RECENZE: Mount & Blade II: Bannerlord

Autor: DandyCZE Publikováno: 14.12.2022, 9:50

Publikováno: 14.12.2022, 9:50

DandyCZE

DandyCZE

Je autorem 238 článků

Vítejte ve světě, kdy nad slovem vládne dobře nabroušené ostří. Svět Calradie vám nabízí opravdu stovky hodin v zajímavé hře, kde si snad vyzkoušíte všechny herní žánry. Calradie byla velká říše, ale po válce zde vzniká mnoho jiných národů a kultur. Pokud čekáte, že se ujmete jedné z nich a stanete se nejslavnějším, tak se hodně pletete. Naopak vám čumí sláma z bot, vaše brnění, tedy spíše kusy látky potřísněné bahnem vás moc neochrání a váš kůň je rád, že utáhne sám sebe. Asi si říkáte, jak se z tohohle dostanu?

Získání vlivu
Vaše postava zrovna nebudí žádnou hrůzu a to v žádném nastavení, které si na začátku hry sám volíte. Vše totiž začíná tvorbou vaší postavy. Vyberete si jednu kulturu, z které pocházíte a její krev vám bude kolovat v krvi. Tato volba nemá pro samotnou kampaň ale žádný velký dopad, což zjistíte z následujících řádků. Atributy vaší postavy se tvoří celkem zajímavě na základě vašich odpovědí, kdo byli vaše rodiče a prarodiče, jaké máte jako dítě sklony atd.. Po sérii tuším 7 kol vznikne vaše postava a je vržena do světa. Nevlastníte nic, pouze pár zlaťáků, jednu herku a pak semínek obilí z kterého si uplácáte nějakou kaši. Je na čase vyrazit a probrat se z té kocoviny.

Kolem vás v té době už funguje kompletně celý svět. Je potřeba dojet do města nebo vesnice, sehnat pár křupanů, co se k vám přidají a jistě brzy hrdinně zemřou, doplnit zásoby nebo zkusit něco vyhandlovat na trhu.. Nejsnazší cestou pro získání peněz a také reputace je začít obchodovat. Nakupujete suroviny a vozíte je z místa na místo a samozřejmě se snažíte vydělat. Občas vám obyvatelé dají nějaký úkol ve smyslu, najdi moji dceru, dovez zásoby jídla, zabij lupiče atd.. Takhle troškaříte a snažíte se získat si vliv a peníze. Díky vlivu pak můžete najmout společníky, kteří se vám třeba mohou starat o vlastní karavanu, nebo když máte dost peněz můžete si ve městech pořídit vlastní obchod. Karavany a obchody vám zajistí pravidelný přísun peněz, tedy pokud vaši karavanu někdo nepřepadne, nebo město kde máte obchod se nestane majetkem někoho jiného. V této fázi už máte docela početnou skupinu budižničemů a začnete se cítit nadřazeně. Už nechcete vodit stádo krav do jiného města, jako pasáček, už si myslíte, že jste někdo a chcete mít svůj hrad. Je vám ale jasné, že ikdyž vaše družina má 40-100 lidí, tak hrady hlídá 400 a více a armády kolem vás se pohybují v počtech 500-2000. Je nejvyšší čas se k někomu přidat.

Z pasáčka velkým Feudálem
Můžete hrát klidně celou hru jako žoldák, ale pro kampaň to rozhodně není cíl. Za sebe doporučuji se přidat k nějaké frakci, jako žoldák. To vám přinese peníze, pokud zvolíte dobrou stranu, tak i ochranu a samozřejmě možnost se účastnit bitev o hrady a města a to znamená ZLATOOOO! Pokud si odkroutíte pár let, jako žoldák, je možnost se zapojit přímo do dané frakce. To vám umožní získat po bitvě hrady a města a stát se skutečným pánem. Je zde i možnost, po čase se pokusit frakci opustit, ale musíte ustát válku, takže to dělejte vždy v době, kdy třeba vaše země prohrává ve válce a je oslabena. Můžete to vyjít, ale většinou ne 😊
Ať do dopadne jakkoliv, jste ve fázi, že začínáte ovládat města a hrady a v nich výstavbu a spokojenost, což není vůbec snadné. Peněz málo a pokud máte hrady, čí města z jiné kultury, tak nespokojenost je skoro neřešitelná. Můžete si pomoct zákony, ale na těch musíte najít shodu v celé říši, a to je nadlidský úkol.
Když už jste ten pán, tak je dobré si na hrad pořídit ženu a zajistit potomka, takže vyrazíte na námluvy a pokud najdete po hodinách randění někoho, kdo o vás stojí, ještě musíte dorazit za tatíčkem s pořádně napěchovaným vakem zlata a pak to snad vyjde. Žena vám pak může pomoct se správou vašich povinností.

