RECENZE: Frostpunk: Console Edition

Autor: p.a.c.o Publikováno: 14.10.2019, 17:55

Publikováno: 14.10.2019, 17:55

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 1835 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Zimu mám moc rád hned z několika důvodů. Předně není horko a člověk se může přiobléct, když teplota klesá. A pak se v případě dostatku sněhu dají provozovat zimní sporty nebo nejrůznější venkovní aktivity. Poslední dobou, zejména ve městech, však zimy stojí pěkně za prd a užívat si krásnou, čistou bílou pokrývku se poštěstí spíše na horách. Prý to má na svědomí globální oteplování, takže si těch krásných zim budeme asi užívat méně a méně. Třeba však jednou dorazí zase nějaká doba ledová, jak tomu již v historii ostatně několikrát bylo. Jenom doufám, že si počasí nevezme příklad ze hry Frostpunk.

Lidé se choulí k sobě ve stanu, protože na lepší přístřešek aktuálně nemají suroviny. Snaží se přežít další noc, aby se ráno mohli jít zahřát do práce, a když lovecký bůh dá, dají si cestou na šichtu nějakou laskominu v jídelně. Ještě postavit katedrálu pro duševní potravu a hurá pracovat. Cestou ještě poslední pohled na kouřící kotel ve středu města, protože bez něj a dostatečného přísunu uhlí by naděje vyhasly ještě rychleji, než oheň v něm. Bohužel nebozí lidičkové nevědí, že mráz hodlá podstatně přidat na intenzitě, a tak ještě více vyzkoušet jejich odolnost. Je libo nějaké omrzliny?

Možná jste o Frostpunku již slyšeli, protože v minulém roce hra vyšla na PC a měla hodně pozitivní ohlasy. Vydání na konzolích tak přichází s nějakým zpožděním, ale výhodou je, že konzolová verze hry má hned od startu veškerý obsah, na nějž museli hráči na PC postupně čekat a za některý ještě extra zaplatit. Minimálně v tomto ohledu se tedy čekání vyplatilo, a ne jenom v něm.

Jako jedna z mála budovatelských strategií nabízí Frostpunk příběhový mód, jímž je velice vhodné začít, protože obsahuje tutoriál a hra nás v něm hezky vede, alespoň z počátku, za ruku. Lidstvo v 19. století postihla ledová katastrofa, kdy ze dne na den klesla teplota natolik, že všechno venku okamžitě zmrzlo. Na severu od Londýna by se údajně mělo žít lépe, takže se přeživší sebrali, vzali s sebou kotel na výrobu tepla a vyrazili na cestu přes zmrzlou pustinu. Cestou moc známek života nepotkali a jenom zprostředkovaně se k nim dostávají zprávy o stavu světa. Nakonec dorazili na plácek, kde to vypadalo na dostatek surovin, takže mohla začít stavba města a boj o alespoň trochu pohodlný život.

V tuhle chvíli vstupujeme do hry my, abychom coby starosta, diktátor nebo dobrovládce (říkejte si, jak chcete) nastolili nejen řád, ale hlavně zajistili všechno potřebné pro dobro našich obyvatel. Frostpunk není jenom obyčejná budovatelská strategie, kde musíte stavět, shromažďovat suroviny (zde jídlo, uhlí, dřevo a ocel) a ekonomicky prosperovat. Musíme hlavně dbát na potřeby svých obyvatel, chránit je před mrazem a povzbuzovat je pro další pokračování v nikdy nekončící dřině. A jelikož se jedná o příběhový režim, může se vám podařit ho nějakým způsobem dohrát. Napoprvé se to nejspíš nepodaří, ale druhý pokus by vás měl posunout o podstatný kus k cíli, a pokud ani ten ne, napotřetí budete již dost poučeni z vlastních chyb a dovedete své ovečky úspěšně do cíle. Podle toho, jak budete úspěšní, se bude měnit i doba hratelnosti. Příběhová kampaň by tak mohla vydržet na nějakých 10-15 hodin.

Co odlišuje Frostpunk od ostatních her tohoto žánru je ono přežívání. U klasického budování města vám když tak banka půjčí peníze, zvednete daně a jedete dál. Zde je však potřeba zvyšovat naději svých obyvatel a mírnit jejich nespokojenost. Beznadějný a nespokojený člověk je totiž nejlepší jízdenkou na vyhnání z ráje, protože takového vůdce nikdo chtít nebude. K tomu, abychom mohli tyto cíle splnit, nám vývojáři nabízejí nespočet možností a také před nás staví celou řadu voleb. První z nich vyplývají ze samotného hraní, takže se vás lidi budou ptát, zda jim konečně postavíte alespoň stany, zda jim přitopíte, aby jim neumrzaly končetiny a oni mohli do práce, nebo kdy jim konečně dáte najíst, protože přes kručení v břiše již není slyšet vlastního slova.

