
RECENZE: EA Sports PGA Tour
Není nad to si při pěkném počasí vyjít ven a v ideálním případě vycházku doplnit nějakou větší aktivitou. Golf může působit jako procházka po trávníku s občasným odpalem, ale za tím vším se skrývá fyzická zátěž. Ono odpálit míček na dostatečnou vzdálenost chce nejen správnou techniku, ale také sílu. Nevýhodou však je, že hřiště se nacházejí v drtivé většině venku, takže při nepřízni počasí si člověk může dojít na odpaliště, aby procvičil švih a nebo si pustit nějakou virtuální verzi.
V dnešní době se nám dostává tolik luxusu, že honění míčku po greenech se po několika letech opět věnují hned dvě společnosti. Máme tu relativně pravidelné zpracování od 2K Sports a pak namátkou vycházející hru od EA Sports. Přitom mnozí z nás, včetně mě, doufali, že EA se budou na odpaliště vracet pravidelně. O tom svědčí i můj závěr recenze Rory McIlroy PGA Tour, kde jsem doufal ve vylepšení obsahové stránky v nadcházejícím roce. Tato slova jsou z roku 2015 a další ročník se již nekonal. Přišla totiž opravdu dlouhá pauza, která letos skončila.
Po hrách se slavnými jmény v názvu si tentokrát vystačíme i bez něj. Jako by se v nás vývojáři snažili evokovat, že nejnovější zpracování bude hlavně o nás a naší cestě na golfový vrchol. Je opravdu nezvyklé, že si EA dali tak na čas, protože museli mít zaplacené všechny licence a další věci, což stálo peníze, které se nijak nevracely. Stejně tak trpěliví museli být majitelé práv na čtyři největší a nejuznávanější majory sezóny. Ti prodali práva, ale herní propagace chyběla, protože v konkurenční hře od 2K se nic z toho neobjevilo.
Po osmi letech vývoje tu tedy máme nový produkt, na který jsem se moc těšil, protože golf od konkurence mi moc nesedí. Není sice vůbec špatný, ale technicky mi přijde ne úplně optimální. EA Sports PGA Tour nabízí spoustu obsahu, takže nudit se určitě nebudeme. Všechno to začíná tvorbou našeho hráče, kdy editor není zbytečně rozsáhlý, ale stručný a jasný. Trochu mi chybí širší možnosti výběru oblečení hned od začátku, ale za prvé, aspoň máme co odemykat a za druhé, tohle je golf, a ne módní přehlídka.

