RECENZE: Forza Motorsport 4

Autor: lindros88cze Publikováno: 6.10.2011, 14:08

Publikováno: 6.10.2011, 14:08

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

lindros88cze

lindros88cze

Je autorem 116 článků

Pro milovníky rychlých kol je letošní rok opravdu skvělý a vůni benzínu si vychutnáváme do poslední špetky. Skvělý Dirt 3 po něm vyšperkovaná F1 2011 a nyní Forza Motorsport 4. Jako velký fanda této série jsem se jak malý kluk těšil na tuhle hru. Když hra dorazila, ihned směřovala do mechaniky a moje hvězdná kariéra mohla začít. Při hraní Forzy jsme měli k dispozici i nový bezdrátový volant a samozřejmě senzor Kinect, takže naše recenze může začít.

První pohled je krásný
Hned první věc co člověk může zhodnotit je samozřejmě grafika, proto i já jsem se těšil na první záběry ze hry. Spousta lidí řekne, že na grafice nezáleží, ale ono záleží. Pokud chcete mít špičkovou hru, tak provedení musí být na jedničku. Forza 3 nabídla slušný komfort krajiny, aut a tratí, ale hodně zaostávala v kokpitech, které bych označil jako odfláknuté. Forza 4 vás dostane zpracováním krajiny, kterému nejde nic vytknout a je jasně vidět, že technika pořizovaní snímků na místě a velká autentičnost se povedla. Co určitě pochválíme je samotné provedení auta a opravdu předělaný vzhled kokpitů, které jsou nyní velmi kvalitní. Hlavně auta, která najdete v Autovista, jsou zpracované do puntíku.

Když už jsem zmínil Autovistu, tak to je nástroj, kde si prohlížíte vybraná auta v naprostém detailu. Rozhlížení si ovšem vychutnáte nejvíce se senzorem Kinect, kde je to prohlížení naprosto fantastické, už chybí jenom ten skutečný dotek.

Senzor Kinect a jeho podpora ve hře Forza 4 vzbuzovala hodně otázek a také obav. Proto senzoru Kinect věnuji tento odstavec, který vám trošku objasní jeho použití ve hře. To lze rozdělit na dvě základní větve: plné ovládání pomocí senzoru Kinect a doplňkové ovládání při hře pomocí ovladačů. Ta druhá možnost je velmi stručná, ale určitě jí majitelé Kinectu použijí. Jde o možnost rozhlížení do zatáček. Zní to moc silně a skutečnost je trošku jiná, ale hlavně použitelná. Při sebemenším pootočení se vám obraz trošku posune do strany a můžete vidět vedle sebe. Neobjeví se tedy žádné vykroucení hlavy do pravých úhlů a podobně.

Druhá část ovládání pomocí senzoru Kinect už je mnohem obsáhlejší. Hned v úvodu si vyberete, jaký druh ovládání preferujete, jestli na ovladačích nebo pomocí Kinectu. Hned na začátek řeknu, že tento mód je podle mě mířen na věk 3-10 let maximálně. Proto tohle přenechejte ratolestem. Auto si samo řadí, brzdí a přidává plyn, na vás je pouze držet ideální stopu. Asi nemusím říkat, že držet ruce před sebou vydržíte tak maximálně 30 minut. Tohle jsem směle vyzkoušel na vlastních ratolestech a opravdu 20 minut sranda a pak problém. Co ovšem ocenili, byl fakt, že se při jízdě mohlo sedět. I přes tato omezení nabízí mód v plné kontrole Kinectu spoustu možností a rozhodně nejvíce potěší hrát na rozdělené obrazovce, souboj s časem. Pro dospěláky zůstává asi jenom Autovista.

Když jsme u toho ovládání, tak bych asi zmínil i nové možnosti kromě standardního gamepadu a již zmíněného senzoru Kinect. Při recenzi jsme měli zapůjčený nový počin od Microsoftu a to bezdrátový volant, který nám opravdu padl do ruky a pro lidi, co běžně hrají na gamepadu je to jasná položka na upgrade.

Vše jsme pak v části testů vyzkoušeli i na úplně druhém konci nebo škále ovladačů a to realistických volantech od společnosti Fanatec. Konkrétně to byl model Porsche s pedály. Náš pocit byl 10000% lepší a k maximální spokojenosti už nám chyběl snad první opravdu kvalitní volant mimo jiné také od společnosti Fanatec, který připravuje na vydání Forza 4.

Ale teď už opravdu k samotné hře.
Na začátek standardní omáčka o počtu licencovaných aut a tratí, která se nám opět zvedla a všem nám udělá radost. Snad jediná výraznější kaňka v seznamu aut je absence značky Porshe, kterou nebylo možné do hry přidat. Pro milovníky této značky mám aspoň jednu lepší informaci a to o přítomnosti série RUF, která jak jistě víte má z Porsche opravdu hodně :-).

Velká mediální bublina byla kolem testovací trati Top Gear, kterou znáte z populárního seriálu. Je to fajn, ale zas tolik povyku si jedna trať nezaslouží, to mě osobně mnohem více dostal samotný fakt, že většinu mluveného slova má na svědomí Jeremy Clarkson právě z pořadu Top Gear!

