RECENZE: F1 2013
Codemasters nás letos opět poctili dalším vstupem do světa Formule 1 a tentokrát kromě přítomnosti navštívíme i minulost, ale je to dostatečný pokrok oproti loňskému ročníku?
Spoustě fanouškům motorsportu už nestačí jen koukat na formule v televizi, a jelikož si něco takového vyzkoušet v reálu by bylo dosti obtížné, tak můžeme být rádi, že Codemasters před pár lety vzkřísilo F1 na konzolích a tento týden jsme se dočkali nového ročníku. Zmíněné studio se v tvorbě her ze světa Formule 1 nadále zlepšuje, ale vše není jen o technickém pokroku a vizuálním zpracování a tvůrci nám tak nabízí určitou kompenzaci v podobě cestování časem.
Samozřejmě to neberte doslova, ale F1 2013 nabízí zbrusu nový herní režim F1 Classics, v němž se podíváte do minulosti. Budete totiž závodit jako legendární řidiči z 80. a 90. let, mezi nimiž neschází Mario Andretti, Nigel Mansell a další. Součástí jsou samozřejmě i dobové vozy (například Williams FW07) a okruhy (třeba Circuito de Jerez), které jsou současným světem již dávno zapomenuty. Codemasters dokonce vytáhli z důchodu i Murray Walkera, legendární komentátora F1, který vás provede tímto historickým obdobím. Ještě více archivního obsahu získáte s Classic edicí této hry, ale to už je trošku ždímání a dá se očekávat, že tento dodatečný obsah se pak stejně objeví na Xbox Live za menší poplatek.
Nevíme, jestli si vývojáři chtěli něco schovat na příští rok, ale potenciál režimu F1 Classic rozhodně nevyužili naplno. Například režim kariéry z historického období by byl fantastický a potěšil by nespočet hráčů, což je podle nás největším nedostatkem. Taktéž mohli nabídnout dobovou podobu současných, stále používaných okruhů. Některé zvolené historické vozy také mohli být více ikoničtější, ale tady už mohla zasáhnout licence, takže to autorům nemůžeme vyčítat.
Nicméně se dobové vozy ovládají výrazně odlišně oproti jejich moderním protějškům, protože nemají dnešní věci typu KERS a DRS. V režimu Classics se tak hra ovládá docela old-school, což potěší určité pamětníky těchto závodů a starší hráče. Samozřejmě to neznamená, že zkušení jezdci budou muset zapnout všechny asistenty, jako automatické brždění, ale přesto je F1 Classics skvělým doplňkem této série.
Jak jistě víte, tak obecné inovace ve sportovních a závodních sérií, které vychází každý rok, jsou spíše slabší, takže asi správně odhadnete, že co se týče současného závodění v F1 2013, tak moc novinek neočekávejte.
Všechny týmy, auta a jezdci byly samozřejmě aktualizovány podle současnosti, ale pak už se nabízí pouze technická vylepšení. Můžete se tak těšit na lepší vizuální zpracování a pokročilejší umělou inteligenci, ale jistě se najdou i tací, kteří budou nadále tvrdit, že hra není dost realistická. Celková prezentace hry se rozhodně zlepšila a nemyslíme tím jen technickou stránku. Codemasters si více vyhráli s menu a nabídli také kvalitní soundtrack.
Co se týče věcí pod povrchem, tak nejznatelnější změnou je řízení moderních vozidel. Působí trochu věrohodněji, čímž je zatáčení lehce snazší a předjíždění není tak riskantní. Rozhodně tak hra neztratila na své obtížnosti a je stále výzvou, což je ovšem součástí jejího kouzla. Pro zabránění frustrace se také stále nabízí funkce Rewind a možnost kdykoliv uložit závod.
Hlavním problémem série ale nadále zůstává režim kariéry, který je stále nevýrazný jako minule, zkrátka takový nemastný neslaný. Možná mají tvůrci svázané ruce licenční smlouvou s FIA, ale ať už je to jakkoliv, chtělo by to kariéru trochu oživit, protože ta by měla být hlavní součástí hry. Zkoušky Young Driver se snaží o zlepšení režimu a jsou určitě výhodou pro nové hráče, ale jsou i nadále docela nudné. Nabízí se ale spousta dalších režimů včetně Grand Prix, Time Attack a samozřejmě neschází ani online multiplayer.
Verdikt
F1 2013 je rozhodně nejucelenějším a nejpropracovanějším dílem série, ovšem kromě loňského ročníku taky nemá žádnou konkurenci. Nicméně se jedná o povedený titul, který fanoušky Formule 1 naplno pohltí a snaží se, aby zajímavý i letos, takže pokud jste loni formule vypustili, tak teď je načase to napravit. Jsme zvědavi, co si pro nás Codemasters připraví příští rok, kdy F1 vstoupí i na pole next-gen konzolí.RECENZE: Indiana Jones and the Great Circle
Na světě není slavnějšího archeologa, než je Indiana Jones. Kromě pěti filmů, několika knih a komiksů se dočkal ztvárnění také na poli videoher, byť s kolísavou kvalitou. Studio MachineGames, které spadá pod Bethesdu, se rozhodlo vytvořit tu nejlepší akční adventuru s Indiana Jonesem v hlavní roli, jaká tady doposud byla. Jak se jim tento nelehký úkol podařil?
RECENZE: Microsoft Flight Simulator 2024
Série Microsoft Flight Simulator (dále MFS) se řadí mezi stálice herního průmyslu a zároveň patří po bok těch nejstarších sérii, jaké stále vycházejí. Však považte, vždyť první díl vyšel v roce 1982, což je již 42 let. Tolik leckdy není mnohým hráčům, kteří usedají k obrazovkám, aby se za kniply těch nejznámějších i méně známých letadel vznesli do oblak a prozkoumávali naši krásnou zemi. Ovšem následující řádky nebudou patřit ohlédnutí za sérií,...
RECENZE: Death Stranding: Director’s Cut
Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?
RECENZE: Dragon Age: The Veilguard
Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.
RECENZE: Farming Simulator 25
Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....
Recenze: Squirrel with a Gun
Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...
RECENZE: Life is Strange: Double Exposure
Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...