RECENZE: Forza Motorsport 4

Autor: lindros88cze Publikováno: 6.10.2011, 14:08

Publikováno: 6.10.2011, 14:08

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

lindros88cze

lindros88cze

Je autorem 107 článků

Pro milovníky rychlých kol je letošní rok opravdu skvělý a vůni benzínu si vychutnáváme do poslední špetky. Skvělý Dirt 3 po něm vyšperkovaná F1 2011 a nyní Forza Motorsport 4. Jako velký fanda této série jsem se jak malý kluk těšil na tuhle hru. Když hra dorazila, ihned směřovala do mechaniky a moje hvězdná kariéra mohla začít. Při hraní Forzy jsme měli k dispozici i nový bezdrátový volant a samozřejmě senzor Kinect, takže naše recenze může začít.

První pohled je krásný
Hned první věc co člověk může zhodnotit je samozřejmě grafika, proto i já jsem se těšil na první záběry ze hry. Spousta lidí řekne, že na grafice nezáleží, ale ono záleží. Pokud chcete mít špičkovou hru, tak provedení musí být na jedničku. Forza 3 nabídla slušný komfort krajiny, aut a tratí, ale hodně zaostávala v kokpitech, které bych označil jako odfláknuté. Forza 4 vás dostane zpracováním krajiny, kterému nejde nic vytknout a je jasně vidět, že technika pořizovaní snímků na místě a velká autentičnost se povedla. Co určitě pochválíme je samotné provedení auta a opravdu předělaný vzhled kokpitů, které jsou nyní velmi kvalitní. Hlavně auta, která najdete v Autovista, jsou zpracované do puntíku.

Když už jsem zmínil Autovistu, tak to je nástroj, kde si prohlížíte vybraná auta v naprostém detailu. Rozhlížení si ovšem vychutnáte nejvíce se senzorem Kinect, kde je to prohlížení naprosto fantastické, už chybí jenom ten skutečný dotek.

Senzor Kinect a jeho podpora ve hře Forza 4 vzbuzovala hodně otázek a také obav. Proto senzoru Kinect věnuji tento odstavec, který vám trošku objasní jeho použití ve hře. To lze rozdělit na dvě základní větve: plné ovládání pomocí senzoru Kinect a doplňkové ovládání při hře pomocí ovladačů. Ta druhá možnost je velmi stručná, ale určitě jí majitelé Kinectu použijí. Jde o možnost rozhlížení do zatáček. Zní to moc silně a skutečnost je trošku jiná, ale hlavně použitelná. Při sebemenším pootočení se vám obraz trošku posune do strany a můžete vidět vedle sebe. Neobjeví se tedy žádné vykroucení hlavy do pravých úhlů a podobně.

Druhá část ovládání pomocí senzoru Kinect už je mnohem obsáhlejší. Hned v úvodu si vyberete, jaký druh ovládání preferujete, jestli na ovladačích nebo pomocí Kinectu. Hned na začátek řeknu, že tento mód je podle mě mířen na věk 3-10 let maximálně. Proto tohle přenechejte ratolestem. Auto si samo řadí, brzdí a přidává plyn, na vás je pouze držet ideální stopu. Asi nemusím říkat, že držet ruce před sebou vydržíte tak maximálně 30 minut. Tohle jsem směle vyzkoušel na vlastních ratolestech a opravdu 20 minut sranda a pak problém. Co ovšem ocenili, byl fakt, že se při jízdě mohlo sedět. I přes tato omezení nabízí mód v plné kontrole Kinectu spoustu možností a rozhodně nejvíce potěší hrát na rozdělené obrazovce, souboj s časem. Pro dospěláky zůstává asi jenom Autovista.

Když jsme u toho ovládání, tak bych asi zmínil i nové možnosti kromě standardního gamepadu a již zmíněného senzoru Kinect. Při recenzi jsme měli zapůjčený nový počin od Microsoftu a to bezdrátový volant, který nám opravdu padl do ruky a pro lidi, co běžně hrají na gamepadu je to jasná položka na upgrade.

