RECENZE: Forza Motorsport 4

Autor: lindros88cze Publikováno: 6.10.2011, 14:08

Publikováno: 6.10.2011, 14:08

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

lindros88cze

lindros88cze

Je autorem 115 článků

Pro milovníky rychlých kol je letošní rok opravdu skvělý a vůni benzínu si vychutnáváme do poslední špetky. Skvělý Dirt 3 po něm vyšperkovaná F1 2011 a nyní Forza Motorsport 4. Jako velký fanda této série jsem se jak malý kluk těšil na tuhle hru. Když hra dorazila, ihned směřovala do mechaniky a moje hvězdná kariéra mohla začít. Při hraní Forzy jsme měli k dispozici i nový bezdrátový volant a samozřejmě senzor Kinect, takže naše recenze může začít.

První pohled je krásný
Hned první věc co člověk může zhodnotit je samozřejmě grafika, proto i já jsem se těšil na první záběry ze hry. Spousta lidí řekne, že na grafice nezáleží, ale ono záleží. Pokud chcete mít špičkovou hru, tak provedení musí být na jedničku. Forza 3 nabídla slušný komfort krajiny, aut a tratí, ale hodně zaostávala v kokpitech, které bych označil jako odfláknuté. Forza 4 vás dostane zpracováním krajiny, kterému nejde nic vytknout a je jasně vidět, že technika pořizovaní snímků na místě a velká autentičnost se povedla. Co určitě pochválíme je samotné provedení auta a opravdu předělaný vzhled kokpitů, které jsou nyní velmi kvalitní. Hlavně auta, která najdete v Autovista, jsou zpracované do puntíku.

Když už jsem zmínil Autovistu, tak to je nástroj, kde si prohlížíte vybraná auta v naprostém detailu. Rozhlížení si ovšem vychutnáte nejvíce se senzorem Kinect, kde je to prohlížení naprosto fantastické, už chybí jenom ten skutečný dotek.

Senzor Kinect a jeho podpora ve hře Forza 4 vzbuzovala hodně otázek a také obav. Proto senzoru Kinect věnuji tento odstavec, který vám trošku objasní jeho použití ve hře. To lze rozdělit na dvě základní větve: plné ovládání pomocí senzoru Kinect a doplňkové ovládání při hře pomocí ovladačů. Ta druhá možnost je velmi stručná, ale určitě jí majitelé Kinectu použijí. Jde o možnost rozhlížení do zatáček. Zní to moc silně a skutečnost je trošku jiná, ale hlavně použitelná. Při sebemenším pootočení se vám obraz trošku posune do strany a můžete vidět vedle sebe. Neobjeví se tedy žádné vykroucení hlavy do pravých úhlů a podobně.

Druhá část ovládání pomocí senzoru Kinect už je mnohem obsáhlejší. Hned v úvodu si vyberete, jaký druh ovládání preferujete, jestli na ovladačích nebo pomocí Kinectu. Hned na začátek řeknu, že tento mód je podle mě mířen na věk 3-10 let maximálně. Proto tohle přenechejte ratolestem. Auto si samo řadí, brzdí a přidává plyn, na vás je pouze držet ideální stopu. Asi nemusím říkat, že držet ruce před sebou vydržíte tak maximálně 30 minut. Tohle jsem směle vyzkoušel na vlastních ratolestech a opravdu 20 minut sranda a pak problém. Co ovšem ocenili, byl fakt, že se při jízdě mohlo sedět. I přes tato omezení nabízí mód v plné kontrole Kinectu spoustu možností a rozhodně nejvíce potěší hrát na rozdělené obrazovce, souboj s časem. Pro dospěláky zůstává asi jenom Autovista.

Když jsme u toho ovládání, tak bych asi zmínil i nové možnosti kromě standardního gamepadu a již zmíněného senzoru Kinect. Při recenzi jsme měli zapůjčený nový počin od Microsoftu a to bezdrátový volant, který nám opravdu padl do ruky a pro lidi, co běžně hrají na gamepadu je to jasná položka na upgrade.

