Recenze: Green Hell

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 2.9.2024, 13:55

Publikováno: 2.9.2024, 13:55

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3374 článků

Jsou tomu téměř čtyři léta, co na trh vyšlo to nejvýkonnější od Xboxu. Konzole Series X|S od té doby dostala nespočet vylepšení pro starší tituly, kterým zvedla grafické rozlišení, framerate a také hodnotu v očích komunity. A jedním z posledních obdarovaných je i survival Green Hell, který nepoutá na ikonický závodní okruh, ale na tropy plné turistických momentek a bezpočtu smrtelných nástrah. Jestli máte letošního parného léta málo, tak Amazonka čeká. A dokonce s českými titulky.

Tuzemská lokalizace, třebaže ne zcela kompletní, ale není to jediné, co na šedivějícím titulu zaujme. Edice pro nynější generace konzolí, která je mimochodem pro majitele dřívější verze zdarma, vylepšuje grafiku, míru detailů a celkový chod, díky čemuž se hra alespoň vzdáleně přibližuje normám pro dnešní průměrnou tvorbu. Nejde o nejhezčí produkt v Xbox Storu a stále se najdou místa, kde herní kód neztrácí jen páru, ale možná i nějaké části řádků. Přesto jde o krok kupředu, který přežívání v neznámém prostředí dělá snesitelnějším. A to i v případě hratelnosti, ovlivňované posledními updaty z PC platformy. Ty rozšířily herní možnosti a příběh. Jeho důležitost se může, v kulisách neustálého boje o život, zdát přeceněná, ale věřte, že nutnost konat určité činy se hodí a vy dostanete motiv pokračovat stále kupředu. Učinit tak můžete i v kooperaci, ale pokud nemáte vlastní partu dobrodruhů, myšlenku na kolektivní pokoření přírody raději nechte plavat.

Přece jen se raději vydejte cestou příběhu, kde se chopíte postavy Jakea Higginse, úspěšného publicisty, jehož literární ambice pomalu, ale jistě, ničí tradiční život domorodých kmenů. Situaci se snaží napravit jeho partnerka, jejíž znalosti pradávné kultury mají ochladit napjaté vztahy s civilizovaným světem a možná i spojit dvě odvrácené tváře bytí. Avšak kdyby se plán podařil, o čem by hra byla, že ano. Sbližování národů se po pár dnech stává smělou teorií a do praxe vstupuje holý boj o život, v němž městský floutek objevuje pravý význam života a metody, jak zachránit nejen svůj, ale i milované osoby.

Než se děj pořádně rozjede, projdete si základním tutoriálem a naberete první zkušenosti. Doporučuji si pořádně nastavit obtížnost a zbytečně nepřeceňovat síly. Je mi jasné, že ve vašem životopise jsou místa, kam by se ani noha statečného reka nepodívala, ale deštný prales je trochu jiná liga. Vyzbrojeni prostorným batohem, chytrými hodinkami, deníkem a vysílačkou čelíte prostředí, kde 21. století ještě není ani vzdálenou budoucností. Pro nářadí neskočíte do hobby marketu, vodu z říčky nebudete hltat jak baset po honu na vysokou a pro první pomoc si nezavoláte záchranku. Než objevíte kmenový tábor, který se může nakrátko stát bezpečným domovem, potkáte desítky nástrah vedoucích k hořkému konci.

 

Nesmlouvavost amazonského ráje má ohromné kouzlo a třebaže je postižena značnou tvůrčí nedokonalostí, rychle si ji zamilujete. Nic není zadarmo, na nic není čas. I obhlídka táborového koridoru může skončit fatální chybou. Zdánlivé bezpečí je nejzákeřnější mystifikací. Malý plácek kolem karimatky přece znáte, tak nepotřebujete čistou vodu, ovoce na rychlé získání cukru a byliny pro potlačení otravy. A přece. Bezduchá bytost s bodcem na ocase zkříží krok s vámi a jedním rychlým výpadem začne psát epilog mudrlanta, co měl větší ego než štěstí. Okamžité pátrání po vhodném léčivu podporuje působení jedu. Teplota stoupá, žízeň také, až padnete do bezvědomí. Než se vrátíte mezi bdělé, do těla se pouští červy, lačné pijavice a mysl upadá do šílenství. Zkoušíte minimalizovat následky, ale už je pozdě.

