RECENZE: Need for Speed: Rivals pro Xbox 360
Těžko tomu uvěřit, ale letos jsme se dočkali již 20. dílu závodní série Need for Speed a příští rok tomu bude přesně dvacet let, co vyšel první díl série. V druhé polovině existence série to s ní šlo nahoru a dolů, ale v posledních letech už se to zlepšilo a my se dnes podíváme na výroční titul a to Need for Speed Rivals.
O vývoj Need for Speed se postaralo nové studio Ghost Games, které se bude v budoucnu věnovat této série, za podpory Criterion Games, kteří stojí za úspěšnou sérií Burnout. Hra tak samozřejmě hraje na arkádovější notu a potěší tak hráče, kteří si chtějí oddechnout od automobilových simulací, jako je třeba Forza Motorsport. Rivals jsou vhodné pro zběsilejší a příležitostné závodníky.
Pro Need for Speed: Rivals se na scénu opět vrátila policie, ovšem ve větším měřítku, díky dvěma odlišným kampaním. Naposledy jsme za policii mohli myslím hrát v Hot Pursuit od Criterionu. Můžete se tak přepínat mezi hrou za policejního důstojníka (buď v utajení nebo jako silniční hlídka) či ilegálního závodníka. Možná by se tyto dvě možnosti ani nedali nazvat kampaní, protože je nedoprovází žádný příběh. Kariéry by asi bylo vhodnější slovo, protože jsou obě velmi unikátní a vyžadují odlišný herní styl.
Co se týče zasazení, tak Rivals nabízí nádherný otevřený svět s rozličným terénem pobřežních a klasických cest. Svět sice není přehnaně velký, ale je pěkně zpracován a především je docela živý. Doprava není moc hustá, ale vzhledem k nevelikosti světa a vysoké rychlosti vašich aut, to ani nezaregistruje a stále budete potkávat civilní auta. O to měně bude rádi potkávat policejní jednotky, které se pokusí zatknout stejně jako ostatní závodníky, takže se ve světě neustále něco děje.
Režim kariéry vás provede různými výzvami a odměnami, díky kterým bude postupovat úrovněmi a budete tak odemykat i nové vozy. Mimo klasických závodů se soupeři či na čas, se nabízí i úkoly (výzvy) jako narazit do vozu ze strany, jet určitou rychlostí, použít stíhací techniky na závodníky či obráceně atd. Některé vozy tak odemknete docela snadno, ale jiné vám zase dají zabrat. Mezi vozy opět najdete proslulé značky jako Porsche, Ferrari, Lamborghini, BMW, Audi, Chevrolet a další. Ferrari se mimochodem do série naplno vrátilo po mnoha letech.
Dobrou vlastností kariéry je, že nová auta, která odemknete, nejsou vždy ta nejlepší, protože se čas od času vyplatí investovat získané body do vylepšení vašeho současného vozu. Co se týče vylepšování vozů, tak se nejedná jen o výkon, jak jste zvyklí. Jak závodní, tak i policejní vozy mají vylepšitelné stíhací techniky, které může nainstalovat na váš vůz a pak je na cestě použít k sundání jiných aut.
V policejní kariéře samozřejmě nečekejte, že závodníci zastaví u krajnice jen, co spustíte houkačky. Budete je muset honit a tvrdě do nich narážet, abyste je chytli. Stíhací techniky tak určitě přijdou k duchu, jedná se například o EMP, tedy elektromagnetické impulsy, které vyřadí elektroniku vozu. Podobné věcičky jako Shockwave a další, můžete používat i na své soupeře jako závodník a jejich účinek lze vylepšovat spolu s autem. Pokud navíc závodíte jako policista v utajení, můžete tak splynout s oponenty, dokud není ta správná chvíle, abyste je zatkli. Dočkáte se i nějaké podpory od policie ovládané umělou inteligencí.