Vše jsme pak v části testů vyzkoušeli i na úplně druhém konci nebo škále ovladačů a to realistických volantech od společnosti Fanatec. Konkrétně to byl model Porsche s pedály. Náš pocit byl 10000% lepší a k maximální spokojenosti už nám chyběl snad první opravdu kvalitní volant mimo jiné také od společnosti Fanatec, který připravuje na vydání Forza 4.

Ale teď už opravdu k samotné hře.
Na začátek standardní omáčka o počtu licencovaných aut a tratí, která se nám opět zvedla a všem nám udělá radost. Snad jediná výraznější kaňka v seznamu aut je absence značky Porshe, kterou nebylo možné do hry přidat. Pro milovníky této značky mám aspoň jednu lepší informaci a to o přítomnosti série RUF, která jak jistě víte má z Porsche opravdu hodně :-).

Velká mediální bublina byla kolem testovací trati Top Gear, kterou znáte z populárního seriálu. Je to fajn, ale zas tolik povyku si jedna trať nezaslouží, to mě osobně mnohem více dostal samotný fakt, že většinu mluveného slova má na svědomí Jeremy Clarkson právě z pořadu Top Gear!

Po omáčce nastupuje menu a tedy věci, na které nejvíce čekáme.
Na prvním místě nemůže chybět kariéra, kde postupně získáváte kredity (peníze) a také řidičské body. Ty pak přeměňujete za nová auta a doplňkové věci do profilu. Jak už bývá zvykem, postupujete od nejnižších tříd typu F až po závodní speciály ze série R. Jakmile vstoupíte do sezóny, tak už vás to nepustí. Velká variace aut a tratí je prostě úžasná a neznám herní sérii, kde by byla takhle obrovská herní nabídka. Osobně nejraději jezdím aut ze tříd A a B a hra vám defakto dovolí projít celou kariéru na těchto vozech. Mírným zpestřením jsou technické závody se značkou Top Gear, kdy je vaším cílem projíždět, srážet či různé kužely či se jim vyhýbat, překážky atd. Abych jenom nechválil, tak asi nejslabší mód pro mě byl „závod s civilisty“. Osobně mám agresivních řidičů na reálných silnicích nad hlavu, takže ještě být nucen předvádět jejich styl ve hře mě nepřišlo úplně ok.

Velkou pozornost a velkou oblibu bude mít jistě mód Rivalové, který vám umožňuje soupeřit s časy všech, ale hlavně vašich přátel. Troufám si odhadnout, že kariéru dá každý, ale kdo hraje Forzu celý rok, bude tohle jeho položka.

Nedílnou součástí Forzy je její online část, která je ve Forze 4 vržená celá do položky komunita. Zde najdete kromě samotného online závodění i možnosti jako založit klub nebo se stát členem. Zde bych zmínil i nás klub a naše otevřené dveře pro aktivní jezdce. Klub budu spravovat s Dandym a rádi bychom ho měli aktivním jako třeba teďka kluci ve FIFA12. Dále zde nejdete snad všechny možné statistiky a také příjemnou položku „aukční dům“ kde probíhá burza aut. Můžete nakupovat nebo prodávat, je to jenom na vás.

Nyní už bych rád zapnul motor a vyrazil na trať
Asi na prvním místě bych vyzvednul možnosti kamer, kde jsem snad poprvé využil možnost jezdit z pohledu kabiny (běžně jezdím z předního nárazníku nebo kapoty).

Jakmile mám dobrý výhled, mohu sešlápnout plyn a vyrazit na trať. Chování vašeho auta je samozřejmě závislé na vašem nastavení a tak mu věnujte dostatek času. Uvědomte si, že k některým autům prostě asistenti patří a bezhlavé vypínání by vám mohlo zkazit pocit z jízdy, nicméně osobně doporučuji vypnout vše :-). Nastavte si to tak, ať se vám to dobře jezdí.