At žije král
Během kampaně vám běží hlavní dějová linka, která vám umožní se rozhodnout, jestli ji říši opět sjednotíte nebo se naopak vydáte cestou vytvoření nové. Osobně jsme se vydal cestou růstu pod křídly Battanianů, což jsou takový lesní lidé. Nicméně jsem cítil, že jediná možná říše je ta moje, musel jsem je opustit, ustát jejich hněv a pak si dobýt skoro celý svět Calradie. Obrázky v recenzi jsou pak z druhé kampaně, jelikož se mi podařilo původní smazat:-) Cesta na dobití celého světa je opravdu dlouhá a osobně si nemyslím, že je nutné to dohrávat. Naopak bych si vždy zvolil cestu, jak budu hrát. Inspiraci vám mohou být videa tvůrců na YT. Touto cestou si totiž můžete volit i obtížnost, která ve hře není nijak smysluplně nastavitelná, což nemyslím, že je špatně. Osobně jsem vyzkoušel herní scénář, že můžete najímat pouze lidi ze své kultury nebo pak úplně hardcore setup,. kdy si zahrajete na žoldáka a můžete najímat pouze žoldáky a nikoliv čestné může ve vesnicích a městech. Klidně napište, jakou cestu jste vyzkoušeli.

Zde končí asi obecný popis kampaně, což je to hlavní, co v této hře budete chtít dělat. Hra je naprosto volná a vůbec vás do ničeho netlačí, je pouze na vás, jak ji budete hrát a to vám umožní hrát tuto hru donekonečna. Jelikož ale součástí této hry jsou snad všechny žánry her, chtěl jsem jednotlivé mechanismy popsat odděleně. Takže jdeme na to.

Vše se odvíjí od vašich hodnot (skillů), které jsou rozděleny do šesti základních stromů. Hry myslí na vše od ovládání zbraní, přes dovednostní věci, fyzičku, obchod, medicínu až k vůdcovství. Dovednostní body získáváte pouze když dané věci děláte. Pokud si třeba dáte do ruky luk a budete ho používat, tak vaše dovednost s mečem se nezvedne. Proto je dobré si říct co je pro vaši osobu prioritou. Jak jsem zmínil, tak v kampani si budete moci nabírat společníky a každý z nich má také své atributy, proto je dobré si zvolit takové, které mají dovednosti, jaké vy třeba nemáte a potřebujete je.

Vše u své osoby pak doplníte inventářem. Věci můžete kupovat, získat v bitvách a turnajích, a pokud jste zručný kovář, tak si i pěkné zbraně vyrobit.  Osobně doporučuji naučit se bojovat a chodit na turnaje. Získáváte velmi kvalitní věci, které můžete dát na sebe, společníkům nebo prodat. Pro větší zábavu také doporučuji v nastavení hry zapnout možnost zabití vašich společníků, aspoň si ve hře vyzkoušíte více herních mechanik.

Království
Jakmile máte na starost hrady a spokojenost, tak začne taková pasáž hry, kdy se může objevit repetetivnost. Skoro bych řekl, že takhle to mohlo být i v minulosti, že války začali z důvodu, že vládci se nudili. Bitva a turnaje jsou denní chleba, úkoly se opakují, hrady a města ve vaší zprávě se množí. Stále častěji se objevuje vůle už to dohrát. Ale jak je hra celkově naprosto otevřená, tak i cíl hry je spíše ve vaší hlavě. Sice můžete dosáhnout cíle kampaně, ale řekl bych že ta poslední 1/3 hry mě už moc nebavila a bylo mnohem zábavnější začít jinou kulturu a hrát od začátku, to ovšem nemusí být váš případ. Osobně znám i lidi, co je naopak nezajímají hrady a obchod, ale hrají čistě žoldácký život a jdou od bitvy k bitvě.

