RECENZE: Old Man’s Journey

Autor: p.a.c.o Publikováno: 8.5.2019, 10:32

Publikováno: 8.5.2019, 10:32

Sociální sítě

O autorovi

p.a.c.o

p.a.c.o

Je autorem 2190 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Společně s rozmachem nezávislých herních studií nebo i samotných vývojářů, jsme se konečně dočkali toho, nač celá léta předtím spousta hráčů nadávala. Velká studia hrála na jistotu, sypala na nás jedno pokračování za druhým, a tak nějak se vytratili hry s větší uměleckou hodnotou nebo zajímavými nápady. A právě tohle je oblast, v níž se nezávislá scéna velice vyžívá a vznikají zde někdy až divné hry (tak moc umělecké, že to nikdo nechápe, stejně jako některé druhy skutečného „umění“).

Sem tam si těchto her všimnou i velké vydavatelské domy a podpoří je po stránce financí a marketingu. To jsou případy třeba Unravel nebo Oriho. Dnešní recenze se bude věnovat hříčce, kterou si můžete užít na jakékoli myslitelné platformě, a to včetně velkých konzolí. Nezbývá tak, než se pohodlně usadit a vydat se společně se starým pánem za dobrodružstvím.

Old Man‘s Journey nás přenese do malebného světa, kdy zrovna zastihneme starého muže, jak odpočívá na terase svého domečku na útesu nad mořem. V tom přijíždí pošťák s dopisem, což není nic neobvyklého, ovšem obsah dopisu je podle všeho více než zásadní. Starý muž si bere svůj batoh, hůl a vyráží nejspíše za adresátem. Hlavní předností místního příběhu je fakt, že je vyprávěn čistě beze slov, takže se nikdo nemusí bát, že by mu nerozuměl. Hlavní podněty jsou nám servírovány obrazovou formou a mají báječný hudební podkres.

Společně s hlavním hrdinou procházíme krajinou a na určitých místech jsou nám představeny úryvky z mužovi minulosti, které dávají tak trochu tušit, jak se bude příběh odvíjet. Dohromady nás čeká 15 úrovní, odehrávajících se na různých místech (jedna část je dokonce pod vodou). Po scénáristické stránce nečekejte nic převratného, ale samotné zpracování vyprávění dokáže probudit ty správné emoce. Velký podíl na tom má nejen krásně kreslená a stylizovaná vizuální stránka, ale také hudební podkres. Každá část má vlastní hudební téma, ale přitom hudba působí jako velice příjemná, a hlavně nevtíravá kulisa, díky níž je celek pěkně propracovaný.

Aby se starý pán dostal až do svého cíle už bude naším úkolem. Jeho cesta je hodně spletitá, takže budeme muset vzít do ruky kopce nebo nížiny a poskládat je tak, aby se dané části dali pěkně projít. Jedná se o velice nenáročnou logickou skládačku, která je občas osvěžena stády ovcí, jež je třeba přesunout tak, aby se dalo projít nebo budeme skládat cestu pro dopravní prostředky, jimiž se jednou za čas bude pohybovat. Jak jsem říkal, vyřešení hádanek není nikterak těžké, důležité je se dobře podívat po dané části a většinou je jasné, kam jít. Jenom jednou nebo dvakrát se mi stalo, že se kamera rozhodla stávkovat a nechtěla se moc posunovat vpřed, ale i tuto krizovou situaci se mi povedlo zdárně ustát.

Protivnější byl fakt, že ovládání na gamepadu nebylo vždy tak přesné, jak by hráč v dané chvíli ocenil. To jsem pak bral špatné kopce, které jsem zrovna nepotřeboval zvětšovat / zmenšovat, některé se vraceli do svých původních pozic, a to všechno bylo velice nepříjemné hlavně v situacích, kdy šlo o milimetry. Občas se na mě usmálo štěstí, jelikož vyřešení pár hádanek bylo spíše dílem náhody než mého umu. Nicméně ani tak jsem si nenechal herní zážitek pokazit a v čase něco málo přes dvě hodiny jsem se již díval na vyústění celého mého snažení. To vše za 289 Kč, což není úplně málo, ale pozitivní by mohlo být, že hra nabízí funkci Xbox Play Anywhere, takže si jí v klidu můžeme užít jak na konzoli, tak na PC.

