RECENZE: Far Cry 4 pro Xbox One

Autor: lindros88cze Publikováno: 26.11.2014, 15:00

Publikováno: 26.11.2014, 15:00

Je autorem 116 článků

Tento týden dorazila na konzole Xbox akce Far Cry 4, která možná může působit jako Far Cry 3 v jiném prostředí a koneckonců tomu tak i je. Ačkoliv byste si tak mysleli, že se jedná o to samé jen v novém kabátku a částečně byste měli pravdu, byla by velká škoda minout tuhle záležitost, která aspiruje na jednu z nejlepších her tohoto roku.

V třetím díle této série, kterou kdysi stvořil Crytek a poté ji převzal Ubisoft, jsme byli na souostroví Rook Islands, které nyní nahradí fiktivní svět v Himalájích, jež tvoří skalnaté savany a zasněžené hory v oblasti zvané Kyrat. Novým hrdinou v sérii je Ajay Ghale, který se vrací do své rodné země, aby do rodinné svatyně doručil popel jeho zesnulé matky. Ovšem netuší, že v Kyratu zuří válka. Místním tyranem je Pagan Min, který nejenom že ví, kdo jste, a zná vaši rodinu, ale také ví, proč jste se vrátili na toto místo. Ocitáte se tak uprostřed konfliktu mezi hnutím odporu Golden Path, za kterým stál váš otec, a armádou Pagana Mina.

No jo, je to další klišé, kdy se revolucionáři snaží svrhnout tyranského diktátora, ale ono už to k Far Cry tak nějak patří. Pagan Min, přehnaně oblečený okázalý zlý hošan, je charismatický, vzdělaný a výřečný padouch, který jako všichni diktátoři vládne namyšleně a nemá to v hlavě úplně v pořádku. Není to sice takový psychouš jako Vaas z předchozího dílu, ale rozhodně se jedná o správného magora, i když se s ním zas tak moc nesetkáte.

Mimo již zmíněný konflikt se toho v příběhu moc neděje. Narazíte na pár morálních rozhodnutí a nějaké volby, ale ty v zásadě nemají moc velký dopad a v podstatě si jen vyberete jednu ze dvou možností. Jinak je to především samá akce. Ani sám hrdina toho moc nenamluví, ale to by snad nemělo moc vadit. Některé možná potěší, že Ajay není právě Jason Brody z třetí hry série. Ajay totiž nemusí zachraňovat žádné kámoše a nestane se tak že byste museli poslouchat někoho otravného. Jste zkrátka v Kyratu sami za sebe a za jistým účelem.

FC4_screen_paganmin_portrait_e3_140609_4pmPST_1402296002

Jelikož příběh nesází na nějakou hloubku, tak jste v podstatě takovým nájemným zabijákem, který pomáhá místním osvobodit je od tyranie a utlačování. Nedává to nějaký moc velký smysl, zvláště když dva vůdci revoluce mají rozdílné názory, z čehož plynou už zmíněná rozhodování. A jelikož tato rozhodnutí budete dělat vy, tak rozhodnete o osudu celého národa. Taktéž není nijak vysvětleno, jak to že je Ajay tak dobrý se zbraněmi, umí létat s wingsuitem, hodí granát do letadla a vše zakončí seskokem s padákem, jako nějaký hrdina z akčního béčka. Nicméně je to jedno, protože se budete skvěle bavit, a to je to hlavní.

A právě na to Far Cry sází. Nabízí vám ohromný otevřený svět, který můžete volně zkoumat, zabíjet všechno možné, sbírat věci, stahovat zvířata apod. Samozřejmě neschází vedlejší úkoly, které od minula doznali zlepšení a stále budete také pobíhat po světě, zmocňovat se rádiových věží, které vám odhalí ještě více aktivit a věcí k dělání. Po ruce samozřejmě budete mít pestrý arzenál zbraní, s kterým si také užijete při plnění různých činností. Novinkou je, že základny, které získáte, mohou být napadeny nepřítelem a znovu zajaty. Abyste tomu zabránili, je třeba sejmout jednu z pevností, což je v podstatně větší a odolnější základna, jež se nachází v každém regionu. Pevnosti už jsou docela výzvou, ovšem stojí za to je zajmout, což doprovází slušná odměna. O přístupu si samozřejmě můžete rozhodnout sami a kdykoliv se do akce pustit, ať už tam vletíte s plnou parádou anebo zvolíte spíše tišší přístup.

