RECENZE: Middle-Earth: Shadow of Mordor

Autor: Josef Brožek Publikováno: 3.10.2014, 20:49

Publikováno: 3.10.2014, 20:49

Sociální sítě

O autorovi

Josef Brožek

Josef Brožek

Je autorem 748 článků

Svět se změnil. Cítím to ve vodě. Cítím to v půdě. Cítím to ve vzduchu. Mnohé, co kdysi bylo, je ztraceno. Neboť již nežije nikdo, kdo by to pamatoval. Vše začalo kováním Velkých prstenů. Tři dostali elfové, nesmrtelní, nejmoudřejší a nejsličnější ze všech bytostí. Sedm dostali páni trpaslíků, skvělí kovkopové a řemeslníci ze síní pod horami. A devět… devět prstenů bylo darováno plemeni lidí, kteří ze všeho nejvíc touží po moci. V prsten byla spoutána síla a vůle k opanování každého plemene. Všichni však byli podvedeni, neboť byl ukován další prsten. V zemi Mordor, v ohních Hory osudu Temný pán Sauron tajně ukoval Vládnoucí prsten, aby ovládal všechny ostatní. A do tohoto prstenu vložil svou krutost, svou zlobu a svoji vůli ovládnout vše živé. Jeden prsten, aby vládl všem.

image

Pamatujete prolog z prvního Pána Prstenů? Jestli ano, plus pro vás, a jestli ne, právě jsme vám ho převyprávěli. Za to samotný příběh trilogie prosím pěkně zapomeňte, alespoň dočasně, bude vám totiž k prdu. Možná si můžete dát repete z Hobbita, ať už literatrury nebo stejnojmenného filmu. Ten jediný předchází Shadow of Mordor. Nicméně se základními znalostmi univerza si plně vystačíte. Pouvažujete-li však jméno Tolkien za název Indického kmene a Hobbita znáte jen jako synonymum pro permoníka z dětských pohádek, možná budete mít trošku problém se v příběhu orientovat, což jsme mimochodem měli i my, co celé univerzum více méně známe. Shadow of Mordor sice příběh vypráví skvěle pomocí atmosférou nabitých cutscén, ale trvá mu, než se rozjede, a i když jste sebevětší znalec, prvních pár hodin budete tápat jak v zrcadlovém bludišti na Petříně.

Celá hra je podepřena právě onou atmosférou a vaším malým příživníkem, Celemrimborem stojícím za stvořením Prstenu s velkým P, díky kterémuž ale žijete, jelikož vás Černá ruka Saurona popravila spolu s vaší rodinou, a on, díky tomu, že se do vás vtělí, je tak vaší druhou šancí. Dal vám tak například šanci potkat Golluma, který je jedinou, ve hře známou postavou. Jinak si jde svojí vlastní cestou, vlastním příběhem a s vlastním hrdinou, Talionem. Jeho příběh budete poodhalovat i shromažďováním artefaktů, do nichž se vštípila historka majitele předmětu a vy máte tak možnost si poslechnout si ji v živých barvách, díky svým schopnostem poskytnutým stvořitelem prstenu. Pokud jste někdy hráli Assassins Creed určitě si vzpomenete na codex. Ten se ve hře přejmenoval na Ithildin. Oba sběratelské předměty sbírat a najít pomocí speciálního vidění nápadně podobnému Eagle Vision z Assassina. Stejně tak s ním vidíte nepřátele přes zdi a možnou interakci s okolím.

image

Dost věcí v Middle-Earth: Shadow of Mordor je podobné těm z univerza skrytých čepelí. Již zmíněné vidění a označování, interakce, souboje, šplhání, to všechno. Možná jste snad i slyšeli o kauze Monolith (autoři hry) vs. Ubisoft kvůli údajnému totožnému scriptu ve hře, prý ukradenému, ale to na vás tahat nebudeme. Víte co? Nám to vůbec nevadí, ba dokonce se nám to i líbí, líbí se nám to tak moc, že jsme u hry byli přikovaní ještě několik hodin po dohrání. Jasně, kombo – útok, blokace ve správný čas, něco na způsob sražení protivníka, speciální komba, doražení protivníka atp. – by nás asi normálně neuchvátilo, avšak autoři celou hru inovovali fascinujícím, nikdy nevídaným systémem Sauronovy armády, navíc se zajímavou technologickou libůstkou jménem Nemesis. Podobná technologie byla představena na Forze 5, tedy vaši protivníci se budou učit vašim kouskům, ale zde se je budou učit jen v případě, že necháte své protivníky pláchnout, když je vystrašíte nebo z boje vystrašeně utečou prostě jako slepice.

