Recenze: Deadside

Autor: SeedarCZ Publikováno: 16.4.2025, 7:12

Publikováno: 16.4.2025, 7:12

Sociální sítě

O autorovi

SeedarCZ

SeedarCZ

Je autorem 25 článků

Hry o přežití nabývají na popularitě, avšak pro konzolové hráče příliš na výběr nebylo. Na konci února ale do obchodů Xboxu dorazil Deadside, survival který už pár let bojuje s konkurencí na počítačích se vydal na cestu konzolí. Jaké je srovnání verze na PC a konzole? Dostává DayZ na Xboxu konečně konkurenci?

Je to asi otázka názoru, DayZ je pro mnohé srdcová záležitost. A když vynecháme hardcore survival Rust, jenž je opravdu jen pro nadšence žánru, tak dosud neměla na konzolích konkurenta. Nicméně, konzolová verze DayZ není ani zdaleka tak funkční jako na počítačích a bez modifikací také nic moc nenabídne. Deadside toho ihned po vydání nabídne o poznání víc, ale po vydání má i pár nedostatků.

Pro mě jakožto spíš stavitele užívajícího si survival elementů hry, je Deadside jasná volba číslo jedna.
Důvody jsou hned dva – mnohem lepší možnosti pro stavitele základen, hlad a žízeň podstatně přísnější než v DayZ (ano, jde to).

Přidám ještě také důležitý element, a to mnohem kompetitivnější mapu pro PvP hráče velmi atraktivní způsob. Mapa je sice velká, ale různé oblasti jsou zajímavé pro různé typy hráčů. Ať už tedy chcete jít na lov jiných hráčů, nebo hledat hřebíky či šrot bez výzbroje a jiným hráčům se raději vyhnout, po poznání mapy je vám toto velmi dobře umožněno. Ovšem při plném serveru 70ti hráčů už je hrozba takřka kdekoli. O tom detailněji později. Nyní se podíváme na hru detailněji.

Mapa plná života

Ano, toto berte zcela bez nadsázky. Na mapě najdete vždy spoustu událostí. Buďto se jedná o mise, objeví se obchodník, spadne drop, mapou prochází konvoj, spadne helikoptéra či někdo někomu napadne základnu. A pokud hrajete komunitní servery, obsah může být ještě nápaditější (k testování vlastního serveru jsem se zatím nedopracoval, ale hodlám to brzy napravit). O co se tedy jedná?

Mise – jsou rozděleny do čtyř obtížností, čím vyšší obtížnost tak samozřejmě vyšší odměny, u dvou nejtěžších už doporučuji minimálně jednoho do party, botů už je opravdu dost. Princip misí je vcelku jednoduchý, vystřílet všechny NPC a vybrat bednu s odměnou, která se vám objeví po splnění úkolu, snadné že?

Obchodník – potulný cestovatel, který se náhodně objevuje na mapě, osobně jsem u něj byl jednou, zatím je to vcelku zbytečná funkce ve hře, protože stálí obchodníci v kempu vám poslouží stejně dobře, ti jsou na mapě dva – severně a jižně od středu mapy, tedy dostupnost ze všech koutů mapy je vcelku dobrá.
Zde stojí za zmínku získávání reputace u obchodníků, kdy na vyšších úrovních si můžete koupit už slušné věci bez nutnosti dlouze hledat po mapě loot. Peníze jsou také potřeba pro cestování vlakem po mapě a zkrátit si tak cestu třeba ke konvoji. Velmi ziskové jsou doplňky ke zbraním a zbraně vyšší úrovně, ty si ale nejspíš budete chtít raději nechat. Prodat se dá ale téměř cokoli. Například za krabičku munice také dostaneme slušný obnos peněz.

