RECENZE: Halo Reach

Autor: lindros88cze Publikováno: 29.10.2010, 10:19

Publikováno: 29.10.2010, 10:19

Je autorem 113 článků

V tom najlepšom treba skončiť. Túto vetu nám Bungie, legendárne herné štúdio, rozprávalo od ohlásenia ich nového trháku, na ktorý netrpezlivo čakalo obrovský počet ľudí, o čom svedčia aj jej predaje. Po mierne kontroverznom titule Halo 3: ODST, tentoraz nastupuje plne nová hra, ktorá by mohla byť s čistým svedomím označovaná číslom štyri. Reč je samozrejme o Halo Reach, novou hranicou štandardu ako sa majú robiť hry na našu platformu. Recenzia síce trochu neskôr, no o to obsiahlejšia a aktuálnejšia. Poďme teda na to! autorem recenze je Superman2

V tom najlepšom treba skončiť. Túto vetu nám Bungie, legendárne herné štúdio, rozprávalo od ohlásenia ich nového trháku, na ktorý netrpezlivo čakalo obrovský počet ľudí, o čom svedčia aj jej predaje. Po mierne kontroverznom titule Halo 3: ODST, tentoraz nastupuje plne nová hra, ktorá by mohla byť s čistým svedomím označovaná číslom štyri. Reč je samozrejme o Halo Reach, novou hranicou štandardu ako sa majú robiť hry na našu platformu. Recenzia síce trochu neskôr, no o to obsiahlejšia a aktuálnejšia. Poďme teda na to!

Ach, Bungie, štúdio ktoré so značkou Xbox preskákalo mnoho rokov sa chcelo s Halo hráčmi rozlúčiť poriadne. Naviazali na obrovský úspech predchádzajúcich dielov a kvalitu vynásobili dvoma. Ako po stránke singleplayeru, multiplayeru a zároveň aj komunitne. Pre starých aj nových hráčov prichystali nezabudnuteľné zážitky pri hre, ktorá dominuje a bude dominovať dlho v rebríčkoch najviac hraných hrách právom. Bungie sa rovnako vytiahlo graficky a ukázalo svetlejšiu a detailnejšiu grafiku, no poďme na to trošku detailnejšie.

Príbehová kampaň je rovnako ako každá z predchádzajúcich Halo hier priemerne dlhá a plná prekvapení. Najväčšie z nich je to, že sa príbeh odohráva pred všetkými doteraz vydanými Halo hrami. Ešte pred útokom Covenantov na ľudí a neskôr samotnú planétu Zem. Tentokrát sa ako člen z partie šiestich Sparťanov, trošku odlišných od klasických SPARTAN-II (Master Chief), vydáte zachrániť planétu Reach napadnutú Covenantmi. Tá je pre ľudstvo a hlavne organizáciu UNSC veľmi dôležitá, keďže je kompletne obývaná ľuďmi a nachádza sa na nej veľmi dôležitý „predmet“ o ktorom ste iste počuli v predchádzajúcich dieloch Halo. Rozhodne ale nebudem spoilerovať ;). Príbeh sa postupne vyvíja a dáva hráčovi možnosť si vyskúšať aké to je, keď na planétu po prvýkrát zaútočia mimozemšťania. Rozhodne zaujme a prekvapí aj tých, ktorí vedia ako to celé dopadne, keďže hrali Halo 3.

Kampaň vás postupne prevedie po rozličných terénoch a dá vám možnosť vyskúšať si takmer každú zbraň a predmet nachádzajúci sa v hre. Najviac šokujúcim je toľkokrát spomínaná návšteva vesmíru v kozmickej rakete. Pôjde síce iba o krátke odreagovanie, no rozhodne stojí za to. Už len kvôli pocitu, kde budete môcť obrovské Covenantské prepravné lode Phantom zničiť do pár sekúnd a dať tým odporným parazitom jasne najavo, kto je tu pánom. Aj pozemné vozidlá sa dočkali vylepšení, poprípade úplne nových typov. Každé z vozidiel má teraz jasne ukázanú schopnosť aj s jej výdržou. Konečne koniec spoliehania sa, že tomu Ghost-ovi snáď to turbo vydrží a tu prekážku preskočí. Všetko je pekne jasné a ukázané v štýle super schopností Sparťanov, o ktorých neskôr.

