Recenze EA Sports FC 25
Minulý rok skončilo dlouholeté partnerství s FIFA, hra přišla o svůj tradiční název a EA se rozhodlo ho pojmenovat jednoduše, EA Sports FC. Loňský díl přinesl inovaci v oblastech herních módů, grafice a některých prvků hratelnosti.
Ale přinesl také sebou chyby, které dokázali otrávit hraní. Vzpomeňme si třeba na chyby v texturách, nepřirozené pohyby hráčů na hřišti, „zlomené“ končetiny v některých záběrech a další. O to menší očekávání bylo u letošního ročníku tohoto populárního fotbalu. Vývojáři ale nezaháleli a přinesli velkou změnu simulace i novinky v módech.
Systém IQ
Největší změnou je systém simulace FC IQ. Ten upravuje obtížnost hry podle toho, jak zrovna se vám vede. To znamená, že pokud se vám nevede dobře, systém sníží obtížnost hry a naopak.
FC 25 nabízí dva základní režimy hry – klasický a simulaci. Klasický režim je takový, že připomíná fotbal, který vychází už řadu let, samozřejmě se změnami. Simulace je režim, kde už musíte zapojit své fotbalové znalosti a začali u té hry více přemýšlet. V tomhle režimu nejde už jen o to poslat spoluhráči balon za soupeřovu obranu. V režimu simulace po vás hra chce, abyste hráli „skutečný fotbal“. Zapojili svůj um a vytvářeli si šance postupně. Další novinkou je vliv větru a počasí na hru. Za bezvětrného stavu a slunečného počasí se hraje normálně. Když se zvýší vítr nebo změní počasí, promítne se to do hry. Musíte např. při centru počítat s tím, kam a jakou rychlostí vítr vane. Pokud jste po větru, nesmíte to se silou střely přehnat, jinak se stane, že míč vašeho spoluhráče přeletí a třeba přijdete i o dobrou šanci či dokonce gól. Pokud jste proti větru, opět platí, že musíte počítat s tím, že pro střelu je potřeba trochu větší síla. Za mě je to povedený přídavek a umí si to s vaším zápasem pěkně pohrát.
Změny v herních módech
Vypadá to, že vývojáři se zahleděli konečně i na jiné módy, než je Ultimate Team. Pokusili se o vylepšení i pro ty hráče, kteří si chtějí zahrát kariéru. Ano opět jsou tu dva režimy. Kariéra trenéra převážně odpovídá tomu, co jste si mohli zahrát v FC 24, ale přichází dvě podstatné věci. Mnohem propracovanější taktické možnosti a zcela nová práce s mládežnickým týmem. V prvním případě můžete volit nadále přednastavené styly a tradiční či méně tradiční rozestavení. Nově můžete ale přes individuální role či z loňského roku přecházející herní styly přidělovat hráčům jasně definované pokyny, které mají plnit s míčem i bez míče. Nejlepší je na tom, že je to skutečně ve hře vidět. Vývoj nových hráčů je pak navázán na nový mód Rush, který nahrazuje Voltu i pokusy o mini fotbálek a promítá se do ostatních režimů. Sice je to nový mód, ale stále odkazuje na Voltu i ve hře, kdy bylo překvapení, že se mi v Rush módu 3v3 objevilo logo Volta, takže ne zcela úplně zmizela. Ale nutno podotknout, že samotný mechanismus se vykašlal na celou Voltu a převzal hratelnost „klasického“ fotbalu jen s menším počtem hráčů na menším hřišti. Dalším překvapením byla speciální modrá karta, která vás nebo vašeho spoluhráče pošle na pomyslnou trestnou lavici po dobu jedné minuty. Rush můžete hrát sólo nebo v rámci Ultimate Teamu, kde se zapojují živý hráči, takže máte možnost se pobavit s ostatními.
Ultimate Team
Když jsme už u toho Ultimate Teamu, tak do tohoto režimu vstupuje evoluce hráčů. Je to docela příjemná novinka, která osvěží celkové hraní a může vás motivovat k tomu, proč skládat další tým a prokousat se zápasy v jednotlivých divizích. Ale i v letošním ročníku se objevuje to, že kdo má opravdu hodně silný tým, byť hra vyšla 27.9., tak je obtížné uspět proti takovému týmu, když sami máte nějaký průměrný tým. Ale pořád stále tento režim plní svojí funkci, stále nabízí balíčky kartiček. Bohužel i zde se objevuje časté odpojování proti strany, a navíc to platí i pro Rush, kde není penalizace pro zdržující hráče, ale můžeme doufat, že to vyřeší třeba nějaký budoucí update.