Druhé možnosti řízení osudů jsou v rámci vydání zákonů. Postavíte nemocnici a budete se starat o mrzáky? Pošlete děti raději vykonávat lehké práce nebo jim postavíte přístřeší, kde budou, když jsou rodiče v práci? Začnete stavět katedrály a ustavovat duchovní hlídky nebo půjdete cestou domobrany? To všechno je jenom zlomek voleb, jež můžeme uskutečnit pro lepší nebo organizovanější život. Mějte na paměti, že nový zákon můžete vydat jednou za čas a všechno, co jednou podepíšete, nejde vzít zpět. Volte proto velice moudře, aby se vám učiněné rozhodnutí jednou nevrátilo jako bumerang, který podtrhne nohy vaší moci.

Mimo stavění bude nedílnou součástí také výzkum. Věcí, jež se dá dělat je neskutečně moc, ale surovin a času, jak tak strašně málo, že z té tísně a pocitu, že všichni zemřou, hned tak nevyjdete. Hra navíc velice dobře dokáže změnit tempo a celou situaci vlivem počasí. Nejmenší zimou, jakou lidé musejí snášet, je -20°C. Není ovšem problém se dostat třeba na -70°C a to už opravdu přituhuje ne jenom obrazně. V tom případě se můžeme velice snadno dostat do situace s rychlým koncem, což se mi také párkrát stalo.

Všechno krásně fungovalo, uhlí jsem těžil, lovci měli fajn věci a přinášeli dostatek potravy, nemocnice fungovaly, no prostě bylo krásně na světě. Najednou však začala klesat teplota, což mělo za následek větší spotřebu uhlí na vytápění. Nedostatek dostatečně výkonných přímotopů na pracovištích způsoboval omrzliny nebo dokonce smrt dělníků. Než jsem si toho však všiml, protože jsem do toho řešil průzkumníky, kteří v okolních lokacích nacházeli potřebné a zajímavé věci, klesl počet dělníků v dolech. V důsledku toho klesla celá produkce uhlí a došlo na první noční výpadek generátoru. V tu chvíli se již spirála zákazy točila na plné obrátky a mé dny coby vůdce byly nakonec hodně rychle sečteny, byť jsem se snažil, co mi pracovní síly stačily. Rychlá přestavba stanů na ubikace, posílení pracovníků v dole a sběr uhlí či stanovení hlídek víry sice pád lehce zvolnili, ale naštvané lidi bez naděje už se mi udobřit nepodařilo.

Komu by vadilo, že se dá příběhový režim dohrát a rád by něco dlouhodobějšího, může sáhnout po nekonečném režimu. Stačí si vybrat mapu, kdy každá má trochu jiné úskalí, zvolit, zda chcete přežívat (těžší zážitek – méně surovin, náročnější podmínky) nebo budovat (více surovin, méně náročné podmínky a od začátku vyzkoumané některé věci) a hurá na to. Někomu by mohlo přijít na mysl, že po dohrání příběhu již člověk nebude mít náladu zase opakovat to samé, což je pravda, ale mě moc bavilo, zkoušet nové postupy a možnosti a v budovatelském módu objevovat rychleji nové stroje a podrobně prozkoumat celý budovatelský strom. Rozhodně tu tak je velký potenciál ke znovuhratelnosti, pokud budete mít chuť.

Mimo možného stereotypu je dalším úskalím ovládání. Na myši a klávesnici se budovatelské hry hrají skoro sami, ale na gamepadu už to taková slast není. Tam, kde se na PC člověk rychle dostane, kam potřebuje, je třeba se na konzoli proklikávat skrze několik nabídek, než najdeme, co kde je a minimálně v úvodu hry jsem v menu trochu tápal. Stejně tak bych očekával o něco příjemnější práci s kamerou, abych jasně a přesně viděl, co potřebuji. Postupným hraním se ale situace lepšila a nyní již většinou na jisto trefím, co je potřeba. Koho by napadlo zkusit zapojit myš a klávesnici do konzole, bude mít smůlu, protože hra tuto podporu nenabízí.

Stylizace a grafické zpracování ledu a steampunku se velice povedla a jenom podtrhuje onu tíživou atmosféru, kterou se v nás hra snaží vyvolat. K tomu nešetří detailem, takže lidé po městě opravdu chodí, stejně tak lovci vyráží na své výpravy a dělníci se prodírají sněhem k novému nalezišti surovin. Táhlé smyčce hudebního doprovodu jsou pak pomyslnou třeničkou na tomto zmrzlinovém poháru.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Frostpunk je skvělou budovatelskou strategií s velice intenzivním prožitkem, v níž žádné rozhodnutí není špatné. Je ideální volbou pro stratégy a budovatele, ostatní by po dohrání kampaně mohl odradit vkrádající se stereotyp. Ani ovládání není úplně dokonalé, ale dá se na něj zvyknout a nakonec si hru moc pěkně užít. Exkurze do našich duší tedy můžeme s klidem začít. Já jdu nasypat piliny do polévky, aby déle vydržela…
  • ta hra je pecka, zakladni hra odehrana na PC a tedka o vikendu ozkousena Xbox a za sebe doporucuji!

