RECENZE: Grand Theft Auto: The Trilogy

Autor: p.a.c.o Publikováno: 16.11.2021, 6:03

Publikováno: 16.11.2021, 6:03

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 2665 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Příliv remasterů starých vykopávek (byť i klasických her) stále nebere konce. Je otázka, zda jsou hráči tak moc dychtiví po těchto kouscích, nebo je to výborný kalkul ze strany vývojářů, kteří nám většinou s minimem úsilí připraví průměrný výsledek. Ať už je to jak chce, jisté je, že do tohoto vlaku naskakují další a další vývojáři, kteří se na nostalgické tsunami chtějí svést.

Občas si ale tak nějak neuvědomují, že mezi remasterem a remakem je zásadní rozdíl, obzvlášť, když chcete přivést k životu hry staré dvacet let. Jsou případy, kdy se k tomu postaví čelem a přinesou nám remake, jako třeba v případě naší milované první Mafie (originál z roku 2002). Kdo chce udělat jenom remaster, měl by mít buď novější hru, nebo kvalitní technickou stránku, jako třeba Crytek s jejich Crysis. Jejich trilogii totiž remaster bohatě stačil a i v dnešní době vypadá opravdu skvěle.

Takže, když Rockstar Games oznámili výroční edici pro první 3D díly jejich série Grand Theft Auto (GTA III, GTA Vice City, GTA San Andreas), způsobili tím menší pozdvižení, jelikož GTA. Hned vzápětí ale dodali, že půjde o remaster, což způsobilo další vlnu reakcí. Já sám jsem byl na straně těch, kteří raději nic neočekávali a pokud něco ano, tak to nejhorší. Přeci jenom GTA III je z roku 2001 a 20 let je pro 3D engine hrozná porce času. Nicméně trilogie dorazila, takže se pojďme podívat na to, co si za své nemalé peníze v případě zájmu koupíme.

Na začátek si dáme přehled technikálií, které jsou společné pro všechny tři remasterované díly. Hráči na konzolích Xbox Series X se mohou těšit na 4K rozlišení, 60 FPS, lepší nasvícení, odlesky, delší dohled a prý také někdo upravil efekty počasí, jako déšť nebo mlha. Když jsem tohle všechno četl, znělo to zajímavě, nicméně důvěřuj, ale prověřuj.

Takže v praxi to vypadá následovně – zvýšení rozlišení je fajn, protože to aspoň moderní konzole a televizi umí náležitě zobrazit. Ale vyšší detaily škaredých textur zůstanou prostě škaredé, ať se budete snažit, jak chcete. Jakmile začne pršet, tak je to jako kdybych jel mlhou, protože není nikam vidět. Navíc v reálu ten déšť vypadá, jako by to byl jenom filtr před obrazem a ve hře moc nepršelo. To platí zejména pro GTA III, u Vice City je to o něco lepší, ale také žádná sláva a technicky to všechno nejdotaženěji působí u San Andreas, ale to je z celé trojice nejnovější.

Zvětšení dohledu také není věcí, která by hratelnosti pomohla, protože ten letitý engine na to není vůbec připravený.  To si takhle uháním v GTA III dlouhou rovinkou a vidím, jak se auta kousek předemnou teprve objevují, nebo v tom horším případě teprve padají z výšky na silnici. U Vice City se auta jenom dokreslovala, stejně tak třeba lidé na pláži, kteří se objevovali doslova kousek před autem a hodně často jsem při různých honičkách a průjezdech byl rád, že jsem někoho náhodou nepřejel.

No a když už pomlouvám technickou stránku a věci kolem toho, sluší se zmínit divné modely postav oproti originálu nebo upravená fyzika aut. Ta je hodně divná, až jsem si musel nainstalovat originální hry a mohl porovnat, jestli i tam se při srážce s autem všechna hned roztočila. Nebylo to tak, asi nějaké vylepšení pro tento remaster – opět platí pro první dva díly.

Společné pro všechny tři je optimalizace. Sice máme vyšší rozlišení a počet FPS, nicméně plynulosti hry to vůbec neprospívá. Spíš naopak. Recenzovaná verze byla hrána na Xbox Series X a nebylo to nic moc. Každou chvíli jsem pozoroval nějaké zpomalení, jako kdyby na 20 let starou hru byl výkon konzole nedostatečný. Snad to budoucí patch opraví, protože tohle je nejen hrozně nepříjemné, ale také otravné.

