RECENZE: Dakar Desert Rally

Autor: DandyCZE Publikováno: 13.10.2022, 13:59

Publikováno: 13.10.2022, 13:59

Sociální sítě

O autorovi

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 178 článků

Pro příznivce motosportu se na konzolích objevila velmi zajímavá hra, které nabízí pohled na méně tradiční stroje v chytlavé grafice a neobvyklém prostředí. Takže jak to dopadlo?

Začneme asi ohlédnutím do historie, kdy zjistíme, že za hrou stojí defacto stejný tým, jako za předchůdcem Dakar 18, který ovšem širokou hráčskou veřejnost nezaujal. Autorský tým se v roce 2019 přesunul pod aktuální uskupení Saber Interactive a zde vydal svoji novou hru Dakar Desert Rally s kterou má jistě mnohem větší ambice. Poměrně zajímavé PR nalákalo hodně lidí a očekávání jsou obrovská, objevují se titulky, jako závodní hra roku, tohle bude přelom atd… Pak přichází doslova neuvěřitelná story, kdy autoři defacto s vydáním hry oznamují, že spousta obsahu bude chybět! Nechci ale hned začínat recenzi tím špatným, pojďme postupně.

Při prvním spuštění na vás dýchne Forza Horizon, úvodní nástup do hry je téměř identický, a to včetně střihu kamery a postupném vyzkoušení různých závodních stojů. Grafika sice není úplně top jako Forza Horizon, ale určitě vás vyloženě nezklame a patří k tomu lepšímu, co v závodních hrách najdete. Prostředí Dakaru je velmi pěkně zpracované a písečná atmosféra na vás prostě dýchne. Najdete i pasáže se sněhem, které úplně nezapadají do Dakaru, ale k závodům podobných strojů patří. Kromě samotného prostředí na vás budou působit povětrnostní vlivy a bouřky vypadají opravdu neskutečně dobře. Abyste si hru plně vychutnali, můžete si v nastavení zvolit, jestli se chcete zaměřit na FPS nebo grafiku, což jistě potěší.

Když už se tady kocháme prostředím, je dobré se podívat i na vozový park, který je plně licencovaný a když myslím plně, tak myslím značky i jména jezdců. Těšit se tak můžete na české zastoupení v podobě Tatry nebo Pragy a svůj zadek můžete natlačit na sedadlo třeba Lopraise. Zde bohužel už je i první indicie o chybějícím obsahu. Slibované vytvoření vlastní stáje ve svých barvách se zatím nekoná, takže žádný Dandy se světově proslulou závodní stájí XboxWeb Rally Team se nestane vítězem Dakaru.
Vozový park je ovšem ozdobou této hry a můžete usednout za řídítka vaší motorky, přes buginy a auta se dostat až k tahačům. Každý monopost nabízí různý herní styl a bude jenom na vás, co si vyzkoušíte. Osobně mě hodně bavili motorky, které jsou asi nejnáročnější, ale měl jsem tam nejlepší požitek při jízdě, asi to bylo tím pohledem přes řídítka 😊. Samozřejmě jsem nemohl minout kamiony, ale tam jsem dost bojoval s pohledy, kdy zejména v těsných průjezdech jste neměli ideální představu o situaci kolem vás.

A teď asi to nejdůležitější, jak se to jezdí?
A tady si hned zakritizuji na začátku odstavce. Volanty nefungují, jak mají a u většiny, možná u všech chybí FF, což je fakt něco otřesného. Pokud budete hrát na gamepadu, tak brzy zavítáte do nastavení a vypnete si odezvu, jelikož ovladač vám tak nesmyslně vibruje, že po dlouhé etapě se vám budou ruce třást, jak člověku po 80tce. Ale zpátky k nabídce hry. Ta vám nabídne tři základní možnosti Sport (easy), Profesionál (medium) a Simulace (hardcore) a vše doplňuje multiplayer.
Režim Sport vás ovšem posune do světa destruction derby, kdy se postaví na start všichni jezdci a společně se vydáváte na trať. AI zde dělá neuvěřitelné chyby a nejčastěji nabouráte právě do nesmyslně jedoucího soupeře nebo do jeho auta po následku nehody. Trať je protkaná checkpointy a navigace je primárně pomocí šipek, které známe z rally her. Tenhle mód si oblíbí jenom omezená skupina hráčů, kteří se chtějí prohánět po poušti v různých monopostech, a je jim odkaz na Dakar úplně volný. Pokud hledáte Dakar musíte jít aspoň o krůček dál k Profesionálovi.