Vše jsme pak v části testů vyzkoušeli i na úplně druhém konci nebo škále ovladačů a to realistických volantech od společnosti Fanatec. Konkrétně to byl model Porsche s pedály. Náš pocit byl 10000% lepší a k maximální spokojenosti už nám chyběl snad první opravdu kvalitní volant mimo jiné také od společnosti Fanatec, který připravuje na vydání Forza 4.

Ale teď už opravdu k samotné hře.
Na začátek standardní omáčka o počtu licencovaných aut a tratí, která se nám opět zvedla a všem nám udělá radost. Snad jediná výraznější kaňka v seznamu aut je absence značky Porshe, kterou nebylo možné do hry přidat. Pro milovníky této značky mám aspoň jednu lepší informaci a to o přítomnosti série RUF, která jak jistě víte má z Porsche opravdu hodně :-).

Velká mediální bublina byla kolem testovací trati Top Gear, kterou znáte z populárního seriálu. Je to fajn, ale zas tolik povyku si jedna trať nezaslouží, to mě osobně mnohem více dostal samotný fakt, že většinu mluveného slova má na svědomí Jeremy Clarkson právě z pořadu Top Gear!

Po omáčce nastupuje menu a tedy věci, na které nejvíce čekáme.
Na prvním místě nemůže chybět kariéra, kde postupně získáváte kredity (peníze) a také řidičské body. Ty pak přeměňujete za nová auta a doplňkové věci do profilu. Jak už bývá zvykem, postupujete od nejnižších tříd typu F až po závodní speciály ze série R. Jakmile vstoupíte do sezóny, tak už vás to nepustí. Velká variace aut a tratí je prostě úžasná a neznám herní sérii, kde by byla takhle obrovská herní nabídka. Osobně nejraději jezdím aut ze tříd A a B a hra vám defakto dovolí projít celou kariéru na těchto vozech. Mírným zpestřením jsou technické závody se značkou Top Gear, kdy je vaším cílem projíždět, srážet či různé kužely či se jim vyhýbat, překážky atd. Abych jenom nechválil, tak asi nejslabší mód pro mě byl „závod s civilisty“. Osobně mám agresivních řidičů na reálných silnicích nad hlavu, takže ještě být nucen předvádět jejich styl ve hře mě nepřišlo úplně ok.

Velkou pozornost a velkou oblibu bude mít jistě mód Rivalové, který vám umožňuje soupeřit s časy všech, ale hlavně vašich přátel. Troufám si odhadnout, že kariéru dá každý, ale kdo hraje Forzu celý rok, bude tohle jeho položka.

Nedílnou součástí Forzy je její online část, která je ve Forze 4 vržená celá do položky komunita. Zde najdete kromě samotného online závodění i možnosti jako založit klub nebo se stát členem. Zde bych zmínil i nás klub a naše otevřené dveře pro aktivní jezdce. Klub budu spravovat s Dandym a rádi bychom ho měli aktivním jako třeba teďka kluci ve FIFA12. Dále zde nejdete snad všechny možné statistiky a také příjemnou položku „aukční dům“ kde probíhá burza aut. Můžete nakupovat nebo prodávat, je to jenom na vás.

Nyní už bych rád zapnul motor a vyrazil na trať
Asi na prvním místě bych vyzvednul možnosti kamer, kde jsem snad poprvé využil možnost jezdit z pohledu kabiny (běžně jezdím z předního nárazníku nebo kapoty).

Jakmile mám dobrý výhled, mohu sešlápnout plyn a vyrazit na trať. Chování vašeho auta je samozřejmě závislé na vašem nastavení a tak mu věnujte dostatek času. Uvědomte si, že k některým autům prostě asistenti patří a bezhlavé vypínání by vám mohlo zkazit pocit z jízdy, nicméně osobně doporučuji vypnout vše :-). Nastavte si to tak, ať se vám to dobře jezdí.