Druhou už trošku smutnější stránkou jsou vaši „inteligentní“ oponenti. Bohužel zde je vše při starém a Forza používá tzv. přizpůsobivou inteligenci (za mě osobně nejhorší možnost). To znamená, že pokud jedete jak de*** oni jedu z velké části také jako de***ové, to je ta část, která by se dala ještě tolerovat, jelikož vám to při tak děsné jízdě nepřijde. Co mě ovšem vytáčí do běla je fakt, že jedu jako bůh (občas se to stane i mě) a soupeř se mě stále drží a snaží se mě předjet a když mě předjede, tak jede zase jako de*** a vyloženě mě brzdí v zatáčkách, takže mě dojede i zbytek pole. Jediná výhoda je, že jste pořád v kontaktu, ale kdo to chce?

Pokud jste vše nastavili a jízdu si užíváte, tak jenom řeknu, že za kvalitní jízdu dostáváte odměny. Je dobré se tak soustředit na základní věci jako je přesné projetí zatáčky, jízda za soupeřem, předjetí a drift.

Všechnu tu nádheru umocňují i skvělé zvuky aut, kde jsem i nějaké mohl porovnat se skutečností. Když jsme u těch zvuků, je asi dobré zmínit i hudební doprovod, který je po stránce hudby perfektní. Někoho ovšem překvapí, že v soundtrack tvoří pouze atmosférická hudba, ale žádný zpěv. Pro mě osobně mnohem lepší, než zvolit takovou hudbu, kterou nemám rád.

Pro úplné šťouraly jsem na konec článku umístil i zmínku o tuningu, kde můžete nastavit opravdu všechno, ale tento svět je určen především automechanikům. Pro nás běžné smrtelníky používejte jasné dané balíčky updejtů, které vám jasně nastaví věci na vašem autě, a vy v tabulce okamžitě vidíte změny. Jaký má být tlak v pneumatikách, jaké hodnoty diferenciálu atd., nechte opravdu té uzoučké skupině hráčů, která tomu rozumí.

Na samotný závěr jsem si nechal lehce kontroverzní věc a to lokalizaci. Bohužel její kvalita a závodní terminologie je úplně mimo a je to jak když autorka knížek na vaření bude psát o rychlých autech. Ve hře je i v češtině dostupné ovládání hlasem. Stačí říct některý z předem definovaných výrazů a je to. Bohužel, tam kde měl někdo šetřit úsilím, se do překladu vrhl po hlavě a zapomněl, že hlas rozumí pouze angličtině. Takže přeložené CZ výrazy musíte zpět překládat do angličtiny, ale to možná opraví nějaký patch.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Forza Motorsport 4 je vrcholem závodních her na Xbox 360. Všechny změny posunují hru k dokonalosti a totální zábavě. Pokud vezmete do ruky ještě nějaký kvalitní volant, tak opravdu můžete říct, že řídíte auta svých snů. Na nic nečekejte, lepší závodní hru prostě neseženete. Příjemné hraní a těším se na vaše dojmy, účast v našem klubu nebo na online závodních tratích!
10. 07. 2019 • chaosteorycz5

Recenze: Car Mechanic Simulator

Na úvod jedno velké poděkování. Vám vše, kteří jste děti nevzali do zoo, protože poslední peníze zůstaly v kostelní pokladničce. I těm, jejichž dovolená vedla do Mekky namísto letní destinace u Středozemního moře. Nezapomínám ani na artritické jedince, kteří přes úmornou bolest klečí pravidelně na koberci a chorý hřbet ohýbají na svatou stranu. No a vy, jejichž dobrota skončila v komůrce s otcem představeným, všechna čest vašim padlým ideálům. A dalším padlým věcem.

