RECENZE: Mafia II: Definitive Edition

Autor: p.a.c.o Publikováno: 24.5.2020, 8:44

Publikováno: 24.5.2020, 8:44

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 1984 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Herní šoubyznys je třeba oproti filmům ještě mladé odvětví, které má velké věci jistě stále před sebou. O to víc mě zaráží trend posledních let, kdy mají nejrůznější vydavatelé tendence vytahovat staré klasiky a přinášet je hráčům na aktuálních platformách. Těžko říct, jestli je k tomu vede jistota výdělku nebo relativní lehkost co se práce týče, nicméně tento „Obchod s nostalgií“ asi relativně sype. A bohužel se nevyhnul i značce, na kterou hráči v České republice hodně slyší.

Mafie udělala opravdu velkou díru do herního světa, minimálně u nás rozhodně a spousta z nás u ní prožila její dobrodružství hned několikrát. Dozajista jí pomohl také nezapomenutelný a do té doby také nevídaně kvalitní český dabing. O osm let později jsem se dočkali pokračování, které přineslo český dabing také, ale už nešlo tak úplně o českou hru a bylo na ní poznat, že tvůrčí tým je jiný. A právě druhého dílu se týká dnešní recenze, protože než se dočkáme předělávky toho prvního, budeme muset ještě chvilku vydržet.

Vývojáři z 2K Czech tak dali původní kód hry k dispozici kolegům z d3t ltd a ti se následně postarali o vylepšení vizuální stránky hry. Mafia II: Definitive Edition mimo vylepšené grafiky nabízí také kompletní balení hry s obsahem navíc (tři mise). A ano, nechybí ani český dabing. S velkou radostí jsem zjistil, že je původní a nejde o žádnou předělávku, jako tomu bude u chystaného dílu prvního. Drobnou nevýhodu má remaster na konzoli v tom, že spousta hráčů má původní Mafii II z Xbox 360 a díky zpětné kompatibilitě si ji mohou tak jako tak zahrát. Konzolisté obecně jsou pak chudáci ještě v dalším směru, protože si musí vylepšenou edici zakoupit. Pro pořádek a dostatek informací zmíním, že majitelé PC verze na Steamu dostávají tuto verzi zdarma.

S velkým očekáváním jsem se tedy pustil do hraní známého příběhu o tom, jak se obyčejný prosťáček stává součástí Mafie, a dokonce jsem si i mise ještě pamatoval. Tak to bude mít jistě celá řada hráčů, protože jak jsem zmínil, Mafie je u nás opravdu ikonická značka a série. Co i po těch letech funguje na jedničku, je příběh a jeho podání. Potěší i jistá linearita, což je věc, kterou bych dneska ocenil u nových her, jejichž přeplácené otevřené světy mi ne vždycky sedí.

Hned na úvod jsem se lekl, že hraju původní verzi hry, protože na první pohled mi grafika zas až tak oslnivá nepřišla. Naneštěstí jsem v knihovně původní druhý díl také našel, takže instalace a hurá do srovnání. Sluší se zmínit, že originální díl zestárl s obrovskou grácií, a i na 4K televizi vypadá opravdu k světu. Není sice tak ostrý, jak by si zasloužil, ale jinak je na hru pěkný pohled i dneska.

Remaster dotáhl rozlišení k lepším hodnotám, a tak je celý zážitek o poznání ostřejší a jasnější. Není to sice 4K rozlišení, ale i HD a lepší nasvícení jistě udělá radost. Vylepšené textury jsou bohužel to jediné, co je na hře vylepšeno, což je škoda, protože vývojáři mohli opravit aspoň to doskakování textur, který při vyšším rozlišení a ostřejším obrazu bije ještě více do očí, než tomu bylo dříve nebo třeba lehce toporný systém střelby, zásahových zón a krytí.

Vylepšování grafiky navíc někdy nedopadlo úplně dobře. Místy dokáží trochu zlobit animace, které v původní verzi normálně fungují. Jde o různé nedomyšlenosti, které sice nekazí zážitek a klidně by se daly hodit na původní verzi hry, ale tak tomu není. Takže tady si měli předělávači dát větší pozor, protože místy rozhasili jinak funkční hru.