NFS Rivals využívají Speed Points jako herní měnu a získáte je téměř za každou akci na cestě, ať už driftujete, těsně se vyhýbáte dopravním vozům, používáte stíhací techniky nebo třeba dosáhnete vyšší rychlosti na radaru. Tyto body samozřejmě získáváte i za vítězství v závodech. Jako závodníkovi se vám zvyšuje level hledanosti a tak se násobí i počet získaných bodů, takže čím jste aktivnější ve světě, než se vrátíte do krytu, tak o to více bodů získáte. S vyšší úrovní hledanosti po vás ale více jde policie, a pokud vás chytí, tak ztratíte všechny body, které jste si neuložili ve vašem úkrytu. Hra vás tak nutí zkusit ještě jeden závod, i když riskujete, že o body přijdete.
Svět je velmi dobře navržen a nabízí jak zkratky, tak i alternativní cesty, v kterých se docela dobře vyznáte a kolikrát jsou jejich součástí i skoky, za které taktéž získáte bodíky. Graficky hra vypadá velmi dobře a běží krásně plynule. Na Xbox 360 tedy tvůrci skutečně zabrali a jistě na tom má podíl i balíček HD textur, který se vám při spuštění hry nainstaluje na disk z DVD. NFS Rivals tak vyžadují pevný disk pro Xbox 360, bohužel nelze použít flashku či jinou alternativu. Součástí je i dynamické počasí, které ale zasáhne jen čas od času, i tak se jedná o příjemné zpestření.
Hratelnost je pak věrná stylu série Need for Speed a je tedy arkádová až do morku kosti. Snadno můžete driftovat v zatáčkách při současném použití plynu a brzdy, což v realistické simulaci moc neuspělo. V případě NFS je to ale naprosto v pořádku, protože je to fajn a k sérii to zkrátka pasuje. Celkově je tento závodní titul otevřenější a hráči se snadno zapojí.
Největší novinkou a nejspíše i největším prvkem ve hře je pak sociální složka hry AllDrive. Díky této funkci můžete plynule přejít z čistě single-playeru do online multiplayeru. Pokaždé když hru spustíte a jste připojeni, tak se automaticky pustíte do online světa, v kterém na stejné mapě jezdí i dalších pět hráčů. Všichni si můžete dělat, co chcete, občas do sebe narazíte, vyzvete se na závod, což lze ale i s boty. Pokud jsou mezi těmito hráči i policisté, tak vás mohou samozřejmě začít pronásledovat a obráceně.
I když se jedná o skvělý nápad a přispívá to na živosti světa, takže maximám je 6 hráčů, což je dosti mále vzhledem k velikosti mapy. Navíc každý o tuto funkci nestojí, ale v menu lze nastavit čistě single-player. Horší je to, že hru nelze řádně pauznout. I když stisknete Start, tak se sice dostanete do nabídky, ale hra na pozadí stále žije, takže vás například dožene policie a zatkne. Je to dosti otravné. Například když jste uprostřed závodu a zazvoní vám telefon, nebo vám dovezou balíček atd. Tento prvek je tedy dosti frustrující stejně jako scénka po vybourání, kterou nelze přeskočit ani vypnout.
Verdikt
Need for Speed Rivals je určitě povedenou snahou od Ghost Games. Vytvoření kvalitního otevřeného světa s dvěma rozsáhlými kariérami a ambiciózní funkcí AllDrive, určitě nebylo jednoduché, a dohromady to skvěle funguje. Škoda jen některých frustrujících prvků a fanoušky multiplayeru určitě zamrzí malý počet hráčů na mapě.krásná grafika | horší ovladatelnost vozu |
systém výzev | nepřehledné |
porovnání s přáteli | krátké |
Recenze: Dead Rising Deluxe Remaster
Recenzi začínám chtivým zvoláním: kéž by dnes vznikaly nové IP (intelectuall properties) tak často, jako v době druhé generace Xboxu. Tehdy ještě byli velcí vydavatelé ochotni zariskovat a vytvořit něco zcela nového – jako učinil Capcom v případě masivní zombie akce Dead Rising v roce 2006. Capcom, u nás v Evropě známý nejvíce asi sérií Resident Evil, měl v plánu využít popularity zombie her a vytěžit jí na maximum. První...