Druhou už trošku smutnější stránkou jsou vaši „inteligentní“ oponenti. Bohužel zde je vše při starém a Forza používá tzv. přizpůsobivou inteligenci (za mě osobně nejhorší možnost). To znamená, že pokud jedete jak de*** oni jedu z velké části také jako de***ové, to je ta část, která by se dala ještě tolerovat, jelikož vám to při tak děsné jízdě nepřijde. Co mě ovšem vytáčí do běla je fakt, že jedu jako bůh (občas se to stane i mě) a soupeř se mě stále drží a snaží se mě předjet a když mě předjede, tak jede zase jako de*** a vyloženě mě brzdí v zatáčkách, takže mě dojede i zbytek pole. Jediná výhoda je, že jste pořád v kontaktu, ale kdo to chce?

Pokud jste vše nastavili a jízdu si užíváte, tak jenom řeknu, že za kvalitní jízdu dostáváte odměny. Je dobré se tak soustředit na základní věci jako je přesné projetí zatáčky, jízda za soupeřem, předjetí a drift.

Všechnu tu nádheru umocňují i skvělé zvuky aut, kde jsem i nějaké mohl porovnat se skutečností. Když jsme u těch zvuků, je asi dobré zmínit i hudební doprovod, který je po stránce hudby perfektní. Někoho ovšem překvapí, že v soundtrack tvoří pouze atmosférická hudba, ale žádný zpěv. Pro mě osobně mnohem lepší, než zvolit takovou hudbu, kterou nemám rád.

Pro úplné šťouraly jsem na konec článku umístil i zmínku o tuningu, kde můžete nastavit opravdu všechno, ale tento svět je určen především automechanikům. Pro nás běžné smrtelníky používejte jasné dané balíčky updejtů, které vám jasně nastaví věci na vašem autě, a vy v tabulce okamžitě vidíte změny. Jaký má být tlak v pneumatikách, jaké hodnoty diferenciálu atd., nechte opravdu té uzoučké skupině hráčů, která tomu rozumí.

Na samotný závěr jsem si nechal lehce kontroverzní věc a to lokalizaci. Bohužel její kvalita a závodní terminologie je úplně mimo a je to jak když autorka knížek na vaření bude psát o rychlých autech. Ve hře je i v češtině dostupné ovládání hlasem. Stačí říct některý z předem definovaných výrazů a je to. Bohužel, tam kde měl někdo šetřit úsilím, se do překladu vrhl po hlavě a zapomněl, že hlas rozumí pouze angličtině. Takže přeložené CZ výrazy musíte zpět překládat do angličtiny, ale to možná opraví nějaký patch.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Forza Motorsport 4 je vrcholem závodních her na Xbox 360. Všechny změny posunují hru k dokonalosti a totální zábavě. Pokud vezmete do ruky ještě nějaký kvalitní volant, tak opravdu můžete říct, že řídíte auta svých snů. Na nic nečekejte, lepší závodní hru prostě neseženete. Příjemné hraní a těším se na vaše dojmy, účast v našem klubu nebo na online závodních tratích!
16. 01. 2018 • p.a.c.o6

RECENZE: Flying Tigers: Shadows over China

Létání fascinuje lidi od nepaměti a do oblak by chtěla létat celá řada z nich. V dnešní době jsou letadla stejně běžnou součástí našich životů, jako dříve auto nebo koňský povoz. Bohužel virtuální piloti mají podmínky ztížené, protože na konzole her s letadlovou tématikou zrovna moc nenajdete. O to více mi udělali radost Flying Tigers: Shadows over China, kteří nám takové klasické arkádové létání nabízejí.

»
09. 01. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Steep – Road to the Olympics

Krásné zimní období plné sněhu a aktivit na lyžích nebo snowboardu bude mít letos pěkné sportovní vyvrcholení, o které se postarají zimní olympijské hry v Jižní Koreji. Svátek sportu to rozhodně bude, i když mnozí k tomu jistě mají svá ale. Na olympijské licenci se pokusí něco „trhnout“ i vývojářský dům Ubisoftu, který do své hry Steep přináší rozšíření Road to the Olympic.

