Recenze: Layers of Fear

Autor: Lukáš Urban Publikováno: 27.2.2016, 18:13

Publikováno: 27.2.2016, 18:13

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Urban

Lukáš Urban

Je autorem 3325 článků

Velké, staré, do tmy zahalené domy jsou jedním z nejčastějších témat hororových autorů. Hrdiny do něj můžete uvěznit, vystavit je nájezdům nezvaných vetřelců nebo je nechat napospas děsivé historii, skryté v jeho útrobách. Právě poslední možnost je případ psychedelické hororové adventury Layers of Fear, kterou jsme se nechali pohltit v minulých dnech a jejíž recenzi vám přinášíme.

Příběh vám propůjčí postavu malíře, jenž se po ztrátě rodiny, přátel i renomé, vrací dokončit své životní dílo. Překážkou mu je nejenom jeho podlomený psychický stav, ale také dům, který byl dlouhá léta tichým svědkem všeho, co se odehrávalo v jeho zdech. Jakkoliv vypadá viktoriánská vila jako klidné místo, vše nabírá prudký obrat první návštěvou ateliéru. Od té doby začíná skutečný děs. Prostředí se mění v nepředvídatelných intervalech, vrství se jedna otázka za druhou a z obyčejného patrového domu je rázem pekelná repríza vašeho života.

Layers of Fear (9)

Více o ději z nás nedostanete. Tak, jak budete hledat věci potřebné k dokončení obrazu, budete nacházet menší či větší indicie, vedoucí k pochopení jednotlivých událostí a postav. Posunout dále vás může dopis, poznámka, fotka, ale třeba také určitý předmět. Takže čím více prostorů prohledáte, tím ucelenější představu získáte. V dobré orientaci, zda zásuvka či skříňka jde otevřít, pomáhá ikona ruky, ve kterou se změní středový bod vždy, když jste blízko. Samotný pohyb pak provádíte kombinací pravého triggeru a pravé páčky. Zde musíme vytknout malý nedostatek v pohybu postavy. Jelikož nedostala do vínku možnost se skrčit, měli jsme z počátku problémy se spodními šuplíky. Ani jsme netušili, jak depresivní může být otevírání takové čtvrté přihrádky.

Načali jsme, že k cílové čáře vede dokončení posledního obrazu. Abyste tak mohli učinit, musíte najít několik předmětů. Dá se říci, že co předmět, to jedna strašidelná pouť domem, který bude vždy jiný, než předtím. Jelikož tvůrci zvolili lineární styl hraní, zajistili si, že půjdete vždy podle jejich záměru a vždy objevíte, co potřebujete. Drobnou překážkou a příjemný zpestřením jsou občasné hádanky. Ty se vždy vztahovaly jen k dané lokaci a principem bylo najít skryté prvky nebo udělat úkony ve správném pořadí.

Layers of Fear (7)

Pokaždé, když najdete další kousek potřebný pro malování, budou dveře vést do ateliéru, kde ho použijete a přiblížíte tak dílo dokončení. S tím, jak se přetváří obraz, mění se také vzhled dílny. Ta slouží zároveň jako inventář nalezených odkazů na minulost. Po druhém spuštění hry jsem zjistili, že ateliér je také jakýmsi záchytným bodem, ze kterého vedou dveře do poslední místnosti, kterou jste u předchozího hraní navštívili. Obavy o uloženou pozici byly na místě, protože menu si vystačí jen s klasickým nastavením a možností začít novou hru nebo pokračovat v započaté.

Určitě netrpělivě čekáte, jak jsou na tom Layers of Fear s atmosférou. Jedním slovem, EXCELENTNĚ. Hlavní prvky, nutné k rozpoutání toho pravého hororu, jsou namíchané v tom nejlepším poměru. Tvůrci se inspirovali u mistrů štětce, jakými byli Goya, Bruegel nebo Rubens a pod enginem Unity 5 vytvořili vlastní umělecké dílo. Nálada první poloviny 20. století, lemovaná obrazy, jenž ve vás sami o sobě vyvolávají tíseň, je všudypřítomná. Když už máte pocit, že depresivnější prostředí nejde vytvořit, vytasí se autoři s barevným kontrastem, který místo oddechu utáhne smyčku ještě více.

Layers of Fear (6)

Před začátkem nás krátký titulek upozornil, že pro lepší zážitek je vhodnější použít sluchátka. My jsme samozřejmě doporučení poslechli. Za prvé nebudeme v nočních hodinách rušit sousedy a za druhé jsme chtěli mít hraní co nejintenzivnější. Teď už můžeme říci, že ozvučení se může hrdě postavit vedle vizuálního ztvárnění. Hudební motivy jsou kombinovány přesně takovými zvuky, které čekáte a hlavně s prostorovou orientací, kterou čekáte. Výkřiky a jiné efekty doprovázející momenty překvapení nejsou zesílené, jak bývá dnes zvykem, a přesto přispívají umocnit každou lekačku.

Těch je více než požehnaně a velká část zážitku stojí právě na nich, přestože se to v prvních minutách vůbec nezdá. Layers of Fear si vás totiž připravují pěkně postupně, přičemž neváhají použít snad všechny známé metody. Pohybující se předměty, levitující nábytek, vyskakující postavy nebo halucinace jsou jen slabý výčet toho co vás čeká. Veškeré adrenalinové pasti jsou umístěny s rozmyslem a co je nejdůležitější, příliš se neopakují. Když už jsme si mysleli, že máme nadcházející scénář přečtený, pravidla se změnila a krevní tlak zamířil k zemi. A to je zatraceně dobře.

Layers of Fear (2)

Co se ovšem za dobré označit nedá, je optimalizace. Bohužel ani předběžný přístup nestačil na opravu nestabilní snímkové frekvence, která se projeví vždy, když se na scéně objeví dynamické stíny. Dobrou zprávou je, že vaše postava žádné nevrhá, a tak se tato anomálie neobjevuje příliš často. Když už na to přijde, plynulost pohybu je narušená, ale ne do takové míry aby byl titul nehratelný. Je spíše smutné, že tým stojící za výborně postaveným hororem, není schopný udržet po celou dobu 30 snímků za sekundu.

Na závěr jsem si nechali faktor, který možná do velké míry ovlivní vaše rozhodování o koupi, a tím je herní doba. Náš průchod hrou se nesl ve velmi klidném tempu, se zaměřením na prozkoumání a shromažďování všech vodítek příběhu. Jednou jsem se asi na 15 minut zasekli u zvonícího telefonu a párkrát věnovali více pozornosti dechberoucím malbám. Na konci se čas, strávený v domě, vyšplhal téměř k pěti hodinám a je jen na vás, zdá-li se vám to hodně či málo. Nám to přišlo tak akorát.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Layers of Fear nejsou hra, ale klenot, kterému občas přidává kaz jen neschopnost autorů, udržet plynulý chod. Jestli patříte mezi milovníky hororů a bez pořádné dávky strachu v noci nezaspíte, neváhejte s koupí ani minutu. V opačném případě pořízení ani nezvažujte.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»