Aby nám hra co nejvíce seděla i do dnešní doby, zasáhli vývojáři do herního rozhraní. Asi nejvíc se mi libí upravená mini mapa, která oproti starším dílům ukazuje cestu k cíli a také umožňuje přidávání bodů na mapu. Všechno funguje poměrně uspokojivě, akorát je třeba počítat se tím, že po dojetí na místo označené vlastním bodem tento bod nezmizí a je třeba ho ručně z mapy odstranit.

Dále jistě potěší kruhové menu z GTA V pro výběr zbraní, přidání možnosti snadněji opakovat nezdařenou misi nebo úprava rozhraní pro přepínání rádií. Těch, a skladeb do nich, se do každého dílu dostala celá řada, ale upřímně jsem neštudoval, jako polovina internetu, jestli tam náhodou není o písničku míň nebo víc. Důležité je, že rádia dokreslí tu správnou atmosféru, a to se jim dle mého stále daří na výbornou.

Přidal bych ještě jedno drobné doporučení. Před začátkem hraní libovolného dílu se podívejte do nastavení a vypněte automatickou pomoc při míření. S ní se vlastně nedá moc hrát, protože aim bere automaticky v potaz pouze lidi, ale pokud je třeba střílet na auta, vůbec to nejde. Kdo si moc nevěří, nechť si dá částečný, ale GTA série není žádná extra střílečka, takže se dá dost dobře hrát i na free míření.

O dalších stránkách se není třeba rozepisovat, protože další věci změněny nebyly a co nefungovalo tenkrát, jako třeba kamera, nefunguje ani po updatu. Přitom je škoda, když už se ve hře někdo hrabal, že nezapracoval i na těchto věcech. Je tak jasné, že staré díly se prostě hrají staře a kdo touží po originálním zážitku, výsledný dojem až na popsané nedostatky mu není moc vzdálený. Nabízí se tak otázka, zda si nezahrát originální díly. Kdo hraje pouze na konzoli, má trochu smůlu, jelikož Rockstars odstranil původní verze ze storu pro všechny a k dispozici je pouze vylepšená edice.

Za sebe říkám, že GTA III a Vice City mě po dvaceti letech už opravdu nebaví, a to jsem původní verze hrál opravdu dost a vzpomínky mám na ně krásné. Možná, kdyby vývojáři místo remasteru udělali remake, bylo by to také jiné kafe, viz. předělávka původní Mafie. Takhle je to jenom ždímání peněz z kapes hráčů, kteří se ale po všech průserech na koupi beztak vyprdnou, tím spíš za přemrštěnou cenu. Možná někdy ve slevě a po dávce updatů by to mohla být zajímavá koupě. Možná už bude hra lepší, až se 7. prosince začnou prodávat krabicové verze, ale tomu taky nevěřím. Nicméně krabička se dá případně alespoň prodat.

Dobrou zprávou je, že díl, který bych vám doporučil zahrát, je ten poslední. Nejde sice koupit samostatně, kolekce se prodává pouze dohromady, nicméně San Andreas je součástí Game Passu, takže minimálně na vyzkoušení a nějaké to nostalgické připomenutí by to mohlo stačit. Jinak dle mého nemá aktuálně cenu tuto nevydařenou kolekci pořizovat. Kromě pokažení nostalgické vzpomínky nic dalšího nepřináší.

5
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Remaster trilogie GTA III, Vice City a San Andreas sice přináší novinky pro lepší hratelnost, ale grafický boost se úplně nepodařil, a to až tak, že na Xbox Series X nedostaneme plynulý zážitek. Pak jsou tady bugy, divné postavy, nepřesvědčivé počasí a další nedostatky, díky nimž bych koupi rozhodně nedoporučoval. Kdo bude chtít, nechť se podívá do Game Passu a San Andreas si vyzkouší z něj, jiné díly za mě beztak nemají v dnešní době moc smysl.
12. 08. 2022 • HusekD0

RECENZE: Endling: Extinction is Forever

Naše planeta je jedinečné místo, plné krásných míst, rostlin, nerostů a živočichů. Lidé byli a do jisté míry pořád jsou velmi sebestřední a proto se k těmto darům nechovali s patřičnou úctou a opatrností. Naštěstí jsme s postupem času prozřeli a začali dělat spoustu věcí jinak. Ochraňujeme ohrožená zvířata, obnovujeme zdejší lesy, čistíme okolní prostředí od našich odpadků atd. Představte si nyní ale realitu, ve které by byli lidé neustále...