Airdrop – ano, vrtulník se zásobami nám poletuje i zde, užitečný spíš na začátku hraní, později už nic zajímavého nenabídne

Konvoje – co v tom kufříku asi je, když ho hlídá tolik chlapů? To těžko říct, ale určitě se na konvoj nevydávejte sami. Po dokončení úkolu seberte kufr a nejrychlejší cestou k obchodníkům, protože poloha kufru je viditelná na mapě ostatním hráčům, také si dávejte pozor na velitele konvoje, jeho rány opravdu hodně bolí

Helicrash – také u her tohoto typu celkem běžná věc, jeden z nejlepších lootů, nijak zvlášť náročný na získání, pokud neběháte sami v tričku se škorpionem, měli by jste si se správným krytím poradit

Raidování – inu, bez možnosti přijít o pracně vybudovanou základnu s ještě pracněji nasbíranou kořistí to není ten správný adrenalin, na toto téma se detailněji ještě podíváme později

 

Všudypřítomné NPC

Jak už bylo zmíněno, mapa je pokrytá oblastmi, kde se objevují nepřátelské jednotky hlídající cenné zdroje. Avšak můžeme narazit i na potulné bandity, kteří sice nic nehlídají ani vás přímo nijak neohrozí (pokud tedy máte čím pálit). Není ale dvakrát výhra když na vás upozorní ostatní hráče, nebo NPC z nedaleké mise, to už zavání problémy. Pokud jste tedy na cestách a narazíte na menší skupinu ozbrojenců, je dobré se jim buďto vyhnout a nebo použít zbraň s tlumičem. A pokud jste se zrovna připojili ke hře, jedná se asi o nejrychlejší přístup k použitelným zbraním do misí.

Narazit můžete i na lépe vyzbrojenou jednotku vojáků poblíž základen a bunkrů. Tady už ale pozor, pokud nejste patřičně vybavení kevlarem a solidní palebnou silou bude potyčka dost možná končit vaší smrtí.

Druhů NPC je zkrátka na mapě více a časem se je naučíte rozeznávat. Od obyčejných ozbrojenců nejčastěji s brokovnicemi, které celkem snadno vyřídíte na střední vzdálenost i nejobyčejnější pistolí po vojáky v plné polní ozbrojené ostřelovacími puškami a samopaly. O něco silnější jednotky potom čekají u spadlých helikoptér, pokud se k nim tedy vydáte sami, dbejte opatrnosti a vyhněte se otevřené přestřelce.

Trochu z jiného soudku jsou poté souboje s NPC při nejtěžších misích. Ty se objevují jen u základen a bunkrů a spolu s nimi i automatické střílny a nastražené granáty na zemi (lze je odstřelit na dálku, ale někdy jsou velmi dobře schované, tak pozor). Mimo to, je počet NPC opravdu nesrovnatelný s misí nižších obtížnosti. A pokud i tuto výzvu zvládáte sami, máte můj opravdový obdiv. Odměny zde ale už opravdu stojí za to a pokud jste alespoň dva a na serveru je málo hráčů, směle do toho.

Tipy pro začátek

Na internetu najdete mnoho videí pro začátečníky, a tak zde jen shrnu podle mého to nejdůležitější pro začátek hraní.

  • jídlo a voda jsou nejvyšší priorita
  • vždycky mějte po ruce pár ragů na ovázání ran a na výrobu spacáku
  • když nemáte batoh, je vcelku jednoduché si vyrobit provizorní
  • nestavte základnu, dokud nemáte připravené potřebné zdroje, u stálých obchodníků je dostupný inventář, kde potřebné zdroje lze skladovat, základna z proutí nemá vůbec žádný smysl
  • prodávejte věci pro získání reputace u obchodníků, hodinky a cigarety jsou velmi lukrativní zboží

Trochu obšírněji, pokud si koupíte supporter edici tak máte v inventáři něco do začátku, včetně láhve na vodu, to vám jistě počátky ulehčí. I tak ale využijte každé příležitosti k doplnění zásob vody a dbejte i dostatku uvařeného masa. Kromě toho že se najíte, získáte i bonusy do regenerace a celkového počtu zdraví, což vám může klidně zachránit život i při střetu s NPC. Získat maso není nikterak složité, pokud máte štěstí najdete nějaký kousek uvařeného masa v inventáři trouby či lednice některého domu. Běžnější způsob (a mnou používaný asi nejčastěji) je najít si místo výskytu kachen a chodit občas na lov. Je zde sice riziko, že vás překvapí jiný hráč, ale jíst se zkrátka musí. Dalším zdrojem živin jsou poté pobíhající srnky v okolí lesů (údajně se na mapě vyskytují i jeleni, ale žádného jsem tedy nepotkal, tak tuto informaci nepotvrdím. Lovit srnky v lesích je pravděpodobně bezpečnější varianta získávání masa, ale také náročnější, protože nemají pravidelný spawn a lov se tedy může slušně prodloužit. Nejbezpečnější variantou zisku masa je poté rybolov. Stačí najít nebo vyrobit prut (v přístavních oblastech obvykle nalezneme vše potřebné), kopnout lopatou pár červů ze země (jo, to je zvláštní) a je to. Při samotném rybaření jste ale naprosto bezbranní proti střelbě do zad, tak se raději dobře schovejte.