Jakožto amatér to na turnajích nemáme vůbec snadné, protože toho zkrátka moc neumíme a projít cutem není sranda. Na druhou stranu jsem měl velkou radost z každého postupu a tvrdě jsem na mojí postavě dřel, abych dostatečně vylepšil statistiky. Od posledně je systém vylepšování podstatně rozsáhlejší a každá kategorie, jako třeba puttování, krátká hra nebo drive, se dále dělí na další poddovednosti. Abychom našeho hráče dostatečně vylepšili, budeme přijímat výzvy od našeho trenéra. A musím se přiznat, že jsou opravdu náročné a to třeba i v takových „triviálních“ věcech, jako je chipshot nebo odpal z bunkru. Nicméně úspěšné splnění nás odmění body, které se nám budou určitě hodit. Zastavil bych se ještě u toho nového oblečení a vybavení obecně. To se dá získat buď levelováním naší postavy nebo plněním sponzorských výzev. A ty jsou snad ještě těžší, než ty trenérské a dostat se do nějaké podobné situace při soutěžním zápase, asi bych se opotil až na rukavičce.
Kariéra nás zavede na světoznámá hřiště, jejichž licence a zpracování je na opravdu vysoké úrovni. Vrcholem našeho snažení je účast na zmíněných Major turnajích, které svou atmosférou dokážou vyburcovat k opravdu nevídaným výkonům. Všechny grafiky, trávníky, jamky, vlajky a další věci vypadají skvěle, ostatně jak se aktuálně sluší a patří. Jediné, co je na tom opravdu otravné, jsou neustálé předěly po každé jamce a místy snad i po každém odpalu, které zdržují od hraní. Snad EA co nejdříve dodají update, v němž slibují přítomnost „fast“ režimu, který by měl tyto otravnosti eliminovat.
Otravné je i uživatelském rozhraní. Když řeknu, že je lehce nepřehledné, bude to ještě na hony vzdálené tomu, jak moc na prd ve skutečnosti je. Něco najít v menu ještě ujde, ale jak začnete posouvat doleva, doprava a prohledávat jednotlivé nabídky, tak zjistíte, že takhle zpracované uživatelské rozhraní v dnešní době opravdu nechcete. Vrcholem nekomfortu je pak fakt, že pro spuštění turnaje musíme listovat v menu, protože potvrzení nabídky vyvolá nastavení holí v našem bagu. Toho chytráka, co si myslel, že takhle vypadá ergonomické menu, by měli v EA preventivně proplesknout golfovou holí.
Co ale chcete je vlastní hra. Takhle skvěle zpracovanou fyziku míčku jsem už dlouho nepotkal a byť se systém zdá podobný jako u 2K, hraje se mi golf do EA o poznání lépe. Kdo si zvolí ovládání skrze analogovou páčku, bude se muset hodně snažit, aby si jedním nepovedeným odpalem nepodělal celý turnaj, ale i takový je golf a pro nepřesnosti nejsou místa. K dispozici máme opravdu širokou škálu odpalů pro co nejvěrnější zpracování, což ocení zejména ostřílenější golfisté. Po posledním updatu mohu ale s klidným svědomím doporučit hru také širšímu publiku. Ovládání bylo totiž doplněno o možnost „ovládání na tři kliknutí“ (nastavení síly a směru), díky čemuž není problém kvalitně odpálit i s menším úsilím.
Stejně tak se povedlo grafické zpracování hráčů, kteří dokonce projevují poměrně uvěřitelné emoce vůči dění na hřišti. Hřiště, myšleno trávníky, jsou také moc hezky zpracované, stejně tak bunkery nebo voda. Co opět pokulhává, a asi už to jinak nebude, jsou okolní stromy a také diváci. Aspoň, že když některého z nich trefíme míčkem, na to trochu reagují. Od posledně mě také potěšil komentář, který dává smysl a moc hezky doplňuje dění na hřišti.
Loni na podzim jsem konkurenční PGA od 2K pochválil za hratelnost, ale zbytek byl velký průměr. EA oproti tomu dodali kvalitní technickou stránku a super hratelnost. Jenomže si pověst pošramotili tím nepovedeným uživatelským rozhraním. Nicméně jak jsem psal, královsky se u hraní bavím a stále objevuji nové výzvy, takže nakonec bych řekl, že EA i přes to všechno odvedli lepší práci a golf od nich bych vám aktuálně doporučil o něco víc, než od 2K. Uvidíme, jestli výsledný dojem nevylepší budoucí aktualizace a také bude zajímavé sledovat, jak si s hozenou rukavicí poradí konkurence.
Verdikt
EA Sports PGA Tour je vydařeným návratem se všemi potřebnými licencemi, kvalitní grafikou a propracovanou hratelností. Díky možnostem nastavení si ale golf užijí i méně zkušení hráči, kteří tak dostanou šanci uspět třeba na legendárním Master. Škoda jen toho prkenného uživatelského rozhraní a herního menu, co trochu kazí výsledný dojem. I tak jsem ale víc spokojen zde, než u konkurence.
RECENZE: Mortal Kombat 1
Značka Mortal Kombat je tu s námi už přes třicet let a za tuto dobu jsme se dočkali celkem 26 titulů, které vycházely na všechny důležité systémy. Samotný počátek najdeme u klasických arkádových automatů, kam Mortal Kombat dorazil v roce 1992. Rok poté došlo k převedení na domácí konzole a díky tomu se rozjela nesmrtelná série sahající až do dnešní doby. Mortal Kombat nebyl první velkou bojovkou a vývojáři z...