»
09. 07. 2019 • CryLineT0

Recenze: Bloodstained: Ritual of the Night

Když se pánům zachce moci, musí nastoupit dívka. I testosteron se musí udržovat v rozumné míře. Na západ od nás by taková hrdinka tasila pistole. Dle moderních norem střízlivě oblečená. Nevyzývavá, cudná, s křesťanským základem a diplomem z univerzity. Evropská měřítka by ji přisoudila exotický vzhled a těžké dětství. Ctící vlastní tradice zvládá bodné zbraně a hýří důvtipem.

»
05. 07. 2019 • CryLineT1

Recenze: Sea of Solitude

Electronic Arts jsou dlouhodobě v hráčské nemilosti. Možná zcela po právu, možná ze setrvačnosti. Dnes to nebude o lesku a bídě jedné slavné společnosti. Palčivé téma se týká velkých značek a mezi ně nezávislá tvorba nepatří. Právě projekty z dílny EA Originals ukazují přívětivější tvář korporace. Jde o obličej uplakaný, ale hřejivý. Mnohem víc než stadion fotbalových fanoušků. Než otevřený svět s létajícími strážci. A než doutnající bojiště světové války.

»
29. 06. 2019 • p.a.c.o4

RECENZE: Kingdom Come: Deliverance – A Woman’s Lot

Recenze od naší čtenářky a hráčky Naifa86, děkujeme 😉 Školní rok máme pomalu za sebou a když dítko donese domů vysvědčení, je to takové malé ohlédnutí se za tím, jak mu to šlo. Možná si říkáte, co to má s hraním společného, ale jistá analogie tu je. Vyšlo totiž třetí a zároveň poslední DLC do hry KCD s podtitulem A Woman’s Lot (Ženský úděl), ve kterém se ohlédneme na samý začátek příběhu.

»
29. 06. 2019 • lindros88cze1

RECENZE: Monster Jam: Steel Titans

S příchodem léta poslala řada vydavatelů do světa hry, které řeší špatné počasí nebo nenadálý výpadek osobního programu. Jde o jednoduché tituly, jejichž náplň nevyžaduje mnoho času. Když od nich odejdete, nic vám nikam neuteče. A když se pak vrátíte, jste v sedle, v tomto případě v sedačce, během pár vteřin.

»
28. 06. 2019 • chaosteorycz17

Recenze: The Sinking City

Pokud hledáte výhodnou nabídku last minute zájezdu, massachusettská agentura Nikdy s námi nejezděte, jinak se nikdy nevrátíte, má výtečnou nabídku do města Oakmont. Poměr slunných dní proti deštivým se neuvádí, neboť azurovou oblohu obyvatelé viděli naposledy v roce 1919. Je to tam trochu deštivé, pravda. Ale díky tomu se lokální záplavy drží na horní hranici, čímž umožňují přístup k moři takřka odkudkoliv. K jídlu se podávají dary moře, servírované z vody přímo na talíř. Volný...

»
27. 06. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: F1 2019

Rychlost, přesnost a výdrž. To nejsou jenom znaky charakterizující správného sportovce, ale také vlastnosti, bez nichž se neobejde ani kvalitní závodní speciál. Je přitom jedno, zda je to auto pro WRC, motorka nebo formule. Bez nich se daleko nedostaneme a k vítězství je tím pádem hodně daleko. Virtuální závodníci opět usedli do svých křesel a chopili se volantů, ovšem až nyní se mohou vydat po stopách Artona Senny, Nicky Lady nebo...

»
26. 06. 2019 • lindros88cze2

RECENZE: Crash Team Racing Nitro-Fueled

Crash Bandicoot a jeho přátelé i nepřátelé opět hlásají návrat. Remake arkádových závodů Crash Team Racing k příležitosti 20lettému výročí už konečně dorazil a podobně jako loňská trilogii je poctivou předělávkou. Přesto si ponechává původní příběh, postavy a rozvržení tratí a přidává k tomu i obsah z Crash Nitro Kart a Crash Tag Team Racing, a to vše zabalené ve slušivém kabátku je pak skvělou vzpomínkou pro hráče originálu, zatímco ti noví si...

»