RECENZE: F1 24

Autor: p.a.c.o Publikováno: 7.6.2024, 8:12

Publikováno: 7.6.2024, 8:12

Je autorem 3307 článků

Nevím, jak to přijde ostatním, ale já jsem s letošní sezónou F1 zatím velice spokojen. Vyhrál Lando, konečně taky Charles, do toho Max ukazuje, že když jim jede auto (nebo i když úplně ne), dokáže z toho dostat o parník lepší výkon, než ostatní a zkrátka se pořád něco děje. Uvidíme, jak to bude pokračovat a jestli letos skončí nadvláda RedBullu a na prvním místě, ať už v jezdcích nebo konstruktérech, se ukáže někdo jiný. A jelikož každý fanoušek si chce tohle závodění užít aspoň trochu na vlastní kůži, je tady další ročník série F1 od Codemasters.

Tím hlavním, na co se každý rok těším, je režim kariéry. Přeci jenom se člověk vyhne těm online bláznům, kteří vás dokážou hned v první zatáčce sestřelit, jako by se nechumelilo a je jim úplně jedno, že takovou jízdou kazí zážitek ostatním. Bohužel, oproti loňsku chybí příběhový režim (třeba se ho dočkáme zase příští rok), nicméně zmíněná kariéra to bohatě vynahrazuje.

Konečně si můžeme vybrat, jestli budeme jezdit s námi vytvořeným nýmandem nebo pomůžeme našemu oblíbenému jezdci k titulu, který by jinak získával jenom těžko, i když nikdy neříkej nikdy. Mimo současných jezdců F1 a loňských F2 (zdravím Romana Staňka) můžeme do monopostů usadit také nějakou z legend jakou jsou třeba superstar Michael Schumacher nebo Mika Häkkinen.

Než jsem se pustil do závodění, musel jsem si nastavit opravdu hodně věcí – jízdním modelem počínaje, přes délku závodů, úroveň vývoje a výzkumu až po svůj osobní cíl, jakého chci během sezóny dosáhnout. Díky všem těmto nastavením si každý jezdec může přizpůsobit zážitek přesně pro sebe. Kdo se nebude bát jít složitější cestou, dostane možnost nahlédnout pod oponu tohoto sportu, kde se spousta věcí odehrává tak trochu mimo zraky veřejnosti. Jde o nejrůznější zákulisní jednání o smlouvách, rivality týmů a jezdců nebo přístup k ještě lepším upgradům svého závodního stroje. Za tahle vylepšení určitě velká pochvala a jak jsem již zmínil, nakonec mi příběhový režim vlastně ani nechyběl.

Zajímavou novinkou jsou Fan Zone, kde si vybereme, jakému týmu a jezdci chceme fandit, abychom následně mohli vyrazit plnit zajímavé výzvy. Těch je plný také vracející se F1 World, kde můžeme soupeřit buď sólo nebo proti hráčům z celého světa a napříč všemi platformami. Nechybí ani kariéra pro dva hráče, splitscreen a také My Team. Bohužel, tento režim se nedočkal vůbec žádných změn, což je tak trochu škoda.

Hurá na trať, kde se díky novému jízdnímu modelu odehrává zajímavé drama. Čeho jsem si všiml i já je, že monoposty nově poměrně hodně drží přilnavost na předku, ale za to mají divočejší zadek, což se mi z počátku opravdu špatně zpracovávalo. Nicméně časem jsem novému modelu přišel na chuť a začal si ho užívat. To samé platí pro brždění. Po novu se totiž při opravdu prudkém stisknutí brzdy zablokují přední kola. Důsledkem toho uděláte z formule neřiditelné saně, ale také si pěkně odrbete pneumatiku. V pozdější fázi závodu, kdy tlačíte všechno na pokraj životnosti se to může ukázat jako fatální chyba, díky níž místo zisku můžete nějakou pozici klidně i ztratit.

Hráčská komunita, tedy to nejzarytější jádro, nový jízdní model hodně odsuzuje, ale pro mě, jakožto obyčejného smrtelníka, jde o příjemné změny a možná právě i díky nim jsem si letošní závodění zase pěkně užíval. A díky neuvěřitelným možnostem přizpůsobení snad všeho si nové formule může zahrát klidně i člověk, co v životě závodní hry nehrál a udělat si z nich výzvu adekvátní svým schopnostem.

Příjemné změny se odehrávali také po grafické stránce. Jak už je dobrým zvykem, formule vypadají skvěle za všech podmínek a stejně tak trať nebo obličeje jezdců, které dostaly pěkný facelift a jsou si opravdu podobní, což je zejména u cutscén více než žádoucí. Co se tratí týče, vývojáři na nich pracují a snaží se doručit co nejautentičtější zážitek, co se jejich zpracování týče. Ale sportovně je třeba přiznat, že jejich okolí působí občas trochu fádně a nezajímavě, byť třeba Circuit de Spa-Francorchamps po vylepšení opravdu hodně prokouklo.

Ruku v ruce jde příjemný komentář, který by se však nemusel tolik opakovat. Ve hře nově uslyšíme také skutečné hlasy jezdců, ale musím se přiznat, že během závodu jsem soustředěn na svůj výkonu a tyto okolní vlivy jdou trochu mimo mě. Nicméně pro filmečky opět fajn. Optimalizaci asi nemá cenu moc zmiňovat, protože ta je skvělá. Nikde nejsou žádné poklesy snímků a při průjezdu každou šikanou nebo naopak po rychlé rovince jsem měl pocit, že mám v ruce ten nejlepší závodní stroj, jakým formule jsou.

