RECENZE: Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning

Autor: japo Publikováno: 15.12.2020, 18:16

Publikováno: 15.12.2020, 18:16

japo

Je autorem 9 článků

Když před osmi lety vyšla původní Kingdoms of Amalur: Reckoning, recenze byly v podstatě veskrze pozitivní. Ostatně nebylo v divu, hra dostala do vínku od svých autorů vše podstatné pro kvalitní RPGčko. Stvořitel vesmíru, historie a vlastně veškerého „lore“ království Amaluru nebyl nikdo jiný, než skvělý fantasy spisovatel R.A. Salvatore, mimo jiné duchovní otec legendární postavy jiného vesmíru Forgotten Realms, Drizzte Do Urdena. Dalším důležitým spoluautorem hry byl Todd McFarlane, v USA velmi etablovaný kreslíř komiksů. Maloval hlavně v devadesátých letech dvacátého století Spider-mana, jako první namaloval postavu Venoma, a také pomáhal stvořit Spawna. Tod se ujal role kreativního ředitele a udal tak směr, kam se graficky bude celá hra ubírat. Další zkušenou tváří týmu byl pak původně tvůrce deskových her, později hlavní autor designu Morrowindu a Oblivionu, Ken Rolston. Těžko si přát do vínku lepší kombinaci – financování hry dokonce podpořili naprosto unikátně občané a daňový poplatníci státu Rhode Island, a to částkou 75 milionů dolarů. Hra se nakonec neprodávala špatně, recenze měla skvělé, ale zřejmě měla nedostatečný marketing, takže bohužel zapadla a její vývoj se nikdy nezaplatil. Poplatníci Rhode Islandu se se společností 38 Studios soudili, a zamýšlené pokračování nikdy nevyšlo. Až nedávno při svém tažení východem i západem koupili práva na značku THQ Nordic a rozhodli se dát hru oprášit zkušenému studiu Kaiko, které se již etablovalo zejména při remasteru obou dílů skvělých Darksiders.

Nemá smysl dopodrobna recenzovat hru od píky – jádro hry zůstalo stejné. Hra byla i v režimu zpětné kompatibility pro Xbox One, takže šanci si ji zahrát měli i mladší hráči, které X360ka minula – ostatně opravdu slušných RPG zase tolik nevychází. Zaměřím se tedy na kratší shrnutí a hlavně novinky, které přináší verze Re-Reckoning.

Úspěch Amaluru mezi hráči i recenzenty byl dán souběhem několika kvalitních vlastností hry, přičemž dohromady prostě tvoří opravdu dobrý a plynulý herní zážitek. Pro mě to například znamená, že u RPGčka všechno šlape jak dobře namazaná mašina – příběh je dostatečně zajímavý a má temný fantasy podtón, umělecké zpracování neubíjí vaše smysly, ale naopak je hladí a těšíte se na každou novou lokaci, vývoj postavy je srozumitelný a každý level up vám přináší potěšení. Lootování, neboli sběr zbraní, zbroje, upgradů a zlata, prostě pokladů, je důležitým pomocníkem na cestě ke zdokonalení vaší postavy, aby obstála v boji proti nepřátelskému prostředí. Loot je přehledně označkován barvou dle vzácnosti. V neposlední řadě pak soubojový systém musím umět během pár desítek minut, a nesmí mě příliš frustrovat, ani při opakovaných soubojích, zároveň ale musí zůstat výzvou po celou dobu hry. Třešničkou na dortu jsou pak samozřejmě souboje s bossy, kde byste měli využít všech schopností a výbavy postavy na maximum. Hratelnost byla prostě na velmi dobré úrovni, umělecká a grafická stránka, zvuky a hudba taktéž vysoký nadprůměr – samozřejmě RPGčka se od té doby dost posunuly, takže dnes bychom asi byli při hodnocení mírně přísnější, nebo bychom byli lehce zmlsanější – na druhou stranu rozhodně Kingdoms of Amalur zůstává nadprůměrnou hrou.

