RECENZE: Grand Theft Auto V pro Xbox One

Publikováno: 23.11.2014, 12:45

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Tak nějak vlastně do teď nevíme, jak ke GTA V pro Xbox One, tedy novou generaci konzolí, přistupovat. Zda ji brát jako remasterovanou edici, čímž oficiálně není, nebo prostě jako opožděné vydání pro next-gen. Je to těžké. GTA V pro nové konzole je vlastně jen hezčí a lepší verze té pro generaci minulou, když tedy nepočítáme drobnou přidanou hodnotu.

Jste-li vlastníky předchozí verze pátého Grand Theft Auto, ke koupi toho nového vás asi nepřesvědčíme, ledaže byste měli v plánu, starou placku prodat a pořídit Blu-ray. I když investice se nakonec neobejde bez nějaké té stovečky navíc, protože novo-konzolová verze je v řádech stovek dražší.

Pokud se ptáte, proč vlastně Rockstar vydání pro ostatní platformy rok odkládal, tak vám otázku zcela nezodpovíme. Náš názor je takový, že nebyli peníze, a tak do banku vsadili všechno, co měli a doufali, že jim alespoň verze pro dvě staré konzole přinesou ovoce. Přineslo, hra si našla své místo hned v několika odkazech Guinessově knize rekordů a naše kamenné hvězdy skákaly šipky do peněz daleko hlouběji, než si mohl dovolit i kačer Skrblýk. Jenže Rockstar Games prohodili párkrát prašule kátrovací sítí, a protože nejde zrovna o typ studia, co si kaká do huby a nenechá hladové fanoušky dlouho čekat, peníze sebrali a zainvestovali do verzí i pro ostatní platformy. A jako první přišly na řadu konzole nové generace.

2

Řekli bychom, že si autoři zaslouží potlesk, nejen že odvedli skvělou práci a celé San Andreas obdrželo spoustu grafických/technických vylepšení a úprav, které si rázem shrneme, ale zároveň ukázali, že nejsou jen tak ledajaké studio a přišli i s drobným dodatkem, a to s režimem pohledu z první osoby.  Není to až tak dávno, co se na internetu objevilo video z módu pro Xbox 360, který sám vytvořil jeden šikovný moder. Možná, že klidně šlo a nějakého tajemníka Rockstar Games, jež se snažil vyčmuchat, jak na takovou úpravu hráči reagují – ovací. Mód byl kladně přijat, a tak po nějaké době nečekaně sami autoři přišli s informací, že pro nové konzole a PC se dočkáme kýženého pohledu z první osoby. Všichni zajásali.

FPS mód je o zvyku a o názoru, například mně osobně se nové „gtáčko“ ovládá lépe z třetí osoby. Neberte to tak, že pohled z první osoby je špatný, koneckonců v nastavení naleznete hromadu možností, jak si adekvátně a individuálně nastavit například pohyb kamery ať už venku nebo ve vozidle, což můžete mimochodem i u třetího pohledu. Jen si sám o sobě přijdu z pohledu mých očí jako v krabici, takže jsem tento pohled využíval jen v případě jízdy autem, kdy jsem se jednoduše jedním tlačítkem ocitl najednou v samotném autě, vyšperkovaném autě s krásným potahem. Autoři si s interiérem dost vyhráli, tacháče fungují, stírače stírají, světla svítí, jen… spolujezdci nemluví. Respektive jen hýbají pusou, ale když mluví, žádná mimika se nekoná. Máte-li tedy problém se sluchem a vypnuté titulky, v žádném případě neodezřete ani jedno slovo.

2715612-firstperson1

To je asi jediná výtka k FPS kameře a to že v případě přiblížení přes zaměřovač musíte zmáčknout jiné tlačítko, než je v FPS střílečkách zvykem, je jen pouhý drobek. Za mimiku obličejů ve vozidlech se ale zlobit na autory nemůžeme, přece jen to původně v plánu nebylo a dodělat nějakých 350 interiérů žádná legrace určitě nebyla. Za to sranda je to ve finále, protože něco takového série Grand Theft Auto ještě nezažila, leč je to pro „sérku“ dosti atypické a někomu může dělat problém zvyknout si, tak jako nám, jde o funkci, která může přinést valné části fanoušků štěstí. Jak moc velké části poznáme až v příštím díle.

No a technické zpracování? Všechno běží v rozlišení 1080p, texturám se dostalo značné péče, jsou hezčí a ostřejší stejně tak jako postavy. Odlesky, efekty, stíny a celkově Rockstar North zapojil svůj smyl pro detail a vytvořil už tak skvělý svět ještě uvěřitelnějším. Navíc vaše oko dohlédne mnohem dál, možná asi tak jako ve skutečném světě, přesněji ne dál než za horizont, ono mezi námi vzduch není úplně tak průhledný a nakonec počasí, které je snad nejpřesvědčivější, co jsme kdy viděli. A téměř vždy stabilních 30 snímků za sekundu je nakonec snad už samozřejmostí.

1

Na samotný závěr už snad zmíníme jen GTA: Online, který bohužel nese problémy svého old-genového předchůdce. Byť byl limit maximálního počtu hráčů na jednom serveru navýšen na 30, s plným serverem jsme se ještě nesetkali, načítání probíhá vždy dlouho, a tak to dost nadšenců po chvilce vzdá a vrátí se do singleplayerové hry. My ale věříme, že to páni Britové z Rockstar North dají brzo konečně do pucu a vše pofrčí, tak jak má. Stejně tak i doufáme, že v updatu bude opraven multitasking. Nejenže v případě skoku do menu konzole se hra úplně zastaví, ale občas nás konzole ani neposlouchala a do dashboardu jsme se vůbec nedostali. Nejsmutnější však je, že se to občas stávalo i u snapu a dalších jiných aktivit. Jenže to už jen ale házíme hrách proti zdi. Páté GTA pro novou generaci se tomuto „útoku“ vyhýbá a ještě nás za to odměňuje. Nekupovali jste GTA V pro starou konzoli a čekali jste na verzi pro ty nové, čekání se vám stodesetiprocentně vyplatilo. Máte-li ale starou verzi a máte možnost vyměnit ji za tu starou, bez větší finanční investice, berte všemi dvaceti.

10
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Kašlete na naše drobounké výtky, které vývojáři beztak brzo opraví. GTA V pro nové konzole je to samé GTA jako minulý rok, jenom hezčí, lepší a ještě s bonusem navíc, a proto jde o nejlepší kousek, co současně na next-gen můžete pořídit. Jestliže jsme minulý rok dali pátému Grand Theft Auto desítku, letos bychom měli dát bodů jedenáct, bohužel nám to redakční systém nedovoluje (maximum je deset), a tak se tato ryzí vylepšená dokonalost musí spokojit zase jen s desítkou. Bohužel. Vy ale teď od nás víte, že to na jedenáct bodů zaručeně je!
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»