Kde ale udělali přešlap největší je zvuková stránka hry. Jak jsem říkal, dabing je tu s námi stále, ale při cutscénách jsou nějak divně poštelované kanály a lidé mluví jenom z levé strany, takže kdo hraje s prostorovým zvukem, snadno se mu může stát, že postavy na jedné straně scény řvou a na druhé nejsou skoro slyšet. Test na původní verzi potvrdil, že to je opravdu chyba předělávky, protože v ní všechno funguje v pořádku tak, jak má. Hraní čistě na televizi dokáže výsledek trochu napravit.

V ostatních ohledech se žádné změny nekonají, takže kdo bojoval se střelbou a kamerou před deseti lety, jinak tomu nebude ani dneska. Nostalgie sice funguje, ale technické přešlapy dávají hře docela na frak a nahlodávají výsledný dojem. A to sem ještě zapomněl na pády FPS, kterým se bohužel remaster nevyhnul.

Ve výsledku tu tak máme produkt, který je docela zbytečný a rozhodně není lepší, jak originál. Zachránit ho snad může opravdu jenom chuť a nostalgie hráčů, kteří za něj bohužel své peníze utratí. Nebo příliv nováčků, jež mají o hře povědomí, ale z nějakého důvodu se k ní ještě nedostali. Když k tomu pak přidám fakt, že i třetí díl v definitivní edici nedopadl technicky dobře, a to je relativně nová hra, mám dost velkou obavu o první díl, který má opravdové kvality a ve své době to byla neskutečně pokroková hra. Hangar 13 by se možná měl přejmenovat na Hangar 14, protože ta třináctka jim opravdu nosí smůlu a s tím bohužel i naší milované, původně české značce.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Druhá Mafie v definitivní edici vypadá opravdu lépe, ale není to takový skok, jaký bychom čekali. Bohužel se převod do detailnějšího kabátku neobešel bez zatažení nových chyb do hry, a to si nezasloužila. Místy divné animace, pády FPS a problémy se zvukem z ní tak dělají poměrně zbytečnou záležitost, kterou si užijí jenom ti, kteří nemají a nemohou již sehnat verzi z Xbox 360 nebo se se sérií zatím nepotkali.
  • Sajmon79

    7/10? No jak jste se o tom bavili, čekal jsem to podstatně horší 😀 😉

    • p.a.c.o

      To horší přijde, tohle není jediný díl 😉

      • Sajmon79

        Zašlapání trojky do bahna očekávám. Já jsem stejně nejvíc zvědav na jedničku. (A dvojku jsem koupil i když mám na X360)

  • JN

    Jsem zklamaný. Mám x360 verzi a nedávno jsme ji hrál na svém xku. A super. Grafika mi nevadí naopak, líbí se mi stylizace. Ale před nedávnem jsme koupil 4K telku a tam už ta grafika byla hodně znát. Objednal jsem si celou trilogii i když Mafia III mám a nic moc, ale chtěl jsem novou jedničku a doufal jsem, že na 4K bude dvojka vypadat lépe. Takhle to vypadá, že to lepší nebude. Škoda. Zvažuji, že zruším předobjednávku trilogie a koupím jen jedničku samostatně. Je škoda, že si s tím nedali moc práce. Tak snad bude jednička dobrá, stále tomu věřím a snad udělají k té jedničce art book, sbírám art booky, takže bych ho bral.

  • Marcus Fenix

    Mafii 2 mám hrozně moc rád,takže jsem objednal celou trilogii. Jednička bude bimba a trojka,no ona nějaká je??? ,😂

  • Tomáš Burda

    Já měl kdysi dvojku na 360, ale pálenou a bez cz a teď koupě pro mne byla povinnost. Trochu se bojím ale jedničky, aby to nebyl ještě větší propadák. Dabing tam byl silný článek, tak snad udělají podobný. Každopádně si to užiju i když čekám trochu zklamání.

06. 07. 2020 • p.a.c.o10

RECENZE: F1 2020

Formulové závody jsou součástí herního světa už pěknou řádku let. Dokonce jedna z prvních her, kterou si tenkrát ještě na PC pamatuji, jsou legendární formule Grand Prix Circuit od Accoolade z roku 1987. Na jejich vývoji se dokonce podílel jistý Don Mattrick, což je ten pán, který nějaký čas vedl Xboxovou divizi a také oznamoval konzoli Xbox One. Další formulovou hrou, která se mi vryla do paměti byla série od EA, i...

