Recenze: Like a Dragon Pirate Yakuza in Hawaii

Publikováno: 8.3.2025, 10:00

Sociální sítě

O autorovi

ZabijackyKafe

ZabijackyKafe

Je autorem 212 článků

Bájné poklady, piráti moderní doby, starobylé legendy, japonská mafie a jeden muž, který po ztrátě paměti zjišťuje, jak to vše do sebe zapadá ve velice absurdním titulu o bohatství a snech. Vítejte u recenze pirátské yakuzy z dílny studia Ryu Ga Gotoku.

VŠE ZAČÍNÁ ZTRÁTOU PAMĚTI

Goro Majima je znám ze série Yakuza & Like a Dragon již od samotného začátku, a je tedy logické, že aby tvůrci nepracovali nutně s událostmi starších dílů a nepletli tak hlavu novým hráčům, připravili Majimu o paměť a vyvrhli ho na širé moře u malých ostrovů poblíž Havajského souostroví. Neznáte nikoho, nepamatujete si nic a i Vaše jméno je vám neznámé. Moře vás vyplaví na pláž, kde vás nalézá malý chlapec, jménem Noah. Asi nejoptimističtější a ve své podstatě dost možná nejnaivnější postava celé série Yakuza nebo Like a Dragon. Chlapec, který za 10 let svého života nepoznal nic jiného než malý ostrůvek, na kterém s otcem a sestrou vyrůstá, společně s mazlíčkem, tygrem Goro, kterého neoblomně považuje za kočku. Mladý Noah zahlédne osobu vyvrženou na pláži a neváhá vám pomoci, i když se tak sám dostává do nebezpečí a hrozí mu napadení piráty, kontrolujících ostrov.

 

Aniž byste si pamatovali nic z momentů, než jste se ocitli v moři, nebo jak jste se na ostrov dostali, nezapomněli jste na své umění zvládat jakékoli agresivní situace bojovými chvaty. Nutno podotknout, že v příběhu hry Pirate Yakuza in Hawaii je Majimovi již 60 let, ale nebojte se, za žádného zlenivělého staříka, neschopného se hýbat tady nehrajete. Máte v rukou pouze nůž a jakýkoli počet nepřátel proti vám se nezdá být překážkou. Zde musím tvůrcům zatleskat a strašně poděkovat, že se odklonili od tahového systému boje z předchozích dvou hlavních dílů série. Bojový systém v reálném čase dává Majimovi a jeho typickému svižnému stylu boje větší hloubku, než kdybychom ho pouze jedno kolo poslali útočit a druhé čekali na reakci nepřátel. Po barových rvačkách s místními piráty, kteří otravují slušné občany si velmi rychle získáte své místo mezi místními, a začínáte vytvářet první vztahy, které vedou k touze malého Noaha objevit celý svět mimo malý ostrůvek. Do toho snu vstupujete vy a vaše snaha zjistit, co se stalo s vámi a jak jste se na pláž dostal. Souhra okolností vás vypravuje na cestu za více než jedním snem, jakožto nového kapitána pirátské lodi, která malý ostrov dlouho obtěžovala. Napněte plachty a vydáváme se vpřed novým zítřkům!

PLUJ LOĎKO PLUJ

Zde hra nabízí možnost seznámit se s tím nejvíce rozdílným prvkem, oproti jakékoli dřívější hře ze série, a to ovládání lodi a námořní bitvy. Aniž bychom ukazovali na jakékoli pirátské tituly, vyšlé za poslední dobu, takhle intuitivní ovládání lodí a tak jednoduše pochopitelné mechaniky novinek v sérii, která nabízí více než 12 titulů, to by mohli tvůrci z Ryu Ga Gotoku vyučovat. Já osobně nejsem velký fanoušek pirátských titulů, nebo tématiky pirátů obecně, a o to více jsem byl zvědavý, jak moje oblíbená série s japonskou mafií začlení aspekty pirátského života do hry, aby to dávalo smysl. Nutno říct, že absolutně nezklamali. Takovou zábavu cestování herními oblastmi, kde se po vás neočekává nic složitého než jenom doplout na další místo, bojovat s nepřátelskými loděmi a sem tam získat nějaký ten poklad navíc, bylo velmi příjemné a až zvláštně uspokojující. Bavíme se tu ovšem o Yakuze, takže samozřejmě nepočítejte, že se nevyhneme nějaké té míře ztřeštěnosti nebo absurdity. Střílení z lodí na další piráty čekáme, ale asi nikdo neočekává dopředu, že po nich budete střílet bazukou, elektrickým proudem, mrazícími paprsky, nebo plamenometem. Celá loď se totiž stává vaším všehoschopným arzenálem destrukce. Ať už si ji přizpůsobíte pro boj jakkoli, tady volnost vaší tvořivosti nekončí. Loď je totiž plně upravitelná i vzhledově. Ať už chcete změnit barvu plachet, rozdílné ozdobné prvky na horní palubě, nebo specifický prvek na přídi lodi, nabízí se vám bohatá škála možností, jak z Vaší lodi udělat tu nejvýraznější v širých mořích.