Recenze: Ad Infinitum
Až po návštěvě specializovaného odborníka zjistíte, že noční můry, ve kterých vás pronásleduje obří propiska a deformovaná písmena se snaží ukončit vaše bytí, je pouze výsledkem špatného vstupu na základní školu. Usazení vedle Tondy Vomáčky přineslo nekontrolovatelnou ztrátu učebních pomůcek, a to zejména písmenek, která končila všude možně, jen ne v pevných deskách z domova. Takže nikoliv, nejste blázni, jen jste toho parchanta měli majznout přezůvkou po tlamě a teď by se...

RECENZE: The Crew Motorfest
Arkádové závodění má minimálně na platformě Xbox jasného krále, kterým je Forza Horizon. Její zatím poslední 5 díl už sice nebyl tak převratný, jako třeba ten druhý nebo třetí, ale i tak jsou to stále skvělé závody. Konkurence však nespí a nabízí hned dvě další série – Test Drive a The Crew. Zajímavé na tom je, že například Test Drive Unlimited 2 dělalo studio Eden Games, jehož tři původní zakladatelé...

RECENZE: Starfield
Letošní rok už přinesl hráčům spoustu zajímavých titulů, ale největší očekávání patřilo bezesporu novému RPG od společnosti Bethesda Game Studios, pod názvem Starfield. Od prvního představení na veletrhu E3 uběhlo dlouhých pět let a my se konečně můžeme ponořit do prozkoumávání tajuplného vesmíru. Bethesda patří v tomto žánru mezi má nejoblíbenější herní studia a doposud jsem nevynechal jediný jejich titul. Proto není velkým překvapením, že jsem Starfield bedlivě sledoval a...

Recenze: Trine 5: A Clockwork Conspiracy
Když se potkají kouzelník, rytíř a zlodějka, je zaděláno na pořádný mejdan. Magie teče proudem, odvaha poklonkuje nasbíraným úspěchům a jedna kapsa si nemůže být jista, zda zůstane na konci večera plná. Vlastně by z toho byl počátek fajn RPG záležitosti, kde může jeden z úkolů skončit mezidruhovým dobrodružstvím plným citů. Jenže tohle je Trine, což znamená, že hranice mezi dobrem a zlem nemá příliš pevné základy a že setkání hrdinů rozhodně...

RECENZE: Moving Out 2
Kooperativní hry jsou super. Sednete si na gauč vedle sebe, otevřete si pivo, víno, limonádu, zkrátka co máte rádi a pustíte se do hraní. Výběr je v dnešní době opravdu velký, takže není problém spolupracovat nebo si vzájemně škodit. Co se herní náplně týče, můžeme hrát různé adventury – tímto zdravím skvělou vztahovou terapii It Takes Two – nebo postřehovky typu Ovecrcooked.

RECENZE: Stray Gods: The Roleplaying Musical
Hned na úvod se musím k něčemu přiznat: nesnáším muzikály. Ať už jde o divadelní klasiky či moderní pohádky od Disneyho, jakmile se začne zpívat, beru nohy na ramena. Přesto jsem měl během oznámení hry Stray Gods zvláštní pocit, který mě ke hře z nějakého důvodu táhnul, a já měl chuť si ji vyzkoušet. A musím říct, že mě prvotina od Summerfall Studios naprosto okouzlila a změnila můj pohled na...

RECENZE: Under The Waves
Více jak 71% zemského povrchu pokrývá voda a většinu z toho tvoří moře nebo oceány. Zajímavé na tom je, že jich máme prozkoumáno jenom opravdu málo. Celá řada z nich je totiž tak hluboká, že máme problém se tam kvůli tlaku a dalším vlivům pořádně dostat. Díky tomu si můžeme jenom představovat, co všechno se ukrývá pod hladinou, a to je skvělý materiál na nejrůznější tvorbu, hry nevyjímaje.