Grafické zpracování hry mi přišlo zase trochu lepší. Občas jsem měl problém v menu kdy se mi zdálo, že menu na cca sekundu zmrzlo, ale není to nic, co by mi nějak zásadně vadilo. Život na stadionu je zase o něco málo lepší, ale co bych vytkl je výzdoba stadionu stejnými transparenty po celém obvodu. Přijde mi to takové zbytečně přeplácané. I v tomto ročníku se nedočkáme kompletní české ligy. Z českých zástupců jsou zde jen tři týmy: AC Sparta Praha, SK Slavia Praha a FC Viktoria Plzeň. Objevují se stejné nedodělky jako v FC 24. Hráč po gólu běží sprintem do brány, že div neprotrhne síť. Pohled některých hráčů při např. rohovém kopu spíš připomíná záběr pohledu vraha v nějakém hororu. Občas zazlobí animace před oslavou gólu a jiné drobné neduhy.
Za mě je FC 25 povedené takřka dobře na pár drobností. Chybí mi více režimů pro offline jednoho hráče, jako to bylo v dřívějších ročnících. S pády serverů jsem se zatím nesetkal, do online hry se napojuje celkem rychle. Zatím se mi ani nestalo, že by mi zamrzla hra v režimu Ultimate. Po loňském FC 24 udělalo EA trochu krok dopředu a FC 25 rozhodně stojí za vyzkoušení. Pokud nechcete hru hnedka kupovat, tak předplatitelé EA Play a Xbox Game Pass Ultimate mají k dispozici 10hodinový trial a myslím, že za těch 10 hodin se dá toho spoustu odehrát. Tak co vyzkoušíte si nový FC 25 i vy?
Verdikt
Každý rok v EA investují do vývoje nemalé peníze a je to znát. Letošní FC 25 není špatná hra. Nějaký posun je tam oproti FC 24 vidět. Co zamrzí je defacto stejné menu jako loňský ročník. Výzdoba stadionu by zasloužila rozmanitější přístup. Povedený Rush režim a povedené nastavení taktiky, navíc se Rush provazuje i do ostatních režimů. Občasné menší bugy snad vyřeší budoucí updaty. Určitě doporučuji si hru zahrát a vyzkoušet si všechny režimy, hlavně tedy Rush. Je to povedená zábava a výborná náhrada za Voltu.Efektní počasí a jeho vliv na hru | Občasné zamrzání v menu |
Povedený režim Rush | Tradiční přešlapy umělé inteligence v obraně a bráně |
Dva režimy hry - Klasika a Simulace | Nestálá simulace, ne všechno nastavení se projeví |
Podrobnější nastavení taktiky a hráčských rolí | Žádný posun v režimu Kluby |
RECENZE: Death Stranding: Director’s Cut
Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?
RECENZE: Dragon Age: The Veilguard
Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.
RECENZE: Farming Simulator 25
Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....
Recenze: Squirrel with a Gun
Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...
RECENZE: Life is Strange: Double Exposure
Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...
RECENZE: Call of Duty Black Ops 6
Letošní díl nekonečné série Call of Duty je celou řadou hráčů očekáván hned z několika důvodů. Může to být třeba tím, že vývoj Black Ops 6 byl na poměry značky až nečekaně dlouhý, protože trval čtyři roky. Vývojáři tak měli spoustu času náležitě zapracovat na všech aspektech a napravit poněkud pošramocenou pověst po nepříliš vydařeném Modern Warfare III. Hráči na Xboxu pak mají ještě jeden důvod k radosti, obzvlášť, pokud si...
Recenze: Sonic X Shadow Generations
Generační střet rychlosti, cestování v čase a temnoty. Nový titul z dílny herní legendy, studia SEGA, vrací to, co už jednou dobře fungovalo v roce 2011 a přidává k tomu temný chod navíc, v podobě kampaně za dokonalou bytost, ježka Shadowa.