»
09. 08. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: Two Point Campus

Klasické tycoony jsou součástí herních žánrů již pěknou řádku let a byť už nejsou tak rozšířené, jako tomu bylo dříve, stále sem tam vyjde nějaký nový kousek. Před čtyřmi lety jsme se dočkali znovuzrození legendy tohoto žánru z nemocničního prostředí, kde nejsou tak úplně běžní pacienti. Two Point Game tehdy nabídli svou verzi Theme Hospital prezentovanou hrou Two Point Hospital. Při jejím hraní jsem se rozpomněl na staré dobré časy a...

»
26. 07. 2022 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders Worldslayer

Při hraní her si velice často vzpomenu na první Mizery a hlášku „Everybody wants to by like Mike“. U Outriders a jim podobným především ve spojitosti s live service konceptem, kdy je komunita udržována u hry pomocí pravidelných událostí, nových aktualizací a dodatečného obsahu. A zde by se přeneseně dalo říct, že každý by chtěl být jako Destiny nebo The Division, ale jen vyvoleným se to podaří. A dnes už bezpečně...

»
19. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: As Dusk Falls

Jestli něco adventurním nadšencům na Xboxu schází, pak jsou to hry od Davida Cage a jeho studia Quantic Dream. Ačkoli si jeho oceňovaná adventura Fahrenheit našla cestu na první Xbox, na ostatní tituly jako Heavy Rain či Detroit: Become Human si mohou majitelé konzole z Redmondu nechat zajít chuť. Částečnou náplastí jsou hry od studií Supermassive Games (série Dark Pictures Anthology) a Don’t Nod (Life is Strange), avšak kreativní vizi...

»
13. 07. 2022 • Michael Chrobok0

RECENZE: A Memoir Blue

Hry nemusí být jen o kosení celého zástupu nepřátel, snahy o dosažení co nejlepšího času na závodním okruhu nebo stvoření nepřemožitelného reka, který spasí celý jeden virtuální svět. Především indie vývojáři se nebojí s relativně mladým médiem experimentovat a přinášet neobvyklé zážitky, jež vás i po závěrečných titulcích nenechají v dobrém slova smyslu vydechnout.

»
11. 07. 2022 • Lukáš Urban0

RECENZE: Fobia – St. Dinfna Hotel

Jsou různí lidé a různé fóbie. Někdo se bojí, že uvízne ve výtahu, jiného chytá panika při pohledu na osminohá neštěstí s pavučinou u zádi a další nejde spát, aniž by nerozsvítil i v kumbálu. Ve své podstatě, každý se něčeho bojí. Každý má skrytou achillovu patu a každý je občas vystaven nepříjemnému vnějšímu vlivu, po němž se o něj pokouší studený pot. Já se s přibývajícími zářezy na herní pažbě začínám bát,...

»
11. 07. 2022 • Michael Chrobok0

Trochu jiná RECENZE: Dreamfall Chapters

Při brouzdání po archivu Xboxwebu mě poměrně překvapilo, že v něm chybí recenze na Dreamfall Chapters. Třetí hra adventurní série navazuje na ikonické hry The Longest Journey a Dreamfall: The Longest Journey, které jsou zcela po právu zapsány zlatým písmem do herní historie. Recenzovat přibližně pět let starý počin (záleží, zda počítáte vydání první epizody, nebo „final cut“ verze) od norského studia Red Threat Games a jejího ředitele Ragnara Tørnquista...

»
07. 07. 2022 • p.a.c.o0

RECENZE: F1 22

Letošní sezóna je zatím velice zajímavá, a ještě zajímavější je aféra s poskakováním. Tedy ne přímo sezóny jako takové, ale nových formulí, které zformovaly opravdu velké změny v pravidlech. Někteří jezdci s tím mají problém, stěžují si na bolesti zad a další věcí, které je třeba řešit. Přeci jenom jde o zdraví, a to máme všichni jenom jedno. Na druhou stranu nová pravidla přinesla přepracovaný design vozů, který se opravdu povedl a...

»