  • Marta

    Já jsem přestala hry kupovat. Dřív než se ke všemu co chci dostanu je to stejně v Game Passu, takže si počkám i na tohle.

12. 11. 2019 • CryLineT6

Recenze: Bee Simulator

Jako malá jsem chtěla být ledasčím. A lampička dětského pokojíčku byla svědkem, že zvířata nezůstala bokem. Ale včely mezi má přání nepatřily. I když jsem přímo milovala strašpytla Vilíka a rozvernou Máju, život jejich skutečných předobrazů mě nezajímal. Neproháněly se savanou jako lvice. Neskákaly ve vlnách jako delfíni. A už vůbec nekroužily výšinami jako orel. Místo toho létaly po loukách. Hromadily pyl, aby jim výsledek nakonec sebral člověk nebo vetřelec...

»
24. 10. 2019 • Lukáš Urban9

Recenze: The Outer Worlds

Sedím tu, žvejkám flákotu z raptidona a čučím na bandu dělníků, co rozhazuje výplatu v kartách. Vezměte jed, že se nakonec pozabíjejí, protože ten vlevo fixluje, až se mu z pazour práší. Ale je tu docela klid. Na to, abych dal dohromady pár řádků, kterým stejně nikdo neuvěří. Ale kdo ví, co bude zítra. Halcyon je stabilní jak vytuhlá mrtvola a gauneři z velkých korporací na něm hodují jak supi. Snad měla Nyoka pravdu...

»
20. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Stranded Sails: Explorers of the Cursed Islands

Přijměte pozvání od studia Lemonbomb, které z přístavu kočíruje průzkumnou loď. Kocábku se sympatickou posádkou. A samozřejmě také s vámi, co by potomkem kapitána a vrchním důstojníkem. Jen se příliš nenechte unést modravou dálí. Počasí nemá chuť řídit se předpovědí a brzy nabídne zamračenou tvář. Takovou, po jejímž pohledu končí plachetnice roztříštěná o skaliska ostrovů. A jak jste skončili vy? Váš otec? A vaše posádka? To už vám poví malinký titul Stranded...

»
12. 10. 2019 • p.a.c.o10

RECENZE: GRID

Závody jsou hodně vděčným tématem pro herní zpracování. Ještě aby ne, když závodění obecně je skvělá zábava a kdo by nechtěl vyhrát, že? Navíc máme rádi rychlá a krásná auta, na která většinou zálibně koukáme, protože k jejich řízení se dostaneme hodně zřídka a na skutečném závodním okruhu ještě méně. Vývojáři to asi vidí stejně, takže nabídka je v tomto žánru opravdu pestrá a bohatá.

»
08. 10. 2019 • Lukáš Urban21

Recenze: Tom Clancy’s Ghost Recon Breakpoint

*Recenzi doplňují nalezené zápisky z deníku ztraceného „ducha“ (vřelý dík směřuje k Luk83). Asi za každým selháním v lidské historii stojí prvotní příčina.  Ta má zpravidla jméno, nad kterým rudneme během čtení v novinových sloupcích. Také má obličej, na jehož podobiznu si rádi flusneme, kdykoliv ji vidíme. A co pak teprve osobnost podléhající společenskému zavržení. Však ten bídák si zaslouží vyřadit jak ojetý diesel. My potřebujeme jasného viníka. Hmatatelný kus masa, který...

»
07. 10. 2019 • CryLineT5

Recenze: Trine 4 The Nightmare Prince

Za devatero močály a devatero zahradami leží škola kouzel. Daleko má do Bradavic. Ještě dále do bydliště Saxany. Za zdmi majestátného hradu sbírá zkušenosti namyšlený princ Selius. Přesvědčen, že může přistoupit učivu nejstarších, jal se magické knihy nejsilnější. Bránu zla však otevřel a s vlky v patách k lesu prchnul. To příležitost pro hrdiny tří řemesel je.

»
01. 10. 2019 • CryLineT0

Recenze: Code Vein

Pohled na upíry se neustále mění. Dramatické romány z nich udělaly noční netvory. Listy komiksů neohrožené hrdiny. A moderní kultura romantický opus pro dospívající. Mění se také charakteristické prvky. Už není potřeba rakve na přespání. A denní světlo nutně nemusí znamenat kremaci. Krev a touha po ní však zůstávají. Co když ale opojný lektvar jednou dojde?

»
30. 09. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: NHL 20

Přiznám se bez mučení, recenze na NHL není z těch, na kterou bych se posledních pár let těšil. A to je přitom hokej můj sport číslo jedna a tuhle sérii jako takovou mám rád. Nicméně všichni víme, jak na tom NHL poslední roky je, kdy hlavní novinky jsou přidávání všemožných herních módů a nějaké ty úpravy kolizního systému. Všichni již asi tak poslední tři roky čekáme na příchod nového enginu, jímž...

»