Recenze: Lara Croft and the Temple of Osiris

Autor: Josef Brožek Publikováno: 22.12.2014, 8:00

Publikováno: 22.12.2014, 8:00

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Asi teď nakousneme trošku kontroverzní témě, ale Lara Croft, byť se najde spousta jedinců, co nehrálo ani jedu hru, je ikonou nejen ženských herních postav, ale i celého herní průmyslu, notabene jakýmsi popkulturním symbolem. Ačkoliv ji zná každý (a kdo ne, lže nebo nehraje hry a neviděl průměrné filmové zpracování), Laru Croft si do paměti vryli především muži díky silnému hrudníku, který bohužel po předloňském rebootu krapet zhubnul.  Lara se herní branží, respektive kobkami a chrámy prolézá zhruba 18 let vždy v adventurním-akčním-puzzle TPS stylu, jestli to tak můžeme napsat. Vlastník značky, Square Enix, se však před více jak čtyřmi lety rozhodl, že fanouškům dopřeje malou změnu. Příjemnou změnu. 2010 přišel na trh Lara a The Guardians of Light, přinesl kooperaci, drobné RPG prvky, izometrický pohled a tak parádní zážitek, že jsme si jej kvůli recenzi rádi zopakovali. Po čtyřech letech jsme se dočkali pokračování. Dámy a pánové, tomuhle mi říkáme pokračování.

Pro začátek mám smutnou zprávu pro všechny příběhové nadšence, příběh Temple of Osiris je pouze volným pokračováním předchozího spin-offu a k tomu všemu jen na okraj. Zkrátka za moc nestojí, i když mohou se najít zarytí jedinci, který si s neladnou a nezáživnou linkou vystačí, ba ji i do nebes vynesou. Takže jedna ze tří věcí, která dělá ono pokračování, sice splněna byla, ale za 3-, jak říkávají kantoři, tedy horší dobrá a lepší dostatečná. Druhým aspektem by měla být technická stránka. Jednoduše je hezčí a lepší, autoři si dali záležet nejvíce na odrazech a stínech přímo úměrných s kvalitou zpracovaného světla (chápej ohně). Jen Lara a spol. by si zasloužila lepší péči vizážistů. Co naplat. Splněno, jedna mínus, další!

České přísloví praví, že jablko nepadá daleko od stromu. A ani Temple of Osiris není oproti Guardians of Light takřka jiné, kráčí v předchůdcových šlépějích, vyhýbá se starým přešlapům, zkracuje si cesty (chápej zlepšuje) a k tomu všemu si ještě vesele poposkakuje do rytmu známé písničky Před naší, za naší. Lara si o sobě myslí věru víc než je zdrávo, jenže ta mrcha si to holt může dovolit. Nese břímě typické adventury ještě k tomu ještě akční a RPG. Kobkové puzzly adekvátní obtížnosti, symboličtí nepřátelé prastarých, afrických dynastií, které můžete právě akčně zkosit širokou škálou zbraní, několik bossů a nemálo možností jak dosáhnout kýženého cíle. Krom třech zbraní, jež může najednou naše prsatá uličnice nosit, má speciální hůl pro vysílání laserového(?) paprsku a ovládání vybraných plošin, které doplňuje pochodeň, aby zapálila, co paprsek nezvládne. Ze staršího dílu pak zůstalo vystřelovací lano, ale zmizel oštěp kamarádův štít. A to proto, že již nechodíte za dobrodružstvím v případě singleplayeru ve dvou, nýbrž jen se slečnou Croft.

laracroft2

Za to v kooperaci můžete jít až se třemi dalšími hráči, a to jak v lokálním multiplayeru, tak po síti klidně i v náhodném matchmakingu, jinak řečeno s náhodným cizím hráčem. Na jednu stranu nám změna nevadila, ba podle nás i prospěla, Totec z Guardians nám vždy při procházení úrovněmi akorát překážel a přepínání na něj, když jsme měli někam vylézt pomocí jeho štítu, bylo nemotorné a spíš na obtíž. Vystačíte si tak sami, a proto se styl kooperace naprosto změnil. Dřív jste parťáka potřebovali, teď se spíš hodí pro jednoduší průchod hrou a navíc, když dáte dvě hlavy dohromady, vždy je to produktivnější. Nemůžeme říct, zda je lepší to či ono, záleží jen a jen na tom, co očekáváte. Ale uznáváme, žeostatní hratelné postavy pro vaše parťáky se přímo nabízí ke speciálnímu využití.

image

Levely jsou chytře navržené a neopakují se, díky čemuž se budete bavit až do konce, navíc checkpointy jsou ještě chytřeji tozmístěné, a tak vás ani nebude nic zdržovat v dojetí… no chtěli jsme říct jednohubce, avšak hra má takový spád, že se tvůrci rozhodli implementovat leaderboard, na kterém všichni hráči vidí rychlost projití, a počet nasbíraných bodů v dané úrovni a my bychom se vůbec nedivíme, že to také funguje podle původního účelu, sami jsme si levely párkrát jen tak zopakovali. Nejsme teda zrovna soutěživí, ale chtěli jsme si nasbírat veškerá vylepšení zdraví a maximálního počtu nepřetržitě ubývající munice, a splnit tak například jeden z několika typů výzev pro dané mise. K těm chodíte přes rozhlehlou mapu, kde mimoto najdete speciální chrámy, kde po rozluštění hádanek a překonání pastí získáte buď novou zbraň nebo nějaký ten equip, jmenovitě prstýnek, náhrdelník nebo sexy obleček. Každý pak vylepšuje i zhoršuje některé staty či přidává speciální schopnost po vícenásobném zabití. Výbavičku můžete zároveň pořídit z truhel, kde platíte za nasbírané krystaly, které zároveň slouží jako počet nasbíraných bodů v levelech.

LC2-Screenshot_Ball_Cage

Lara Croft and the Temple of Osiris se hraje stejně jako jeho předchůdce a vlastně možná i o něco lépe. Kdo hrál, ví, kdo nehrál, ví to teď taky, prostě skvěle. Dostalo se zajímavých změn, příjemné reinkarnace kooperace a mnohem hezčího audiovizuálního pokoukání. Sice máme drobné výtky k zaměřování, jelikož si myslíme, že mohlo být drobet přesnější a celkově lepší, což tvrdíme to samé i o příběhu, ale nu což k maximální zábavě zase tolik příběh nepotřebujete. Proč své konání děláte, s tím jste seznámeni na začátku hry, čili je úplně jedno, jestli jste s Larou ještě neměli tu čest. Dokonce ani nevadí máte-li hluboko do kapsy, hru pořídíte za čtyři stovky  a to je za nejlepší akční izometrickou puzzle coop adventuru docela slušnej vejvar, a to vám ještě pro celkem čtyři hráče nabídne nějakých osm až deset hodin zábavy, to však záleží jen na tom, jak moc jste bystří a šikovní.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Lara Croft je zpátky se svou novou a dvojnásobnou partou hratelných pomocníků. S novou vizáží, větším ruksakem a ještě lepší kondicí!
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»