V lodi nebudete potřebovat přežít jenom na cestách mezi novými oblastmi a velkými městy. Čekají vás souboje mezi loděmi pro zábavu pirátské smetánky a spodiny v arénách, které v některých případech prověří vaše bitevní zkušenosti, taktické plánování a nebo správné rozložení posádky. Vaše piráty totiž musíte sami naverbovat. V tradičním stylu herní série, se však v některých případech stává, že se k vám přidají jenom za dokončení vedlejších misí, splněním nějaké podmínky k jejich obměkčení, nebo za nějaký ten peníz navíc do jejich kapsy. Naverbováním však samotná sranda nekončí. Každý z nově dostupných členů posádky má svoje specifické vlastnosti a vy musíte přemýšlet, jestli postavy dáte spíše na příď k dělům, jestli jim svěříte opravu lodi, nebo jestli budou podpůrnou posádkou v případě vylodění a pirátského souboje téměř potopené konkurenční lodě. Každý aspekt zde hraje roli, neboť s každým soubojem získávají piráti zkušenosti a zlepšují se ve svých specializacích, a s každou prohrou nebo nepřízní osudu ztrácí morálku. Je třeba se naučit jak s těmito faktory pracovat, ale naštěstí se říká, že dárkem neuškodíš, a tedy velká část morálky se dá koupit zpátky obdarováním vaší posádky nějakou tou drobností, nebo společným popíjením či hostinou.

ZLATO, RUM, ŽENY A KARAOKE

Abyste začali sbírat střípky o vaší minulosti, musíte se vydat do těch nejnebezpečnějších oblastí, kam může pirát doplout, a to včetně ostrovů s bájnými poklady. Na Vaší cestě potkáte různé cennosti, s jejichž nalezením zvyšujete bohatství ve vaší posádkové truhle. Nalezením cennějších pokladů si otevřete cestu k novým způsobům hratelnosti a střetnete se s mnohem těžšími a ojedinělejšími protivníky. Většinou záleží i na tom, jaké členy posádky si vezmete na ostrovy pokladů s vámi, protože, jak bylo již zmíněno, jejich zkušenosti na lodi a efektivita v boji na souši nemusí nutně být v souladu. Každý z těchto ostrovů představuje výzvu se skupinkami nepřátel, které musíte porazit, než naleznete truhlu se střeženým pokladem. Skvělým přírůstkem do vašeho bojového arzenálu představují celkem dva bojové styly – Mad Dog a Sea Dog. Mad Dog je pouliční styl, soustředící se pouze na vaši obratnost a umožňuje chytat ostatní nepřátelé uprostřed útoků a  vytvářet kopie Majimy, které vám dočasně pomohou v boji. Sea Dog je naopak zaměřený na souboj s dvěma šavlemi a v případě nalezení správných pokladů i střelnými zbraněmi. Je to styl nečestných pirátů, který když spojíte s unikátními poklady, kterým se říká Dark Instruments, dostanete schopnost speciálními hudebními nástroji vyvolat mýtické stvoření na pomoc v boji. Jak s bojovými styly budete pracovat je na vás. Styly se dají volně přepínat a každý aspekt jednotlivých stylů se dá zlepšovat novými zkušenostmi, stejně tak jako vylepšení zdraví a dalších parametrů ve hře.