Ovšem první zdrcující překvapení bude, že všechny odjeté závody na režim Sport pojedete znovu a tohle vás bude čekat po třetí, pokud zvolíte Simulaci. Fakt nechápu, co autory k tomuhle systému vedlo, ale za mě je strašně demotivující. Režim Profesionál nabídne už klasický start po jednom autě, zmizí rádce v podobě šipek pro navigaci a budete se muset orientovat pouze pomocí roadbooku. Pokud máte spolujezdce, tak se vám snaží našeptávat, což je super, jenom škoda, že někde AI asi čte z jiné mapy a může vás poslat na druhou stranu, takže i zde platí „důvěřuj, ale prověřuj“. Nicméně checkpointy jsou stále na velmi krátké vzdálenosti, takže nějaké velké bloudění se nekoná, kromě toho se hra ukládá na každém checkpointu, takže se můžete snadnou respawnovat.
Osobně jsem dlouho bojoval s roadbookem v kterém se mě nedařilo rychle číst a buď jsem něco přejel nebo nesoustředěním na jízdu do něčeho naboural. Po čase jsme se naučil číst hlavně číselné údaje o pozici, a to mi hodně pomohlo. Obecně se mi zdálo, že ta hra je na Dakar moc koridorová a není tam ta možnost dojet do dalšího místa více cestami.

Další problém, který se ale nějak postupně vytrácel byl i fakt, že AI jezdilo jak robot a pokud jste se někde trošičku víc zamysleli, tak už jste měli problém zajet dobrý čas. S vydáním hry se tohle ale nějak změnilo, nevím, jestli vyšel nějaký menší patch, ale prostě i AI se někde zdrželo.
Když si říkáte, že máte rádi simulaci a těšíte se na ten pořádný Dakar, dlouhé etapy, komplikovanou práci v Bivacu, zvažování, za co utratím čas na opravy, tak chcete přepnout na Simulaci. Autoři se asi dost pochybně inspirovali třeba u Forzy Horizon, kdy prostě odjezdíte pár závodů, než se vám vše odemkne, tady to dotáhli k „dokonalosti“, ale v tom nejdebilnějším slovy smyslu. Musíte dosáhnout Levelu 25, což jsou hodiny ježdění v režimech, které vás vůbec nebaví. Pokud přetrpíte tuhle šílenost, která mě trvala asi 9 hodin herního času, tak se vám odemkne Simulace. Hlavní rozdíl je asi v tom, že checkpointy se vám natáhnou, objeví se fakt dlouhé etapy, které vás pořádně otestují.

Poměrně rozporuplné možnosti hry by mohl zachránit třeba jízdní model, který by k simulaci patřil, ale i zde hra zůstává v průměru. A já se ptám, co vlastně chtěli autoři nabídnout hráčům? Pokud arkádu, tak je možná škoda všech těch licencí, stačil režim Sport a vy byste věděli, že se jdete do hry vyblbnout a odreagovat a asi bych řekl, že to je v tuto chvíli cílovka této hry. Profesionál a Simulace se podle mě nepovedli, k simulaci to má daleko a Profesionál byl pro mě hrozně nudný a asi bych šáhl po nějaké jiné hře, kde třeba nebudou kamióny a motorky, ale bude to mít víc k reálným pocitům. Simulace je výzva a pokud se tam dostanete, určitě si tam pojezdíte a vyzkoušíte nejtěžší herní model. Škoda, že ty auta se tam chovají až moc arkádově. Když jsme u té kritiky, tak třeba absence opakovaných záběrů u závodních her fakt chybí.

Pokud si myslíte, že to nějak zachrání hra s přáteli nebo celkově multiplayer, tak jste úplně vedle, mulťák je pouze pro čtyři hráče, za ježdění v něm nezískáváte žádné expy nebo herní měnu. Je to spíš takové přátelské poježdění.

Na závěr asi zmínit, co by se mělo ve hře objevit na základě slibů:
Volné ježdění na obrovské mapě s rozlohou 20 000 km čtverečných
Podpora volantů, které snad je u simulátoru povinnost
Crossplay, který ovšem s tím nudným multiplayerem je asi zbytečný
Obsah, který vás vtáhne v podobě eventů a výzev

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Plně licencovaná hra s nabušeným obsahem, který se bude dodávat postupně. Závodní hra, co vám nabídne kvalitní arkádovou hru a simulaci bez simulace. Simulátor, který nejde pořádně ovládat volantem, který vás nutí hrát hodiny něco, co ve finále nechcete hrát. Podle mě autoři roztáhnuli příliš své programátorské kleště a vznikl podivný výsledek. Možná to DLC zdarma a další patch opraví a možná taky ne. Nicméně vy máte aktuálně za hru vysázet na pěknou částku AAA hry 1150.- standard nebo 1719.- za limitku. Co třeba to udělat tak, že zaplatíte taky jenom 30% hry a následně, když vás to bude bavit, tak zaplatíte DLC a zbytek? Asi by se to taky autorům moc nezamlouvalo, stejně jako nám se nelibí sliby a následná realita. Šestku jsem dal za režim Sport, pokud bych měl hodnotit simulaci, tak 5 celkově.
grafikanedodělanost
licence jezdcůchybějící obsah
licence autanevyvážené obtížnosti
herní prostředínení podpora volantů
povětrnostní efekyšpatné zpracování odezvy do ovladačů
chybějící velká mapa
multiplayer
23. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Goat Simulator 3

