RECENZE: Mafia II: Definitive Edition

Autor: p.a.c.o Publikováno: 24.5.2020, 8:44

Publikováno: 24.5.2020, 8:44

Je autorem 2070 článků

Herní šoubyznys je třeba oproti filmům ještě mladé odvětví, které má velké věci jistě stále před sebou. O to víc mě zaráží trend posledních let, kdy mají nejrůznější vydavatelé tendence vytahovat staré klasiky a přinášet je hráčům na aktuálních platformách. Těžko říct, jestli je k tomu vede jistota výdělku nebo relativní lehkost co se práce týče, nicméně tento „Obchod s nostalgií“ asi relativně sype. A bohužel se nevyhnul i značce, na kterou hráči v České republice hodně slyší.

Mafie udělala opravdu velkou díru do herního světa, minimálně u nás rozhodně a spousta z nás u ní prožila její dobrodružství hned několikrát. Dozajista jí pomohl také nezapomenutelný a do té doby také nevídaně kvalitní český dabing. O osm let později jsem se dočkali pokračování, které přineslo český dabing také, ale už nešlo tak úplně o českou hru a bylo na ní poznat, že tvůrčí tým je jiný. A právě druhého dílu se týká dnešní recenze, protože než se dočkáme předělávky toho prvního, budeme muset ještě chvilku vydržet.

Vývojáři z 2K Czech tak dali původní kód hry k dispozici kolegům z d3t ltd a ti se následně postarali o vylepšení vizuální stránky hry. Mafia II: Definitive Edition mimo vylepšené grafiky nabízí také kompletní balení hry s obsahem navíc (tři mise). A ano, nechybí ani český dabing. S velkou radostí jsem zjistil, že je původní a nejde o žádnou předělávku, jako tomu bude u chystaného dílu prvního. Drobnou nevýhodu má remaster na konzoli v tom, že spousta hráčů má původní Mafii II z Xbox 360 a díky zpětné kompatibilitě si ji mohou tak jako tak zahrát. Konzolisté obecně jsou pak chudáci ještě v dalším směru, protože si musí vylepšenou edici zakoupit. Pro pořádek a dostatek informací zmíním, že majitelé PC verze na Steamu dostávají tuto verzi zdarma.

S velkým očekáváním jsem se tedy pustil do hraní známého příběhu o tom, jak se obyčejný prosťáček stává součástí Mafie, a dokonce jsem si i mise ještě pamatoval. Tak to bude mít jistě celá řada hráčů, protože jak jsem zmínil, Mafie je u nás opravdu ikonická značka a série. Co i po těch letech funguje na jedničku, je příběh a jeho podání. Potěší i jistá linearita, což je věc, kterou bych dneska ocenil u nových her, jejichž přeplácené otevřené světy mi ne vždycky sedí.

Hned na úvod jsem se lekl, že hraju původní verzi hry, protože na první pohled mi grafika zas až tak oslnivá nepřišla. Naneštěstí jsem v knihovně původní druhý díl také našel, takže instalace a hurá do srovnání. Sluší se zmínit, že originální díl zestárl s obrovskou grácií, a i na 4K televizi vypadá opravdu k světu. Není sice tak ostrý, jak by si zasloužil, ale jinak je na hru pěkný pohled i dneska.

Remaster dotáhl rozlišení k lepším hodnotám, a tak je celý zážitek o poznání ostřejší a jasnější. Není to sice 4K rozlišení, ale i HD a lepší nasvícení jistě udělá radost. Vylepšené textury jsou bohužel to jediné, co je na hře vylepšeno, což je škoda, protože vývojáři mohli opravit aspoň to doskakování textur, který při vyšším rozlišení a ostřejším obrazu bije ještě více do očí, než tomu bylo dříve nebo třeba lehce toporný systém střelby, zásahových zón a krytí.

Vylepšování grafiky navíc někdy nedopadlo úplně dobře. Místy dokáží trochu zlobit animace, které v původní verzi normálně fungují. Jde o různé nedomyšlenosti, které sice nekazí zážitek a klidně by se daly hodit na původní verzi hry, ale tak tomu není. Takže tady si měli předělávači dát větší pozor, protože místy rozhasili jinak funkční hru.