Recenze FrostPunk 2
Dneska zabrouzdám opět do vod Game Passu, který nám PC hráčům nabídl FrostPunk 2. Pro moji milovanou konzoli si musíme ještě nějaký ten pátek počkat, ale věřím, že tyto řádky budou platit i pro konzolovou verzi. Ještě, než jsem se pustil do hraní, tak jsem juknul na film Snowpiercer, který vřele doporučuji, sice to s hrou nemá moc společného, ale ta atmosféra na vás dýchne (pro ty co mají hodně času,...
RECENZE: Harry Potter: Quidditch Champions
Famfrpál je bezesporu jedním z nejzajímavějších prvků knih o Harry Potterovi z pera spisovatelky J. K. Rowling. Stejně tak se ale při čtení knih (či sledování filmů) nelze ubránit dojmu, že spíše než o sport se jedná o účelovou věc, ve které by mohla na specifické pozici vynikat hlavní postava. Sledování famfrpálu je vzhledem k rychlosti a složitosti poměrně náročná činnost, přičemž samotné hraní není o nic jednodušší. Změnit se...
Recenze EA Sports FC 25
Minulý rok skončilo dlouholeté partnerství s FIFA, hra přišla o svůj tradiční název a EA se rozhodlo ho pojmenovat jednoduše, EA Sports FC. Loňský díl přinesl inovaci v oblastech herních módů, grafice a některých prvků hratelnosti.
Recenze: The House of Da Vinci 3
Umělec a badatel, který se pro mnohé stal synonymem renesance, měl jistě i spoustu koníčků a zálib, jejichž náplň už navždy zůstane střežena minulostí. O mnohém by možná mohly vyprávět stěny jeho příbytku, kde docházelo ke zrodu geniálních myšlenek a dalším jiným aktivitám. Peprné historky nechme bulvárním kamelotům 15. století a místo toho se věnujme třetímu výletu do světa hádanek, v němž je Leonardo průvodcem a zároveň ústředním artefaktem obdivu. A...
Recenze: MindSeize
Kvalitních her speciálního plošinovkového žánru „Metroidvania“ není nikdy dost, takže můžeme být rádi, že je na nás vývojáři chrlí i v moderní době. Koncept 2D plošinovky s drobnými rpg prvky v podobě vylepšování postavy a zbraní, nápaditým designem levelů a rozmanitými nepřáteli s třešničkou na dortu v podobě vychytaných boss fightů, jak se zdá, má stále co říci i modernímu hráči. Dovolím-li si lehce sklouznut k obvyklému videohernímu recenznímu klišé,...
Recenze: Ara: History Untold
Pohled do historie si dnes uděláme s novinkou Ara: History Untold, která hned v den vydání je součástí Xbox Game Passu a je potřeba zdůraznit, že POUZE na PC. Možná si říkáte, proč o tom píšu na XboxWebu, ale vysvětlení je jednoduché. Rádi bychom na našem webu rozjeli kompletní informace o značce Xbox, dočkáte se tak informací i o PC Game Passu. Ale nyní už se pojďme podívat na hru, která nám...
Recenze: Selfloss
Přátelé, 13.9.2024 nám v obchodu xboxu přistál takový malý, drobný titul s názvem Selfloss. Z počátku jsem jsi řekl do čeho jsem se to uvrtal, jelikož jsem převážně hráč FPS, RPG a Survival žánrů. Ale v den kdy nám přišel na svět Selfloss, jsem si ráno udělal čaj, a protože venku pršelo, tak jsem si sedl k Xboxu a s velkou nejistotou zapl hru. To, co následovalo cca 5 hodin...