Poslání her je jasnější než výbuch atomovky. Mají přinášet výborné technické zpracování, vážné příběhy, kdy místy jedno nebo obě oči nezůstanou suché a propracovanou hratelnost, která je výzvou nejen pro naše ruce, ale také hlavu. Anebo taky ne. Pokud vývojáři popustí uzdu fantazii, vymyslí něco bláznivého, bizardního či ujetého, a ještě pro jistotu k tomu přilepí přídavek simulátor.

»
22. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Gungrave G.O.R.E

Jakmile se objevila příležitost k recenzi hry Gungrave G.O.R.E, nemohl jsem si ji nechat ujít. Ostatně první hra tohoto jména mi před lety dala přezdívku, přičemž od té doby se dočkala pouze jednoho pokračování, taktéž na PS2 (VR verzi, která dopadla velmi špatně jak u hráčů, tak u kritiků, raději ani zmiňovat nebudu). Co vedlo autory nyní, v roce 2022, probudit hlavního hrdinu Gravea z mrtvých a má jeho cesta...

»
21. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Evil West

Když jsem poprvé slyšel o další hře z produkce Focus Entertainment, příliš nadšení to ve mně nevyvolalo. Francouzský distributor je znám celou řadou titulů, které velmi snadno zapadnou do šedého průměru a poté po nich neštěkne ani pes. Poté jsem si ale vzpomněl na skvělou dvojici her A Plague Tale, což ve mně opět vzbudilo naději. Odsoudit hru na základě předsudků by ostatně byla veliká chyba a v případě Evil...

»
21. 11. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Soulstice

Různorodost. To je ten pravý výraz, který nám pomůže pojmenovat to, co na hrách máme tak strašně rádi. Vezměte si například téma sourozenců stojících proti nebezpečí. Může z toho vzniknout báječná adventura pro dva, kde bratři putují společně lesem a řeší logické překážky. Dále lze vytvořit středověký příběh opřený o éru morové epidemie, kde se ke slovu dostává dávné prokletí. A v neposlední řadě je možné vystavět fantaskní příběh o zániku světa,...

»
18. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: WRC Generations

Hry s oficiální licencí nám nabízejí přesně to, co od nich čekáme. Známé značky, sponzory, stáje, tratě, jezdce nebo hráče a stadiony. Na druhou stranu není snadné takovou hru připravovat v pokud možno nějakém intervalu ideálním jak pro vývojáře, tak pro hráče. A další věcí je fakt, že každá licence jednou končí, a i když se vývojářům při nakládání s ní daří, může dojít k ukončení spolupráce. Letos tímto způsobem rozloučíme hned se dvěma...

»
15. 11. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: The Chant

Ve školním skládání herbářů nejspíš našli zalíbení jen dva typy lidí. Budoucí pěstitelé omamných látek a fanatičtí zahradníci, kterým při popěvku „rozvíjej se poupátko“ vstávalo víc než jen úsměv na rtech. Jenže nikdo nemohl tušit, že se jednou najde ostrov plný dnešních hipíků, jejichž denním plánem je opěvování přírody a dolování barevných kamínků. A do takového prostředí se dostává psychicky nevyrovnaná slečna trpící tragickou ztrátou sestry. Pomůže sekta nevyrovnané duši?...

»
14. 11. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: Pentiment

Dobrých adventur je jako šafránu. Zatímco distributoři a herní studia hledají stále nové způsoby, jak monetizovat své tituly i po vydání a jak přesvědčit hráče, že potřebují nový skin na svou zbraň, tradiční herní žánry bohužel trpí. To ovšem neznamená, že by upadly v zapomnění. Skvělým příkladem je nejnovější počin studia Obsidian Entertainment, a především Joshe Sawyera (Icewind Dale, Neverwinter Nights 2, Fallout: New Vegas, Pillars of Eternity) s názvem...

»
04. 11. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Call of Duty: Modern Warfare II

Za sebe musím říct, že v žánru čistokrevných stříleček posledních pár let opravdu strádám. Ty časy, kdy jich do roka vyšlo několik a člověk si mohl vychutnat nespoutanou jízdu s vůni střelného prachu po kolena v krvi nepřátel, jsou ty tam. Zůstalo pouze pár přeživších, a ještě méně z nich vychází každý rok. Poslední stálící je v tomto směru Call of Duty, které rok co rok přináší nový díl. Výhodou téhle série je fakt, že...

»