Sauronova armáda se skládá z několika desítek protivníků čtyř hodností a pokud vás zabije, tak se mu buď zvýší síla a zároveň si vás bude pamatovat, anebo se bude povýšen, a to buď na místo jiného, mrtvého nadřízeného, či se s nějakým vypořádá a obsadí jeho místo. To dělají čas od času sami, ale za nějakou dobu se naučíte ovládat jejich mysl a dáte jim takový příkaz, dokonce klidně i sabotovat nadřízeného, a pokud mu s tím pomůžete a povede se vám zlikvidovat jej, váš ovládaný zastoupí jeho funkci, a vy tak máte v Sauronově armádě svého člověka… Ehm, tedy Uruka. Aby se vám povedlo takového velitelského Uruka zlikvidovat, což je mimochodem pojmenování místních skřetů, tak je dobré zjišťovat si o nich informace. Jejich umístění a vzhled zjistíte přes obyčejné Uruky, kterým vysajete mysl, nýbrž slabiny a naopak vůči čemu jsou resistentní, zjistíte buď přes skřetí chytráky označené na mapě jako Intel, anebo občas se vyskytujícími se dopisy.

shadow-of-mordor-screenshot-7-1920x1080

Kromě vedlejších úkolů obsahující zadání podle zobrazené zbraně, tedy buď luku, meče a dýku, za které získáváte body pro vylepšení zbraní, o nichž vám brzo povíme, se ve hře vyskytuje ještě osvobození otroků, ale hlavně časově omezených eventů. Jedním z nich je pravě zmiňovaný duel mezi Uruky (vámi neovládané), nejzajímavější nám přišel ale event Vendetta. Multiplayer sice jen těžko pohledáte, Vendetta však s reálnými hráči pracuje. Pokud nějaký nadřízený Uruk zabije po několikáté cizího hráče, vy máte šanci udělat odvetu a získat tak zkušenosti a sílu navíc.

Ačkoli jde o akční adventuru, Shadow of Mordor exceluje v několika rpg prvcích. Jak už jsme zmiňovali zbraně jaou celekm tři, na dálku, na útok a pro stealth. Každou zbraň můžete vylepšit o runy, které vypadávají z každého zabitého Uruka-velitele, ty si můžete namontovat do slotů zbraní odemykatelné pomocí speciálních bodů. Ty zároveň slouží pro nákup vylepšení v talentovém stromu, kde si kupujete i další sloty k odemčení. Najdete zde ale i strom dovedností, kde je odemykáte pomocí ability pointů získané za dosažení určitého počtu power bodů, ability se vám pak odemykají novým levelem a naučí vás buď nové kombo, schopnost či dovednost (překvapivě), jako třeba jezdit na zvířeti, které je bohužel jen jedno, pokud nepočítáme ovládatelného obra Grauga určeného spíše ale jen k dočasné ofenzívě (je velký, neohrabaný a jen zřídka na něj narazíte, vlastně jsme na něj zza dobu hraní narazili jen dvakrát). Takový Caragor (tak se zvíře jmenuje) může být klíčový v tiché infiltraci základny, rozstřelíte jeho klec a on se agresivně vydá proti čemukoliv blízkému. Je zde ale více interaktivních předmětů. Nejvíce nás asi bavilo vosí hnízdo. Jak vždycky křičí a utíkají. So cute!

Přišlo nám snad až kruté jak rychlým způsobem se noví velitelé rekrutují, a to nejen po vašem zabití obyčejným skřetem, ale i sami od sebe. Stejnou věc si myslíme i o respawnu. Když sběratelské předměty a kytičky pro doplňování zdraví objevujete postupně (až tehdy se vám ukážou na mapě), máme z toho radost, protože vám hra nic neservíruje až pod nos (tak jako přesně umístění velitelů i po zjištění informací. Když se ale po deseti minutách přijdeme pro něco vrátit na vyvražděné místo a tam napochodují zcela noví skřeti, svíráme vzteky ovladač.

