RECENZE: Lightning Returns: Final Fantasy XIII

Autor: Lindy Publikováno: 27.2.2014, 11:40

Publikováno: 27.2.2014, 11:40

Sociální sítě

O autorovi

Lindy

Lindy

Je autorem 263 článků

Miluji hry a to všech kategorií. Málo her ovšem dohraji do konce. Spíše mě baví objevovat a testovat nové věci. Jsem velký fanda hokeje a zejména NHL.

Když v roce 2010 vyšlo Final Fantasy XIII, tak asi nikdo nečekal, že jen tento samostatný díl se rozroste v celou trilogii, kterou nyní zakončil nový titul Lightning Returns: Final Fantasy XIII a právě na něj se dnes podíváme v naší recenzi.

Jak už jsme zmínili v úvodu, tak japonské RPG Lightning Returns: Final Fantasy XIII je vlastně uzavřením trilogii, kterou v roce 2010 zahájila hra Final Fantasy XIII a pokračovala přes Final Fantasy XIII-2. Už první hra v této trilogii byla audiovizuálním hitem, ale schytala silnou kritiku za linearitu a slabě podaný příběh. Pokračování se pak pokusilo klást větší důraz na rozhodnutí hráče, ale zápletka byla nadále zmatená a to zvláště kvůli cestování časem a paradoxům. Obě hry sice byly plné chyb, ale přesto byly zábavné, především pro fanoušky série. Nyní už jsou to čtyři roky od vydání první hry z této trilogie a hlavní hrdinka Lightning se vrací, aby tento dlouhý RPG příběh zakončila. Bohužel i po dohrání Lightning Returns, které celý příběh uzavírá, máme spíše rozporuplné pocity, ovšem hra jako taková určitě není špatná.

8_1382610138

Když velmi zjednodušíme zápletku série Final Fantasy XIII, tak to bude asi nějak takhle… Lightning a pět dalších postav byly na špatném místě ve špatný čas. Následně je zotročili bytosti fal’Cie, které mají božské schopnosti a zmíněných šest hrdinů se snažilo bojovat proti zničení lidské utopie, tedy světa Cocoon. Když už se zdálo, že Lightning úspěšně odolala svému neoprávněnému osudu, byla vtažena do další říše – Valhalla, kde ji bohyně Etro pověřila bojem v nekonečné válce proti zlé síle zvané Chaos. Jelikož se Lightning nemohla vrátit, poslala svou sestru Serah, aby napravila pokřivení v čase, která zavinila zmíněná síla Chaos. Serah bohužel nedokázala zabránit Chaosu od vniknutí do světa a pohlcení všeho. V nekonečné temnotě je Lightning probuzena dalším bohem a je jí řečeno, aby zachránila duše lidstva včetně její sestry, než se zbytek světa střetne s nevyhnutelným zánikem. A od této chvíle začíná Lightning Returns.

I když jsme takto zestručnili příběh série, tak je jasné, že Final Fantasy XIII se jen hlouběji a hlouběji zahrabalo do králičí nory a není vůbec divu, že v tom pak mají hráči úplný guláš. Všechen tento zmatek budou muset hráči překousnout a připravit se na další várku v Lightning Returns. Dalo by se říct, že jeden z lidí se snaží dostat z vězení, které na něj uvrhl bůh, ale spousta docela zásadních informací je ukrytá v dobrovolných datalogech (jakési digitální deníky), které možná ani nebude mít sílu číst.

10773a_fix

Všechno tohle zmiňujeme a rekapitulujeme proto, že i když není moc obtížné sledovat události v Lightning Returns, tak vám to přesto kolikrát nebude dávat moc smysl. Moc tomu také nepomáhá osobnost Lightning, která jakoby udělala krok zpět a odpovídá spíše počátku Final Fantasy XIII. Stejně tak je tomu i se zápletkou, která se zdá vést k něčemu zajímavému, ale nakonec v tom selže. Alespoň, že většina z ostatních postav dostala dostatek času, aby bylo jejich dobrodružství nějak uspokojivě zakončeno. Celkově ale musíme vyzdvihnout zakončení hry, které by mělo většinu hráčů potěšit a především uspokojit po 25hodinové cestě. Rozhodně se jedná o definitivní ukončení trilogie.

