Recenze: Gas Guzzlers Extreme

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 8.11.2016, 9:05

Publikováno: 8.11.2016, 9:05

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Dnes to nebude o tom, kdo si v garáži lépe nastavil podvozek nebo o lepší znalosti tratě. Tentokrát si to vyřídíme pěkně hrubou silou, při níž budou létat stovky kusů munice, zničené plechy a spálené kusy drůbeže. Chybět nebude ani pořádná venkovská kapela a komentátor s až nemravnou zálibou v béčkových osmdesátkách. Vítejte ve světě Gas Guzzlers Extreme.

Arkádové akční závody se na konzoli Xbox One dostávají s více jak tříletým zpožděním oproti premiéře na stolních počítačích, což zapříčinil zejména malý počet členů studia Gamepires a jejich neustálé vylepšování PC verze, která se dočkala i dvou rozšíření. Konzolový port tak přišel na řadu až v pozdější době, kdy titul byl maximálně odladěn a kompletní. Bohužel 3 roky jsou v herním odvětví dlouhá doba, což se podepsalo i na pár herních atributech. Ale o tom až později.

Ve jménu kopie
Gas Guzzlers Extreme zastupuje subžánr závodních her, který už dříve navštívily například Carmageddon, Blur, Crash Team Racing, Sonic & All-Stars Racing Transformed nebo Obliteracers, jen s tím rozdílem, že se závodí s reálnými auty, osazenými skutečnými zbraněmi. Tedy zdánlivě, tvůrčí celek evidentně nesídlí ve zlatém dole, a tak licence obešel replikací skutečných výrobků. A velmi zdařilou, protože pod názvy Luncha Penta, Hound či Fordidac, okamžitě rozpoznáte Lancii Deltu, Hondu a Pontiac. To samé platí i o logách sponzorů nebo jménech soupeřů. V tomto ohledu si autoři vyhráli a spolu se zpracováním garáže (venkovské depo patrně s přilehlým slepičincem), a použitým soundtrackem, dávají atmosféře obrovský nadhled.

Nevím, jak to máte vy, ale mě zlozvyk při prvním spuštění hry táhne do nastavení. Tentokrát ani není příliš na výběr, protože vedle něho už jsou k dispozici pouze kampaň, rychlá hra a představení autorů. Nicméně jsem spokojený a trochu i překvapený, u takovéhoto typu hry bych nečekal 6 stupňů obtížnosti, vypínatelný destrukční systém, speciální arkádový mód nebo aktivaci force feedbacku s nastavením mrtvých zón apod. Třešničkou na dortu jsou pak 4 hlasy řidiče, kde nejzajímavější jsou jednoznačně parodie Duke Nukema a Arnolda Schwarzeneggera. Hláškující zastřené hlasy se ke hře skvělé hodí a po pár závodech si jízdu bez nich nebudete umět představit.

gas-guzzlers-extreme

Hever, slepice nebo brokovnice?
Vraťme se zpět do depa, jenž je středobodem celé kampaně. Ono ani nic jiného nezbývá, protože nabídka rychlého závodu je závislá na postupu v kariéře, takže co si neotevřete, to nemáte. Tvůrci naštěstí vynechali nepřítele všech závodních titulů, kterým je pokus o příběh a postavili kariéru na sérii turnajů a pohárů. Pro ty je vytyčený určitý počet aut, se kterým se musíte vyšplhat na čelo aktuálního žebříčku. V zásadě s tím není problém, neboť auta jsou vylepšitelná, a to jak po výkonové, tak útočné stránce. Sice začínáte s pouhými brokovnicemi a starou „pětistovkou“, ale už koncem prvního turnaje se můžete probít za pomoci raket na něčem, co měl být Ford Capri. Vedle funkčního tuningu jsou i vizuální propriety jako osobní poznávací značka, sportovní kola nebo potisk karoserie. Doporučuji sáhnout po sponzorském designu, jakmile bude k dispozici, nejen že dostanete bonus za každý závod, ale pravidelně se budete moci zúčastnit sponzorovaných závodů o pěkný balík peněz.

Samotné závody jsou pak řazeny do několika kategorií, přičemž před každým startem máte na výběr ze všech dostupných režimů. Jelikož na autech sedí kila munice je jasné, že většina z nich má za cíl být prvním, popřípadě zůstat posledním bojeschopným vozidlem, ale nechybí ani standardní závod, kde jedinými pomocníky jsou nitro a obranné power-upy. Režimy, jež dostanete na výběr jsou vždy lokalizovány na jiných mapách, kterých je dohromady 8. Ve směs jde o přírodní prostředí zastupující jak extrémní podnebí v podobě sněhu či pouště, tak příjemné zalesněné kouty. Lehkým vybočením jsou pak arény, kde najdete westernové městečko, oázu, vrakoviště nebo patrové garáže. Součástí každého závodu jsou pak bonusové úkoly, za jejichž splnění čeká finanční odměna.

