RECENZE: Need for Speed Payback

Autor: p.a.c.o Publikováno: 19.11.2017, 13:57

Publikováno: 19.11.2017, 13:57

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 3256 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Dlouholeté herní série mají často velké zástupy fanoušky, kteří se těší na každý další díl a většinou dokážou nějakou tu nedokonalost prominout. Jsou ale série, které každým dalším dílem o fanoušky přichází, a to i navzdory svému opravdu zvučnému jménu. Velkou snahu v odhánění příznivců projevují Electronic Arts společně s Ghost Games se svou dvorní značkou Need for Speed, jejíž poslední díl se vřelého přijetí opravdu nedočkal. Nejspíš i proto si vývojáři dali roční pauzu, po níž tu máme další díl.

Need for Speed Payback se pokouší napravit pošramocenou pověst značky, ale kdo se již podíval na výsledné hodnocení, nejspíš už ví, že se jim to moc nepodařilo. Bohužel v průběhu hraní jsem se opravdu snažil, najít něco, co by mě bavilo, líbilo se mi a díky čemu bych mohl hře pomoci třeba i dobrým hodnocením. Bohužel se tak nestalo a čím víc jsem hrál, tím víc jsem byl nespokojen. Následující řádky se pokusí shrnou to, proč tomu nakonec tak bylo.

Na co jsem se těšil byl příběh, protože bylo upuštěno od hraných scén jako v posledním díle, kde bylo všechno, super, ultra, cool, všichni byli drsní jak šmirgl papír a sypali jednu hlášku za druhou. Oproti tomu Payback měl přinést příběh říznutý sérií Rychle a zběsile, což se mně osobně hodně líbilo. Potenciál naplněn nakonec rozhodně nebyl. Hrdinové nemají žádnou hloubku, a tak si k nim člověk nemůže vybudovat nějaký vztah. A je přitom jedno, zda jsou to ti z hodných nebo členové The House, proti jejichž nadvládě budeme bojovat a ve výsledku je porazit. Ve výsledku jsem nakonec byl rád, když nějaká příběhová část skončila mohl jsem se vrátit k ježdění závodů. Navíc příběhové akční pasáže patří co do ježdění k tomu zábavnějšímu, co hra dokáže obsahově nabídnout.

Dohromady máme na výběr čtyři druhy závodů, kdy nechybí klasické závodění z A do B, závody na kola, to vše na silnici nebo offroad, drifty a takovým drobným návratem do série je drag z NFS Underground. Závodění není ve výsledku špatné ani v jednom z nich, což jistě potěší. Kdybych měl nějaký herní mód vyzdvihnout více, byl by to právě drag. Ten přináší osvěžující vítr do jinak klasického ježdění, kdy oproti Undegroundu nabízí větší volnost, protože jezdit můžete po celé komunikaci, a ne jenom v jednotlivých jízdních pruzích. Trochu mimo stojí honičky s policií, kdy jakožto agent ujíždíte jako o život. Sice zpestření, ale nijak zásadní. Každý závod si pak navíc můžeme okořenit nějakou tou sázkou bokem, za jejíž splnění jsou kredity navíc.

Kredity jsou totiž hodně potřeba, a to nejen pro nákup nových vozů, ale hlavně pro kupování kartiček. Největším „opruzem“ celé hry je totiž systém levelování aut. Každý závod má nějaký level a stejně tak i vaše auto. V případě, že nemáte dostatečnou úroveň, na daný závod se ani nevydávejte, protože šance na výhru je minimální (úspěšný závod je jenom ten vyhraný, jinak se dál nedostanete). Smutné však je, že i když budete mít level větší, než hra udává, nemusí to ještě znamenat výhru a dost často se i s lepším autem budete bát až do konce, protože minimálně jeden blázen vás bude vždycky nahánět, i kdyby měl auto šlapací. Kdo tenhle systém vymyslel, zasloužil by pár facek, aby se probudil, protože víc znechutit hratelnost snad už nešlo.

I když asi ještě šlo, protože ruku v ruce s levelováním jdou i vylepšující tuning karty. Kdo z vás se těšil na vylepšování motoru aut a dalších jeho parametrů, těžce zapláče. Všechno probíhá přes vylepšovácí karty pro jednotlivé třídy aut (ano, jedno auto nemůže jezdit všechny závody, takže na každý potřebujete extra auto, kdy cena nových není malá, takže spirála opakování se opět roztáčí), přičemž každá vylepší nebo zhorší nějaké parametry. Karty dostáváte za výhry v závodech nebo si je kupuje v tunning shopech. V téhle hře prostě nic není zadarmo, a i pro získání nějaké vizuální úpravy je třeba plnit úkoly.

