RECENZE: F1 2018
Adrenalin stoupá a já se snažím projet začátku v co největší rychlosti, protože na zadek se mi lepí jeden ze soupeřů. V té rychlosti je všechno jakoby v mlze, ale obrubník vidím jasně. Krásně zatáčku říznu, ale na výjezdu jsem moc zbrklý s plynem a formule se začíná přetáčet. Naštěstí jsem tentokráte smyk vybral a mohu se vesele řítit vstříc dalším zatáčkám. Ještě že neprší, to bych z toho asi tak snadno nevyváznul.
Formule 1 je krásný sport, i když se ho úředníci a funkcionáři snaží co nejvíce fanouškům znechutit. Nejdříve nám sebrali ikonické zvuky motorů, takže teď formule zní tuctově jako traktor a do krásných, ladných křivek zakomponovali „svatozář“, jež má chránit životy jezdců, i když jim dle mého její středový sloupek musí vadit ve výhledu. Možná se na to dá zvyknout, ale pokud nevidím jasně před sebe, jak to napomohlo bezpečnosti?
Tyto změny musí reflektovat i virtuální předloha, o kterou se i pro letošek starají Codemasters. První ročníky v jejich podání nebyly kdo ví jaké, ale ten poslední stál opravdu za to. Vylepšit zážitek a obohatit kariéru se pokouší ten nejnovější ročník, na nějž jsem se velice těšil a s vervou jsem se do něj pustil. Na první pohled si všimnete rozšíření tratí, které reflektuje změny v závodním kalendáři, díky čemuž jsem si pěkně užil nové tratě ve Francii (okruh Paula Richarda) a Německu (Hockenheimring) a rozšíření historických monopostů. I na ty jsem se velice těšil a jsem jenom rád, že vývojáři jejich počty notně rozšířili. Díky tomu jsem se slzou v oku usedal do těch nejlegendárnějších strojů napříč časem a užíval si všechny jejich klady a zápory.
Díky jízdnímu modelu si je opravdu užijete, protože je velice variabilní v závislosti na chuti a dovednostech každého závodníka. Bez asistentů se má pilot co ohánět, aby všechno náležitě ukočíroval, a v ideálním případě si vezme k ruce volat s pedály. Gamepad se hodí spíše na jízdu s pomocníky, kdy ideální mi přišla kombinace s vypnutým automatickým bržděním a trakce dle chuti. Musí se jim nechat, že dojem z jízdy je fakt super a opravdu jsem si připadal, že řídím vůz formule 1. Možná byl dojem ještě o něco lepší než loni, jelikož mi přišlo, že hra více sází na práci s pneumatikami, kdy se opravdu vyplatí poslouchat pokyny techniků a v čas zajíždět na jejich výměnu.
Stát se šampionem, být nejlepší a nejrychlejší, to je, oč tu běží. Prostřednictvím kariéry si tento sen plníme a F1 2018 se pokouší posunout zážitek ze šampionátu ještě dál. Ani letos nejsme ušetřeni tréninků pro získání bodů, za něž posléze naši technici a vývojáři zlepšují různé aspekty našeho vozu. Vývojový strom se ustálil, ale je třeba myslet na budoucnost. V rámci sezóny chcete být lepší než ostatní týmy, aby auto bylo co nejvíce konkurence schopné. Na konci sezóny se pak představí nová pravidla a v tomto ohledu je celý vývoj i o štěstí. Klidně se může stát, že dlouhý vývoj bude zastaven, protože od další sezóny může být dané technické vylepšení na černé listině. Komu se v týmu nelíbilo, může kolem poloviny sezóny uzavřít smlouvu s novým týmem nebo zůstat ve stávajícím. Kdo se však rozhodne odejít, přijde o dosud vyzkoumaná vylepšení, takže zvažujte moudře.
Zajímavě zněla novinka zapojení médií do naší kariéry, kdy jsme v různých časech dotázáni stále stejnou novinářkou na naše výkony a dojmy. Bohužel se celá věc povedla tak na půl. Na odpověď máte omezený časový limit, který pro neameričany je velice krátký, nebo alespoň já s tím často bojoval. Ono za 10-15 sekund přečíst otázku a vybrat jednu že tří až čtyř odpovědí není úplně snadné a dost často jsem prostě něco zvolil, což je škoda. Díky rozhovorům například vylepšujete svoje vztahy s týmem a inženýry, kteří pak dělají méně chyb při vylepšeních či pracují rychleji, nebo vylepšujete pohled na svou osobu. Dokážu pochopit, že nás tvůrci chtěli dostat pod tlak, ale času na rozmyšlenou mohli nechat víc, stejně jako měnit novináře. I když někomu může imponovat, když jeho kariéru sleduje jenom jedna pohledná novinářka.
