RECENZE: Mirror’s Edge Catalyst

Autor: p.a.c.o Publikováno: 11.6.2016, 13:42

Publikováno: 11.6.2016, 13:42

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3256 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Občas není vůbec jednoduché uspět s novou značkou na trhu, i když má své kvality. Své o tom jistě vědí i DICE, kteří před osmi lety uvedli na trh Mirror’s Edge. Krásná Faith se proháněla po střechách s větrem o závod, cestou se vypořádala s partou nepřátel a hlavně rozplétala klubko příběhu, který měl švih a styl.

Mirror’s Edge Catalyst není žádným pokračováním, ani úvodem do prvního dílu. DICE chtěli udělat lepší hru, než byl první díl hlavně z toho důvodu, že prvního dílu se moc neprodalo a i přes pozitivní kritiky si cestu ke hráčům nenašel. Já se ovšem do hry zamiloval (přítelkyně promine) a na Faith jsem nedal dopustit. Před vydáním Catalystu jsem si předchůdce pěkně prošel a pln očekávání a lehkých obav z betaverze jsem se pustil do nového dobrodružství.

catalyst6

Po stránce příběhu jsem čekal nějakou pěknou jízdu, ale víc než standart se tvůrcům nepovedl. Navíc pokud jste nehráli předchozí díly, nemusíte mít obavu, že by vám něco mohlo utéct. Příběh je nový, plný klasických klišé a nějaké pamětihodnější momenty se nekonají. To samé platí i pro jednotlivé postavy. Ty jsou ploché a k žádné z nich jsem si nenašel větší cestu. Aspoň mě moc netrápila jejich případná smrt. V tomto ohledu mi docela vadil otevřený svět, protože musíte k dalšímu úkolu doběhnout. První díl před vás stavěl jednu misi za druhou, nedal vám odpočinout a z mého pohledu byl více intenzivní. I proto jsem možná k žádné postavě pořádně nepřilnul. Závěr není špatný, ale první Mirror’s Edge byl dle mého soudu o něco lepší. Příběh tak funguje jako pojivo jednotlivých misí, bez kterého by to nešlo.

catalyst5

Mise samotné už jsou věcí jinou. Nabídnou zajímavou náplň, i když většinou běžíte z místa na místo. Většina úkolů se mi líbila, dávala smysl a nabídla solidní výzvu pro jejich splnění. Mimo hlavních úkolů se dají plnit i postranní mise nebo doručování zásilek, které je ze všeho nejtěžší. Jediné zaškobrtnutí nebo změna mimo ideální trasu znamená restart, protože včas do cíle určitě nedoběhnete. To mě na hraní hodně mrzelo, protože závody s časem jsou jinak fajn, jenom tvůrci mohli nechat alespoň pár vteřin navíc. V případě, že vám přijde doručování nebo běhy na čas snadné, můžete zkusit nějaký závod vytvořený hráčem, což jsou občas hodně dobré výzvy a za tuhle část palce nahoru.

catalyst4

Ne všechny úkoly však souvisejí s rychlostí, protože občas bude třeba zpomalit a zapojit mozek. Mluvím nejen o hackování bilboardů, kdy najít cestu k němu není vůbec jednoduché a občas vám dá hodně zabrat, ale hlavně GridNode. To je jakýsi spojovací datový uzel, jehož hacknutím můžete rychle cestovat mezi úkryty, což se rozhodně hodí. GridNote vyžaduje nejen přemýšlení, ale i správně načasované reakce a opatrnost před paprsky. Tyto puzzle úkoly jsou hodně příjemným zpestřením oproti akčním pasážím. Obsahu je v Catalystu opravdu hodně a svou hrací dobou hravě překonává původní díl.

Největší novinkou Catalystu je otevřený svět. Můžete běžet, kam chcete, ale nezapomeňte, že se Faith a všichni běžci pohybují po střechách. Volnost tedy spočívá v možnosti volby, kam se vydáte dál, protože nemusíte plnit jednu příběhovou misi za druhou. K usnadnění orientace je tu runner vision. Ta se dá nastavit na tři úrovně a to plnou, kdy vidíte nejen červeně zvýrazněné překážky, ale i šmouhu ukazující cestu, dále standart, kde se po vzoru prvního dílu zobrazují červeně skokánky, přeskoky, trubky a tak dále, čímž se tvoří cesta. Poslední možností je pomocníka vypnout a cestu si vybíráte libovolně sami. Doporučil bych vám standartní variantu, kdy si člověk nepřipadá jako blb pronásledující červenou čáru.

