RECENZE: Halo Wars

Autor: DandyCZE Publikováno: 27.2.2009, 15:46

Publikováno: 27.2.2009, 15:46

Přiřazené štítky

Sociální sítě

O autorovi

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 238 článků

Planety jsou v ohrožení a do boje vstupuje naše rasa, aby zabránila blížící se katastrofě. Jedno víme jistě… selhat nesmíme. Na konzolu Xbox 360 přichází další exkluzivní titul a to z řad strategií, které zrovna na této platformě nemá na růžích ustláno. Na konci roku 2008 vyšly asi dvě největší pecky v oblasti strategií a obě se snažily urvat své fanoušky. Každá vsadila na jinou kartu. Red Alert 3 vsadil především na skvělou pověst, bohatou kampaň a neskutečné filmové sekvence. Naproti tomu hra EndWar se pokouší vstoupit na tenký led hratelnosti a nabízí hráčům dost neobvyklou věc a to ovládání jednotek hlasem! Můžete si teda do mikrofonu zařvat FIRE! a vaše jednotky se do toho pořádně opřou. I přes nesporné kvality obou her (zejména EndWar) se strategická komunita na Xbox 360 žádné vyložené pecky nedočkala. Do hry vstupuje Halo Wars a my si dnes povíme jak si vedla…

Halo Wars
Tahle hra se mohla hned opřít a také opřela a pěkně svezla, se skvělou akční sérii Halo. Milovníci této akční série, tak byli první, kteří řešili otázku zda vybočit z vyzkoušených a osvědčených vod akčních her a zkusit netradiční pohled na Halo svět. Málo kdo ovšem ví, že svět Halo nenechal stranou ani knižní vydavatele a vy jste se tak mohli dočkat knižního zpracování. Do češtiny byly přeloženy hned 3 díly této ságy a například u našeho partnera jste mohli při koupi Halo Wars dostat právě první díl této knihy, jako bonusový dárek. Pokud už jsem u toho příběhu, tak musím říct, že svět Halo je propracovaný a pokud mu jednou propadnete už vás nepustí.
Samotná strategie Halo Wars vás už od úvodního intra naláká na krásné videa a animace, které ve vás vzbudí naprosto neotřesitelnou jistotu, že právy vy jste ten, co změní svět a hra vás naprosto pohltí. Pokud řeknu, že nádherná videa vás uvedou skoro do každé mise a jejich délka je opravdu slušná, tak musíte doslova jásat. Příběh je zmáknutý do puntíku a vy si ho budete užívat.

Fire!
Shlédnul jsem první video a hned je mi jasné, že jde do tuhého. Bereme zbraně a jdeme si proklestit cestu k našim jednotkám. Úvodní mise vás hned vrhne do boje na nádherném terénu, který vás upoutá svým zpracováním a to především ponurým a zimním prostředím. Grafika je opravdu na strategii pěkná a podmanivá hudba a atmosféra přesně dokreslují danou planetu. Seznamujete se s ovládáním hry a pod svoji kontrolu získáváte první bojové jednotky. Určitě si hned v první misi užijete najíždění do Covenantů a jejich zbídačená těla vás budou motivovat k dalším hrdinským kouskům.

Strategie jsou hračka, ale bože kde je myš?
Nyní bych si dovolil vytáhnout v recenzi strategické hry asi to nejdůležitější a to je ovládání. Pokud jste někdy hráli třeba strategie na PC, tak je pro vás jistě pohled na gamepad a jeho ořezané možnosti doslova strašidelný. Já osobně patřím mezi ty zasažené PC hraním a popravdě mám přesně tyto obavy. Jak se to může ovládat bez myši? Odpověď je ovšem jednoduchá… jde to a velmi dobře. Smekám před týmem, který pracoval na ovládání a přichystal nám stratégům na Xbox 360 doslova herní lahůdku. Hra vám umožní jedním klikem se přesunovat po bojišti a akce, kde se něco děje. V místě bojiště si můžete bleskově označit všechny jednotky z mapy a povolat na krizové místo nebo naopak využít pouze lokálních bojovníků a směle se soustředit na dílčí bojiště. Pohyb po mapě je díky minimapě velmi rychlý, takže vám neuteče nic. Pánové mysleli i na boj větších uskupení, které máte celé označené a směřujete na jeden cíl. Z označených jednotek můžete vybrat pouze určitý typ jednotek a s nimi podniknout třeba jiný zákeřný úder.

Ale abych jenom nechválil. Přestože je ovládání velmi dobré, mě osobně hodně vadila nemožnost si označit jednotlivé bojové skupiny a mezi nimi se přepínat. Pokud vedete boj v pravém rohu obrazovky a chcete se rychle přepnout na jižní roh, kde dostáváte na frak, tak to překlikávání a následné označení všech jednotek v oblasti je dosti zdlouhavé. Je mi jasné, že nejde vše na těch pár tlačítek vnutit, ale mě osobně to vadilo hodně. Při té nejčernější kritice bych pak zmínil, „nekonečný omyl“, kdy chcete vybrat jenom lokální jednotky a omylem označíte všechny na mapě a dáte jim povel. V tu chvíli začíná masakr a dobrovolné darování vašich kamarádů. Chápu, že je to moje chyba, ale třeba tlačítko pro reset posledního úkolu by se fakt hodilo.

