RECENZE: Lara Croft and the Guardian of Light

Autor: tonyskate Publikováno: 16.8.2010, 12:52

Publikováno: 16.8.2010, 12:52

Je autorem 3917 článků

Na začátku března jsme se dočkali oznámení nového dobrodružství s prsatou hrdinkou Larou Croft, které ale nespadalo pod sérii Tomb Raider a ještě navíc na vše koukáte ze zcela jiného pohledu. Někteří možná byli skeptičtí k takovému odbočení, ale po dohrání tohoto kousku, musíte říci, že jsme byli příjemně překvapeni. Více se dozvíte v naší recenzi…

Studio Crystal Dynamics, které stojí za vzkříšením značky Tomb Raider, vsadilo letos na jaře na divokou kartu a namísto zcela nové hry z této známé série, pouze uchopili starou dobrou Laru Croft a umístili ji do zcela nového rozměru a ještě k ní přihodili partnera. Lara Croft and the Guardian of Light je tedy něčím zcela novým a především svěžím. Prsatá hrdinka už procestovala snad nový svět a odhalila toho opravdu spoustu a párkrát už i snad zachránila svět a ani příběh tohoto digitálního dobrodružství nebude jiný. Příběh vás zavede do neznámých oblastí, ale vše započne, když Lara odhalí Chrám Světla, v němž odpočívá pradávný artefakt známý jako Zrcadlo Kouře. Když se tedy Lara konečně dostane k tomuto vzácnému artefaktu, překvapí ji skupina žoldáků, které vede jistý Vasco. Vasco samozřejmě chce Zrcadlo Kouře ukrást a vydělat na něm pěkný balík. Vypustí tak ale Xolotla, zlou bytost uvězněnou po mnoho let v zrcadle. Xolotl zabije Vasca a unikne se Zrcadlem Kouře. V tu chvíli je probuzen i Totec, Strážce Světla a obviňuje Laru. Vysvětlí jí, že právě bylo vypuštěno zlo. Lara a Totec tedy spojí své síly, aby sledovali Xolotla, porazili jej a navrátili zrcadlo zpět na jeho místo, než bude celý svět vtažen do nikdy nekončícího věku temnoty.

Jak jste již jistě postřehli ze screenshotů, tak vše se odehrává z izometrického pohledu. Kamera je zcela fixovaná, takže si ji nemůžete upravit, ale nemusíte se bát. Všechna prostředí a situace, kdy potřebujete dobrý výhled, jsou vystavěny tak, aby odpovídali pohledu kamery. Někdy se možná jen ztratíte při přiběhnutí ke stěně směrem k vám, ale to už se objeví nápis, abyste měli přehledy. Z popisu příběhu jste také mohli vycítit, že jelikož jsou dvě hlavní postavy, tak se poprvé objevuje i kooperace. Zatím tedy máme nový pohled a kooperaci, což jsou naprosté novinky pro tuto značku. V kooperaci si tedy můžete zvolit, jestli chce hrát za Laru či Toteca. Každá postava má samozřejmě své určité vlastnosti. Co se týče příběhu, tak je stejný a většina cut-scén je na základě herního engine, takže se další postava přidá bez problému. Pokud totiž chcete hrát sami, tak samozřejmě můžete. Některé části příběh jsou pak vyprávěny formou obrázku s doprovodným komentářem, ale to se zrovna Lara a Totec náhodou shledají. Obtížnost není pro dva hráče nějak zvláště větší, ale musíte spolupracovat při různých překážkách. Lara například má hák, který slouží k přehupování propastí či jiným věcem. Musíte tak třeba Toteca při jeho skoku chytit a vytáhnout. Totec zase vlastní štít, který slouží k odrážení projektilů anebo na něj můžete vyskočit.

V základním vybavení Lary jsou klasicky dvě pistole a od Toteca dostane hned ze začátku kopí. Totec má pouze kopí, ale i to se čase změní. V tomto bodě dostává Lara díky kopí výhodu, protože jej můžete hodit do zdi a vyskočit na něj. Totec je moc těžký a kopí jej neudrží, takže jej Lara musí vytáhnout pomocí háku. A tak vzniká další spolupráce, ale zpět ke zbraním. Postupně narazíte na samopaly, uzi, kulomety, plamenomety, granátomety a nechybí ani bazuka. Tyto pro Toteca nezvyklé zbraně může využívat i on sám a naučí se s nimi zacházet velmi rychle :-). Celkem může mít každá postava čtyři zbraně, které můžete obměňovat. Ve výběru spatříte jejich vlastnosti a také, jakou mají spotřebu nábojů. Dvojice pistolí mají samozřejmě neomezeno zásobníků, ale pro ostatní zbraně už musíte sbírat krabičky s náboji, podobně jako lékárny, které se většinou nachází ve vázách. V každé úrovní se ale nachází vylepšení, které zvětší vaše zásoby zdraví a nábojů. Kromě standardních zbraní se zde nachází i bomby, které můžete odpálit na dálku. Lze tak zranit více nepřátel naráz a třeba kostlivce zničíte jen s pomocí exploze. Další výhodnou bomb je, že je můžete použít i k řešení hádanek a kolikrát ani nemáte jinou možnost.

