RECENZE: Need for Speed Payback

Autor: p.a.c.o Publikováno: 19.11.2017, 13:57

Publikováno: 19.11.2017, 13:57

Je autorem 1592 článků

Dlouholeté herní série mají často velké zástupy fanoušky, kteří se těší na každý další díl a většinou dokážou nějakou tu nedokonalost prominout. Jsou ale série, které každým dalším dílem o fanoušky přichází, a to i navzdory svému opravdu zvučnému jménu. Velkou snahu v odhánění příznivců projevují Electronic Arts společně s Ghost Games se svou dvorní značkou Need for Speed, jejíž poslední díl se vřelého přijetí opravdu nedočkal. Nejspíš i proto si vývojáři dali roční pauzu, po níž tu máme další díl.

Need for Speed Payback se pokouší napravit pošramocenou pověst značky, ale kdo se již podíval na výsledné hodnocení, nejspíš už ví, že se jim to moc nepodařilo. Bohužel v průběhu hraní jsem se opravdu snažil, najít něco, co by mě bavilo, líbilo se mi a díky čemu bych mohl hře pomoci třeba i dobrým hodnocením. Bohužel se tak nestalo a čím víc jsem hrál, tím víc jsem byl nespokojen. Následující řádky se pokusí shrnou to, proč tomu nakonec tak bylo.

Na co jsem se těšil byl příběh, protože bylo upuštěno od hraných scén jako v posledním díle, kde bylo všechno, super, ultra, cool, všichni byli drsní jak šmirgl papír a sypali jednu hlášku za druhou. Oproti tomu Payback měl přinést příběh říznutý sérií Rychle a zběsile, což se mně osobně hodně líbilo. Potenciál naplněn nakonec rozhodně nebyl. Hrdinové nemají žádnou hloubku, a tak si k nim člověk nemůže vybudovat nějaký vztah. A je přitom jedno, zda jsou to ti z hodných nebo členové The House, proti jejichž nadvládě budeme bojovat a ve výsledku je porazit. Ve výsledku jsem nakonec byl rád, když nějaká příběhová část skončila mohl jsem se vrátit k ježdění závodů. Navíc příběhové akční pasáže patří co do ježdění k tomu zábavnějšímu, co hra dokáže obsahově nabídnout.

Dohromady máme na výběr čtyři druhy závodů, kdy nechybí klasické závodění z A do B, závody na kola, to vše na silnici nebo offroad, drifty a takovým drobným návratem do série je drag z NFS Underground. Závodění není ve výsledku špatné ani v jednom z nich, což jistě potěší. Kdybych měl nějaký herní mód vyzdvihnout více, byl by to právě drag. Ten přináší osvěžující vítr do jinak klasického ježdění, kdy oproti Undegroundu nabízí větší volnost, protože jezdit můžete po celé komunikaci, a ne jenom v jednotlivých jízdních pruzích. Trochu mimo stojí honičky s policií, kdy jakožto agent ujíždíte jako o život. Sice zpestření, ale nijak zásadní. Každý závod si pak navíc můžeme okořenit nějakou tou sázkou bokem, za jejíž splnění jsou kredity navíc.

Kredity jsou totiž hodně potřeba, a to nejen pro nákup nových vozů, ale hlavně pro kupování kartiček. Největším „opruzem“ celé hry je totiž systém levelování aut. Každý závod má nějaký level a stejně tak i vaše auto. V případě, že nemáte dostatečnou úroveň, na daný závod se ani nevydávejte, protože šance na výhru je minimální (úspěšný závod je jenom ten vyhraný, jinak se dál nedostanete). Smutné však je, že i když budete mít level větší, než hra udává, nemusí to ještě znamenat výhru a dost často se i s lepším autem budete bát až do konce, protože minimálně jeden blázen vás bude vždycky nahánět, i kdyby měl auto šlapací. Kdo tenhle systém vymyslel, zasloužil by pár facek, aby se probudil, protože víc znechutit hratelnost snad už nešlo.

I když asi ještě šlo, protože ruku v ruce s levelováním jdou i vylepšující tuning karty. Kdo z vás se těšil na vylepšování motoru aut a dalších jeho parametrů, těžce zapláče. Všechno probíhá přes vylepšovácí karty pro jednotlivé třídy aut (ano, jedno auto nemůže jezdit všechny závody, takže na každý potřebujete extra auto, kdy cena nových není malá, takže spirála opakování se opět roztáčí), přičemž každá vylepší nebo zhorší nějaké parametry. Karty dostáváte za výhry v závodech nebo si je kupuje v tunning shopech. V téhle hře prostě nic není zadarmo, a i pro získání nějaké vizuální úpravy je třeba plnit úkoly.