Očekávejte neočekávatelné, a buďte si jisti, že vypustit skupinku žraloků po zahrání na housle vám po chvilce přestane připadat zvláštní. Čím více ostrovů hledáte, tím spíše narazíte na nepřátelé, kteří v pirátských kruzích něco znamenají, a tím spíše potřebné reputace k jejich vyzvání budete potřebovat. Naštěstí se dají zkušenosti sbírat i jinak, a peníze vydělávat více způsoby. Hra nabízí po vzoru svých předchozích dílů spousty vedlejších aktivit, kterými můžete zaplnit extra čas navíc. Musím ale podotknout, že po předchozím hlavním díle v sérii s názvem Infinite Wealth, jsem neskutečně rád, že byla herní doba trochu zkrácena. Nemusíme tedy očekávat plnění 60-70 hodin jenom pro základní příběh a další skoro dvojnásobek pro celou kompletaci, jako dřív. Hra vám nabídne velmi dobře vymyšlený, přímočarý a hlavně skvěle napsaný příběh na 25-30 hodin maximálně, a pouze vaše dobrovolné snahy hledat více aktivit, nových členů posádky a plnit vedlejší mise vám hru protáhne na čas, kde předchozí díly se stopáží základního příběhu začínaly. A že těch aktivit je spousta. Mezi ty tradiční zkusme zahrnout sbírání pirátských písní, kompletování sbírky pokladů, poker, blackjack, roznášku na kole, závody v minikárách, hrací automaty, pouťové atrakce, vedlejší boss fighty, vaření jídel, karaoke zpěv v barech, ale třeba i baseball s výbušninou, vytváření vlastní zoo nebo třeba golf, který je za mě jedinou slabou stránkou vedlejších aktivit ve hře.

Vaše bohatství není  jediné, co potřebuje navýšit, ale pro některé posuny v příběhu se jako neznámí piráti nikam nedostanete. Musí se o vás vědět, a proto sbírání zkušeností není založené jenom na jednom aspektu. Vše co uděláte znamená nějaký růst, ať už se jedná o souboje v arénách, výhru na moři nebo vyzvání těžkého nepřítele na ulici k pěstnímu souboji. Ať už se procházíte v pirátské svatyni neřesti, nebo plníte volnočasové aktivity na plážích Honolulu, pokaždé je možné si Majimu malinko přizpůsobit k obrazu svému. Je jenom škoda, že pirátských obleků je tu bez dražší edice strašně málo. Téměř neexistuje možnost si bez dokoupení za reálné peníze upravit vzhled tak výrazně pokud jde o mořský styl boje, jako v případě pouličního stylu, kde máte možnost upravovat vzhled od hlavy až k patě. Pirátské obleky totiž fungují jako set, a sety obleků máte pouze v placených DLC nebo v Deluxe edici. Pro základního piráta tedy zůstává možnost si pro Sea Dog styl upravit maximálně tak pokrývku hlavy, účes, makeup, nebo dekorovat vašeho tygřího parťáka nějakým tím roztomilým doplňkem navíc.

Pouliční styl a obecně vizáž, s jakou vás budou vnímat obyvatelé Honolulu, to je mi jiná písnička. Tvůrci si dali obrovskou práci vám připravit možnost si po dlouhém a náročném dni jít zaplavat s vaší skupinkou do moře, kde si můžete vybrat, jaké plavky budete mít a jaký vzor budou nabízet, ale jako piráta by vás klidně nechali celou hru v jednom oblečení. Přitom je to škoda. Ve hře po ulicích narážíte na stovky obchodů, které můžete použít ke zkrášlení vzhledu Majimova stylu Mad Dog. Najdete tu množství upravitelných svršků, bot, stylových kalhot nebo ozdobných košilí s okvětními lístky, a nemůžeme opomenout i českou klasiku, kterou jsou sandále s ponožkami. Společným prvkem úprav ať už pirátského zevnějšku nebo pouličního vzhledu jsou speciální prsteny. Jak by řekl Gandalf Šedý, jeden prsten vládne všem, jeden jim všem káže. A ono to tak skutečně je. Prsteny skrývají nějaký ten bonus navíc, ať už vám vylepší odolnost vůči řezným ranám, zvýší sílu útoku, nebo vás zachrání před ohněm. Jsou tu ale i takové prsteny, které v případě Vaší smrti zachrání váš život a samy se rozpadnou. Zároveň se vyplatí investovat do těch vzácných prstenů, ať už vaše herní peníze nebo váš čas k jejich nalezení. Kromě lepších statistik máte možnost při nalezení skupin stejných prstenů získat dodatečné poškození posádkám na lodích, zvýšit zdraví vaší posádce na ostrovech, nebo dokonce dosáhnout 200% zvýšení základní síly prstenů samotných.