Kromě zbraní, ale můžete sbírat i artefakty a relikvie. Artefakty mají několik stupňů, jsou bronzové, stříbrné a zlaté a pak se dělí podle tvarů. Zpočátku vám artefakty vylepšení jednu vlastnost, ale druhou zase poškodí. Vlastnostmi jsou zbraně, obrana, bomby (rozsah výbuchu) a rychlost. Zlepšíte si tak třeba účinek zbraní, ale zmenšíte rozsah bomb. Zlaté artefakty už ale mají jen pozitivní vlivy. Celkem můžete mít zaráz až dva artefakty a jednu relikvii. Relikvie ale mají odlišné vlastnosti (regenerace zdraví, nábojů, větší poškození atd.), avšak aplikují se pouze, když zabijete určité množství nepřátel. Pro většinu artefaktů a relikvií ale musíte navštívit chrámu, které tyto předměty ukrývají. Prvně rozlousknete nějakou hádanku a pak získáte slíbenou odměnu. Za získání všech relikvií, artefaktů a zbraní, získáte achievement a můžete se označovat za skutečné vykradače hrobek ala Tomb Raider.

Po celou dobu hry vás doprovází bodové ohodnocení za nepřátele, sbírání diamantů a mnoho dalších věcí. V každé misi můžete dosáhnout určitého bodového ohodnocení, a když dosáhnete nejvyššího hodnocení, získáte nějakou zbraň. Kromě bodů se v misích nachází i hlavní, ale především vedlejší objekty. V každé misi například můžete posbírat 10 červených lebek, splnit misi pod daný čas, zabít nějaké monstrum, zničit určitý počet věcí (vozidel, sloupů) a mnoho dalšího. Za každý takový splněný objekt získáte vylepšení či artefakt. Škála nepřátel není zcela pestrá a po většinou se setkáte především s posluhovači Xolotla, avšak narazíte třeba i na pavouky. Nechybí ale bossové, takže se utkáte s dinosaurem nebo gigantickou piraňí. Některé souboje s bossy ale nejsou vždy o síle a musíte spíše využívat pastí či budete unikat před překážkami. Většina hádanek je poměrně bezproblémových a možná dostanete jen trochu zabrat, když se budete snažit získat artefakt v chrámu, jinak by neměl nikdo mít potíže. Objeví se i známé ‘časovky‘, ale ani ty by vás neměli zastavit. Přesto se jedná o pěkná nápady v hádankách, jako je odpálení koule přes propast pomocí bomby a další kousky.

Jedná se sice o stažitelný Xbox Live Arcade titul, ale úroveň vizuálního zpracování je opravdu vysoká. Prostředí jsou zpracována velmi detailně a modely postav se taktéž povedly. Na poměry digitální hry, vypadá hra vskutku skvěle a možná tomu i odpovídá velikost 2GB. Nechybí ani kvalitní zvukové efekty včetně hudebního doprovodu. Namluvení postav se drží klasického standardu, ale ve hře se toho stejně moc nenamluví. Během celé hry je poměrně přiměřená obtížnost a až ke konci hry se obtížnost rapidněji zvedne. Obtížnost si také můžete nastavit, ale na střední volbu byste neměli mít velké potíže. Průměrně vám hra zabere asi 7 až 8 hodin, což je dost a navíc si ještě hru můžete užít v kooperaci, i když té online se dočkáme až 28. září formou patche zdarma. A ještě můžete vysbírat všechny artefakty, zbraně a splnit nepovinné úkoly. Navrch ještě zmíníme, že hra obsahuje dvojici Avatar Awards, které získáte po dohrání hry. Jedná se o obleček Lary z džungle (pro dámy) a oblek žoldáka (pro pány).

9

Lara Croft and the Guardian of Light je nejen skvělým zakončením letošního Summer of Arcade, ale také jedná se o špičkový titul, který zcela odpovídá ceně 1200MS bodů. Za tuto sumu totiž získáte skvělou zábavu a snad i fanoušci původního Tomb Raidera, kteří byli ke změnám skeptičtí, si najdou ve zalíbení. Další hodiny zábavy pak nabízí plnění vedlejších objektů, abyste tak ze hry dostali maximum. Zatím lokální kooperace snad postačí a teprve při online se to rozjede. Pokud by vás hra zaujala tak, jako nás, můžete se do konce roku těšit na spoustu přídavků.

»

»

»