Okrem tých väčších vylepšení sa toto Halo dočkalo aj menších, no o to príjemnejších, zmien. Na planéte Reach žijú aj bežní obyvatelia, ktorých budete občas normálne stretávať. Poprípade nevinné stvorenia Moa, podobajúce sa našim pávom. Takéto detaily hru naozaj spríjemnia, aj keď si ich človek prv neuvedomí. Ďalšou mini novinkou je vylepšený assasinate kill. Oproti obyčajnému „buchnutiu“ do chrbta sa tentokrát spustia krásne animácie, ako postava podreže druhú. Trikov za ktoré by sa nehanbili ani karatisti s čiernym pásom je viac a záleží len na tom, z akého uhlu na protivníka nabehnete. A to z mini noviniek nie je ani z ďaleka všetko. Hra je celá prešpikovaná rôznymi Easter Eggmi, čiže aj po dohraní kampane si zábavu rozhodne užijete. Ak sa teda nerozhodnete svoje skúsenosti z kampane využiť v multiplayeri.

Ten je rovnako ako kampaň založený na super schopnostiach Sparťanov. V Halo sérii je to niečo úplne iné a dodáva hre úplne nový rozmer. Obleky hrdinov majú teda okrem klasického štítu aj životy, ktoré poznáme už z Halo 3: ODST a možnosť vziať zo zeme (v multiplayeri sú hneď po vybratí povolania) rôzne „aktivátory schopností“. Tie nahrádzajú doteraz existujúce power-upy, ako Bubble Shield, neviditeľnosť, alebo rušičku radaru a podobne. Po novom si môžete „obliecť“ Jet Pack, aktivovať neviditeľnosť spojenú s rušičkou radaru, alebo zamknúť armor, čím sa hráč stane dočasne nesmrteľným no i nehybným.

Túto zmenu Bungie odôvodnilo tým, že sa hráči zbytočne strachovali použiť power up, aby ho mohli použiť neskôr. Čím sa mohlo stať hráčovi to, že ten power up nakoniec nepoužil vôbec. Čo je viac menej aj pravda. Preto máte v Halo Reach schopnosti v oblekoch neobmedzené, akurát sa po použití chvíľu obnovujú. Teda pokiaľ si tu súčasnú schopnosť nezameníte za ďalšiu, keďže aktívna môže byť iba jedna. Pre mňa určite výhodná zmena a s názorom Bungie sa stotožňujem. Hlavne ak hráte kooperatívne a zo spoluhráčmi sa dohodnete na dobrých kombinačných schopnostiach, dosiahnete veľmi pekných výsledkov v hre. V Coope sa dá  hrať až so  štyrmi hráčmi, kde sa síce zabavíte viac, no atmosféra z hry sa čiastočne stratí. Preto odporúčam vyskúšať jak coop tak aj single player kampaň, najme v prvej misii, ktorá doslova atmosférou chrlí . Poprípade rovno na Legendary za achievement :).

Hra s viacerými hráčmi tu ale ani z ďaleka nekončí. Na Covenantoch sa okrem kampane zabavíte aj v móde Firefight. Prvýkrát sa tento mód objavil v predchádzajúcom Halo 3: ODST, no v Reach je niekoľkonásobne vylepšený. Základná myšlienka vydržať nájazdy hord Covenantov samozrejme ostala, vyzerá ale oveľa lepšie. Všimnete si to hlavne v obnove zbraní, ktoré sa už len tak neobjavia na mape, ale doslova pristanú na zemi na akejsi mini rakete. No tie pravé novinky si všimnete, paradoxne v lobby hry. Naskytne sa vám tam pohľad na obrovské možnosti nastavení jak módov tak hry samotnej. Za zmienku stojí invázia Gruntov, kde po vás pôjdu iba Grunti, čo je s aktívnou lebkou Grunt Birthday Party naozaj zábavné :).

Keď už sme pri tých lebkách, treba spomenúť trošku smutnejšiu správu. V hre na žiadne lebky nenarazíte, no od začiatku môžete každú použiť. Bungie asi počítalo s tým, že ste hrali predchádzajúce Halo tituly a bolo by nelogické zbierať rovnaké lebky na iných miestach, každopádne škoda. Na revanš sú v Halo Reach poskrývané Data Pady, čo sú rôzne nahrávky, aké poznáme z Halo 3: ODST kampane. Za ich zozbieranie ale, okrem dobrého pocitu a zistenia trošku viac o histórií planéty Reach, nezískate nič, ani len achievement. Samotné achievementy, sú ale veľmi jednoduché a získať všetky bude záležitosť pár dní častejšieho hrania. Teda až na jeden, kde musíte celú kampaň prejsť na Legendary obtiažnosti… úplne sám. Okrem Awatar Awards a dobrého pocitu získate v Halo Reach za achievementy ďalšie odmeny. Sú nimi unikátne armory a doplnky na vašu postavu, tie sa vám odomknú po navštívení aplikácie Halo Waypoint, ktorá sa pri vydaní Halo Reach dočkala rozsiahlej aktualizácie.