Kde ale udělali přešlap největší je zvuková stránka hry. Jak jsem říkal, dabing je tu s námi stále, ale při cutscénách jsou nějak divně poštelované kanály a lidé mluví jenom z levé strany, takže kdo hraje s prostorovým zvukem, snadno se mu může stát, že postavy na jedné straně scény řvou a na druhé nejsou skoro slyšet. Test na původní verzi potvrdil, že to je opravdu chyba předělávky, protože v ní všechno funguje v pořádku tak, jak má. Hraní čistě na televizi dokáže výsledek trochu napravit.

V ostatních ohledech se žádné změny nekonají, takže kdo bojoval se střelbou a kamerou před deseti lety, jinak tomu nebude ani dneska. Nostalgie sice funguje, ale technické přešlapy dávají hře docela na frak a nahlodávají výsledný dojem. A to sem ještě zapomněl na pády FPS, kterým se bohužel remaster nevyhnul.

Ve výsledku tu tak máme produkt, který je docela zbytečný a rozhodně není lepší, jak originál. Zachránit ho snad může opravdu jenom chuť a nostalgie hráčů, kteří za něj bohužel své peníze utratí. Nebo příliv nováčků, jež mají o hře povědomí, ale z nějakého důvodu se k ní ještě nedostali. Když k tomu pak přidám fakt, že i třetí díl v definitivní edici nedopadl technicky dobře, a to je relativně nová hra, mám dost velkou obavu o první díl, který má opravdové kvality a ve své době to byla neskutečně pokroková hra. Hangar 13 by se možná měl přejmenovat na Hangar 14, protože ta třináctka jim opravdu nosí smůlu a s tím bohužel i naší milované, původně české značce.

7

Druhá Mafie v definitivní edici vypadá opravdu lépe, ale není to takový skok, jaký bychom čekali. Bohužel se převod do detailnějšího kabátku neobešel bez zatažení nových chyb do hry, a to si nezasloužila. Místy divné animace, pády FPS a problémy se zvukem z ní tak dělají poměrně zbytečnou záležitost, kterou si užijí jenom ti, kteří nemají a nemohou již sehnat verzi z Xbox 360 nebo se se sérií zatím nepotkali.
  • Sajmon79

7/10? No jak jste se o tom bavili, čekal jsem to podstatně horší 😀 😉

To horší přijde, tohle není jediný díl 😉

• Sajmon79

Zašlapání trojky do bahna očekávám. Já jsem stejně nejvíc zvědav na jedničku. (A dvojku jsem koupil i když mám na X360)

• JN

Jsem zklamaný. Mám x360 verzi a nedávno jsme ji hrál na svém xku. A super. Grafika mi nevadí naopak, líbí se mi stylizace. Ale před nedávnem jsme koupil 4K telku a tam už ta grafika byla hodně znát. Objednal jsem si celou trilogii i když Mafia III mám a nic moc, ale chtěl jsem novou jedničku a doufal jsem, že na 4K bude dvojka vypadat lépe. Takhle to vypadá, že to lepší nebude. Škoda. Zvažuji, že zruším předobjednávku trilogie a koupím jen jedničku samostatně. Je škoda, že si s tím nedali moc práce. Tak snad bude jednička dobrá, stále tomu věřím a snad udělají k té jedničce art book, sbírám art booky, takže bych ho bral.

• Marcus Fenix

Mafii 2 mám hrozně moc rád,takže jsem objednal celou trilogii. Jednička bude bimba a trojka,no ona nějaká je??? ,😂

• Tomáš Burda

Já měl kdysi dvojku na 360, ale pálenou a bez cz a teď koupě pro mne byla povinnost. Trochu se bojím ale jedničky, aby to nebyl ještě větší propadák. Dabing tam byl silný článek, tak snad udělají podobný. Každopádně si to užiju i když čekám trochu zklamání.