»
28. 12. 2017 • chaosteorycz1

Recenze: Resident Evil VII Gold Edition

Chybí měsíc a uběhl by přesně rok, co jsem se rozloučil s Ethanem, jeho ženou Miou, rodinou Bakerových, Eveline a sedmým příspěvkem do hlavní větve série Resident Evil. Přestože jsem byl se hrou spokojený, po dohrání už jsem se k ní nikdy nevrátil. Tak nějak nebyl důvod. Dodatečné obsahy vyšly jen dva, navíc vždy v předstihu na konkurenční platformu, a jediný zajímavý DLC měl přijít až s Not a Hero. Ten tvůrci ovšem pozdrželi...

»
19. 12. 2017 • chaosteorycz1

Recenze: Okami HD

Ekoteroristi se konečně dočkali. Modla všech, kteří jsou evidováni v Greenpeace anebo mají členskou knížku Dětí Země, se konečně probojovala také na nynější generaci konzolí. Nenechte se ošálit tematikou východní mytologie a rozkošnými zvířátky, tady se jede ekologická propaganda první ligy, za jejíž ztvárnění by se nestyděl ani ten poslední diktátor na světě. Pod téměř legendárním jménem se ukrývá podobenství, ve kterém proti zlovolnému ničiteli musí povstat symbol odvahy a hrdinství....

»
12. 12. 2017 • chaosteorycz3

Recenze: Hello Neighbor

„Ahoj sousede“, volám na pána žijícího naproti nám, když si jdu pro míč na okraj chodníku. Buran jeden. Ani neodpoví a čučí jak spadlý kaštan. Možná až moc dlouho sleduje mou pomalou chůzi směrem od jeho domu. Dokonce si mou pozici ještě zkontroluje pohledem z poza okna poté, co se uchýlil domů. Nevím proč, ale mám takový nepříjemný pocit. Proč mě tak dlouho pozoroval? Proč má na rukách zahradnické rukavice, když...

»
06. 12. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Soma

Také nemáte rádi zpoždění? Teď nemyslím takové to několikaminutové, kdy nic nestíháte kvůli líné dopravě nebo vlastnímu podcenění časové rezervy. Bavím se o více jak dvou letech, během kterých zapomenete i na působivější věci, než je vydání sci-fi hororu z dílny Frictional Games. Ti nedočkavější, včetně mě, Somu odehráli mezitím jinde a ostatní žánroví maniaci našli za tu dobu kvalitní náhrady. Proč tedy vůbec věnovat čas, a především peníze hře, která...

»
01. 12. 2017 • chaosteorycz0

Recenze: Bush Hockey League

Když je nemůžeš porazit, tak je zmlať anebo zmrzač. Tak přesně tímhle heslem se v druhé půli minulého století řídil leckterý hokejový tým, a to i na vrcholové úrovni. Ostatně ještě já pamatuji národní výběry Ruska či Kanady, které převahu soupeře kompenzovali přehnaným zájmem o jeho kolena, ruce a repasi obličeje. Používání hokejky jinak, než je v pravidlech a přetváření ledové plochy do zápasnického ringu se tak v 90. letech stalo cílem hned...

»
27. 11. 2017 • p.a.c.o3

RECENZE: Road Rage

Každý z nás určitě zná ten pocit, kdy se na něco těší a nemůže se dočkat dne, kdy si konečně svou vysněnou záležitost bude moct vyzkoušet nebo prožít. Přesně tyhle pocity jsem měl ve spojení s hrou Road Rage, která se odkazovala a snažila se ve mně vyvolat vzpomínky na legendární záležitost jménem Road Rush. Dokonce jsem v Road Rage vyzkoušel v rámci předběžného přístupu na PC, kdy pln optimismu jsem doufal, že předběžný...

»