Halo Waypoint je rozhodne komunitným nástrojom. A práve komunita je pre značku Halo veľmi dôležitá, keďže hrať Halo s priateľmi vytvára nezabudnuteľné zážitky. Tým najhlavnejším nástrojom pre komunitu je rozhodne Forge. Objavil sa už v predchádzajúcich Halo hrách a zakaždým naberal na pár nových objektoch, no tentoraz sa po prvýkrát dočkal skutočne viditeľných vylepšení. Najhlavnejšou zmenou je mapa presne určená na úpravu, presnejšie tvorenie – volá sa Forge World. Nie je to síce čisto rovná plocha, no kombinuje všetky elementy pre potreby máp ako vodu, ostrov alebo uzatvorenú miestnosť. A samozrejme obrovské vzdušne priestory, na ktorých sa teraz stavia jedna radosť. Nechýba samozrejme ani úprava ľubovolných máp, čiže si môžete pokojne objektmi prerobiť všetky dostupné mapy a s priateľmi sa na nich „vyřádiť“ v Social Game. Objektom môžete tentoraz nastaviť úplne všetko. Na rozdiel od predchádzajúceho  Forge-u, kde ste pre špeciálne úkony museli používať rôzne triky. Napríklad pre spomínané udržanie objektu vo vzduchu, ste ho museli podopierať ďalšími a tie následne zmazať. Ak ste sa ho ale náhodou dotkli v monitor (upravovacom) móde – spadol. Poprípade donútiť objekty, aby prechádzali cez iné… horor vôbec spomínať :). Všetkým týmto nočným morám je koniec a vy si z objektami môžete robiť naozaj čo sa vám zachce. Rapídneho upgradu sa dočkal aj samotný zoznam objektov. Okrem typických krabíc, dosiek a stĺpov sa pre potreby špeciálnych máp objavili objekty ako jednosmerne priechodné štíty, alebo obrovské gravity lifty. Takisto pribudlo mnoho grafických efektov ako napríklad komixová  alebo westernová grafika. Nezabudlo sa ani na športové objekty. Golfová palica a jamka, futbalová lopta, atď – všetko pekne dostupné v jednom zozname. A práve zoznamy uľahčujú hľadanie špecifického objektu, keďže už nie sú všetky nahádzané v jednom. Možnosti Forge-u sa tentokrát naozaj, naozaj neskutočné.

Začali sme príslovím tak aj skončíme príslovím – to najlepšie na koniec.  Niečo, čo dokáže hráčov ku televízorom a monitorom pritiahnuť každý deň aby si „postrieľali“ ostatných. Niečo, čo vás bude baviť hrať znova a znova. Dosť rečí, aj tak všetci viete o čo ide. Tým najlepším v Halo sérii je rozhodne multiplayer a Halo Reach nie je výnimkou. Napriek všetkým perfektným novinkám sa práve do multiplayer časti budete vracať znova a znova. Poďme si povedať prečo. Po prvé sa v Halo Reach nachádza obrovský počet módov, ako starých tak aj úplne nových. Medzi tie nové patrí napríklad mód z bety Stock Pile, kde nosíte vlajky na základňu, alebo kritizovaný mód Race. Kritizovaný je síce právom, preteky by do oficiálneho zoznamu módov v hre ako je Halo, nemali patriť. No stále je tu možnosť zvoliť iný mód a inú mapu, ešte pred začatím hry. Nie ste už teda odkázaný čisto na osud vo zvolení čo a kde sa bude hrať. Mapy sú samozrejme všetky nové. Z predchádzajúcich Halo hier neostala žiadna. Rovnako ani stiahnuté mapy (DLCčka) sa neprenášajú ako v Halo 3 do Halo 3: ODST. Viac menej by sa to aj dalo očakávať, keďže ide o úplne novú hru, no predsa som v to v krajíčku duše dúfal :).