 

S prsteny a úpravami se samozřejmě nemůže zapomenout na vaši posádku. Ačkoli každý z vašich pirátů má svoje dovednosti, má i svoje přednosti, pokud jim dopřejete vysněné povýšení. Můžete mít naprosto neschopného střelce, který ani v podpůrné posádce není moc velkým přínosem, ale darujte mu pozici prvního důstojníka nebo velitele jednotky při vylodění, a najednou díky tomuto pirátovi dostáváte všichni menší rány, nebo naopak rozdáváte silnější rány okolí. Každý bonus je u postavy vypsán dvěma způsoby. Některé postavy nemají žádné bonusy a počítá se s nimi vysloveně jenom pro těžší souboje, kde protější posádky mohou čítat i stovky mužů a žen. Bonus pro podpůrné role může být právě výhodou, že samotný charakter v klíčové pozici nepůjde aktivně do boje, ale může vás pasivně vyléčit, když nebudete už mít dostatek lékárniček nebo předmětů k jídlu u sebe. Jiní naopak mohou pravidelně doplňovat morálku, a tedy i vaše porážka neotřese členy tak moc, jako kdyby tam klíčový vedoucí nebyl. Aktivní role pomáhá spíše v bojovnějších oblastech mořských soubojů, a zvyšuje statistiky vašich palebných zbraní na palubě. Je to ideální kombinace rozdělení sil, jelikož po vylepšeních vaší lodi budete potřebovat pracovat s jednotlivci rozdílně, aby se dalo postavit těžším posádkám jednodušeji.

DÁ SE TO HRÁT?

Je neuvěřitelné, že Ryu Ga Gotoku na Dragon Enginu dokáže i na slabší stroje vykouzlit tak nádherné kulisy. Doslova jsem měsíc a půl zpátky sám sobě říkal při hraní sedmé hry série, že 6 let starý díl vypadal neskutečně, a že jsem sám zvědavý, jak posunou grafiku v pirátském pokračování. Ryu Ga Gotoku umí a Dragon Engine je pastva pro oči. Je vlastně jedno, jestli se proháníte po moři, procházíte po palubě pirátské lodi, běháte džunglí, opuštěnými ostrovy nebo zalidněným městem. Ať je ve hře den, nebo noc, ať už plníte vedlejší misi nebo se kocháte úžasnými animacemi s osvícením, dostanete skvělý audiovizuální zážitek. Pokud se obrátíme na hratelnost, nelze jinak, než pochválit návrat ke klasickému a živějšímu stylu boje z prvních 7 dílů série. Nejsem odpůrce tahového boje, ale série Yakuza jenom díky tomuto prvku v posledních 2 hlavních hrách natáhla hratelnost ke stovkám hodin, a přiznejme si, to by asi v pirátském pojetí bylo po čase stereotypní až nudné. Fakt, že takto krásný vizuál zvládne ještě i Xbox One jenom ukazuje dalším tvůrcům, že správně zvolený engine s dostatečnou péčí před vydáním, vám dopřeje skvělý zážitek a ideální optimalizaci. Za celé hraní jsem nenarazil na jediný technický problém, nepropadlo se nic grafikou, nic se nesekalo, a vše fungovalo tak jak mělo. Bravo!

Skoro by se dalo říct, že už nikoho v sérii nepřekvapíte, ale i po tolika letech série jsou ty inovace skutečně znát. Po stránce výkonu a grafického nastavení sice hra obsahuje jediný režim zobrazení, ale technicky bylo zvládnuto dodat do série netradiční prvky, o kterých jsme ani ve snu před lety nesnily, že bychom do městské série o japonské mafii mohli dostat. Goro Majima si tu prožívá svoje pirátské dobrodružství, potkává skvělé charaktery. Z některých se stávají přátelé, jiní vám polezou na nervy. Někdy se smějete, jindy se chytáte za hlavu, co za šílenosti se děje před vámi, a jindy jste skutečně dojatí, až pláčete. Všechno to krásně funguje, a jenom vás to nutí si klást otázku, proč to takhle nejde i u ostatních her? Když vynechám přidání pirátské lodi, tak zajímavou novinkou je vysloveně koncept, který jsme viděli už v desítkách her a jenom ho doplnili k něčemu, co produkci Sega funguje. Herně doplněná mechanika o možnost sbírání hmyzu, nebo šplhání na vyvýšená místa formou háku na laně, z kterého při souboji můžete udělat propojovací prvek mezi útoky a máte najednou svěží prvek, který tam sedí, jako kdyby v sérii byl přes 20 let. Moc se mi líbí, že Like a Dragon: Pirate Yakuza in Hawaii je cílena pro všechny hráče, ať už s historií série přišly do styku, nebo se s yakuzou setkávají poprvé.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Po velice zdlouhavém Like a Dragon: Infinite Wealth je pirátské dobrodružství s Goro Majimou naprosto ulítlá a pohodová jízda, kterou můžu doporučit jak veteránům série, tak i naprostým nováčkům. Vedlejší postavy jsou skvěle napsané a jednotlivé mise mají typický Yakuzovský šmrnc, který nepřestává bavit, a s přibývajícím množstvím her v sérii pořád posouvá hranici netradičnosti dále. Takhle se má dělat pirátská hra pro širší publikum.
Grafické zpracováníPouze dva bojové styly
Nabírání vlastní posádky a taktické možnosti pirátů Minihra golfu
Odklon od tahového systému boje Téměř nulové úpravy pirátských kostýmů bez dražší edice hry
Úpravy a individualizace pirátské lodě
Vedlejší mise
Dobře uchopený příběh o pirátech v současnosti
Dark Instruments
Pirátské souboje a námořní bitvy
Optimální herní doba
Vyvážená míra absurdity
Emotivní závěr
19. 03. 2025 • ZabijackyKafe0