Líbíš se mi, proto tě zničím jako posledního
Kdybych měl ve zkratce definovat samotný herní princip, asi bych vytáhl akční film Rallye smrti. Stejně jako v něm si zbraně vybíráte před samotným závodem a stejně jako v něm jejich aktivace probíhá až po čase, kdy vjedete do bojové zóny. Munice není nekonečná, takže je třeba ji postupně doplňovat sběrem, stejně jako opravy, nitro, štíty a další podpůrné power-upy. Jejich výčet obsahuje klasické miny, kouřové clony, oslepující granáty, olejové pasti apod. Pokud se obáváte stereotypu, tak buďte klidní. Autoři herní postup vyskládali tak, že ačkoliv se tratě po čase začnou opakovat, postupné odemykání nových aut, režimů a zbraní neustále drží laťku zábavnosti na vysoké úrovni. Zanedlouho zjistíte, že nestačí pouze dobře zvolená stopa a přesná muška, ale že je třeba zapojit také taktiku. Jízda na první pozici se tak s příchodem supersportů vybavených řízenými raketami a těžkými kulomety promění na zaječí kličkování bitevním polem. Ano, později jsou k dispozici i zbraně střílející na pronásledovatele, ale když musíte zvládat 5 věcí najednou, jen těžko se za pomoci zpětného mířidla trefíte.

Ještě více pak baví arény, kde, jak praví klasik můžete utéct, ale neschováte se. Demolition Derby, Last Man Standing, Team Deathmatch, Capture the Flag. To jsou jen některé skvělé módy těžící herní mechanismy na plné otáčky a ukazující hru v tom nejlepším možném světle. Ovšem zapomenete na ně ve chvíli, kdy si zpřístupníte obsah Full Metal Zombie. Původně dodatečný obsah, jenž je na konzolích součástí hry vás postaví před desítky druhů nahnilých mrtvol s posláním bránit pevnost. Možná bych měl zvážit vyšetření, ale přísahám, že rozrážení zombie hradeb jsem si ještě nikdy neužil tak, jako tady. A nic na tom nezměnil ani několikametrový hlupáň s nápravou od náklaďáku nebo opravdu naštvaný bizon. Milovníci přírodopisných filmů odpustí, pokud se náhodou jedná o jiný druh hovězího. Zástupy mrtvol jsou také nejnáročnějším režimem celé hry a podaří-li se vám vydržet všechny úrovně, čeká vás odměna v podobě opravdu štědrých achievementů.

Ono by to celé bylo k ničemu, kdyby základ hry nestál na fungující fyzice. Neříkám, že by Newton mohl Gas Guzzlers používat jako prezentační model, ale vše má svůj řád. Auta nepůsobí jako bakelitová taška, ale dají se klidně využít jako samostatná útočná zbraň. Přesto není problém je dobře mířenými zásahy poslat do přemetů. Stejně dobře působí i zbraně, kde by menší vyladění jejich účinnosti sice nebylo úplně od věci, ale to je detail hodný opomenutí. Absence licencí pak umožnila přidat i částečný destrukční model, který potěší fanoušky pomlácených plechů. A jízda? Arkáda, ale poctivá. Jednotlivá auta si drží své typické vlastnosti a bez pochyb poznáte rozdíl mezi přisedlým coupe a americkým tankem. Určitě pak zapomeňte na jízdu stylem brzda plyn, protože váha vašeho ozbrojeného miláčka vás vytáhne mimo trať.

gas-guzzlers-extreme-3

Lidem vstup zakázán
Možná vás hra zaujala a těšíte se, jak kamarády v multiplayeru vystřílíte až k Venuši. Bohužel to neklapne, protože ve hře žádný není. Co vedlo tvůrce k vypuštění hry více hráčů netuším, možná ji berou jako zbytečnost, možná jim na ni nezbyl čas, kdo ví. Nicméně je to škoda. Přestože osobně vyhledávám spíše sólo tituly, tomuto žánru souboje s živými hráči sluší a podle reakcí na herních fórech, v game HUBu nebo v obchodě Xbox Store, si to nemyslím pouze já. Kuriozitou je, že někteří hráči jsou dokonce ochotni požadovat vrácení peněz. Ale zase tak temně bych to neviděl, protože umělá inteligence dokáže být hodně nepříjemná, a to především při nastavení větší obtížnosti.

Zatímco herní mechaniky závodního subžánru nestárnou, audiovizuální stránka ano. Právě na grafice se asi nejvíce podepsal již zmíněný fakt, že hře táhne čtvrtý rok. Studio Gamepier pro hru použilo vlastní engine, který na krátkou vzdálenost vypadá celkem obstojně. Vozidla, stejně jako zbraně nemají výrazné hrany a nejrůznější efekty, zahrnující třeba odlesky či sluneční paprsky se nemusí stydět ani dnes. Horší už je to s druhořadými objekty a pohledem do dálky, jenž neustále halí lehký mlžný opar. Na druhou stranu, hraní nekazí ani padající snímkování, a ani doskakující textury/objekty/stíny, což bývá problém i vysokorozpočtových her, natož pak titulů za 5 stovek. Zbývá tak jen vyřešit občasné pády hry, k nimž dochází při restarování závodu a nebudou na technickou stránku žádné připomínky.

image

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Cílová skupina adrenalinových akčních závodů Gas Guzzlers Extreme je jasná, škodolibý hráč toužící náboji vytetovat do soupeřova plechu svou přezdívku, a to bez toho, aniž by musel závodit v pastelově směšném autíčku s prasetem na místo řidiče. Poměrně pusté lokace skvěle zapadají do vyladěné hratelnosti, čím hře propůjčují osobitou rurální atmosféru, plnou dýmajících vraků, pobitých mrtvol a prázdných nábojnic. Přestože chybějící hru více hráčů autoři vynahrazují zdařilou umělou inteligencí a zapojením čistě multiplayerových režimů do kampaně, její absence hře ubírá na atraktivitě a v mém případě i hodnocení.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»