Každopádne oveľa horším faktom je ten, že všetky dostupné mapy sú iba vyrezané z levelov kampane s iba popridávanými objektmi, ako zbrane a gravity lifty. Uvidíme ako na tom budú mapy z DLCčiek, ktoré už budú zrejme úplne unikátne. Zrejme sa šetrilo miestom na disku. Aj keď kvality máp (čo tieto kvalitné rozhodné sú) hrajú veľkú rolu, dôležitým prvkom sú módy. Ako bolo spomenuté vyššie, vracajú sa staro-nové módy no objavia sa aj také, ktoré boli rozšírené iba medzi komunitou v Social Game hrách. Setlisty sa ale každým patchom upravujú a pridávajú nové módy. Najnovšie videným bol mód Juggernaut, ktorý sa v bete objavil no v plnej hre nie. Po zmieňovanom patchy ho už ale medzi hrami nájdete. Špeciálne vyhradený setlist je pre mód Invasion. Nejde o zombie mód (ktorý je v inom setliste) ako sa môže z názvu zdať, ale o zapojenie trochu deja do multiplayeru. Hráči sú rozdelení medzi Sparťanov a Elity, invázia môže začať. Postupne sa hráči v danom tíme snažia obsadzovať územia aby sa dostali až ku jadru. Ak sa im ho podarí získať a vyniesť na určené miesto, príde poňho podľa víťazného tímu Covenantská alebo UNSC vesmírna loď. Zakončenie je naozaj perfektné 🙂

Ako posledným bodom je úplne vynovený systém odmien a levelovania. Oproti starším Halo hrám, kde bolo jediným postupom v multiplayeri získavanie vyšších a vyšších hodností sú v Halo Reach, okrem hodností, aj takzvané kredity (Credits, cR). Tie získavate za úplne všetko. Dokončenie multiplayerovej hry, headshot, assasinate a za ďalšie a ďalšie medaily, úspešnosť v tabuľke hry a podobne. Tým najlepším spôsobom sú ale challenge. Delia sa na daily a jeden weekly challenge, teda denné a týždenné. Všetky sa resetujú podľa ich názvu, čiže pokiaľ za deň napríklad nestihnete získať 15 asistencií v multiplayeri, v ďalšom dni musíte začať od znova a s úplne novými úlohami.

Je to rozhodne príjemné spestrenie hry, ktoré vás bude pri Reach-y držať zase o kúsok dlhšie. Potešia sa aj hráči bez Live gold účtu, pretože challenge sa okrem multiplayeru občas zamerajú aj na single player úlohy. Kredity sa budú teda sypať jedna radosť. Všetky tieto kredity slúžia ako odmena hráčovi, ktorý si ich môže všetky zameniť. Dajú sa kúpiť rôzne obleky a doplnky pre Sparťana a možností je naozaj mnoho. Okrem armorov vám hra ponúkne hlasy/dabing postavy do Firefightu alebo rôzne efekty (okolo hlavy máte blesky, po headshote sa objavia konfety ako v Grunt Bir. Party a podobne). Možnosti využitia kreditov je skutočne mnoho takže nikto nemôže povedať, že by boli zbytočné ako celkovo, tak v neskorších fázach hry, keď ich budete mať skutočne mnoho.

Grafika a hudba – dôležité prvky hier, ktoré Bungie spravia vždy po svojom. Pre nich boli typické: hudobný doprovod nezabudnuteľný a grafika dostačujúca. Bolo tomu tak doteraz no v Reach sa situácia ohľadom grafiky o trošku mení. Vizuálne spracovanie prešlo viacerými zmenami a okrem svetlejšej hry, ktorá mi príde trošku tmavšia oproti Halo3: ODST , kde bolo svetlosti a odrazov až moc, sa dočkalo vylepšenia detailov celej hry. Pred vydaním média hlásali že jediná zbraň má v Reach viac polygónov ako celý Master Chief v trojke dohromady. Či je to skutočne pravda sa asi nedozvieme, no rozhodne vyzerajú zbrane, a nie len tie, vynikajúco. Vidieť to je aj na tvárach postáv, ktoré boli u značiek Halo doteraz naozaj hrozné. Všetko vyzerá jednoducho reálnejšie a menej rozprávkovo čo si uvedomíte po dlhšom hraní Reachu a následnom zahratí starších Halo titulov. Nechcem tým ale povedať, že sa jedná o nejaké grafické nebo, miesta na zlepšovanie sa nájdu vždy :). Hudobný doprovod ale rozhodne nezaostáva a znova sa nám naskytajú epické situácie práve vďaka perfektnej hudbe.