Ragy, nebo-li hadry, jsou od aktualizace 1.3 velmi důležitou součástí začátku hry. Potřebujeme je hned na několik věcí, bez kterých se neobejdeme. Při nedostatku možností je můžeme použít jako obvaz pro zastavení krvácení, vyrábíme z nich obvazy a co je hlavní, lana. A proč tedy až od aktualizace? Protože s ní přišla do hry další fáze stavby základen z klád, která používá jako pojivo právě lana. Zprvu se zdál být téměř nadlidský výkon dostatek lan nasbírat. Ale vývojáři uznali, že je to příliš a celou situaci zjednodušili do snesitelné míry.
Další velmi důležitou věcí je jich mít vždy dostatek na výrobu spacáku. Proč? Protože pokud třeba jdete na nebezpečnou misi, či na obléhání základny jiného hráče, můžete si takto pojistit obnovení poblíž v případě smrti. Limit spacáků či postelí je nastavený v základu na 15. Osobně jsem jich nikdy neměl více než 5, ale pokud se nebezpečí vystavujete častěji, je dobré toto mít na paměti.
V neposlední řadě se poté z hadrů vyrábí i provizorní batoh, který se hodí než naleznete něco lepšího.

Stavba základen je nyní rozdělena na pět fází, kdy vždy začínáte s prvotní proutěnou, kterou dále vylepšujete, nelze stavět rovnou železné varianty a je třeba si to celé připravit, pokud chcete rovnou stavět železné konstrukce. Za mě je to dobře. Co mi ale při stavbě základen chybí je širší portfolio nábytku či dekorací, které můžete nalézt na mapě, nejčastěji ve městech. Možnosti obrany základny jsou také dosti omezené a co do efektivity stojí za zmínku asi jen nástražné granáty. Automatické střílny sice nadělají hodně humbuku, ale pohyblivý cíl prostě netrefí a jen spotřebují hodně munice. Jako upozornění na nebezpečí ale určitě poslouží dobře. Ovšem pokud nejste zrovna na základně, moc vám to nepomůže.
Zde přichází dobrá zpráva, ale zatím jen pro hráče na PC, kdy si díky rádiové stanici, kterou si můžete na základně pořídit, můžete spárovat hru s discordem a v případě napadení vám přijde na discordu upozornění. Toto propojení se nastavuje na oficiálním discord kanálu Deadside.
Využít na základně můžete i kamerový systém, ovšem v praxi to má využití jen pro větší základny s více obránci.

Fáze stavby základen:

  • proutěná (můžete stavět v podstatě hned, stačí vám k tomu nůž pro získávání materiálu z keřů a stromů, nicméně odolnost nulová a dají se zbourat v pohodě i bez výbušnin)
  • dřevo (staví se z klád natěžených ze stromů pomocí sekery, jako pojivo jsou lana)
  • prkenná (klády se pomocí pily nařežou na prkna, jako pojivo jsou hřebíky)
  • železná (železné desky můžeme najít na mapě, či pomocí pece vypálit ze scrap metalu, jako pojivou jsou železné výztuže nalezitelné na mapě na šrotištích)
  • cihelná (nejsilnější obrana z cihel pojených cementem, velmi náročné na získání materiálu)

Zde znovu opakuji, že proutěné stavby jsou absolutně k ničemu, pokud jde o obranu základny. Proto doporučuji začít minimálně s prkny, kde už nějaká ta odolnost je. V kombinaci se železným jádrem kolem nejdůležitější části základny, tzv. Storage stejně jako v Rust.
Jednotlivé zdroje se na mapě nacházejí různě, zmíním akorát tip pro zisk hřebíků, jenž se nejčastěji nachází na staveništích poblíž měst.