Výsledek výše popsaného je nekončící grind, kdy se kvůli zlepšení auta a vydělání peněz, vracíte k závodům, které už jste jednou jeli a jezdíte je pořád dokola, dokud vám buď neodumře mozek nebo nevyděláte dost na to, abyste mohli vylepšit auto, snad konečně zvítězit a posunout se o kus dál, kde nás čeká to samé utrpení znovu. Frustrace z opakování pořád toho samého dokola je nepopsatelná a už jenom to většinu hráčů jistě odradí.

Přitom jízdní model je rozhodně lepší, jak posledně a závody se odehrávají i přes den, takže člověk netrpí depresí z toho, že pouliční jezdci nebo bojovníci se zákonem jsou jenom noční živočichové. Ani tady ale všechno nefunguje tak, jak by si člověk představoval. Co mi hodně chybělo byl onen skvělý pocit z rychlosti a šílené jízdy, jaký vždy série nabízela. Divné je, že to neplatí pro všechna auta. Takové Audi nebo nový Golf to sviští hezky, mají parádní zvuk a pocit rychlosti se dostaví. Starší kousky při stejné rychlosti na druhou stranu působí, jako kdyby v kufru měli pět sumo zápasník, což samozřejmě ovlivní zážitek. Sice jedeme třeba 200 km/h, ale máte pocit, že se vlečete tak 50 km/h. Těžko říct, čím to je, nicméně není to nic, co by hře prospívalo.

Druhou věcí, která mne zarazila, je fakt, že auta mimo silnici jedou pomaleji, než když jedete po ní. To by dávalo smysl u silničních závodů, ale u offroadu, který se evidentně inspiroval u posledního dílu Forza Horizon je to víc než divné, protože i s tímto autem, pro nějž by neměla být problém jakákoli zkratka mezi kontrolními body se nejvíc vyplatí jet po vyznačených cestách. Přitom hra láká jet kamkoli rovně za nosem. Bohužel nejste rychlejší než soupeři jedoucí po cestě, což v kombinaci s levelovacím systémem ústí v další dávku frustrace a znechucení.

Pochválit bych chtěl herní svět. Ten je opravdu rozsáhlý, dostatečně různorodý a nabízí dost způsobů, jak se vybláznit i mimo závody. Nechybí rychlostní radary, úseky, jež je třeba projet nějakou rychlostí a další odpočinkové činnosti. Zajímavé je hledání částí aut podle mapy a fotky, kde se daný kus nachází. Ani grafika není tak hrozná, jak se na první pohled může zdát (hráno na klasickém Xbox One), modely aut jsou pěkné a krajina taky. Občas sice doskočí nějaká ta vzdálenější textura, ale není to nic dramatického. Mrzet by mohla nevyvážená doprava a generování aut do míst, kde do nich prostě nabouráte. V tomhle jsem si vzpomněl na stařičké akrády, které to v rámci obtížnosti měly také tak.

Chybět nesmí ani multiplayer, ale ani ten nedokáže hru zachránit. V rámci hraní s ostatními vyberete druh závodu a trať, v lobby, kde můžete volně jezdit po celém městě počkáte, až závod začne a pak zjistíte, že proti vám stojí lidé o desítky nebo stovku levelů dále než vy, takže nevyhrajete, ani kdyby se vaše auto proměnilo v Transformera a ze všech soupeřů udělalo vraky. I ty vraky by stejně byly rychlejší než vy. Párování se stejně zdatnými soupeři nefunguje, takže buď můžete trávit hodiny na posledním místě nebo nahodit SP, do zemdlení opakovat závodění, udělat pořádně vytuněné auto a pak možná v MP dosáhnout na nějaké lepší umístění. Takhle má vypadat zábavný multiplayer? No nevím, ale nebylo by lepší, kdyby měli všichni stejné šance a mohli si hraní více užít? Podle EA a Ghost Games asi ne.

4
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Need for Speed Payback jsou jasným důkazem toho, že vývojáři prostě už neví, jak se sérií naložit. Neumí jí dát jasnou tvář, aby hráč věděl, co od ní čekat a díky tomu před sebou máme tuto patlaninu nápadů, v níž jeden zabíjí druhý a ve výsledků vás mechaniky a ježdění naštve nebo rovnou znechutí, což snad cílem vývojářů nebylo. Záchranou pro sérii by mohlo být její ukončení, protože takhle to už dál nejde. Další možností je prodej značky někomu, kdo bude vědět, co s ní dělat a mít jasnou vizi o tom, co je NFS nebo co by být mohlo, aby si ho hráči zase mohli užívat tak, jako dříve. Hru si určitě nekupujte a pokud vás i tak láká, doporučuji vyčkat na její příchod do Vaultu v EA Access. V tom případě vás sice i tak naštve, ale nebude vás to alespoň nic stát.
15. 04. 2024 • HusekD0