Už při defaultním nastavení je zaměření na přežití klíčové. Proto nikam nepospíchejte. Využijte znalostí, tvořte základní nástroje pro přežití a nenechte se dějem vyhecovat ke zběsilému bloudění divočinou. Tvůrci se sice příliš nezdržovali s vykreslením rozmanitého domova tisíců tvorů, ale to neznamená, že nenarazíte na překvapení. Objevováním dokumentů, nových materiálů a kombinací různých předmětů posouváte možnosti přežití a když se budete hodně snažit, dokonce povýšíte na stavebního inženýra v zácviku. Jenže cesta k vlastní osadě je dlouhá a příběh toho má tolik, co by chtěl říct.

Abych řekl pravdu, víc mě bavilo povídání o Amazonii, o přírodě či o kmenových zvycích a následná aplikace dovedností v praxi. Dějová linka s hledáním jiné osoby je fajn, ale jen usměrňuje hraní těm, kteří potřebují jasně daný úkol. Ostatní si půjdou sbírat suroviny, objeví limity lidské psychiky a připomenou si, že místo na vrcholu potravního řetězce není automatickou výsadou, ale zaslouženou odměnou těžké dřiny. Z hlediska hratelnosti jde o další průměrný survival, který zvedá nahoru prostředí, české titulky a explicitní prvky přežití, které by klidně mohly jít ještě dál. Ale věřím, že na slabší povahy bude příliš i vyjmutí červů z končetin. Pokud tedy budou mít čím, čímž nepřímo radím, ať si rychle obstarají řezný nástroj. Bude se hodit. A k němu i studený obklad na čelo, protože ovládání nepatří mezi intuitivně laděné. Vývojáři byli nuceni ho „zjednodušit“, což má za následek spleť kombinací tlačítek, která nejde do ruky, ani do hlavy. Barvitější by mohla být nabídka stavebních prvků, stejně jako širší možnost využití materiály živočišného původu. Když už jste v té divočině, tak přeci nebudete plýtvat. Vzpomenete si na mě, až budete „zpracovávat“ prvního kanibala.

6
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Kurz přežití tentokrát probíhá v amazonském pralese, kde se moderní liberální přístup setkal s tradičními kmenovými zvyky a nejspíš dostal pěkně na frak. Co se přesně stalo a kam se poděla druhá polovina výpravy, musíte zjistit dřív, než si vás podá nemilosrdná divočina, pomatená mysl a vlastní neschopnost. Green Hell těží z prostředí a žánrových prvků co se dá, a co mu tvůrčí možnosti dovolí. O revoluci nejde, ale o příjemného zástupce náročného přežívání ano. Díky nedávnému přechodu na Series X|S je titul navíc hezčí, plynulejší a obsahově bohatší. Pokud nemáte v plánu stavět tropické metropole, plenit pralesy v tlupě a dokážete přežít horší ovládání, není Green Hell marným adeptem na pořízení. Vyloženě tak zamrzí jen nekompletní čeština u přírodopisných dokumentů.
15. 10. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Undisputed

Současný trend v bojových sportech je poměrně jasný – smíšená bojová umění dominují veřejnému prostoru a krátké, leč intenzivní šarvátky si získaly srdce mnoha diváků. Pak jsou tady ale ještě nostalgici jako my, kteří vzpomínají na doby, kdy na pomyslném vrcholu bojových sportů stál box. Nejinak tomu bylo i v herním prostředí, kterému výrazně dominovala série Fight Night od EA. Ty časy jsou ale už dávno pryč.