Výsledek výše popsaného je nekončící grind, kdy se kvůli zlepšení auta a vydělání peněz, vracíte k závodům, které už jste jednou jeli a jezdíte je pořád dokola, dokud vám buď neodumře mozek nebo nevyděláte dost na to, abyste mohli vylepšit auto, snad konečně zvítězit a posunout se o kus dál, kde nás čeká to samé utrpení znovu. Frustrace z opakování pořád toho samého dokola je nepopsatelná a už jenom to většinu hráčů jistě odradí.

Přitom jízdní model je rozhodně lepší, jak posledně a závody se odehrávají i přes den, takže člověk netrpí depresí z toho, že pouliční jezdci nebo bojovníci se zákonem jsou jenom noční živočichové. Ani tady ale všechno nefunguje tak, jak by si člověk představoval. Co mi hodně chybělo byl onen skvělý pocit z rychlosti a šílené jízdy, jaký vždy série nabízela. Divné je, že to neplatí pro všechna auta. Takové Audi nebo nový Golf to sviští hezky, mají parádní zvuk a pocit rychlosti se dostaví. Starší kousky při stejné rychlosti na druhou stranu působí, jako kdyby v kufru měli pět sumo zápasník, což samozřejmě ovlivní zážitek. Sice jedeme třeba 200 km/h, ale máte pocit, že se vlečete tak 50 km/h. Těžko říct, čím to je, nicméně není to nic, co by hře prospívalo.

Druhou věcí, která mne zarazila, je fakt, že auta mimo silnici jedou pomaleji, než když jedete po ní. To by dávalo smysl u silničních závodů, ale u offroadu, který se evidentně inspiroval u posledního dílu Forza Horizon je to víc než divné, protože i s tímto autem, pro nějž by neměla být problém jakákoli zkratka mezi kontrolními body se nejvíc vyplatí jet po vyznačených cestách. Přitom hra láká jet kamkoli rovně za nosem. Bohužel nejste rychlejší než soupeři jedoucí po cestě, což v kombinaci s levelovacím systémem ústí v další dávku frustrace a znechucení.

Pochválit bych chtěl herní svět. Ten je opravdu rozsáhlý, dostatečně různorodý a nabízí dost způsobů, jak se vybláznit i mimo závody. Nechybí rychlostní radary, úseky, jež je třeba projet nějakou rychlostí a další odpočinkové činnosti. Zajímavé je hledání částí aut podle mapy a fotky, kde se daný kus nachází. Ani grafika není tak hrozná, jak se na první pohled může zdát (hráno na klasickém Xbox One), modely aut jsou pěkné a krajina taky. Občas sice doskočí nějaká ta vzdálenější textura, ale není to nic dramatického. Mrzet by mohla nevyvážená doprava a generování aut do míst, kde do nich prostě nabouráte. V tomhle jsem si vzpomněl na stařičké akrády, které to v rámci obtížnosti měly také tak.

Chybět nesmí ani multiplayer, ale ani ten nedokáže hru zachránit. V rámci hraní s ostatními vyberete druh závodu a trať, v lobby, kde můžete volně jezdit po celém městě počkáte, až závod začne a pak zjistíte, že proti vám stojí lidé o desítky nebo stovku levelů dále než vy, takže nevyhrajete, ani kdyby se vaše auto proměnilo v Transformera a ze všech soupeřů udělalo vraky. I ty vraky by stejně byly rychlejší než vy. Párování se stejně zdatnými soupeři nefunguje, takže buď můžete trávit hodiny na posledním místě nebo nahodit SP, do zemdlení opakovat závodění, udělat pořádně vytuněné auto a pak možná v MP dosáhnout na nějaké lepší umístění. Takhle má vypadat zábavný multiplayer? No nevím, ale nebylo by lepší, kdyby měli všichni stejné šance a mohli si hraní více užít? Podle EA a Ghost Games asi ne.

4

Need for Speed Payback jsou jasným důkazem toho, že vývojáři prostě už neví, jak se sérií naložit. Neumí jí dát jasnou tvář, aby hráč věděl, co od ní čekat a díky tomu před sebou máme tuto patlaninu nápadů, v níž jeden zabíjí druhý a ve výsledků vás mechaniky a ježdění naštve nebo rovnou znechutí, což snad cílem vývojářů nebylo. Záchranou pro sérii by mohlo být její ukončení, protože takhle to už dál nejde. Další možností je prodej značky někomu, kdo bude vědět, co s ní dělat a mít jasnou vizi o tom, co je NFS nebo co by být mohlo, aby si ho hráči zase mohli užívat tak, jako dříve. Hru si určitě nekupujte a pokud vás i tak láká, doporučuji vyčkat na její příchod do Vaultu v EA Access. V tom případě vás sice i tak naštve, ale nebude vás to alespoň nic stát.
  • SlimJim

Bohužel pravdivá recenze, stačilo mi těch 10 zdarma 🙁

Zkoušel jsem trial, a hra až nehorázně kopíruje The Crew. Smutný je, že špatně 😀

• José Stőber

Mě to zase přišlo jak Forza Horizon 3 😀

• Jimyk

Tak presne to jsem od hry čekal. Recenzenti proste nemaji jen ty vesele nezáviděníhodné hry jako prvni. Ale i pekla které vic trápí nez baví. Děkujeme za tu recku.