catalyst2

Další úpravou prošly schopnosti Faith. Ze začátku moc kousků neumí, ale díky RPG systému se je poměrně rychle dokáže naučit. Vylepšovat můžete nejen pohyb, kdy jako první určitě zvolíte možnost se naučit nezbytný kotoul po dopadu, ale také vylepšovat své dovednosti v soubojích a v neposlední řadě své vybavení. Vystřelovací hák oceníte v nejedné situaci a navíc si užijete hodně efektní zhoupnutí nad městem. RPG systém nepůsobí vůbec rušivě a díky tomu, že není problém body získat, bude odemykat dovednosti pro své potřeby skoro jako na běžícím páse.

catalyst

První díl byl hodně kritizován za soubojovou složku. Za prvé souboje nebyly moc zábavné, za druhé jsem většinou skončil se zbraní v ruce, abych všechny postřílel a nakonec nešlo soupeře proběhnout nebo se jim jakýmkoli způsobem vyhnout. Catalyst vám servíruje dvě možnosti. Buď se pokusíte soupeře obejít, nebo se s nimi utkáte, ovšem beze zbraní. V některých místech však utíkat nejde a prostě musíte bojovat. Postaví se vám různé druhy nepřátel, kdy na každého platí něco jiného a až na pár míst boj jistě zvládnete bez větších problémů. Mně osobně bojování moc bavilo, takže jak to šlo, konfrontaci jsem vyhledával. Záleží ovšem na vašem vkusu, jak se k této věci postavíte.

Město Glass nabízí velkou plochu, kde se budeme prohánět a ukáže celou řadu dominant a pohledů do otevřeného světa. Hned na začátku se vám jeden takový naskytne a bohužel, není tak skvělý jak videa a obrázky prezentují. Grafická stránka hry je z mého pohledu velkým zklamáním. Textury nejsou tak ostré, jak by v dnešní době měly být, hlavně při pohledech do dálky. Občas se dokreslují na poslední chvíli a jednou se mi stalo, že se mi „zapnul“ nějaký filtr, který grafiku ještě více degradoval, nebo dokonce textury vypadávaly a poblikávaly. Pak pomohl jenom restart hry. Je dost pravděpodobné, že vše bude opraveno nějakým budoucím patchem, ale začíná být stále více únavné dostávat neodladěné hry v datum vydání. Pro představu je jeden screen ze hry udělaný z Xboxu přímo pod textem, pár dalších v galerii (Xbox to trošku osekává).

Mirror's Edge™ Catalyst (2)

Epizodou samo o sobě jsou stíny. Někdy se zobrazují, jak by asi měly, v některých situacích jsou nepovedené nebo úplně chybí.  Je to docela škoda, protože v mých očích je první díl starý osm stále o něco hezčí. Dojem zachraňují pěkné interiéry a na mnoha místech povedená hra se světly. Pochvalu bych směřoval na příběhové filmečky, jejichž provedení je na hodně dobré úrovni.

Město jako takové je rozděleno na několik částí, kdy každá má nějaký stavební styl a stylizaci. Na první pohled působí zajímavě, ale jejich členění není nějak extra logické a možná by neškodilo, kdyby si tvůrci k ruce příště zavolali nějakého architekta. Takto je vše nějak poslepováno a někdy prostě skočíte tam, kde byste očekávali pokračování budovy, ale ona tam není.

catalyst3

Díky nižším detailům hry jsem se však nesetkal s nějakým náhlým snížením rychlosti hry či zasekáváním, takže dojem z toho, že běžíte, za vámi se rozbíjí stěny a nahání vás půlka města, je hodně dobrý a v tomto ohledu dosahuje kvalit předchůdce, což je jenom dobře. Celkově se Faith po světě pohybuje s ladností sobě vlastní, takže jsem si skákání užil a už teď vím, že se k němu brzo vrátím.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Mirror’s Edge Catalyst určitě není špatnou hrou, ale je otázka, do jaké skupiny patříte. Pro fanoušky prvního dílu je Catalyst jasnou volbou a dostane se jim přesně to, co nejspíš od další hry očekávali. Nováčkům doporučuji v rámci služby EA Access vyzkoušet trial verzi a uvidíte sami, jak moc vám dobrodružství Faith sedne. Já se moc bavil, hru jsem si pěkně užil a nebýt problému technického a grafického rázu, společně se průměrným příběhem, mohla být konečná známka o něco vyšší.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»