Lightning Returns je spíše opakem Final Fantasy XIII co se týče struktury hry. Nekonečné koridory a zdlouhavé tutoriály byly nahrazeny obrovskými oblastmi a otevřenějším světem. Světa Nova Chrysalia je rozdělen do čtyř hlavních oblastí, které nabízí města, obchody a další zajímavá místa. Příběh je pak vyprávěn skrze pět hlavních úkolů, které mohou být splněny v jakémkoliv pořadí, ovšem jejich stupňující se obtížnost vás nasměruje spíše k lineárnímu postupu. Zbývající obsah se pak skládá čistě z vedlejších úkolů. Úkoly se jasně podílí na vývoji postavy, tedy kromě vybavení, kdy každý úspěšně splněný quest poskytne Lightning permanentní vylepšení vlastností. Tyto vedlejšáky jsou rozděleny do dvou kategorií. Podstatnější vedlejší úkoly jsou v podstatě takové kratší příběhy a pak jsou zde Canvas of Prayers, které většinou zahrnují získání specifických předmětů a poté jejich proměnění v odměnu. Je fajn, že se nabízí dvě takové možnosti, ale shánění předmětů je docela nezajímavé.

Hlavní předností Lightning Returns a také důvodem, proč se ke hře budete vracet, je bojový systém. Aktivní systém ATB, který zajištuje souboje v reálném čase se přes první dvě hry vyvinul a nyní dosáhl téměř dokonalosti. Nabízí tak akční souboje, které vyžaduje rychlé reflexy pro blokování, uhýbání a pro efektivní útočení. Lightning může pohotově přepínat mezi několika různými variacemi souboje, které zahrnují zcela upravitelné vybavení, sady schopností a čas potřebný k vychladnutí některých schopností, aby mohli být znovu použity. Kombinace tohoto všeho je klíčová pro přežití náročných střetů s nepřáteli. Přesné odrážení ran vás odmění snížením způsobeného poškození, takže i ty nejsilnější útoky můžete zmírnit. Souboje zkrátka zahrnují určitou dávku strategie a musíte tak být neustále ve střehu a taktizovat, a právě díky tomu jsou souboje tak zábavné. Potyčky mohou být kolikrát nečekaně obtížné a na rozdíl od předchůdců jsou zde prohry tvrdě trestány, takže se nezapomeňte vždy řádně připravit a vybavit.

Je jasné, že Square Enix investovali hodně do enginu Crystal Tools, který pohání celou sérii a dalo by se říct, že už poslední díl trilogie snaží vymáčknout poslední kapku ze stárnoucího enginu, ale hra stále vypadá velmi dobře. Hlavní postavy nadále vypadají ostře, ale méně podstatné charaktery už jsou zjednodušeny a mají opakující se animace. Prostředí jsou podstatně méně zajímavá, než v předchozích dílech, a kolikrát zahrnují nudné textury a hrubé modely. Ani s frameratem to bohužel není lepší a je nestabilní, zvláště ve velkých oblastech jako Wildlands nebo když najednou probíhá více efektů naráz, ale souboje tímto naštěstí většinou nejsou ovlivněny. Na druhou stranu, úvodní a závěrečné filmečky vám nejspíše vyrazí dech. Tvůrci to zkrátka stále umí a nadále dokáží vytvořit úžasné CG videa.

enviroment_14_1389702501

Hru opět doprovází povedený soundtrack, i když je jeho použití ve hře trochu zmatená. V Lightning Returns se totiž nachází tolik hudby včetně již mnoha použitých skladeb z předchozích her, že nepoznáte, kde co bude zrovna hrát, což většinou víte, protože lokace v různých hrách mají specifický doprovod, co nejvíce dokresluje atmosféru. V soubojích se pak skladby také přehrávají náhodně a možná jich je zbytečně moc a častěji byste chtěli slyšet nějakou oblíbenou pecku. Nicméně by vás hra po zvukové stránce zklamat neměla.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Lightning Returns: Final Fantasy XIII je hra, která se hodně snaží o inovaci, což se jí částečně daří, ovšem zároveň se také vrací nějaký krok zpět, a to zvláště po technické stránce. Příběh už je natolik zamotaný, že kdyby součástí nebyla stále stejná hrdinka, tak byste ani neměli pocit, že se jedná o poslední díl trilogie. Hru si rádi zahrajete, především fanoušci série a příznivci JRPG, ale budete rádi, až bude za vámi. Přesto se Square Enix podařilo dosáhnout nějakých inovací v jinak stagnujícím žánru...
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»