• Tomáš Monczka

Chi se zeptat jestli nevíte jestli bude Need for speed payback zdarma plna verze v Ea access

Jednou se tam určitě dostanou, ale zatím nebylo oznámeno ani naznačeno, kdy by se tak mělo nebo mohlo stát…

• JoohnCZ

tak ve vaultu už je zdarma…ale jak to tady čtu, asi to nemá cenu ani zkoušet:)

08. 12. 2018 • chaosteorycz1

»
04. 12. 2018 • p.a.c.o0

Vývojáři z italského studia Milestone mají mezi hráči již nějaké to jméno, protože stojí za celou řadou známých značek. Jejich kvalita je sice velice rozporuplná, ale když řeknu, že se jedná o lehce nadprůměrné tituly, nejspíš to přesně vystihne jejich status. Ne každé studio je schopné chrlit hry stejným tempem, jako to dělají právě Milestone a ještě u nich zajistit nějakou kvalitu. Vždyť jenom letos jsme od nich již dostali tři...

»
30. 11. 2018 • p.a.c.o3

RECENZE: Battlefield V

První a druhá světová válka jsou oblíbená témata pro herní zpracování, na která se dá pohlížet z několika úhlů. Nejpočetnější zpracování mají na svědomí střílečky, kam se tyto ozbrojené konflikty našich dějin hodí asi nejvíce. Jeden čas byla děsně „cool“, až hráči začali být přejedeni touto tématikou a vývojáři naštěstí posunuli válku do moderní doby. Já sám si nejsem jist, zda jsem již zapomněl na všechny druhoválečné hry, abych byl nadšený...

»
29. 11. 2018 • chaosteorycz4

Je jedno, jak moc se snažíte změnit osud. Pokud se tak má stát, stane se. Bláboly kartářky uzené v mlžném oparu levného kuřiva neberte na lehkou váhu, protože něco málo na nich bude. Nevěříte? Co Sarah Connorová a oddalování soudného dne? Nebo Glum, jehož osud byl navěky spojen s prstenem? A co nastolení rovnováhy na bojišti, kterému andělé a démoni říkají Země? Téma jak vystřižené pro Roberta Langdona nebo Constantina, mají v tomto...

»
26. 11. 2018 • chaosteorycz0

»
25. 11. 2018 • p.a.c.o0

RECENZE: Storm Boy

Silné příběhy nejsou doménou jenom knih či filmů, ale stále více se o ně pokoušejí, a dost často i úspěšně, herní vývojáři. Výsledky se různí stejně, jako herní žánry, protože by se dalo říct, že silný příběh jde naroubovat téměř na jakýkoli žánr. Můžeme střílet emzáky a přitom prožívat drama, užívat si malebného světa, který sužují vážné problémy nebo se prohánět po polích a vytvářet si příběhy vlastní.

»
23. 11. 2018 • chaosteorycz7

Recenze: Fallout 76

O tom, jak udělat ze spokojených hráčů smečku štvavých vlků, by některé herní společnosti mohly napsat seminární práci, natočit dokument a vydat pětisvazkovou publikaci. Snaha o rozšíření hráčské základny bohužel vede i k činům, které v konečném důsledku neocení nikdo. Hráči počínaje a propocenými účetními konče. O limitech lidské trpělivosti se v minulosti přesvědčily firmy jako Microsoft, Electronic Arts či Sega. A teď to vypadá, že se u neviditelných mantinelů složí Bethesda.

»
21. 11. 2018 • p.a.c.o8

RECENZE: Farming Simulator 19

Herní svět nabízí nespočet zážitků, díky nimž se můžeme vydat, kam se nám zrovna zachce. Je libo stát se akčním hrdinou a zachraňovat svět? Tady máš zbraň a hurá na to. Chceš prozkoumávat daleké vesmíry? Tvoje loď již čeká. Klidně můžeme sáhnout po nějaké činnosti bližší reálnému světu, protože i portfolio simulátorů je dostatečně široké. A jednou z oblíbených kratochvílí je hraní si na úspěšného farmáře, k čemuž jistě velice dobře poslouží...

»