Po omáčce nastupuje menu a tedy věci, na které nejvíce čekáme.
Na prvním místě nemůže chybět kariéra, kde postupně získáváte kredity (peníze) a také řidičské body. Ty pak přeměňujete za nová auta a doplňkové věci do profilu. Jak už bývá zvykem, postupujete od nejnižších tříd typu F až po závodní speciály ze série R. Jakmile vstoupíte do sezóny, tak už vás to nepustí. Velká variace aut a tratí je prostě úžasná a neznám herní sérii, kde by byla takhle obrovská herní nabídka. Osobně nejraději jezdím aut ze tříd A a B a hra vám defakto dovolí projít celou kariéru na těchto vozech. Mírným zpestřením jsou technické závody se značkou Top Gear, kdy je vaším cílem projíždět, srážet či různé kužely či se jim vyhýbat, překážky atd. Abych jenom nechválil, tak asi nejslabší mód pro mě byl „závod s civilisty“. Osobně mám agresivních řidičů na reálných silnicích nad hlavu, takže ještě být nucen předvádět jejich styl ve hře mě nepřišlo úplně ok.

Velkou pozornost a velkou oblibu bude mít jistě mód Rivalové, který vám umožňuje soupeřit s časy všech, ale hlavně vašich přátel. Troufám si odhadnout, že kariéru dá každý, ale kdo hraje Forzu celý rok, bude tohle jeho položka.

Nedílnou součástí Forzy je její online část, která je ve Forze 4 vržená celá do položky komunita. Zde najdete kromě samotného online závodění i možnosti jako založit klub nebo se stát členem. Zde bych zmínil i nás klub a naše otevřené dveře pro aktivní jezdce. Klub budu spravovat s Dandym a rádi bychom ho měli aktivním jako třeba teďka kluci ve FIFA12. Dále zde nejdete snad všechny možné statistiky a také příjemnou položku „aukční dům“ kde probíhá burza aut. Můžete nakupovat nebo prodávat, je to jenom na vás.

Nyní už bych rád zapnul motor a vyrazil na trať
Asi na prvním místě bych vyzvednul možnosti kamer, kde jsem snad poprvé využil možnost jezdit z pohledu kabiny (běžně jezdím z předního nárazníku nebo kapoty).

Jakmile mám dobrý výhled, mohu sešlápnout plyn a vyrazit na trať. Chování vašeho auta je samozřejmě závislé na vašem nastavení a tak mu věnujte dostatek času. Uvědomte si, že k některým autům prostě asistenti patří a bezhlavé vypínání by vám mohlo zkazit pocit z jízdy, nicméně osobně doporučuji vypnout vše :-). Nastavte si to tak, ať se vám to dobře jezdí.

Druhou už trošku smutnější stránkou jsou vaši „inteligentní“ oponenti. Bohužel zde je vše při starém a Forza používá tzv. přizpůsobivou inteligenci (za mě osobně nejhorší možnost). To znamená, že pokud jedete jak de*** oni jedu z velké části také jako de***ové, to je ta část, která by se dala ještě tolerovat, jelikož vám to při tak děsné jízdě nepřijde. Co mě ovšem vytáčí do běla je fakt, že jedu jako bůh (občas se to stane i mě) a soupeř se mě stále drží a snaží se mě předjet a když mě předjede, tak jede zase jako de*** a vyloženě mě brzdí v zatáčkách, takže mě dojede i zbytek pole. Jediná výhoda je, že jste pořád v kontaktu, ale kdo to chce?

Pokud jste vše nastavili a jízdu si užíváte, tak jenom řeknu, že za kvalitní jízdu dostáváte odměny. Je dobré se tak soustředit na základní věci jako je přesné projetí zatáčky, jízda za soupeřem, předjetí a drift.

Všechnu tu nádheru umocňují i skvělé zvuky aut, kde jsem i nějaké mohl porovnat se skutečností. Když jsme u těch zvuků, je asi dobré zmínit i hudební doprovod, který je po stránce hudby perfektní. Někoho ovšem překvapí, že v soundtrack tvoří pouze atmosférická hudba, ale žádný zpěv. Pro mě osobně mnohem lepší, než zvolit takovou hudbu, kterou nemám rád.

Pro úplné šťouraly jsem na konec článku umístil i zmínku o tuningu, kde můžete nastavit opravdu všechno, ale tento svět je určen především automechanikům. Pro nás běžné smrtelníky používejte jasné dané balíčky updejtů, které vám jasně nastaví věci na vašem autě, a vy v tabulce okamžitě vidíte změny. Jaký má být tlak v pneumatikách, jaké hodnoty diferenciálu atd., nechte opravdu té uzoučké skupině hráčů, která tomu rozumí.