RECENZE: Dragon’s Dogma II

Ani se mi tomu nechce při psaní recenze věřit. První díl Dragon’s Dogma dorazil do našich obchodů před dlouhými dvanácti lety. Tehdy si okamžitě dokázal získat srdce spousty hráčů a ke dnešnímu dni se prodalo téměř osm miliónů kopií. Jednalo se o velmi specifické RPG, za kterým stálo asijské studio Capcom. Svým zpracováním a jedinečným přístupem si získal i západní publikum, čímž se odlišoval od své konkurence. Rok od svého...

»
13. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Outcast: A New Beginning

„Bože, ty devadesátky.“ Neříkají si jen milovníci starých časů, ale také herní tvůrci, kteří se stále častěji vrací do dob, kdy byly hry ambicióznější, hrdinové hrdinštější a komunita uzavřenější. Je pravdou, že oblast primitivní akční zábavy vykazovala tehdy kulminaci. Náš svět zachraňoval kde kdo, a tak se často cestovalo daleko za oběžnou dráhu, kde čekala vyspělejší mimozemská civilizace na Jardu od bagru, aby ji zachránil s důvtipem barbara a odhodláním tažné...

»
02. 04. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: Valiant Hearts: Coming Home

Nechce se tomu věřit, ale už je to deset let, co jsme se vydali do první světové války, abychom z pohledu čtyř různých osob poznali příběhy, o nichž se v historických zápiskách nemluví. Adventura, sázející na silný příběh a hratelnost větvenou různými styly dle hrdiny, zaznamenala úspěch a přebal vojáka se záchranářským psem se objevil na všech dostupných platformách tehdejší generace. A vlastně bylo otázkou času, kdy se k titulu někdo vrátí. A...

»
25. 03. 2024 • Lukáš Urban0

Recenze: The Outlast Trials

Když si uděláte jména na dusných hororech pro jednoho, kde si hráče vodíte jak psa po výstavním molu, třebaže on sám má mizivý pocit volného pohybu, je vykročení do multiplayeru poněkud ošidné. Zejména do žánru, kde si Dead by Daylight udělala těžké opevnění, které pravidelně zpevňuje rozšířeními se slavnými hororovými maniaky. A že napodobit podobný úspěch, třebaže máte v řiti zaražená lejstra od známé licence, není zrovna lehké, připomínají Resident Evil:...

»
25. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Tram Simulator: Urban Transit

Se simulátory se nám roztrhl pytel a přistála nám tu k zhodnocení další z nich, tentokrát jsme se podívali do víru velkoměsta na železnici. Vývojářské studio Stillalive Studios je známé především simulátorem Bus Simulator, se tentokrát vydalo na podobnou cestu. Prostě jsme jen autobus vystřídali za tramvaj. Očekávání tedy byla vcelku vysoká, studio už má s produkcí v tomto žánru poměrně značné zkušenosti a tak jsem se s chutí do testování...

»
24. 03. 2024 • p.a.c.o0

RECENZE: New Star GP

Ač se to nemusí zdát, i svět mobilních her ukrývá celou řadu kvalitních titulů, jejichž prostřednictvím se můžeme bavit déle, jak jedno záchodové sezení. Vybírat můžeme z celé řady herních žánrů, a to včetně sportovních simulátorů. Třeba takový New Star Soccer dokonce dostal několik ocenění a jeho vývojáři z New Star Games po získání zkušeností vyrazili sbírat finanční prostředky také na velké konzole. Nepřináší nám však nějaký free to play titul, ale...

»
15. 03. 2024 • DandyCZE0

Recenze: Classified: France ’44

Právě jsem byl vysazen do Francie a mám pomoci domácímu odboji. Úkolů budu mít hned několik, škodit němcům, zajištovat zásoby, shánět nové členy odboje, a hlavně připravit vše na den vylodění. Tak nějak začíná tato tahová strategie od studia Absolutely Games.

»
14. 03. 2024 • SeedarCZ0

Recenze: Food Truck Simulator

Máme u nás v redakci takové oblíbené rčení. A to, že simulátorů není nikdy dost! Food Truck Simulator jsme tedy s chutí otestovali. Nakonec, vývojáři z Drago Entertainment mají velmi široké portfolio simulátorů které už objevily svět, mimo jiné třeba Gas Station Simulator, který se vskutku povedl. Povedlo se tento úspěch zopakovat i v simulaci fast foodu na kolech?

»