9

Rozhodne je hra ako po stránke single playeru a o to viac multiplayeru, naozaj nezabudnuteľná a stojí za okamžitú kúpu!
26. 03. 2019 • lindros88cze3

RECENZE: Sekiro: Shadows Die Twice

Každá nová hra od japonských mistrů z FromSoftware je velmi očekávanou záležitostí. Ani ne tak pro hru samotnou, ale jestli bude zapadat mezi ostatní hry studia a jestli poskytne hráčům stejnou výzvu a uspokojení jako předchozí hry. V případě Sekiro: Shadows Die Twice je odpověď jasné ano, i když nějaké výtky se vždycky najdou. Především se jedná o pokrok oproti předchozím hrám studia, a to navzdory skutečnosti, že se drží osvědčeného receptu,...

»
23. 03. 2019 • chaosteorycz7

Recenze: Tom Clancy’s The Division 2

Bílý dům, to majestátné sídlo nejmocnějšího muže světa, toho zažil už dost. Stal se terčem britských vojsk, což vedlo k rozsáhlému požáru a následné rekonstrukci. Byl svědkem slavnostních inaugurací, válečných porad, krizových schůzí, historických milníků a také nějaké té avantýry. Co nestihnul ve skutečném světě, to napravili dychtiví spisovatelé a lační scénáristé. Už si ani nepamatuji, kolikrát americká ikona vybuchla a kolikrát ji obsadily invazní jednotky. Na něco si stačil lidských...

»
19. 03. 2019 • CryLineT2

Recenze: One Piece: World Seeker

Piráti nemusí mít vždy odstrašující jména a vzhled zanedbaného uživatele sociálních služeb. Jsou kultury, kde pohled na korzára připomíná návrat do dětství. Cestu zpět do let, kdy jsme s chlapci ze sousedství blbnuli v polích rostlého obilí. Na hlavě slaměný klobouk, v koutku stéblo a na sobě otrhané oblečení s krátkým střihem. To je vizuální vizitka kapitána Luffyho, hrdého vůdce Slamáků a hlavního hrdiny mangy One Piece.

»
16. 03. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: LEGO Movie 2 Videogame

Skládání kostiček je nejen velice uklidňující, ale také zábavný způsob, jak v sobě probudit tvořivého ducha. Stavět můžeme buď podle nějakého plánku, nebo ještě lépe, podle vlastní chuti a představivosti. Kreativní jedinci si navíc v dnešní době mohou vybrat, zda se chtějí „zapotit“ při fyzickém skládání kostiček, nebo všechny své vize a fantazie otisknout do virtuálního světa. Fyzické stavění dokáže velice dobře zprostředkovat legendární stavebnice LEGO, jež má přesah i do virtuálního...

»
09. 03. 2019 • chaosteorycz8

Recenze: Devil May Cry 5

Není úplně jasné, jak se tyto dvě osobnosti potkaly. Natož, co je spojilo do jedné dějové linie, ve které jsou démoni lovným artiklem, lidé obyčejnými návnadami a svět obrovskou oborou. Možná si za to Alighieri může sám, neměl se ve své Komedii tak bratříčkovat s peklem. A ještě do toho tahat ženskou, co by buzolu světem zatracenců. A pátý římský císař? Ten by si ubytování ve vroucím kotli zasloužil krutostí, před...

»
05. 03. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: DiRT Rally 2.0

Automobilismus je nedílnou součástí naší společnosti a spousta lidí si bez auta nedokáže svůj život ani představit. Je přitom jedno, jestli je to strejda s baretem ve Fábii, nebo týpek za volantem silného BMW. Potkat některého z nich na silnici je denní výzvou a zkouškou našich nervů. Na jednoho se nadává, druhého by člověk vyzval k závodu nebo opuštění volantu. Ať máte na silnici výbušnější povahu nebo řídíte v klidu, jedno je jisté....

»
02. 03. 2019 • lindros88cze4

RECENZE: Trials Rising

Série Trials, kterou lze kvalifikovat jako fyzikální plošinovku s motorkami, se po pětileté pauze vrací, aby nám naservírovala další návykovou jízdu, ale i frustrující zážitky, na které jste už asi zvyklí. Ačkoliv je Trials Rising již šestou hrou této značky, je nejspíše i tou nejvhodnější pro nováčky, o čemž si ale ještě napíšeme.

»
27. 02. 2019 • p.a.c.o0

RECENZE: Degrees of Separation

Není snad většího protikladu, než tepla a zimy. Sluníčko, příjemné počasí, sezení na zahrádce. Všechny tyhle aktivity si umíme dost dobře představit a spousta z nás se na ně těší. I zima má rozhodně něco do sebe. Nemyslím teď plískanice, hnusný šedý sníh ve městě a teploty kolem nuly. V té správné zimě je všude krásná sněhová pokrývka, teploty pod nulou, ale sluníčko mají společné, byť je pravda, že v zimním období si...

»