Na samotný závěr jsem si nechal lehce kontroverzní věc a to lokalizaci. Bohužel její kvalita a závodní terminologie je úplně mimo a je to jak když autorka knížek na vaření bude psát o rychlých autech. Ve hře je i v češtině dostupné ovládání hlasem. Stačí říct některý z předem definovaných výrazů a je to. Bohužel, tam kde měl někdo šetřit úsilím, se do překladu vrhl po hlavě a zapomněl, že hlas rozumí pouze angličtině. Takže přeložené CZ výrazy musíte zpět překládat do angličtiny, ale to možná opraví nějaký patch.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Forza Motorsport 4 je vrcholem závodních her na Xbox 360. Všechny změny posunují hru k dokonalosti a totální zábavě. Pokud vezmete do ruky ještě nějaký kvalitní volant, tak opravdu můžete říct, že řídíte auta svých snů. Na nic nečekejte, lepší závodní hru prostě neseženete. Příjemné hraní a těším se na vaše dojmy, účast v našem klubu nebo na online závodních tratích!
20. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands

Přijměte pozvání od studia Lemonbomb, které z přístavu kočíruje průzkumnou loď. Kocábku se sympatickou posádkou. A samozřejmě také s vámi, co by potomkem kapitána a vrchním důstojníkem. Jen se příliš nenechte unést modravou dálí. Počasí nemá chuť řídit se předpovědí a brzy nabídne zamračenou tvář. Takovou, po jejímž pohledu končí plachetnice roztříštěná o skaliska ostrovů. A jak jste skončili vy? Váš otec? A vaše posádka? To už vám poví malinký titul Stranded...

»
14. 10. 2019 • p.a.c.o2

RECENZE: Frostpunk: Console Edition

Zimu mám moc rád hned z několika důvodů. Předně není horko a člověk se může přiobléct, když teplota klesá. A pak se v případě dostatku sněhu dají provozovat zimní sporty nebo nejrůznější venkovní aktivity. Poslední dobou, zejména ve městech, však zimy stojí pěkně za prd a užívat si krásnou, čistou bílou pokrývku se poštěstí spíše na horách. Prý to má na svědomí globální oteplování, takže si těch krásných zim budeme asi užívat...

»
12. 10. 2019 • p.a.c.o10

RECENZE: GRID

Závody jsou hodně vděčným tématem pro herní zpracování. Ještě aby ne, když závodění obecně je skvělá zábava a kdo by nechtěl vyhrát, že? Navíc máme rádi rychlá a krásná auta, na která většinou zálibně koukáme, protože k jejich řízení se dostaneme hodně zřídka a na skutečném závodním okruhu ještě méně. Vývojáři to asi vidí stejně, takže nabídka je v tomto žánru opravdu pestrá a bohatá.

»
08. 10. 2019 • Lukáš Urban21

Recenze: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

*Recenzi doplňují nalezené zápisky z deníku ztraceného „ducha“ (vřelý dík směřuje k Luk83). Asi za každým selháním v lidské historii stojí prvotní příčina.  Ta má zpravidla jméno, nad kterým rudneme během čtení v novinových sloupcích. Také má obličej, na jehož podobiznu si rádi flusneme, kdykoliv ji vidíme. A co pak teprve osobnost podléhající společenskému zavržení. Však ten bídák si zaslouží vyřadit jak ojetý diesel. My potřebujeme jasného viníka. Hmatatelný kus masa, který...

»
07. 10. 2019 • CryLineT5

Recenze: Trine 4 The Nightmare Prince

Za devatero močály a devatero zahradami leží škola kouzel. Daleko má do Bradavic. Ještě dále do bydliště Saxany. Za zdmi majestátného hradu sbírá zkušenosti namyšlený princ Selius. Přesvědčen, že může přistoupit učivu nejstarších, jal se magické knihy nejsilnější. Bránu zla však otevřel a s vlky v patách k lesu prchnul. To příležitost pro hrdiny tří řemesel je.

»
01. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Code Vein

Pohled na upíry se neustále mění. Dramatické romány z nich udělaly noční netvory. Listy komiksů neohrožené hrdiny. A moderní kultura romantický opus pro dospívající. Mění se také charakteristické prvky. Už není potřeba rakve na přespání. A denní světlo nutně nemusí znamenat kremaci. Krev a touha po ní však zůstávají. Co když ale opojný lektvar jednou dojde?

»
30. 09. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: NHL 20

Přiznám se bez mučení, recenze na NHL není z těch, na kterou bych se posledních pár let těšil. A to je přitom hokej můj sport číslo jedna a tuhle sérii jako takovou mám rád. Nicméně všichni víme, jak na tom NHL poslední roky je, kdy hlavní novinky jsou přidávání všemožných herních módů a nějaké ty úpravy kolizního systému. Všichni již asi tak poslední tři roky čekáme na příchod nového enginu, jímž...

»
28. 09. 2019 • kazatelcze6

RECENZE: EA SPORTS FIFA 20

Ani tento rok nejsme ochuzeni o další díl ze série FIFA. Dnes necháme stranou handrkování na téma, jestli je lepší FIFA nebo PES, kdo si koupil licenci na Juve a raději si rovnou řekneme něco o nové FIFA 20.

»