence analogů, které se používají na triky (na to volant náhradu nemá), ale pro menší děti, které nepoberou do ruky ovladač a stačí jim kroutit volantem a šlapat pedály, to stačí i tak. Na tohle by byla ideální funkce copilot (spojit dva ovladače dohromady, aby se chovaly jako jeden), ale nepodařilo se mi to rozchodit ani s druhým ovladačem, natož s volantem (vzhledem k mizerné podpoře volantu na Xboxu obecně si nedělám moc velké naděje).

Pokud by se prcek vzdal Stunt Showcase, tak ostatní závody se při obtížnosti easy dají bez problémů odjezdit bez triků. Dokonce i drift se dá zapnout automatický, což eliminuje další tlačítko (B). Můžu se zeptat v čem selhává připojení druhého ovladače při funkci Copilot?

• Headcleaner

To zní dobře, třeba tomu dám šanci, až to zlevní 😉 Jinak ten copilot se dvěma ovladači funguje, když odpojím volant. Pro volant se ale copilot opravdu zapnout nedá a to je škoda.

21. 10. 2020 • Lukáš Urban0

Recenze: Raji: An Ancient Epic

V létě byla železa trochu volnější, a tak jste možná stihli i nějakou dovolenou na opačné straně našich hor. Pokud jste to přeci jen nezvládli a největším úspěchem je hráz na rybníku, může vám přijít vhod výlet do Indie. Poznáte kulturu, objevíte historii a pomůžete sourozencům v nelehké situaci. A jen tak mimochodem zachráníte svět, ale to není důležité.

»
20. 10. 2020 • tonyskate0

RECENZE: Neighbours back From Hell

Jak vycházíte se svými sousedy? Doufáme, že dobře. Pokud ne, rozhodně jste sem zavítali správně. Ať už jsou hluční anebo vám dělají naschvály, Neighbours back From Hell je přesně pro vás. Pomsta je totiž sladká a konečně ji dosáhnete, leč jen virtuálně.

»
17. 10. 2020 • p.a.c.o3

RECENZE: Tennis World Tour 2

Tenisté se úspěšně popasovali s podzimním termínem French Open a ani chladnější počasí nic neubralo na kvalitních tenisových výkonech. Dokonce jsme se dočkali historického milníku, kdy Rafael Nadal dorovnal Rogera Federera v počtu vítězných grandslamů. Souboj o toto pomyslné prvenství bude ještě zajímavý. Nicméně pomalu nastává čas, kdy počasí venkovním aktivitám opravdu přát nebude, takže se, pokud to situace umožní, přesunou skuteční hráči do hal a ti herní si přitopí ve svých...

»
08. 10. 2020 • Lukáš Urban1

Recenze: Little Big Workshop

V dětství, kdy je všechno možné a nic není překážkou, jsme byli vším, čím nám naše hračky dovolily. Od závodníků, po bijce, až k ředitelům společností a stavebním inženýrům. Jsou tací, kteří přetavili dětské radosti do reality dospělosti. Nicméně my méně úspěšní máme právě hry, aby nás opět vracely pár let zpět. A tentokrát razíme hodně dozadu. Stůl, tedy průmyslová zóna čeká, tak se nenechte dlouho prosit.

»
01. 10. 2020 • p.a.c.o10

RECENZE: Mafia: Definitivní edice

Jenom málokterá hra má v naší krásné domovině takové jméno, jako Mafie. Důvodů k tomuto statusu je celá řada. V té době se jednalo na naše poměry o velice ambiciózní počin, k jehož úspěchu přispěl zajímavý příběh a také dnes již legendární český dabing od předních herců. To všechno vytvořilo mix, jehož chuť, i po osmnácti letech od vydání, zná spousta hráčů. Někteří z mladších ročníků by se třeba také rádi vydali na cestu mafiána,...

»
27. 09. 2020 • Lukáš Urban1

Recenze: Port Royale 4

Některé hry vycházejí v obměněných variantách co rok a jiné na sebe nechávají čekat. Jsou totiž značně specifické, s žánrově omezenými možnostmi a velice úzkým profilem hráčů. A tak vyjdou klidně jednou za generaci, jako budovatelská strategie z dob kolonizace. A přestože si i po osmi letech zachovala svou tvář, je dostatečně ojedinělá, aby vás mohla zajímat.

»
11. 09. 2020 • CryLineT4

Recenze: WRC 9

Většinou se klepeme, abychom se o nové hře dozvěděli co nejvíc. Zajímají nás nové herní prvky, změny oproti předešlým letům a vyhlídky do budoucna. A rozhodně není milé, když nás cokoliv o tyto radosti připraví. V případě závodní značky WRC nás o ně připravila jasná budoucnost, kterou pevně drží britští Codemasters. Ti vydají rallye šampionát pod svým štítem už v roce 2023, a tak je celkem logické, že nynější vývojáři nebudou dělat...

»
10. 09. 2020 • p.a.c.o1

RECENZE: Marvel’s Avengers

S velkou mocí přichází také velká zodpovědnost. Třeba když máte doma službu na mytí nádobí, vyprdnete se na to a pak celá rodina musí jít do restaurace na večeři, protože není z čeho jíst. Nebo když jste řidičem autobusu a na svoji linku vyrazíte se zpožděním, protože jste zrovna museli na onu místnost, nebo jste prostě jenom chtěli dohrát další level ve své oblíbené hře. Tím pádem lidé jezdící na...

»