RECENZE: Chef Life: A Restaurant Simulator

Autor: p.a.c.o Publikováno: 23.2.2023, 10:02

Publikováno: 23.2.2023, 10:02

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3250 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Jídlo je nedílnou součástí našich životů. Ne každý má potřebu dávat si nejrůznější speciality, ale všichni ho musíme konzumovat hlavně proto, abychom vůbec mohli existovat. Jeho příprava často bývá kreativní záležitostí, a tak není divu, že jídla a situací s ním spojených se často chytá také herní průmysl. Snad každý někdy zkoušel nějakou takovou hru, i když většina z nich se nejčastěji odehrává na displeji mobilních telefonů. Dneska se však podíváme na kousek, který by nám měl nabídnout opravdu kompletní správu restaurace ve všech myslitelných směrech, a to i na velkých konzolích.

Ostatně dalo se to vytušit už z jejího názvu, který zní Chef Life: A Restaurant Simulator. Cílem bude postarat se nejen o hladové zákazníky tím, že jim připravíme delikatesy, kterými ten hlad zaženou. Musíme také vybrat a nakoupit patřičné suroviny, ty uvařit, udržovat pořádek v kuchyni, vylepšovat vybavení a celou řadu dalších věcí, které jsem v herním zpracování snad ještě neviděl. A to si myslím, že mám tuto tématiku docela nahranou. Cílem hry je mít nádhernou restauraci nabízející skvělá jídla, což bude nakonec oceněno odznáčkem panáčka Michelina na našich vstupních dveřích.

Cesta pro dosažení tohoto úspěchu není vůbec snadná, byť začátek hry vypadá jako idylka. Vezmete suroviny, uvaříte dle pokynů nějakou dobrotu, dáte ji na talíř a servírujete. Jenže takhle snadné to ani zdaleka není. Než člověk začne vařit, musí nejdříve z dostupných jídel, které se postupně odemykají v závislosti na levelu naší postavy, sestavit menu o minimálně třech jídlech. Pak je třeba nakoupit potřebné suroviny od dodavatelů. Ale ani to není snadné, protože na výběr je několik možností dle ceny, kvality surovin a celkové udržitelnosti. Kdo chce šetřit, může levně naplnit mrazáky a pak vařit tak dlouho, než všechny zákazníky skolí zdravotní potíže. Všechny suroviny totiž mají stanovenou maximální lhůtu použitelnosti a pokud ji přešvihnete, jídlo sice uvaříte, ale jeho kvalita moc valná nebude.

Samotné vaření probíhá v několika krocích dle daného receptu. Máme tu přípravu surovin, vlastní vaření u sporáku v definovaném hrnci či na pánvi. Následně musíme některé věci dát dohromady, mixovat, nezapomenout ochutit (sůl, pepř a další) a odnést na dokončovací stůl. Zde se všechno připraví na servírovací talíř a odnese zákazníkovi. Kreativní duše mohou být v klidu, protože si mohou suroviny na každý talíř nandat dle své fantazie. Ostatní však mohou být v klidu a využít přednastavený způsob servírování.

Každý den, kdy je naše restaurace otevřena, je rozdělen na tři části. Zařizovací, přípravnou a otevírací. Ráno začneme organizačními věci. Vymyslíme menu a objednáme věci. Následně je čas na nakrájení zeleniny, brambor na hranolky či přípravy mas. To všechno následně putuje do lednice. Doporučuji co nejdříve koupit další lednici, protože mít dostatek připravených surovin dokáže notně pomoct při večerním otevření restaurace hostům. V tu chvíli člověk musí co nejrychleji a co nejkvalitněji uvařit objednané pokrmy z námi sestaveného menu. Výhodou je, že pokud nám nějaké recept z nějakého důvodu nevyhovuje nebo se třeba špatně vaří, prostě ho nedáte na menu. Do jeho skladby nám nikdo nekecá a nejsme za menu nijak penalizováni.