21. 10. 2020 • Lukáš Urban0

Recenze: Raji: An Ancient Epic

V létě byla železa trochu volnější, a tak jste možná stihli i nějakou dovolenou na opačné straně našich hor. Pokud jste to přeci jen nezvládli a největším úspěchem je hráz na rybníku, může vám přijít vhod výlet do Indie. Poznáte kulturu, objevíte historii a pomůžete sourozencům v nelehké situaci. A jen tak mimochodem zachráníte svět, ale to není důležité.

»
20. 10. 2020 • tonyskate0

RECENZE: Neighbours back From Hell

Jak vycházíte se svými sousedy? Doufáme, že dobře. Pokud ne, rozhodně jste sem zavítali správně. Ať už jsou hluční anebo vám dělají naschvály, Neighbours back From Hell je přesně pro vás. Pomsta je totiž sladká a konečně ji dosáhnete, leč jen virtuálně.

»
17. 10. 2020 • p.a.c.o3

RECENZE: Tennis World Tour 2

Tenisté se úspěšně popasovali s podzimním termínem French Open a ani chladnější počasí nic neubralo na kvalitních tenisových výkonech. Dokonce jsme se dočkali historického milníku, kdy Rafael Nadal dorovnal Rogera Federera v počtu vítězných grandslamů. Souboj o toto pomyslné prvenství bude ještě zajímavý. Nicméně pomalu nastává čas, kdy počasí venkovním aktivitám opravdu přát nebude, takže se, pokud to situace umožní, přesunou skuteční hráči do hal a ti herní si přitopí ve svých...

»
08. 10. 2020 • Lukáš Urban1

Recenze: Little Big Workshop

V dětství, kdy je všechno možné a nic není překážkou, jsme byli vším, čím nám naše hračky dovolily. Od závodníků, po bijce, až k ředitelům společností a stavebním inženýrům. Jsou tací, kteří přetavili dětské radosti do reality dospělosti. Nicméně my méně úspěšní máme právě hry, aby nás opět vracely pár let zpět. A tentokrát razíme hodně dozadu. Stůl, tedy průmyslová zóna čeká, tak se nenechte dlouho prosit.

»
01. 10. 2020 • p.a.c.o10

RECENZE: Mafia: Definitivní edice

Jenom málokterá hra má v naší krásné domovině takové jméno, jako Mafie. Důvodů k tomuto statusu je celá řada. V té době se jednalo na naše poměry o velice ambiciózní počin, k jehož úspěchu přispěl zajímavý příběh a také dnes již legendární český dabing od předních herců. To všechno vytvořilo mix, jehož chuť, i po osmnácti letech od vydání, zná spousta hráčů. Někteří z mladších ročníků by se třeba také rádi vydali na cestu mafiána,...

»
27. 09. 2020 • Lukáš Urban1

Recenze: Port Royale 4

Některé hry vycházejí v obměněných variantách co rok a jiné na sebe nechávají čekat. Jsou totiž značně specifické, s žánrově omezenými možnostmi a velice úzkým profilem hráčů. A tak vyjdou klidně jednou za generaci, jako budovatelská strategie z dob kolonizace. A přestože si i po osmi letech zachovala svou tvář, je dostatečně ojedinělá, aby vás mohla zajímat.

»
11. 09. 2020 • CryLineT4

Recenze: WRC 9

Většinou se klepeme, abychom se o nové hře dozvěděli co nejvíc. Zajímají nás nové herní prvky, změny oproti předešlým letům a vyhlídky do budoucna. A rozhodně není milé, když nás cokoliv o tyto radosti připraví. V případě závodní značky WRC nás o ně připravila jasná budoucnost, kterou pevně drží britští Codemasters. Ti vydají rallye šampionát pod svým štítem už v roce 2023, a tak je celkem logické, že nynější vývojáři nebudou dělat...

»
10. 09. 2020 • p.a.c.o1

RECENZE: Marvel’s Avengers

S velkou mocí přichází také velká zodpovědnost. Třeba když máte doma službu na mytí nádobí, vyprdnete se na to a pak celá rodina musí jít do restaurace na večeři, protože není z čeho jíst. Nebo když jste řidičem autobusu a na svoji linku vyrazíte se zpožděním, protože jste zrovna museli na onu místnost, nebo jste prostě jenom chtěli dohrát další level ve své oblíbené hře. Tím pádem lidé jezdící na...

»