7
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivost

Verdikt

Old Man‘s Journey je výbornou logickou jednohubkou, která k řešení hádanek nabízí báječnou stylizaci a návykový hudební doprovod. To všechno dokáže vyvolat ty správné emoce a chuť pomoci starému pánovi na jeho cestě. Vzhledem k herní době by jí však slušela o něco nižší cenovka.
17. 04. 2021 • HusekD0

RECENZE: Spacebase Startopia

Strategie u mě vždy patřily mezi oblíbený žánr her. Ačkoliv se v posledních letech začali objevovat na Xboxu častěji než tomu bylo doposud, tak i přesto jsou stále opomíjeným žánrem. Právě z tohoto důvodu je to pro mě vždy velkým překvapením, když k nám nějaká ta budovatelská strategie zavítá. Přesně tak jsem to měl i se Spacebase Startopia od vývojářů z Realmforge Studios. Už z prvních obrázků a trailerů jsem měl velkou radost a chuť...

»
14. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Paradise Lost

Němci se tváří, že druhá světová byla akce typu „Kulový blesk“, Adolf Hitler byl koordinátor stěhování a počty vojáků v zákopech také nesouhlasí. Nic to však nemění na faktu, že roku 1945 skončily jejich sny o třetí říši a stejně tak poslední globální konflikt naší historie. A teď si vezměte, že by to celé skončilo o dvacet let později a tím nejhorším možným způsobem. Tedy nukleární zimou po použití nejničivějších zbraní,...

»
13. 04. 2021 • Michael Chrobok0

RECENZE: Tell Me Why

Francouzské studio Dontnod si za dobu své existence vysloužilo poměrně dobrou pověst. Jejich prvotina Remember Me byla vcelku solidní hrou, stejně jako Vampyr, kterému ovšem přílišné ambice studia lámaly vaz. S adventurní sérií Life is Strange se každopádně Francouzi trefili do černého – středoškolské drama o dospívání říznuté trochou toho nadpřirozena zvedlo nejednoho fanouška adventur ze židle.

»
12. 04. 2021 • japo0

Recenze: Lost Words: Beyond the Page

Dnes, v prvním kvartálu 21. století, již není tak jednoduché vymyslet originální herní koncept – za 40 let intenzivního vývoje her už tu bylo spousta fundamentálního řečeno. Ano, je to čím dál těžší a těžší vymyslet něco nového – něco co tu ještě nebylo, zároveň to nebyl ale paskvil a dalo se to slušně hrát. Není tedy divu, že většina herních firem sahá raději po osvědčených konceptech  – vývoj her je...

»
08. 04. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Outriders

Vážení a milí, takhle bychom to daleko nedotáhli. Pořád dokola vám někdo opakuje moudra o vzorném chování k přírodě. Ale je to marné, je to marné, jste prostě tupí. Vážně si myslíte, že se najde jiná planeta, kde skot místo plynů vypouští kyslík, vepřová pečeně se peče sama přímo na seleti v odpoledním slunci a z horských potoků teče šampaňské francouzské chuti? Tak přestaňte koukat na pohádky a dejte si dveřmi přímo mezi...

»
07. 04. 2021 • p.a.c.o0

RECENZE: It Takes Two

Štěstí přeje připraveným. Dvakrát měř, jednou řež. Ve dvou se to lépe táhne. Ano, čtete správně. Pro úvod této recenze jsem si vybral hned tři česká přísloví, která krásně fungují ve skutečném světě, ale stejně tak dobře platí i pro ten herní. Občas má člověk dost štěstí, podaří se mu projít nějakou zapeklitou herní pasáž snadno, ani neví jak. V opačném případě to znamená ztrátu několika minut při opakovaném průchodu. U...

»
31. 03. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: DOOM Eternal: The Ancient Gods

Rozmáhá se nám tu takový nešvar. Ať už má hrdina v ruce pušku typu M4, plazmový kulomet, kuš nebo meč, jeho největším nepřítelem není nikdo jiný než bozi. Jakoby došli maniaci, blázniví imperátoři, pošetilí vědci a kruté nestvůry. Je přitom úplně jedno, která mytologie se rozsápe, znásilní a odkopne do příkopu. Na frak dostávají antika, vikingové, keltové a když dojde historická inspirace, peklo je přeci věčné. Vývojáři akorát zapomínají na to,...

»
26. 03. 2021 • Lukáš Urban0

Recenze: Black Legend

Když se mágové nechali utáhnout ve svírací kazajce, byli blázni, jistě. Ale jen do chvíle, než se z ní ve zdraví dostali, čímž otevřeli dveře modernímu pojetí kouzelníků, kde jsou vystoupení vším, jen ne přehlídkou magie a opravdových čárů. Jenže v 17. století se oblbováním lidí nevydělávalo na hypotéku a auto na leasing. Uvrhnutí města do věčné mlhy mělo mnohem démoničtější důvod, při kterém asistovala skutečná síla z jiného světa. A i tehdy...

»