»
02. 07. 2020 • Lukáš Urban2

Recenze: Hunting Simulator 2

Sebereflexe je dobrá vlastnost a řekněme si, že nám hráčům občas chybí. Od aut chceme reálnější jízdní model, ale zároveň dobrou ovladatelnost jedním prstem. Po akcích vyžadujeme bravurní balistiku, abychom se vzápětí rozčilovali, že je ta střelba až moc reálná. A po simulátorech žádáme zhmotnění skutečných prvků, avšak za hodinu kňouráme nudou. Víme tedy co vlastně chceme? Nejspíš ne. Aspoň v tom tentokrát nejsme sami, protože studio Neopica bloudí na...

»
23. 06. 2020 • CryLineT9

Recenze: SpongeBob SquarePants: Battle for Bikini Bottom – Rehydrated

Je to žluté, nosí to kalhoty a chová to mňoukajícího hlemýždě. Nic? Kamarádí se to s natvrdlou mořskou hvězdicí a pracuje pro Evžena Krabse u Křupavého kraba. Stále nic? Kde jste žili posledních dvacet let, že neznáte SpongeBoba? Mořskou houbu v kalhotách, která si spokojeně žije v Zátiší Bikin. Ale chápu. Každý se nezamiloval do hlubokých očí usměvavého hrdiny. Také humor nemusel trefit ten pravý cíl. V případě remasteru Battle for Bikini Bottom by to...

»
21. 06. 2020 • Lukáš Urban0

Recenze: The Elder Scrolls Online: Greymoor

To je pořád řečí, jak neexistují upíři a vlkodlaci. A přitom je potkáváte takřka dnes a denně, aniž byste si to uvědomili. S větší intenzitou ty prvé, kteří pijí dobrým lidem krev brčkem, ale zato dlouhodobě a usilovně. Pravda, neříkáme jim upíři. Dostávají pojmenování, jejichž tíhu ani digitální řádky nesnesou. Navíc neplatí, že by se objevovali jen s příchodem noci. S vlkodlaky je to složitější, ale snad minimálně pánové někdy měli tu...

»
14. 06. 2020 • CryLineT0

Recenze: Beyond Blue

Moderní podoba herního průmyslu činí z her univerzální kulturní médium. Úchvatné práce grafických enginů dokážou z vašeho obýváku vytvořit galerii umění. Prostorový zvuk nasimuluje početný orchestr hned vedle vás. A talent pánů spisovatelů přetvoří jedničky s nulami do výpravného románu. To ale není všechno. Tituly jsou rády také intelektuální, relaxační a výukové. Lehce se stanou exkurzí do antického muzea nebo dokumentem o podmořském životě.

»
12. 06. 2020 • tonyskate0

RECENZE: Desperados III

Za vyhynulý žánr byly často považovány tradiční adventury, ovšem ve skutečnosti to jsou taktické hry v reálném čase s důrazem na tichý přístup. Že nevíte o čem je řeč? Snad vám napoví slůvko Commandos. Série, jejíž první díl vyšel před více než 20 lety, nabídla nevídané pojetí, které si zamilovaly milióny hráčů. Podobných her poté vzniklo poměrně málo a vlastně byl tento žánr u ledu dobrou dekádu, dokud jej v roce 2016 neoživilo...

»
10. 06. 2020 • Lukáš Urban3

Recenze: Mafia III: Definitive Edition

Hodnotit zpětně titul není tak jednoduché. Obzvláště, pokud je všeobecně na pranýři už od dob, kdy se objevily první informace a videa. Od vydání se utvořil všeobecný názor, který můžu buď potvrdit nebo se vydat na válečnou stezku za popřením. Bohužel mi chybí moment překvapení, který má suplovat dodatečný obsah. K němu se dostali asi jen ti, kterým základ nevadil a hru si užili. Z toho vyplývá, že jsem na každý pád...

»
07. 06. 2020 • Lukáš Urban0

Recenze: Mortal Kombat 11: Aftermath Kollection

Jsou tituly, které se při vydání nevyplatí kupovat. Ne proto, že jsou v horším stavu než české památky, ale proto, že je čeká ještě velký kus obsahu. Přitom nutně nemusí jít o poloprázdné projekty, u nichž jsou pozdější dodatky součást obchodní strategie. Svou specifickou úlohu zde mají právě bojovky. Ať už Tekken, Soulcalibur nebo Mortal Kombat, vždy vyjdou v dostatečném základu, aby později přiložily pod kotel. Poslední jmenovaný se teď po roce...

»