RECENZE: Old Man’s Journey

Autor: p.a.c.o Publikováno: 8.5.2019, 10:32

Publikováno: 8.5.2019, 10:32

Je autorem 1749 článků

Společně s rozmachem nezávislých herních studií nebo i samotných vývojářů, jsme se konečně dočkali toho, nač celá léta předtím spousta hráčů nadávala. Velká studia hrála na jistotu, sypala na nás jedno pokračování za druhým, a tak nějak se vytratili hry s větší uměleckou hodnotou nebo zajímavými nápady. A právě tohle je oblast, v níž se nezávislá scéna velice vyžívá a vznikají zde někdy až divné hry (tak moc umělecké, že to nikdo nechápe, stejně jako některé druhy skutečného „umění“).

Sem tam si těchto her všimnou i velké vydavatelské domy a podpoří je po stránce financí a marketingu. To jsou případy třeba Unravel nebo Oriho. Dnešní recenze se bude věnovat hříčce, kterou si můžete užít na jakékoli myslitelné platformě, a to včetně velkých konzolí. Nezbývá tak, než se pohodlně usadit a vydat se společně se starým pánem za dobrodružstvím.

Old Man‘s Journey nás přenese do malebného světa, kdy zrovna zastihneme starého muže, jak odpočívá na terase svého domečku na útesu nad mořem. V tom přijíždí pošťák s dopisem, což není nic neobvyklého, ovšem obsah dopisu je podle všeho více než zásadní. Starý muž si bere svůj batoh, hůl a vyráží nejspíše za adresátem. Hlavní předností místního příběhu je fakt, že je vyprávěn čistě beze slov, takže se nikdo nemusí bát, že by mu nerozuměl. Hlavní podněty jsou nám servírovány obrazovou formou a mají báječný hudební podkres.

Společně s hlavním hrdinou procházíme krajinou a na určitých místech jsou nám představeny úryvky z mužovi minulosti, které dávají tak trochu tušit, jak se bude příběh odvíjet. Dohromady nás čeká 15 úrovní, odehrávajících se na různých místech (jedna část je dokonce pod vodou). Po scénáristické stránce nečekejte nic převratného, ale samotné zpracování vyprávění dokáže probudit ty správné emoce. Velký podíl na tom má nejen krásně kreslená a stylizovaná vizuální stránka, ale také hudební podkres. Každá část má vlastní hudební téma, ale přitom hudba působí jako velice příjemná, a hlavně nevtíravá kulisa, díky níž je celek pěkně propracovaný.

Aby se starý pán dostal až do svého cíle už bude naším úkolem. Jeho cesta je hodně spletitá, takže budeme muset vzít do ruky kopce nebo nížiny a poskládat je tak, aby se dané části dali pěkně projít. Jedná se o velice nenáročnou logickou skládačku, která je občas osvěžena stády ovcí, jež je třeba přesunout tak, aby se dalo projít nebo budeme skládat cestu pro dopravní prostředky, jimiž se jednou za čas bude pohybovat. Jak jsem říkal, vyřešení hádanek není nikterak těžké, důležité je se dobře podívat po dané části a většinou je jasné, kam jít. Jenom jednou nebo dvakrát se mi stalo, že se kamera rozhodla stávkovat a nechtěla se moc posunovat vpřed, ale i tuto krizovou situaci se mi povedlo zdárně ustát.

Protivnější byl fakt, že ovládání na gamepadu nebylo vždy tak přesné, jak by hráč v dané chvíli ocenil. To jsem pak bral špatné kopce, které jsem zrovna nepotřeboval zvětšovat / zmenšovat, některé se vraceli do svých původních pozic, a to všechno bylo velice nepříjemné hlavně v situacích, kdy šlo o milimetry. Občas se na mě usmálo štěstí, jelikož vyřešení pár hádanek bylo spíše dílem náhody než mého umu. Nicméně ani tak jsem si nenechal herní zážitek pokazit a v čase něco málo přes dvě hodiny jsem se již díval na vyústění celého mého snažení. To vše za 289 Kč, což není úplně málo, ale pozitivní by mohlo být, že hra nabízí funkci Xbox Play Anywhere, takže si jí v klidu můžeme užít jak na konzoli, tak na PC.

7

Old Man‘s Journey je výbornou logickou jednohubkou, která k řešení hádanek nabízí báječnou stylizaci a návykový hudební doprovod. To všechno dokáže vyvolat ty správné emoce a chuť pomoci starému pánovi na jeho cestě. Vzhledem k herní době by jí však slušela o něco nižší cenovka.
  • Tex-Calder

Moc zajímavé… Třeba bude v game passu a pak si ji rád zahraju.

»