Recenze: Assassin’s Creed Shadows

Léta chtěné zasazení série Assassin’s Creed do Japonska je konečně tu. Jak obstálo bratrstvo v zemi vycházejícího slunce?

»
15. 03. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: PGA Tour 2K25

Venku se pomalu otepluje a ve vzduchu je kromě blížících se alergií cítit také příchod jara. Trávníky se pomaličku začínají zelenat, zbytky listí ofoukává jarní větřík nebo fukar pracovníka technických služeb. Všichni golfisté začínají opouštět krytá odpaliště nebo místnosti se simulátory, protože nová golfová sezóna se blíží ke svému začátku. Ta virtuální, o kterou se starají vývojáři z 2K Sports již začala a zve všechny příznivce na greeny.

»
12. 03. 2025 • Mirek Rangl0

RECENZE: WWE 2K25

Nové režimy, obrovská soupiska zápasníků a mnoho dalšího jsou tady, aby se pokusily vás obrat o čas a peníze v novém díle populární wrestlingové hry WWE.

»
07. 03. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: Accolade Sports Collection (QUByte Classics)

Rádi vzpomínáme na to, co jsme dělali jako děti a všechno s tím spojené nám přijde takové lepší a zářivější než věci, které zažijeme potom. A to samé platí samozřejmě také pro herní zážitky, které čím jsou vzdálenější, tím působí zářivěji a moderněji i po těch desítkách let. Nejsem zastáncem tvrzení, že dneska nevychází dobré hry. Spíš právě naopak. Tím, co nás ponouká kupovat všechny ty remastery, remaky a další návraty...

»
04. 03. 2025 • Pavel Dandy0

RECENZE Civilization VII

Další strategická hra se snaží o naši pozornost. Jedná se o Civilizaci VII, která se chce vrátit na pomyslný trůn 4Xstrategií. V cestě má asi dva největší soupeře, a to ukecaný a texty naplněný Humankind nebo Ara: History Untold. Uvidíme, jak série změnila od svého předchozího dílu, který vyšel před devíti roky.

»
25. 02. 2025 • Lukáš Michal0

RECENZE: Two Point Museum

Muzeum je velice zajímavá a svým způsobem také tajemná instituce. Většinou jde o nějakou starší, několika patrovou budovou, kde můžeme narazit na nejstarší a zároveň nejnovější výdobytky civilizace, prastaré tvory nebo všemožné ruční výrobky, ukázky řemesel a přísné pohledy pracovnic muzea, kterým neunikne ani sebemenší přestupek vůči pravidlům.

»
15. 02. 2025 • Mirek Rangl0

RECENZE: Ambulance Life: A Paramedic Simulator

Záchranářem na vlastní kůži Úvod V dnešním světě videoher je stále snažší simulovat skoro jakoukoli práci. Tyto hry vám poskytnou náhled do profesí, které by jste si třeba chtěli zkusit nebo o které jste snily, když jste byli malý a ptali se vás, čím chcete být v dospělosti. Ambulance Life: A Paramedic Simulator je hra z prostředí záchranné služby. Bohužel vás vezme sebou do prostředí, které přibližuje záchrannou službu v...

»
13. 02. 2025 • ZabijackyKafe0

Recenze: Avowed

Dlouho očekávané fantasy RPG od Obsidian Entertainment je konečně venku, a můžeme se nyní blíže podívat na to, jak si hra obstála v naší recenzi.

»