RECENZE: Cities Skylines – Xbox One Edition

Autor: wellkeybig Publikováno: 25.4.2017, 12:47

Publikováno: 25.4.2017, 12:47

Sociální sítě

O autorovi

wellkeybig

wellkeybig

Je autorem 87 článků

Strategií na Xbox One není mnoho a to hlavně z důvodu nutnosti hru ovládat na gamepadu. Když se řekne budovatelská strategie s možností zásahu do ekonomiky, řadu fanoušků polije pot při pomyšlení, hrát takovou hru bez podpory myši. Cities: Skylines je, ale jasným důkazem, že port strategie není žádný problém, když se vývojář zaměří. I když hra dorazila na PC už v roce 2015 a na Xbox One se dostala, až teď rozhodně stojí za to se do ní pustit. Fanoušci strategií a zvláště městských simulací potěší, že již nemusí, přes NES BOX žhavit SimCity z roku 1989 a mohou se pustit do skvělé hry jménem Cities: Skylines kterému SimCity pomyslně předává pochodeň.

Cities1

Město snadno a rychle

Manažerské hry, jako jsou SimCity, Tropico, Prison Architecht, jsou často velmi složité a komplexní. Nejen, že řídíte a vybíráte, kde všechno bude, ale také se objevují různě se překrývající nabídky, na úpravu ekonomiky a statistik. Cities: Skylines vše, ale dovedlo k pohodlnosti a jemnosti i na ovladač. Osobně jsem ze začátku propadal menší panice a bál jsem se zmatku, jako jsem zažíval u hry Tropico na Xbox 360, ale po chvilce strávené ve hře mi vše připadalo intuitivní a říkal jsem si, proč takových her nevzniká více? Hra mě překvapila ne jen ovládáním, ale i oslnivou grafikou a zkrátka tím jak se vesnice mění v městečko, stává se velkoměstem a později metropolí plnou mrakodrapů s obrovským cestovním ruchem.

Dělání, dělání všechny smutky zahání

Cities: Skylines se vydává cestou simulace městského života. Na rozdíl, ale od jiných titulů simulaci dávkuje rozumnou dávkou. Vývojáři si jsou vědomi toho, že kdyby hra byla pouze simulací, nebude to taková zábava. Nemusíte se obávat, že díky řadě nešťastných náhod jako požár, který vám zablokuje půl města, se ocitnete v situaci, kde vám nezbývá nic jiného než hodit ručník do ringu.

Cities: Skylines je naštěstí ve své simulaci dostatečně ohebná a benevolentní, takže každý problém je řešitelný. Veškeré úkony jsou naprosto logické. Vodu čerpám výš proti proudu a odpad zase níž ať je kvalita vody jak má být. Řeku můžete dokonce přehradit vodní elektrárnou. Díky dynamické vodě si musíte dát pozor, aby se vám tato elektrárna nestala osudovou a nezaplavili jste si město. Hra Vám umožní i pojmenování ulic, budov a všeho na co se vám podaří najet. Díky tomu, že studio Colossal Order má ve svém repertoáru i strategii Cities in Motion, kde se staráte o dopravu. Tato stránka hry je opravdu pomakaná a později se stává i kamenem úrazu. Čeká vás několik výzev, ovšem pro mě ta největší byla právě v optimalizaci dopravy, aby se všechno maximálně hýbalo. (prokletá doprava)

Cities2

Události, které hýbají světem

Po té co si osvojíte základní mechaniky jako rozdělování zón a rozvod vody i elektřiny může se zdát, že budování máte v malíčku. Hra Vám, ale pomalu dává nahlédnout na další věci, které obyvatelé budou brzy potřebovat. Odemykáte si další obsah plněním daných cílů. Ta nejzásadnější linie se vztahuje k počtu obyvatel, na kterou je navázáno vše ostatní. Postupně si odemykáte svoz odpadu, školy, hasiče, policejní stanice, kliniky, později větší nemocnice i policejní základny, univerzity a tak dále. Abyste se po prvních pár hodinách nezasekli, protože prostoru není z počátku mnoho, Cities vám nabídne rozšíření lokality. Progres je do hry nacpaný poněkud násilně. Nepředstavuje výzvu a je spíš otravné, když vás nutí do již zastavené čtvrti vecpat nově odemčenou budovu. Hra, ale nabízí i okamžité odemknutí všech budov, a pokud si budete chtít jen tak stavět není problém zapnout hru s neomezeným rozpočtem anebo dopravou jezdící vlevo.