Ze začátku si všechno musí člověk udělat sám a pomocník tak maximální uklidí sklad. Postupně se však zlepšuje a můžeme určovat, jakým směrem se jeho dovednosti budou vyvíjet. Tým lidí se pak rozšiřuje a v ideálním případě člověk večer kontroluje jednotlivé kroky a v případě zájmu se může zapojit nebo to nechat na ostatních. Záleží, jak se každému bude chtít. To samé platí i pro obslužný personál jako jsou dodavatelé nebo obsluha restaurace.

Na jednu stranu je super, že hra nabízí hromadu možností, co všechno se zde musí dělat a zařizovat. Na druhou je všechno zpracováno tak nějak povrchně a uvítal bych nějakou větší hloubku. Ať už se jedná o mikro management firmy, skladování a zprávu surovin, zaměstnanců a ten hlavní prvek vaření. I když jsou recepty později docela komplikované, příprava základních surovin je pořád stejná. Přitom jiné hry ukazují, že se recepty dají zpracovat velice zábavnou a zajímavou formou miniher. Třeba drhnutí špinavých hrnců by mohlo být něco víc, než jen držení jednoho tlačítka a stejně tak obrácení masa nebo míchání je pouze o stisku dvou tlačítek nebo maximálně nějakém malém pohybu páčkou.

Celkový dojem ze hry kazí ne úplně přehledný uživatelský interface. Něco se potvrzuje jedním tlačítkem, další akce pak jiným a je v tom prostě trochu bordel, co kdy zmáčknout. Naštěstí je všechno stále přímo na obrazovce, takže když si člověk není jistý, může se hned podívat co a jak. Stejně tak rozhraní pro vaření je fajn, když člověk nic nedělá, ale při samotném vaření – samotné provádění daného úkonu – se už na recept nepodíváte. Člověk si musí stoupnout od sporáku / dřezu / prkýnka pryč, podívat se, jak dál a pak pokračovat. Vzhledem k tomu, že některé pokrmy jsou na jednotlivé kroky docela citlivé, může tohle odskakování skončit katastrofou ve formě spálení nebo převaření jídla. To pokračuje jeho vyhozením a následným zhoršením sledovaného parametru hospodárnost.

Podobně nepřehledná je také správa surovin. Není poznat, kolik toho vlastně člověk koupil a kolik porcí z daného množství nakonec udělá. To je velice důležité, protože se suroviny z velkého mrazáku přendávají do lednic a regálů v samotné kuchyni. Ty se však po každém dnu vyčistí od všech položek a je přitom jedno, jak moc čerstvé byly. Stejně tak se mi po každé denní fázi vyprazdňovaly kapsy, takže sem standardně běhal po kuchyni a zase a znovu si bral sůl a pepř.

Vzhledem k tomu, že hra má jenom lehce nadprůměrné grafické zpracování, které nijak nevyčnívá vlastně v žádném směru, hýbe se pěkně plynule a stejně tak rychlé jsou loadingy. Je ale škoda, že jednotlivé pokrmy nebo suroviny nejsou o něco více detailní, a to samé by platilo také pro postavy nebo celkové zpracování prostředí restaurace jako takového.

Chef life z nás udělá šéfa se vším všudy a musím uznat, že tahle hra dokáže každého kuchaře vybičovat k opravdu skvělým výkonům. Je přitom jedno, jestli to bude v oblasti vaření, managementu nebo designu všeho možného. Na druhou je těch věcí možná až moc, čemuž nakonec odpovídá také ne úplně velká hloubka jednotlivých disciplín. Stejně tak by mohlo být o něco promyšlenější a přehlednější uživatelské rozhraní, s nímž by se následně lépe pracovalo. Jak říká klasik, méně je někdy více.

         

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Opravdu velice komplexní simulátor, který nás provede správou běžné restaurace od A do Z. Nebude chybět ani vaření a aranžmá pokrmů, takže je jasné, že nás hosté svými požadavky poměrně často dostanou pod tlak. Společně s našimi kolegy to však jistě zvládneme. Škoda jen, že některé mechaniky nemají větší hloubku a uživatelské rozhraní není o něco přívětivější. I tak se však jedná o skvělý herní zážitek na dlouhé desítky hodin přípravy a ladění pokrmů k dokonalosti.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»