RECENZE: Project Spark pro Xbox One

Autor: Lukáš Michal Publikováno: 28.10.2014, 9:25

Publikováno: 28.10.2014, 9:25

Sociální sítě

O autorovi

Lukáš Michal

Lukáš Michal

Je autorem 3456 článků

U hraní se dá krásně relaxovat, což se snažím aplikovat nejen na sebe, ale i své okolí...

Team Dakota si na E3 2013 vysloužil velkou pozornost díky titulu Project Spark. Ten měl kombinovat nejen hraní, ale i samotnou tvorbu her. Navíc, pokud někdo nějakou hru udělal, ostatní mu ji dle informací měli možnost upravovat, pozměňovat a vytvářet tak různé příběhy. Konečně nastal ten den a Project Spark oficiálně vyšel. Otázka tedy je, zda se vyplatí hrát a zda-li byly sliby skutečně splněny.

Mnozí z vás jistě četli naše dojmy z betaverze nebo si hru sami vyzkoušeli ve veřejném testu. Betatestování trvalo opravdu dlouho a napříč platformami. Nutno dodat, že  je to na hře opravdu znát a navíc je na první pohled patrné, že betaverze nabízela jenom zlomek obsahu, na který narazíme v plné verzi hry.

spark13

Příjemný je i fakt, že Project Spark je v základu free 2 play, což znamená, že stažení a hraní je zcela zdarma. Jak ale správně tušíte, jenom o chlebu a vodě vývojáři zůstat nechtějí a tak za nějaký ten poplateček můžeme získat různé věci. Základem je Startovací balíček, který nám přinese měsíční členství premium (dvojnásobný boost na zkušenosti a herní penízky), dále Champions Quest: Void Storm Adventure, což je vlastně takové pěkně vyvedené RGP, jež vás naučí, jak se hra hraje, jak fungují jednotlivé mechaniky a co všechno je možné vytvořit a k tomu navíc dostaneme i hratelnou postavičku rytíře Hakoona. Chybět nesmí ani pro tvorbu důležité prvky jako Sci-fi, Yetyho a Arktický balíček se vzhledy pro povrchy, stromy a tak dále. Startovací balíček je možné koupit jak digitálně, tak v obchodech, kdy je k němu přidána i placka se hrou.

Teď už ale k samotnému hraní. To, čím se Project Spark nejvíc pyšní je editor a tvorba obsahu. Musím uznat, že propracovanost je opravdu velká. Navíc oproti betaverzi narostli možnosti tvorby a jejich variabilita. Například při tvorbě nepřátel jste museli dříve všechno ručně „programovat“, což nebylo vždy úplně jednoduché. Nyní stačí vybrat postavičku, přiřadit ji nepřátelskou inteligenci a vše ostatní je již automatické. Celkově se dá říct, že celý proces výroby všeho byl zjednodušen a je možné vybírat nebo si nechat poradit jednou z několika variant. Troufnu si tvrdit, že základní hopsačku dokáže vyrobit každý během chvíle. Navíc nemusíme tvořit ve 3D, ale udělat se dají i 2D hry.

spark11

Máte-li však v sobě kreativního ducha, v editoru se vyřádíte. Co se krajiny týče, nastavit se dá opravdu hodně a celý svět uzpůsobit jak vzhledově, tak tématicky té nejdivočejší představě. Postav je na výběr také celá řada ,i když zde opět přijde na řadu placení. Platit se totiž může jak herní měnou, kterou získáváte za plnění úkolů ve hře a levelování, tak měnou za skutečné peníze. Pro představu ceny startují na 99 Kč za 500 herních zlaťáků. Ceny postav, témat a dalších věcí (včetně možnosti editace levelů ostatních hráčů) jsou různé a bude tak záležet pouze na vás, zda se vám daná věc vyplatí nebo ne. Ovšem jak sami tvůrci říkají, komu se bude dařit tvořit, nemusí kupovat skoro nic za peníze, protože díky systému odměn si bude moct téměř všechny věci pořídit ze získaných odměn. To samé platí i pro hráče, kdy hraním a plněním úkolů je taktéž možné získat celou řadu odměn.

Při pohledu na obrázky nebo videa z hraní si možná někteří mohou myslet, že Project Spark umožňuje vytvoření jednoduchých hříček. Opak je ale pravdu, protože tvořit se dá celá řada herních žánr, takže mimo hopsaček třeba FPS, různá RPG a hry na hrdiny nebo hry z pohledu třetí osoby a určitě i nějaká ta adventura by se taktéž dala stvořit. Dost dobře se dají tvořit i hry logické nebo i další věci než jenom hry. Zkoušel jsem velice povedené a funkční piano nebo „automatovky“. Velkým plusem při tvorbě je určitě i fakt, že obsah Project Spark je společný pro všechny platformy, takže hry vytvořené na PC fungují i na Xbox One a obráceně. Samozřejmě pokud tedy vezmeme v potaz rozdílné ovládání, na které musí myslet každý stvořitel při tvorbě projektu.

Project Spark

Zmínil jsem, že nepřátelům se dají přidělovat jednotlivé mozkové (braid) pochody. Braid je ale o dost mocnější funkce, než by se mohlo dle betaverze zdát. Nejen že můžeme v grafice programovat pohyby nebo stisky klávesnice či gamepadu, ale také to, jak se bude hra chovat, přiřazovat různé a různě dlouhé texty, vymýšlet si nejroztodivnější zakončení hry a celou řadu dalších věcí. Navíc je možné jednotlivé funkce dělit a vrstvit, takže se dají vymýšlet skutečně šílené kombinace možností, zakončení, prolínání a kdo ví, čeho dalšího.