Ještě, než jsem se pustil do psaní téhle recenze, vyrazil jsem podívat se na to, jak jsem hodnotil loňský ročník, a tak nějak jsem zjistil, že jsem sám sebe zahnal do kouta, ze kterého se mi bude špatně dostávat. Asi to bude tím, že mám zkrátka formule rád a stejně tak i tuhle herní sérii. Letošní ročník je taky super, i když výsledná známka je o jeden bod horší, než to loňská, protože i přes to, že jsem se skvěle bavil, pocitově jsem si již tu devítku nedokázal nijak obhájit.

8

Je to dané tím, že přepracovaný jízdní model nemusí zkrátka sedět každému a stejně tak i jeho větší příklon k arkádě. Na druhou stranu tu máme hodně obsahu, notně vylepšenou kariéru s pěkným nahlédnutím do skutečného života jezdců a také široké a pestré online možnosti a výzvy. Pořád tak jde o velice kvalitní titul, ale bude hodně záležet, jak každému sedne. Proto neváhejte a před koupí určitě vyzkoušejte trial verzi hry. Během ní si jistě uděláte dostatečný obrázek o tom, zda vás letošní ježdění bude bavit, nebo ne. Za sebe však říkám bravo a hurá na start.
18. 06. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Crown Wars: The Black Prince

„Jste na tahu!“ Kolikrát už jste slyšeli nebo četli pobídku k dalšímu úkonu, jehož následky mohou skončit slavnostním poplácáním po ramenou nebo nechtěným funusem bez poct a posledního pomazání? Tahové strategie zastupují minoritní větev v jinak poměrně bohatém žánru a pakliže se skalních fanoušků optáte, koho mají na piedestalu kvality, zábavy a komplexnosti, nejspíš odpoví kultovní XCOM. Je pravdou, že na něj přímo nebo oklikou odkazuje kde kdo, včetně nedávných Crown Wars.

»
30. 05. 2024 • HusekD0

RECENZE: HYPERCHARGE Unboxed

Dětský pokoj a jeho veškerý obsah jsou ve své podstatě velmi kouzelným místem. Očima dítěte se tam mohou odehrávat velkolepé události, kterým už jako dospělí nerozumíme, nebo je jen kvůli své zaneprázdněnosti nevědomky přehlížíme. Kdo ale ví, co se odehrává za zavřenými dveřmi? Dodnes si pamatuji své první pocity po shlédnutí prvního dílu Toy Story. Bedlivě jsem sledoval veškeré dění v pokoji, což bylo o to víc umocněno, když jsem...

»
21. 05. 2024 • Lukáš Urban0

VIDEO/RECENZE: Senua’s Saga: Hellblade II

Senua, válečnice s piktským rodokmenem, se vrací, aby zaplnila lačný hlad po xboxové exkluzivní tvorbě a ztrestala každého, kdo by pochyboval o jejím poslání, psychickém stavu či ostří jejího meče. A řeže se vskutku sveřepě.

»
20. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: System Shock

Ač se to nezdá, herní průmysl toho má za sebou už dost, a i když jste v něm třeba několik desítek let, stejně se může objevit kousek z dávné historie, o kterém každý mluví, znáte z něj nejrůznější meme nebo další věci, ale na vlastní kůži jste ho nehráli. Ono taky upřímně, kdo by si v dnešní době dobrovolně na velké obrazovce chtěl „užívat“ třeba 30 let starou hru, byť je sebekvalitnější. Ano, máme...

»
02. 05. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Tales of Kenzera: ZAU

Metroidvanie slaví úspěch od dob, kdy bylo možné rozpoznat herní postavu od pozadí. A to už nějakých pár dekád bude. Postupem času se i v tak malém a omezeném žánru plošinovek našly menší kategorie a větve, které se odlišovali náročností, herními prvky a využitím třetího rozměru. Tale of Kenzera: Zau nehodlá posouvat hranice toho, co už dávno znáte, ale umě využívá jejich linií, aby dala na vědomí, že i začínající studio...

»
02. 05. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: TopSpin 2K25

Tenisové hry jsou součástí herního světa již pěknou řádku let. V dřívějších dobách to měly docela snadné – dali jste panáčky na kurty, mezi nimi létalo něco jako míček a oni do něj pinkali. Grafika byla jednoduchá, fyzika taky nebyla nijak komplikovaná a hrálo se. Postupem času nároky vzrostly, ale i tak se s nimi dokázali vývojáři velice pěkně popsovat a my si mohli užívat kvalitního zpracování tohoto sportu.

»
30. 04. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: Ready, Steady, Ship!

Kooperativní hraní je skvělá věc, takže jsem velice rád, že na něj vývojáři myslí a zásobují nás poměrně velkým množstvím zábavných titulů. Díky nim můžeme prostřednictvím obrazovky vyzkoušet třeba vztahovou rodinou terapii v It Takes nebo utíkat z vězení v A Way Out. Jsou tady ale také přímočařejší činnosti, jako třeba Moving Out se stěhováním nábytku, Overcooked prověří koordinaci v kuchyni a Tools Up při rekonstrukci.

»

»