Ani ve čtvrtém díle Far Cry neschází režim kooperace, a to tentokrát pro dva hráče, takže můžete do hry přizvat kamaráda. Hra s parťákem vám může trochu změnit styl a možná že se odpoutáte od tichého způsobu hry k tomu divočejšímu, protože vám někdo bude krýt záda. Naplno tak využijete zbraně či třeba divokou zvěř, mezi níž nechybí ani smrtelní sloni. Všechno kromě samotné kampaně můžete podnikat v kooperaci a otevřenost světa se spoustou aktivit k tomu přímo vyzývá.

Určitě potěší, že hra vám neustále dává najevo, že nějakým způsobem postupujete, že vaše postava postupuje na vyšší úrovně, i když se zrovna nevěnujete příběhu. Ajay disponuje dvěma stromy schopností, které jej mohou dovést k novým schopnostem, i když některé nejsou zrovna mco zajímavé, ale vylepšení se jistě hodí a zajímavý je i systém karmy, skrze který si můžete třeba zpřístupnit jisté zbraně, získat slevy na předměty či náboje apod. Karmu si samozřejmě zvýšíte dobrými skutky, tedy především pomáháním místním vesničanům.

Už tradičně neschází ani různé dopravní prostředky, při jejichž řízení můžete samozřejmě současně pálit i ze své věrné zbraně. To možná některým hráčům mohlo dělat problémy, jelikož se musí soustředit na dvě věci, tedy řízení a míření. Ve Far Cry 4 se ale tvůrci rozhodli poskytnout funkci autopilota, takže se můžete soustředit na střílení po nepřátelích. Tato funkce je pochopitelně dobrovolná a vždy se můžete volně ujmout řízení a pokračovat v multitaskingu.

FC4_screen_tuktuk_e3_140609_8pmPST_1402224704

Pěšky se po velkém herním světě tentokrát budete pohybovat o něco jednodušeji, a to především díky kombinaci záchytného háku a wingsuitu. Jak už víte, tak v Kyratu narazíte jak na travnaté, tak i na hornaté a zasněžené prostředí, které ovšem celkově nějak splývá a není tak unikátní jako svět z trojky, ale aspoň svět působí autentičtěji. Jinak je svět šikovně konstruován a vše zapadá na své místo, ať už se jedná o budovy či různé historické památky. Příznivci mohou dokonce navštívit smyšlené místo Šangri-La, kde na vás bude čekat jedinečný vedlejší úkol, jež zahrnuje mýtického Hindu válečníka jménem Kalinag a nechybí ani bílý tygr.

FC4_Screen_ShangriLa_Tiger_Companion_GC_140813_10amCET_1407889655

Jakmile se v Kyratu dostatečně vyblbnete, což bude na takových 30 až 35 hodin, tak můžete vyzkoušet online mutliplayer až pro deset hráčů, jež jsou rozděleny do skupin po pěti. Tyto online „Souboje o Kyrat“ vám dají na výběr mezi dvěma frakcemi, kdy každá z nich má unikátní zbraně a schopnosti. Golden Path budete znát i z kampaně a disponuji klasicky zbraněmi, vozidly apod. Druhou frakcí jsou Rakshasa, mýtičtí bojovníci Kyratu, jejich síla spočívá ve spojení s přírodou. Mohou tak na pomoc přivolat divokou zvěř a používají tradiční zbraně jako luky atd. K dispozici jsou tři herní režimy Outpost (zajištění základny), Propaganda (zničení tří instancí) a Demon Mask (nalezení masky a navrácení do základny). Zábavu si tak můžete prodloužit s rozsáhlým editorem na tvorbu map.

FC4_Screen_PvP_ATV_Attack_301014_5pm_ParisTime_1414685441

V případě češtiny jsme se trochu obávali, že hra podobně jako Assassin’s Creed Unity nabídne pouze lokalizované dialogy, ovšem u Far Cry 4 se tak naštěstí nestalo a hra má kompletně lokalizované veškeré texty včetně menu. Překlad jako takový je opět kvalitní a hru si tak naplno užijí všichni hráči, tedy i ti, kteří nedisponují bohatými znalostmi angličtiny. Hlavně si nezapomeňte hru do češtiny v menu přepnout spolu s titulky.

9

Far Cry 4 má vše, co z jeho předchůdce udělalo skvělou hru, a ještě to vylepšuje. Nabízí se vám pestrý a unikátní svět se spoustou aktivit, které vám zaručí dlouhé hodiny zábavy. Hra navíc vypadá vizuálně skvěle a celkový dojem jen kazí slabší postavy a nepříliš zajímavý příběh. Pokud se vám líbilo Far Cry 3, tak si pokračování zaručeně oblíbíte.
  • Michal

proč nehraje hudba při procházení se světem jako to bylo na xbox 360 ?

»