Sestav bojovou jednotku

Ano, přestože i v sólo hraní si hráč zábavu vždycky najde, tak ne nadarmo se říká, že ve dvou se to lépe táhne, nebo nejlépe v pěti?

Ve hře je mnoho aktivit, jak už jsem zmínil, u některých podporu nijak nepotřebujete, snad jen jako další inventář na kořist a případnou podporu při přepadení jiných hráčů. U jiných ale zase je sestavení jednotky velmi žádoucí. Limit ve hře je pět lidí, kdy se přímo ve hře spojíte a ve hře se poté rozeznáte od nepřátel vlastně jen díky tomu. Měli jsme možnost si vyzkoušet (leč nedobrovolně) kooperovat bez tohoto propojení. No, řekněme že střelba do vlastních byla velice pravděpodobná. Spolu s jednotkou samozřejmě můžete sdílet i základnu, kdy se všichni hráči musí zaregistrovat ve Storage budovy, zde limit není nijak omezen.

Mimo to, ve více lidech se lépe hraje a také staví větší a hezčí základny, jako třeba tato na kterou jsem narazil :))

Výzbroj

Každá položka v našem inventáři má více úrovní. Od helmy až po batoh. Můžete vzít ohled na typ výstroje, tedy jestli toho chcete co nejvíc pobrat a zvolit tak oblečení s nejvíce sloty v inventáři a nebo jdete do boje a potřebujete dodatečnou obranu a dáte tedy přednost plátování? Z mě neznámého důvodu chybí možnost různé obuvi, což je za mě škoda, když už si hra hraje s perky, mohly mít boty různé bonusy. No, třeba někdy v budoucnu, doufám.
Když to vezmeme odshora dolů, tak na výběr výzbroje máme tedy toto:

  • helmy (od pracovních či motorkářských téměř bez ochrany po těžce obrněné vojenské modely)
  • Bundy a kalhoty (výběr nic moc a ve výsledku jde hlavně o to, ať mají čtyři sloty v inventáři)
  • Vesty (druhá a poslední obrněná část výzbroje, lovecká vesta dobře poslouží na začátku, než se dostaneme k polní s větším inventářem, či obrněnou se solidním pancířem)

Na výběr moc není, ale těšit nás může alespoň možnost všechno přebarvit na náš oblíbený skin. Pokud vám tedy na vzhledu záleží, můžete si za pár korun koupit jeden ze skinů. Tyto balíčky obsahují vzhled pro všechno, co se dá přebarvit za jednotnou cenu (kolem 150,-) a je to více než přijatelná cena za opravdu slušně vypadající textury. Pokud jste nadšenci, můžete si je koupit třeba i všechny v rámci deluxe edice. Aktuálně je jich v nabídce asi osm, za mě použitelné asi jen dva.

Poměrně chudá je i nabídka dostupných zbraní a doplňků. V každém tieru najdeme 3-4 modely a to je vše. Za zmínku asi stojí VSD ostřelovací puška, která i v DayZ je OP zbraní. Dále poté SKAR, který také známe i z DayZ. Na blízkou vzdálenost jsou poté platné i P900 či brokovnice. Nechybí ani samopaly AK ve třech variantách, MR4 ve dvou a třeba takový AUG určitě také stojí za povšimnutí.
Co se týká doplňků, nejširší je asi možnost optik a jejich kompatibilita s různými modely. Ale tím to bohužel končí. Obsahu celkově je prozatím na můj vkus vcelku málo a jistě by šlo ještě něco vymyslet, budu tiše doufat v relativním bezpečí vymazlené základny, ke které se snad brzy dopracuji. Možnosti budování sice nejsou zdaleka na takové úrovni jako v RUST, ale všechno je lepší než nic, jako to máme v DayZ 🙂

 

 

 

 

 