Nedílnou součástí Project Spark je herní komunita. Díky dlouhému testování a postupnému rozšiřování vzniklo hodně obsahu. Hra vám na hlavní stránce bude nabízet ten nejpopulárnější obsah, ale i my sami se jím můžeme libovolně přehrabovat. Naštěstí jsou k dispozici dobře pracující filtry, takže si vždy najdete to, co vás bude zajímat. Za sebe bych rád doporučil klon Portalu nebo Little Big Planet. Oboje se opravdu vyvedlo a jenom dokazuje, že Project Spark poskytuje kvalitní a hlavně hodně rozsáhle možnosti pro tvorbu různorodého obsahu. Zmínil jsem jenom dva projekty ale vězte, že vypsání těch opravdu povedených a zajímavých by vydalo na vlastní článek. Navíc ani vydání hry neznamená konec podpory a i nadále se Team Dokota bude snažit opravovat a hlavně přinášet nové věci dle přání komunity.

8
Technické zpracováníHratelnostTrvanlivostMultiplayer

Verdikt

Project Spark si určitě zaslouží pozornost všech uživatelů Xbox One, ještě aby ne, když je v základu zdarma. Pro kreativní jedince je Project Spark doslova požehnáním a i hráčům má rozhodně co nabídnout. I kdyby jste měli jenom stahovat obsah, který vytvořil někdo jiný, budete se bavit. Stále je co objevovat a já sám jsem kolikrát žasnul nad tím, co někdo dokázal vytvořit. A pokud jsem v recenzi na něco zapomněl,  tak je to důkaz toho, jako moc rozsáhlý Project Spark je. Bohužel pouze pro Xbox One.
rozsáhlostpouze Xbox One
možnosti drobné technické problémy
komunita dodatečné placení
10. 11. 2024 • japo0

Recenze: Squirrel with a Gun

Zní to možná šíleně, ale ve hře Squirrel with a Gun hrajete za veverku, která se chopí bouchačky a vydává se do boje. Tento bláznivý 3D sandbox připomíná trochu jiné bizarnosti typu Untitled Goose Game nebo Goat Simulator – tedy hry, které si dělají legraci z konvenčního hraní a přináší hlavně kopec srandovní zábavy. U těchto her se ale zákonitě nabízí otázka – bude to alespoň tak zábavné, abych toho...

»
08. 11. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Life is Strange: Double Exposure

Na poli adventur je Life is Strange pojem. Studiu Don’t Nod se v roce 2015 podařilo stvořit překvapivý hit, který umně kombinoval paranormální jevy a vztahové drama z pohledu Maxine Caulfield, mladé středoškolačky, jež ke svým superschopnostem přišla jako slepá k houslím. Od té doby se svět rozšířil nejen o další více či méně povedené tituly, ale také o další studio Deck Nine, které si vzalo na starosti také pokračování...

»
04. 11. 2024 • Jakub Michálek0

Recenze: Unknown 9: Awakening

Mysteriózní výprava za neznámem a prastarou společností neznámých.

»
31. 10. 2024 • Lukáš Michal0

RECENZE: Call of Duty Black Ops 6

Letošní díl nekonečné série Call of Duty je celou řadou hráčů očekáván hned z několika důvodů. Může to být třeba tím, že vývoj Black Ops 6 byl na poměry značky až nečekaně dlouhý, protože trval čtyři roky. Vývojáři tak měli spoustu času náležitě zapracovat na všech aspektech a napravit poněkud pošramocenou pověst po nepříliš vydařeném Modern Warfare III. Hráči na Xboxu pak mají ještě jeden důvod k radosti, obzvlášť, pokud si...

»
25. 10. 2024 • Jakub Michálek0

Recenze: Sonic X Shadow Generations

Generační střet rychlosti, cestování v čase a temnoty. Nový titul z dílny herní legendy, studia SEGA, vrací to, co už jednou dobře fungovalo v roce 2011 a přidává k tomu temný chod navíc, v podobě kampaně za dokonalou bytost, ježka Shadowa.

»
21. 10. 2024 • Mirek Rangl0

RECENZE: Diablo IV: Vessel of Hatred

Tvůrci Diabla IV po více než roce přidali první velkou expanzi. Vessel of Hatred přináší novou lokaci a spoustu změn.

»
20. 10. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Thirsty Suitors

Musím se přiznat, že mám pro hry od Annapurny značnou slabost. Ačkoli nejde o tituly, které mají obří rozpočty, vymazlenou grafiku či perfektní technický stav, velmi často si vybírají ke zpracování zajímavá témata, kterým se nejen hry, ale ani jiná mainstreamová média příliš nevěnují. Thirsty Suitors není žádnou výjimkou, ba právě naopak – jedná se o ryzí esenci Annapurny, kterou nelze jen tak snadno zaškatulkovat. Proč? O tom se dozvíte...

»
15. 10. 2024 • Michael Chrobok0

RECENZE: Undisputed

Současný trend v bojových sportech je poměrně jasný – smíšená bojová umění dominují veřejnému prostoru a krátké, leč intenzivní šarvátky si získaly srdce mnoha diváků. Pak jsou tady ale ještě nostalgici jako my, kteří vzpomínají na doby, kdy na pomyslném vrcholu bojových sportů stál box. Nejinak tomu bylo i v herním prostředí, kterému výrazně dominovala série Fight Night od EA. Ty časy jsou ale už dávno pryč.

»