Kaiko, kteří dostali od THQ Nordic na starost oprášit tuto hru, se nevydali tou nejsnazší cestou – to znamená nevylepšili pouze kosmeticky grafický kabátek, ale vylepšovali i herní mechaniku. Mezi vylepšení jmenovitě patří:

• Nová obtížnost Very Hard pro zkušené hráče.
  • Zámek úrovně zóny byl upraven – nově hra přepočítává úroveň zóny při každém, i opakovaném průchodu úrovně. Dříve byl zámek úrovně uložen v prvním savu, který hráč v zóně udělal.
  • Kalkulace úrovně zóny – dříve každá úroveň měla stanovený minimální a maximální level nepřátel. Nyní se úroveň nepřátel přepočítává podle nastavené obtížnosti hry. Při nízké obtížnosti pár levelů nepřátelům ubere, při vysoké naopak.
  • Množství zkušeností za zabití silnější nepřátel bylo vybalancováno, aby nedocházelo k přelevelování postavy v jednotlivých zónách, zejména při prvním průchodu hry.
  • Bedny s vybavením nyní ukládají pouze vygenerovanou kořist, když jsou otevřeny, zatímco předtím ji ukládaly při vstupu do zóny a byly vygenerovány na aktuální úroveň hráče.

• Pravidla generování lootu byla pozměněna, takže budete častěji dostávat předměty, které odpovídají vašim schopnostem postav. Kořist se generuje většinou náhodně, ale zvýšili jsme váhu kořisti, která lépe odpovídá sestavě dovedností hráčů, a máme virtuální počítadlo, které zvyšuje šanci na lepší loot, když nenajdete nic dobrého.
  • Obsahuje všechny DLC, které byly dosud ke hře vydány (přidávají dalších 20 hodin k základní hře).
  • Vysoké rozlišení a vylepšené snímkování – 4K 60FPS pro Xbox One X a Xbox Series X|S.
  • Textury ve vyšším rozlišení (hodně je znát u postav), lepší nasvícení.
  • Nahrávací časy na Xbox Series X|S jsou redukovány na minimum.

Pokud se mám zastavit u grafických vylepšení, je samozřejmě citelné oproti 8 let staré hře na Xbox 360, ale je vidět, že stále se pořád jedná o modifikovaný engine staré generace. Nicméně vysoké rozlišení v kombinaci s lepšími texturami a vylepšeným nasvícením jsou příjemným bonusem pro nové hráče. Ostatně posuďte sami z obrázků nebo videa.

Je záhodno zmínit, že i pro hráče, kteří mají království Amaluru prochozené skrz na skrz má THQ připraveno něco nového – příští rok by mělo vyjít zcela nové rozšíření hry Fatesworn.

7

Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning zůstává v jádru skvěle hratelnou akční RPG. Vyladění některých herních mechanismů a nový grafický kabátek mu pouze přidávají body. Technické provedení je ale přeci jen příliš kompromisní, neboť vychází z osm let staré hry. Amalur tedy lze považovat za solidní remaster, který nabídne skvělý zážitek novým hráčům, pro něž je hratelnost zásadní, a zároveň nezklame ani ty, kteří si rádi hru projdou znovu, třeba na novou obtížnost Very Hard.
05. 05. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Under the Jolly Roger

Až si jednou hráči uvědomí, jak hanebně tráví volný čas a celý herní průmysl řachne, můžou si vývojáři pořídit maringotky, hadry z třetí ruky, kouli z čínské lidové sklárny a vyrazit věštit tužby mezi kolotočáře. Oni totiž nejlépe vědí, po čem srdce mé prahne a v případě pirátské tématiky jde hlavně o multiplayerový zážitek. Nikdo jiný mi tak ješitně nepotopí plavidlo jako korzár od jiné konzole. A nikdo jiný mi nepřekazí bitevní vřavu...