Romantická krása s deštníkem na střeše mrakodrapu

Cities: Skylines mě překvapilo ještě před spuštěním a to svou velikostí 2 GB. V době, kdy není problém stahovat hry velké i 80 GB z Xbox Store jsem chvilku nevěřil svým očím, ale později jsem s obdivem sledoval monitor, jak krásně hra vypadá. Často jsem se přistihl u toho, jak jsem přestal cokoli dělat. Sledoval jsem ruch v mém centru, a jak se odráží světla projíždějícího policejního vozu nebo jak se vznáší opar v industriální zóně. Bohužel jsem se, ale často setkával i s tím, že hra se posekávala. Zvláště když se město rozrostlo do větších rozměrů a chtěl jsem za zoomovat na nějaký detail. Doufám, že se hra brzy setká s nějakým updatem, který poklesu snímkování zamezí.

Cities3

Jak se to teda hraje? Normálně, krumpáčem!

Pokud jste někdy hráli Cities: Skylines, anebo jinou strategii na PC jistě si teď lámete hlavu s tím, jak se hra bude hrát na konzoli. Vývojáři ovládání vyladili natolik, že jsem si kolikrát říkal, jak to na tom PC vlastně bylo. Vývojáři přidali do hry velkou přehlednou lištu v dolní části obrazovky, kterou jednoduše budete ovládat přes D-Pad. Pokud například budete chtít vybrat jednu ze zón, hra vám nabídne i kromě vyplnění celé sekce možnost vybarvování zón štětcem nebo po jednotlivých bodech. Obával jsem se toho, že půl hry se budu točit v nějakém radiálním menu a místo toho jsem měl vždy dokonalý přehled a jednoduché ovládání přes D-Pad.

Cities4

Modrá je planeta, kde můžeme žít. Modrá je dobrá, už je to tak.

Cities: Skylines Xbox One Edition vám dává na starosti růst vašeho města od samého začátku a je jen na vás, jak lidé budou spokojeni nebo jak město bude vypadat. Edice je za příznivou cenu 799 Kč a obsahuje i rozšíření After Dark které vám umožní měnit design, jak ve městě bude vypadat noční život a různé turistické akce. Takže kdo čeká hodně zábavy za málo peněz, nemá se čeho obávat. Paradox Interactive nám ukazuje, že všechny hry si zaslouží, aby byla na Xbox One.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Cities: Skylines Xbox One Edition je výborná budovatelská strategie s úžasnou grafikou a skvělou hratelností. Stavění města je zábavné a lehce mu propadnete. Cities se tím stává povinností pro každého fanouška žánru.
  • Vít Ledvinka

    Hru jsem koupil již v předobjednávce a musím se vším v recenzi souhlasit. Již předtím jsem se pídil po forech o Cities a všude jsem se dočetl, jak to nepůjde hrát na gamepadu, ale opak je pravdou. Takto elegantně vyřešené ovládání je pochvíli tak intuitivní, že není vůbec s ničím problém. A musím říci, že výše zmíněnou vsuvku „(prokletá doprava)“ hned pochopíte po pár hodinách hraní, když Vám půlka města začne umírat, protože nemá zdravotní péči, ale vy víte, že jste ji měli doposud v pořádku, ale průser vznikl stavbou skládky, kde velké množství popelářských aut zablokovalo průjezd mezi nemocnicí a vznikla ohromná kolona.

  • Rado Dračí Bojovník

    9,5/10

23. 06. 2017 • chaosteorycz5

Recenze: Cars 3: Driven to Win

Blesk McQueen je zpět a sním další dobrodružství z animovaného světa, kde jsou nárazníky aut ukecanější než amplión obecního rozhlasu. Jenže tentokrát má červený rychlík problém a tím je technologická omladina, která mu bere pozici nejrychlejšího závodníka. Blesk má tak před sebou dlouho cestu, během níž musí chytit druhou mízu a ukázat moderním floutkům, kde Bosch nechal svíčky. Pokud máte děti, neříkám vám nic nového, neboť pod pohrůžkou nekonečného pláče jste...