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Deadside je povinností každého hráče survival žánru. Nabízí široké spektrum akce a ve skupině tří a více lidí už velmi slušnou kooperační záležitost. Zatím hře chybí trochu víc obsahu do inventářů, více druhů jídla, pití či zbraní a kosmetických doplňků do základen by taky nebylo na škodu. Hra má slušný potenciál a byla by škoda jej nevyužít, uvidíme co čas přinese. Zatím od solidní devítky hru posunul na slabší osmičku stav oficiálních serverů pro konzole, který opravdu není dobrý. Při plném serveru se hrálo na ping kolem 80 a mělo to i přímý vliv na kvalitu textur ve hře, zejména na základnách to působí velkou neplechu. Rezervy potom má i kvalita ozvučení kroků, a to jak vašich, tak i nepřátel.
cena velmi příznivástav serverů pro konzole
rozumný gunplay obsahu není mnoho
vyváženost PvP/PvE, možnost PvE serverů kvalita zvuku kroků má rezervy
komunitní servery
03. 04. 2025 • ZabijackyKafe0

Recenze: South of Midnight

Legendy, bubáci, mýtická stvoření a příběh o bolesti a odpuštění. Jak to vše může fungovat v herním provedení od Compulsion Games zjistíme v této recenzi.

»
02. 04. 2025 • Michael Chrobok0

RECENZE: Lost Records: Bloom and Rage

Když přijde francouzské studio Don’t Nod s novým titulem, fanoušci příběhových adventur notně zbystří. I když se Francouzi v posledních letech věnovali i jiným žánrům, jejich pověst vybudovaná především okolo série Life is Strange se jim patrně jen tak překonat nepodaří. Ostatně do tohoto žánru spadá také novinka v podobě titulu Lost Records: Bloom & Rage. Hned na úvod je potřeba říci, že titul je rozdělen na dvě části –...

»
28. 03. 2025 • SeedarCZ0

Recenze: Police Shootout

Se simulátory pro konzole se roztrhl pytel a tak se k nám dostal další kousek pro recenzi. Tentokrát si osvojíme roli policejního strážníka ve městě San Adrino. Hru má na svědomí už zkušené polské vydavatelství Playway, které má ale na svědomí i tituly, které příliš neoslovily. Jak si při recenzi vedla tato policejní záležitost?

»
23. 03. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: Split Fiction

Čtení knížek je skvělá kratochvíle. Samozřejmě za předpokladu, že umíte číst a dokážete si najít něco, co vás zaujme. Moc z nás nebylo zrovna dvakrát odvařených z povinné četby ve škole, i když občas se něco zajímavého objevilo i tam. Výhodou knih totiž je, že se jejich prostřednictvím můžeme vydat prozkoumávat tajuplné světy, zažít letní romantiku nebo naopak velice znepokojivé příběhy. Troufnu si tvrdit, že knížky jsou méně interaktivní brácha našich oblíbených...

»
19. 03. 2025 • ZabijackyKafe0

Recenze: Assassin’s Creed Shadows

Léta chtěné zasazení série Assassin’s Creed do Japonska je konečně tu. Jak obstálo bratrstvo v zemi vycházejícího slunce?

»
15. 03. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: PGA Tour 2K25

Venku se pomalu otepluje a ve vzduchu je kromě blížících se alergií cítit také příchod jara. Trávníky se pomaličku začínají zelenat, zbytky listí ofoukává jarní větřík nebo fukar pracovníka technických služeb. Všichni golfisté začínají opouštět krytá odpaliště nebo místnosti se simulátory, protože nová golfová sezóna se blíží ke svému začátku. Ta virtuální, o kterou se starají vývojáři z 2K Sports již začala a zve všechny příznivce na greeny.

»
12. 03. 2025 • Mirek Rangl0

RECENZE: WWE 2K25

Nové režimy, obrovská soupiska zápasníků a mnoho dalšího jsou tady, aby se pokusily vás obrat o čas a peníze v novém díle populární wrestlingové hry WWE.

»
08. 03. 2025 • ZabijackyKafe0

Recenze: Like a Dragon Pirate Yakuza in Hawaii

Bájné poklady, piráti moderní doby, starobylé legendy, japonská mafie a jeden muž, který po ztrátě paměti zjišťuje, jak to vše do sebe zapadá ve velice absurdním titulu o bohatství a snech. Vítejte u recenze pirátské yakuzy z dílny studia Ryu Ga Gotoku.

»