»
04. 05. 2021 • SeedarCZ0

Recenze: NieR Replicant ver.1.22474487139

Remake, remaster, ani jedno? Původní hra Nier, která se v roce 2010 objevila na našich trzích po úspěchu v Japonsku, se příliš velké ovace nedočkala. Vydavatelství ale hře dalo ještě šanci a to je jen dobře. Po velmi úspěšném Nier: Automata (součástí Game Pass) se fanoušci série dočkali přepracované verze původní hry Nier: Replicant (číslo verze s dovolením nadále vynechám :D). Povedlo se vydavatelství Square Enix na trh vydat další...

»
28. 04. 2021 • japo0

Recenze: The Sinking City (Series X|S)

„Pro mír a bezpečnost lidstva je naprosto nezbytné, aby některá temná, mrtvá zákoutí a neprobádané hlubiny Země zůstaly v pokoji, aby se spící abnormality neprobudily k životu a rouhavě přežívající noční můry se nevydaly ze svých temných doupat  k novým a větším výbojům.“ H.P. Lovecraft – Hory šílenství

»
26. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Beyond Enemy Lines – Remastered Edition

Na pořádný válečný singl se čeká déle než na očkování proti netopýří chřipce. Prostor tak mají menší tvůrčí celky, jejichž ambice nesahají k milionovým prodejům, ale k pořádné atmosféře, vytříbené hratelnosti a zajímavé zápletce. Když jsou navíc tématem Sověti toužící rozpoutat světovou válku, je duše tuzemského hráče ochotna zahodit vidle, řízky i pivo a okamžitě vyrazit střemhlav na Moskvu. Nebo aspoň do nejbližšího obchodu pro ruskou zmrzlinu a ruské vejce, které na...

»
25. 04. 2021 • SeedarCZ0

Recenze: Hitchhiker – A Mystery Game

Minulý týden nabídku her Xbox posílil další nevšední titul. Hitchhiker je adventura, jejíž vývoj hry má na svědomí studio Mad About Panda. Že vám to nic moc neřekne? Nebojte, nejste sami.

»
24. 04. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: MotoGP 21

Rok se s rokem sešel a opět nadešel ten čas, vymyslet nějaký úvod pro následující recenzi. U pravidelně vycházejících her je to větší oříšek než u jiných, ale to už jsem jistě u nějaké recenze psal. Naštěstí u série MotoGP došlo k tomu, že po dlouhých letech vypadla z kalendáře velká cena Brna, takže úvod můžu věnovat tomu. Je to do jisté míry škoda, protože závod měl u nás tradici a velkou diváckou...

»
23. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: In rays of the Light

Vítejte v místě, kde včera neexistuje a zítra již bylo. Ve světě prázdných chodeb, rozpadlých zdí, špinavých ulic a… ne, nejsme v Mostě. Ani sousedním Litvínově. Tentokrát se cestuje mnohem dál na východ. Až za Mrazíkem, nesmrtelnou Ladou Nivou a agresí měnit budoucnost dějin mocí. A přestože by příběh mohl být zasazen kamkoli, zrovna v těchto exteriérech má své nesmazatelné kouzlo a až psychologický přesah. Jen se nesmíte bát samoty. A temnoty.

»
17. 04. 2021 • HusekD0

RECENZE: Spacebase Startopia

Strategie u mě vždy patřily mezi oblíbený žánr her. Ačkoliv se v posledních letech začali objevovat na Xboxu častěji než tomu bylo doposud, tak i přesto jsou stále opomíjeným žánrem. Právě z tohoto důvodu je to pro mě vždy velkým překvapením, když k nám nějaká ta budovatelská strategie zavítá. Přesně tak jsem to měl i se Spacebase Startopia od vývojářů z Realmforge Studios. Už z prvních obrázků a trailerů jsem měl velkou radost a chuť...

»