»
11. 10. 2024 • japo0

Recenze: Starfield Shattered Space

Rok a měsíc – tolik uběhlo od vydání ambiciózního intergalaktického dobrodružství Starfield jedním z nejslavnějších vydavatelských a vývojářských domů, firmou Bethesda. Bylo by asi zbytečné, abych se znovu zabýval shrnutím recenze původní hry, ostatně naši recenzi si můžete připomenout sami. Nicméně, přeci jen se jedná o opravdu masivní projekt, na kterém se během uplynulého roku pracovalo nejen na prvním placeném přídavku Shattered Space, ale i na původní hře formou free...

»
11. 10. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Lunacy: Saint Rhodes

Železné pravidlo říká, že darovanému koni se na zuby nekouká. A je-li herkou na jarmarku nečekané dědictví nemovitosti, s nadšením sklopíte zrak, i kdybyste místo oře měli dostat mulu v posledním tažení. George Rhodes se měl také víc ptát, než vyrazil na obhlídku nového sídla, jehož adresa je v pochybné vísce, kde lišky dávají dobrou noc. Pokud tam tedy ještě nějaké zůstaly. Rhodes Village je opuštěná jak žebrák na nádraží a hrdina hororu...

»
09. 10. 2024 • Jakub Michálek0

Recenze: 63 Days

Ukázka nezlomné vůle polského odboje za doby Druhé světové války. Je tomu 26 let, co světlo světa prvně spatřil první díl Commandos: Behind Enemy Lines, který měl představit fanouškům válečných strategií možnost pohybovat se s jednotlivými postavami se speciálními vlastnostmi, specifickými pro danou postavu, aby se každý specialista choval v boji trochu jinak.

»
07. 10. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: NHL 25

Každoroční nálož sportovních titulů je téměř u konce. A jako každým rokem ji uzavírá hokejová série od EA Sports. Titulu se  však dlouhodobě příliš nedaří uspokojit fanoušky a co si budeme vykládat, hráčská komunita je oproti deseti letům zpět podstatně menší. Změnit by to mohl letošní ročník, který nabízí přece jen něco nového a za mě lepšího. Jak si tedy letošní rok NHL vedlo při recenzování? Dobře!

»
04. 10. 2024 • japo0

Recenze: Dead Rising Deluxe Remaster

Recenzi začínám chtivým zvoláním: kéž by dnes vznikaly nové IP (intelectuall properties) tak často, jako v době druhé generace Xboxu. Tehdy ještě byli velcí vydavatelé ochotni zariskovat a vytvořit něco zcela nového – jako učinil Capcom v případě masivní zombie akce Dead Rising v roce 2006. Capcom, u nás v Evropě známý nejvíce asi sérií Resident Evil, měl v plánu využít popularity zombie her a vytěžit jí na maximum. První...

»
03. 10. 2024 • Pavel Dandy0

Recenze FrostPunk 2

Dneska zabrouzdám opět do vod Game Passu, který nám PC hráčům nabídl FrostPunk 2. Pro moji milovanou konzoli si musíme ještě nějaký ten pátek počkat, ale věřím, že tyto řádky budou platit i pro konzolovou verzi. Ještě, než jsem se pustil do hraní, tak jsem juknul na film Snowpiercer, který vřele doporučuji, sice to s hrou nemá moc společného, ale ta atmosféra na vás dýchne (pro ty co mají hodně času,...

»
02. 10. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Harry Potter: Quidditch Champions

Famfrpál je bezesporu jedním z nejzajímavějších prvků knih o Harry Potterovi z pera spisovatelky J. K. Rowling. Stejně tak se ale při čtení knih (či sledování filmů) nelze ubránit dojmu, že spíše než o sport se jedná o účelovou věc, ve které by mohla na specifické pozici vynikat hlavní postava. Sledování famfrpálu je vzhledem k rychlosti a složitosti poměrně náročná činnost, přičemž samotné hraní není o nic jednodušší. Změnit se...

»