 

Stavíme a stavíme a pořád je toho málo…
Ke každé pořádné strategii patří suroviny a základní tábor. Pro potřeby jednoduchosti je pro vás v Halo Wars připravena základna, která má ve své podstatě 3 velikosti a bude jenom na vás, jak si ji upravíte. V základní formě máte prostor na vybudování doků pro zásobovací lodě a čím víc jich máte, tím rychleji k vám proudí suroviny. Autoři vás tak uchránili od sbírání surovin a hledání zdrojů po mapě. Pro mě osobně to byl skvělý tah a je pouze na vás, jaké si zvolíte obsazení základny. Kromě zásobovacích doků, je asi nejdůležitější elektrárna, která logicky dodává šťávu pro vaši základnu a také se využívá při vývoji složitějších vylepšení. Budovy na energii jsou nejdražší a ze začátku hry je to vždy asi největší brzda vývoje. Takže bedlivě plánujte co postavíte. Poslední nevojenskou budovou je výzkumná laboratoř, kde si pohráváte s technologiemi a připravujete pro svá vojska to nejlepší, takže bez steroidů ani na bojiště nelezte!

Nyní už na vás čekají pouze vojenské budovy, které vám dají do rukou zbraně, které dokážouCovenantům „natrhnout prdel“. Základní vojenská budova vám nabídne dva mariňáky a to klasické bojovníky Halo s pořádnou útočnou zbraní v ruce a pak plamenometníky, kteří si poradí s každou havětí, co se objeví v dosahu jejich zbraní. No pěchota dobrá, ale chce to taky nějakou těžkou výzbroj.

V další budově si vychutnáte vozítka a tanky. Bohužel Halo Wars je posazeno do klasického klíče kámen, nůžky papír a to znamená, že máte vždy přesně dané na co daná jednotka je. Je to možná škoda, že variace zbraní není větší. Stále se totiž budete točit v omezeném kruhu tří druhů jednotek. Strategičtí mágové, co čekají na velkou různorodost bitev budou zklamaní. Halo Wars je především o dobré skupině a hromadných útocích po vzoru sovětských vojsk za druhá světové války … Huráááááá! Proto i výroba jednotek a zbraní mi přijde na nějaké vedlejší koleji. Abych nezapomněl, tak máte k dispozici samozřejmě i letadla a letecké jednotky.

Protivníků přibývá. Kromě Covenantů už je zde i zapomenutá rasa. Ta vzdoruje každému a Covenanti se snaží otevřít bránu ke starověkým zbraním, které dokáží lidstvo zastavit. Ale jsme tu přece my a nás si jen tak někdo nepodá. Takže bránu do světa starověkých zbraní zavřeme. A je konec! Bohužel je to tak, největší slabinou Halo Wars je její délka. Jak vás uchvátí děj, nádherné filmy a poměrně dobré ovládání, tak z příjemného hraní vás jako řev padajících korábů vytrhne fakt, že už je konec.

A když je konec, tak zavoláme na kamarády
Halo Wars vás nezklame ani v multiplayeru. Servery ve výtečné kondici nabídnou hru bez sekání a je už pouze na vás, jaké módy patří mezi vaše oblíbené. Musím říct, že mě nejvíce zaujal mód 2 vs 2 a proto jsem se rozhodl připravit i turnaj na našem webu. Takže sledujte stránky. Ale zpět k multiplayeru. Podle mě mulťák trpí jednou nemocí a tu jsem už zmínil v recenzi singlplayeru. Jednotky na obou stranách jsou takové zrcadlo, akorát jinak vypadají. Takže taktizování si moc neužijete. Je to spíše o tom, dobře rozjet základnu, zajistit dobré zásobování a pak vyrobit co nejvíc a soupeře zakopat do země nebo ještě lépe pod zem.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Halo Wars je hra, kterou by měl vyzkoušet možná opravdu každý hráč. Ovládání je opravdu velmi jednoduché a atmosféra hry vynikající. Vše jsem prošel na jeden zátah a musím říct, že to už se mě dlouho nestalo. Hra vás nebude brzdit svojí obtížností a případně nějakou nudnou vsuvkou. Do hry vstoupíte jako do příběhu a ten si budete sledovat jako film na DVD a přitom si tak nějak ladně budete ten film sami hrát. Smekám před tvůrci, kteří nám dali hru, ke které sednete a na jeden zátah ji dohrajete. Jediná výtka patří samotné délce, kterou si můžete vynahradit v multiplayeru.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»