S technickou stránkou jsem velice spokojen. Formule jsou propracované do nejmenších detailů, jezdce člověk pozná na první pohled a konečně byly vylepšeny modely ostatních postav a jejich obličeje. Možná, že detaily okolí tratě oproti zbytku trochu ztrácí, ale v rychlostech, jakými se řítíme po trati, si toho člověk stejně moc nevšimne. Kdo rád řídí z kokpitu, ale vadí mu sloupek ochranného rámu, jistě rád uvítá možnost si ho vypnout, i když tím přijde o reálný výhled z formule.
Dovolím si ještě zmínit AI. Obtížnost si každý může zvolit variabilně dle chuti a dovedností, já s povděkem kvituji fakt, že na střední obtížnost konečně závodníci víc bojují i mezi sebou a dost často vás dovedou nemile překvapit. V pár soubojích jsem až zíral, jako když jsme jeli ve trojici do zatáčky, měl jsem výhodnou stopu a říkal, že to dám jako nic. Najednou lup a já byl až ten třetí vzadu, ani sem nevěděl jak. V tu chvíli to nebyl dobrý pocit, ale nakonec jsem si říkal, že je super, jak to AI hraje a rozhodně to nejsou žádní nazdárci.
Multiplayer nesmí chybět, módy jsou stejné, jako loni. Lehce upraven byl matchmaking, díky čemuž by všechno mělo fungovat lépe a rychleji. Bohužel v době psaní recenze moc hráčů nehrálo, takže na nějaké větší testování nebyl prostor. Nicméně všechno fungovalo v pohodě loni, a tak není důvod mít obavy, že by tomu letos mělo být jinak.
Verdikt
F1 2018 je vybroušenější verzí loňského ročníku, i když ne všechny novinky jsou patrné hned, protože spousta z nich ocení hráči při druhé nebo třetí sezóně a je otázka kdo se tak daleko dostane. Přesun z loňského ročníku cenu má i tak, jelikož starých formulí je více, máme nové okruhy a propracovanost kariéry nebo AI soupeřů je i letos skvělá. Nicméně změn není ve výsledku tolik, jako v posledním ročníku, takže i proto je výsledná známka o bodík horší než loni.RECENZE: Death Stranding: Director’s Cut
Monument herní inovace herního génia Hidea Kojimy je konečně dostupný pro Xbox, jak si vede v recenzi?
RECENZE: Dragon Age: The Veilguard
Na návrat slavné značky studia Bioware čekali fanoušci téměř 10 let. Za tu dobu se toho změnilo poměrně hodně, ať už v herním průmyslu jako takovém, ve věkovém složení hráčů nebo i v personálním obsazení samotného kanadského studia. Není se proto co divit, že nejnovější přírůstek do série s podtitulem The Veilguard vzbuzoval nejen velká očekávání, ale také obavy, jak návrat na kontinent Thedas dopadne.
RECENZE: Farming Simulator 25
Zemědělství není vůbec žádná legrace. Není to jenom o tom, že člověk něco zaseje na poli a pak jenom čeká, až to vyroste. Je třeba všechno náležitě pohnojit, bojovat se škůdci a také s nepřízní počasí. Ani chov zvířat není sázkou na jistotu, jak by se mohlo zdát, protože v případě špatné úrody krmení ho budeme mít málo, takže buď musíme zredukovat počty chovů nebo krmení nakoupit, čímž však klesá náš zisk....
Recenze: Squirrel with a Gun
Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...
RECENZE: Life is Strange: Double Exposure
Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...
RECENZE: Call of Duty Black Ops 6
Letošní díl nekonečné série Call of Duty je celou řadou hráčů očekáván hned z několika důvodů. Může to být třeba tím, že vývoj Black Ops 6 byl na poměry značky až nečekaně dlouhý, protože trval čtyři roky. Vývojáři tak měli spoustu času náležitě zapracovat na všech aspektech a napravit poněkud pošramocenou pověst po nepříliš vydařeném Modern Warfare III. Hráči na Xboxu pak mají ještě jeden důvod k radosti, obzvlášť, pokud si...
Recenze: Sonic X Shadow Generations
Generační střet rychlosti, cestování v čase a temnoty. Nový titul z dílny herní legendy, studia SEGA, vrací to, co už jednou dobře fungovalo v roce 2011 a přidává k tomu temný chod navíc, v podobě kampaně za dokonalou bytost, ježka Shadowa.