»
23. 06. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: MotoGP 17

Rok od roku se mi stále hůře začínají všechny recenze her, které se každý rok opakují a jsou od Milestone. Jiskřičku naděje ve mně vyvolal poslední ročník jejich blátivé motorkové verze MXGP 3, který se mi ve výsledku hrál pěkně. Ještě aby ne, když nabídl technický upgrade a příjemné ježdění. Další na řadě je prestižní podnik MotoGP a všechny ostatní silniční okruhové podniky, jaké se jezdí a na něž mají...

»
21. 06. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Get Even

Za našimi severovýchodními hranicemi, pro mnohé co by kamenem dohodil, operuje polské studio The Farm 51, které v roce 2005 založilo pár tvůrců série Painkiller. Za dobu své existence se jim podařilo vydat 5 her, nicméně nezpochybnitelnou díru do herní historie neudělali, přičemž po nevýrazných Deadfall Adventures na autory blaženě vzpomíná jen málokdo. Jenže to bylo před čtyřmi lety, kdy „farmáři“ začali pracovat na novém projektu, který měl konečně ukázat jejich...

»
20. 06. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Kholat

Rok 1959 má v sovětských dějinách zvláštní místo, protože během horské túry zemřeli všichni účastníci expedice, kterou vedl Igor Ďatlov. Okolnosti, při nichž 9 lidí zahynulo záhadnými způsoby na odlehlých místech Mrtvé hory (v původním znění Cholat Sjachyl), nebyly s ohledem na některá nevysvětlitelná poranění nikdy řádně vyjasněny. Oficiální závěr vyšetřování pak dodnes slouží jako předloha televizních dokumentů a filmových hororů, neboť za „viníka“ byla označena neznámá přírodní síla. Když se pak...

»
19. 06. 2017 • p.a.c.o0

RECENZE: RiME

Pohádky mají rády snad všechny děti. Není v nich jenom dobro a zlo, ale také třeba místa, kam by se člověk chtěl podívat a občas i nějaké to nadpřirozeno. Ani hráči nejsou výjimkou, protože i oni jsou děti, jenom se trochu změnila hodnota jejich hraček. Navíc právě ve hře můžeme zažít parádní příběh, a ještě u toho třeba trochu procvičit myšlení a uvažování.

»
18. 06. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: The Town of Light

V historii lidské společnosti se najde spousta etap, na něž není příliš hrdá a které by nejraději nenávratně utopila v zapomnění. Mezi takovými najdeme léčbu psychicky narušených jedinců z druhé poloviny minulého století, kdy stát se obyvatelem sanatoria znamenalo, že dveře, které se za vámi zavřeli, už patrně nikdy neuvidíte z druhé strany. Pacienti automaticky ztráceli svéprávnost a lékařská bezradnost končící lobotomií ničila lidské životy jak na běžícím páse. Jeden takový vytáhli z italských...

»
14. 06. 2017 • p.a.c.o2

RECENZE: Tokyo 42

Stylizace je jednou z věcí, která mě, a nejen mě, na hře zaujme jako první. Proto jsem se již od prvních obrázků strašně moc těšil na Tokyo 42, protože tohle je přesně ten styl, jakým si mě hra může získat. Navíc bylo slíbeno různé řešení úkolů, rozsáhlé město a zajímavý příběh. Na následujících řádcích se podíváme na to, jako moc se Tokyo 42 povedlo a zda opravdu nabízí i něco víc...

»
13. 06. 2017 • Josef Brožek1

Recenze: The Elder Scrolls Online: Morrowind

Musím se přiznat, že recenzovat The Elder Scrolls Online pro mě bylo jedno z nejtěžších aktivit tady na Xboxwebu. Hra totiž byla strašně dobrá, ale zároveň strašně špatná. Protože jsem ale optimista, snažím se vidět především to dobré, nicméně jak jsem hrál hru dál a dál, začal jsem zjišťovat, že je tady něco špatně, a to především systém komunity a k tomu všemu nepřehlednost a složitost hry, která se dalšími DLC jen...

»