Bojiště
Velkým skvostem této hry jsou bitvy. Až se pustíte do bitvy o tisících lidech budete jenom žasnout. Osobně jsem hrál hru od všech alfa, beta, gama verzí 😊 na PC a když řekli, že tohle bude na Xboxu, tak jsem nevěřil. Ona totiž ta hra neběžela ani dobře na nejvýkonnějších PC.
Nicméně v době vydání máme na Xboxu naprosto skvěle hratelnou verzi, bez znatelných propadů FPS. Ať už budete bojovat na koni nebo na vlastních, tak si budete hru užívat. Osobně jsem neviděl asi lepší bojiště. Kromě toho že bojujete se svojí postavou, budete jako vůdce dávat strategické úkoly i pro svoje vojáky. Když si budete říkat, že už nic nemůže být lepší než tohle, tak přijde dobývání hradů.
Střílet budete z katapultů, budete po žebříkách překonávat hradby a bojovat na nich nebo jako obránce budete z hradeb házet kamení. Pokud máte takové to historicky bojové srdíčko, tak tuhle hru nemůžete minout.

Jednotky
Každá kultura má své bojovníky a jejich variabilita je tedy obrovská. Můžete si vybodovat klidně pěší armádu nebo naopak pouze jízdní. Jižní státy pak doplní u jízdních jednotek i možnost velbloudů. Jednotky říše velmi rádi bojují pomocí mečů a nejlepší střelecké jednotky jsou kušníci. Naopak obyvatelé severu mají silné koně a v ruce mají nejčastěji sekeru. Různorodost jednotek vám umožní různé taktiky pro boje, a to je kořením bitev.
Pokud cestujete po mapě a najímáte v každém koutu světa, budete mít opravdu hodně pestré složení armády. K tomu jsou zde ještě jednotky lupičů, zbojníků a všemožné chátry, které se k vám třeba připojí jako zajatci a vy je po nějakém čase můžete naverbovat do své armády.

Obchod
Hra nabízí obchodování snad se vším, co vás napadne a je vhodné pro danou dobu. Každá část světa má specifickou produkci a taky poptávku, a to vám umožní úspěšně obchodovat. Olivy nakoupíme na jihu, sůl v dolech, ryby u moře a to vše dovezeme na potřebná místa. Cena komodit reflektuje i fakt, kolik jí prodáváte a jestli jí ve městě třeba neprodala družina před vámi a cena je pro vás tedy nevýhodná. Obchodu se budete věnovat ale zejména v 1/3 hry. Jak začnete dobývat hrady a města, budete už pouze prodávat kořist a zlaťáků bude hodně.

Ovládání
Mnozí se mohou bát ovládání u takhle komplexní hry, ale nebudete tomu věřit, ale všechny kombinace se na ten ovladač vejdou. Budete potřebovat tak 30-60 minut na naučení a pak už to jede samo. Asi nejtěžší je to v bitvách, když dáváte příkazy vojákům po skupinách, ale jde se to naučit a tahle hra za to stojí!

Multiplayer
Sice bych si moc přál, aby bylo možné hrát kampaň v multiplayeru, ale chápu, že s ohledem na obsáhlost to není možné. Multiplayer vám nabídne možnost bojovat v duelech, které budete znát z turnajů nebo souboje armád, kdy k sobě budete mít AI. Věřím, že vítězství nad kamarády vám udělá radost.

Kamarádi z PC
Tato hra je založena také na velké podpoře komunity a proto doufám, že třeba i na konzoli vznikne možnost nahrávat některé dodatky. Kromě doplňků a drobných vylepšení na PC už existují celé světy. Můžete si aktivovat celý svět ze seriálu Hra o trůny, nebo se ponořit do repliky středověkého světa velkého Říma. Já osobně jako velký fanoušek strategií ovšem oceňuji a doporučuji všem, co mohou vyzkoušet i na PC mód, který vám hru propojí s jinou hrou a to Crusauder Kings III. Propojení spočívá v tom, že v CKIII když jdete bojovat, tak se vám zapne hra Mount and Blade II a bitvu odehrajete opravdu sám v čele armády..

Budu rád, když nám na sítě pošlete ukázku vašich hrdinů a určitě mi napište, jak se vám tato hra hraje.

8

Naznám lepší hru, která by kombinovala tolik žánrů a hrála se tak dobře. Na Xboxu jede vše plynule a v pohodě, což asi PC master race nadšenci nepochopí. U téhle hry by se dala popsat knížka o všem možném co jde. Tady je jediná rada … VYZKOUŠEJTE.
Obrovská mapaMalá různorodost úkolů
Komplexnost hry Místy slabší AI v soubojích
Možnost hrát stále dokola Obchod by mohl lépe fungovat