Pořád se ptáte jak je to teda s tou infiltrací a stealth systémem? Máme jednoduchou odpověď, Assassin Creed. Plížení, zabíjení dokonce i ovládání je jako přes kopírák, ale funguje a zároveň skvěle ji doplňuje tiché ovládnutí protivníka nebo vycucnutí jeho mysli. Bude vás bavit, nejen že hra si na tichém postupu zakládá, ale i přes pouhé dva nepříliš obrovské světy je každý Strongold, respektive sídlo orků něčím unikátní a vždy jiné. Skřeti pochodují i normálně celým světem a sem tam se včetně výše postavených někam usadí a kempí u ohně.

Možná jsou světy jen dva a vám to teď přijde málo, čemuž se nedivíme, ale až si hru osaháte, budete ještě rádi, že je taková, jaká je. Je tak rozmanitá a plná obsahem, že budete mít problém udělat si čas na přiběhové mise. My jsme například prvních pět hodin zvládli jen jednu příběhovou misi a zbytek jsme strávili objevováním světa a jeho možností, pak jsme ale došli k závěru, že tímhle způsobem bychom hru těžko hru dohráli a co nejdřív vám připravili recenzi.

middleearthshadowofmordor_urukcampfire_screenshot

Na závěr přijde vhod zmínit audiovizuální zpracování. Už v menu budete uchváceni dech beroucí a vhodně zvolenou hudbou, skvěle potlačující temnou atmosféru hry. A jakmile si odbudete intro, budete vhozeni do vizuálních orgií. Autoři odvedli skvělou optimalizaci, vše běží krásně plynule v plném rozlišení a skvělými efekty. Monolith se zaměřil na detail, svět vypadá živě a rozhodně ne prázdně. Po celou dobu hraní jsme snad nenarazili ani na žádnou chybu, odbytost či nedodělek, na každém rohu Mordoru je jsou zkrátka vidět roky usilovné práce betatesterů, programátorů a designerů. Jo a co se týče stížnosti na respawn? Na ten si brzo zvyknete…

Zážitek ze stínů Mordoru nebyl stoprocentní. Příběh mohl být ještě o píď lepší a víc jasnější i přidání více zvířat pro jízdu by neuškodilo, ale jinak jsme spokojeni. Middle-Earth: Shadow of Mordor má opravdu všechno, co bychom si od takové hry přáli plus ještě něco vlastního navíc, jež funguje neskutečně dobře a udrží vás u hry minimálně, dokud neulovíte všechny achievementy, které mimo jiné autoři navrhli skvěle, protože nejsou tak triviální a prostě jednoduché jako u například u většiny her od EA. Myslíme, že se nenajde téměř nikdo, komu by chyběl multiplayer, nejen, že obsahu je pře velmi a nezbude na něj ani pomyšlení. A ať už jste fanoušci Assassina, Tolkiena, nebo snad jen hledáte skvělou akční temnou fantasy adventuru s prvky RPG, tak si jsme téměř jisti, že vaše konzole brzy pocítí přítomnost hry na disku. Nejenže má slušně našlápnuto na hru roku a jde asi o nejlepší kousek z Lotrovského univerza, ale zároveň jde asi o nejlepší akční adventuru, co jsme za poslední dobu hráli.

9
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

O Middle-Earth: Shadow of Mordor se ve zkratce mluví těžce, abychom vypíchli jeho přednosti. Zjednodušeně jde o akční adventuru vlastního příběhu, zasazenou do univerza z pera J.R.R. Tolkiena s perfektní atmosférou, systémem velitelů, skvěle fungující technologií Nemesis a hratelností víc než dobře kopírující tu z Assassins Creed, kde zcela otevřený svět je snad netřeba zmiňovat. Živý svět, skvělá grafika, atmosféra a dobře napsané postavy jen podtrhují fakt, že Shadow of Mordor může být nejlepší akční adventurou roku. My ji dokonce čekáme i mezi finalisty "Hra roku" na blížícím se VGA. Nejlepší LOTR hra k dostání na trhu, ne-li historie.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»